Jump to content
felixcat

Vapen op lange termijn bekeken

Recommended Posts

Beste dampers,

zoals niet zo lang geleden al vermeld in mijn post op de incheckbalie, ben ik nog niet zo lang aan het vapen. Na een korte blik geworpen te hebben op de posts over wet-en-regelgeving maak ik me toch wel wat zorgen. Is het wel nog de moeite om into-vapen te zijn? Moet ik nu mods, tanks, coils en wicks beginnen inslaan omdat dit in de toekomst verboden zal worden? Of is het beter om het vapen gewoon nu al af te leren en verder te gaan? *zucht* 

Graag jullie mening en advies! 😵

Ach, ze zijn al zolang bezig om ons te dwarsbomen en ondertussen kunnen we nog steeds aan onze spulletjes komen. Ik zou me niet al te druk maken.

Ik denk dat het ook niet zo´n vaart zal lopen. Msschien neemt de tabaksindustrie het wel voor een deel over omdat er geld aan te verdienen valt.

Als je wilt dampen moet je gewoon dampen @felixcat. Vanaf het allereerste begin is de politiek en de publieke opinie tegen dampen. En we hebben dan ook al diverse rondes met idiote regelgeving en nieuwe beperkingen achter de rug, we dampen nog steeds. De kat is uit de zak en die gaat er niet meer in terug. 

10 minutes ago, Tamara said:

Ach, ze zijn al zolang bezig om ons te dwarsbomen en ondertussen kunnen we nog steeds aan onze spulletjes komen. Ik zou me niet al te druk maken.

Ja we komen nog aan de spulletjes , zo veel is zeker, maar DIY is toch al hard aangepakt? Het aankopen van nic base ligt aan de ketting, en is prijzig tot daar aan toe. Hopelijk komt hier ooit verbetering op, maar ik bereid me alvast voor op het nicotine vrij vapen 🤗

1 minute ago, wahanassatta said:

Als je wilt dampen moet je gewoon dampen @felixcat. Vanaf het allereerste begin is de politiek en de publieke opinie tegen dampen. En we hebben dan ook al diverse rondes met idiote regelgeving en nieuwe beperkingen achter de rug, we dampen nog steeds. De kat is uit de zak en die gaat er niet meer in terug. 

Dit is de reply waar ik op hoopte, bedankt @wahanassatta  !  Hopelijk blijft het aankopen van coils, mods, en tanks even "makkelijk" 🙂 

Ach, ook nicotine is al een tijd aan banden maar iedereen hier koopt het nog steeds :grins

Edited by Tamara

2 minutes ago, Tamara said:

iedereen hier koopt het nog steeds

komt omdat het overal nog te koop is 🙂

Op de Engelse markt wordt het volop aangeboden

Just now, blikje said:

komt omdat het overal nog te koop is 🙂

Op de Engelse markt wordt het volop aangeboden

Ook in hoeveelheden van 1000ml? En in 48mg/ml?

Zo ja, hoe zit het dan met import en duane enzo? Heb al posts en nieuwsberichten gezien dat er pakketjes onderschept worden?

Net 1 liter ontvangen uit Engeland, het is nog steeds een EU land dus geen problemen met de douane.

De websites geven bij het bestellen meestal wel aan of het naar NL verstuurd kan worden. 1x5 liter mocht niet, maar 5x 1 liter wel.

Ben ik volop mee bezig Tamara! Bedankt voor de tip! 🙂  Lekker handig, zo'n forum 😉 Eens ik een betrouwbare bron heb, lekker veel supplies inslaan om de komende jaren te kunnen mixen! 😎

48 minutes ago, blikje said:

Net 1 liter ontvangen uit Engeland, het is nog steeds een EU land dus geen problemen met de douane.

De websites geven bij het bestellen meestal wel aan of het naar NL verstuurd kan worden. 1x5 liter mocht niet, maar 5x 1 liter wel.

Heb je linkje? 

3 hours ago, felixcat said:

Ja we komen nog aan de spulletjes , zo veel is zeker, maar DIY is toch al hard aangepakt? Het aankopen van nic base ligt aan de ketting, en is prijzig tot daar aan toe. Hopelijk komt hier ooit verbetering op, maar ik bereid me alvast voor op het nicotine vrij vapen 🤗

Dit is de reply waar ik op hoopte, bedankt @wahanassatta  !  Hopelijk blijft het aankopen van coils, mods, en tanks even "makkelijk" 🙂 

Nee, DIY is eigenlijk nog van vrij recent. De eerste jaren had je alleen kant en klare Liquids. Pas toen het echte grootverbruik door subohm-dampen  opkwam, werden zelf mixen en echt een dingetje. Intussen is ook het gemiddelde nicotineverbruik best wel gezakt. Maar ook daar sluit ik een kentering niet uit.

Een hoewel ik denk dat het verschijnsel subohmen ook wel blijft bestaan, zie ik wel een beweging richting meer en meer idiotenbestendige podsystemen (veel mtl, maar zeker ook wel dl) met een aanzienlijk lager Liquidverbruik. 

Zoals een paar mensen hiervoor al zeiden, is er al paniek rondom de status van dampen sinds de introductie ervan,  maar is het in de praktijk alleen maar waanzinnig gegroeid, om niet te zeggen geëxplodeerd. De behoefte zal blijven toenemen, de markt zal blijven groeien, de handel zal creatief blijven inspringen op de nieuwe regelgeving. Pandora's doos is open en kan niet meer gesloten worden alsof er niks gebeurd is. Alleen hoe precies laat zich wat lastig voorspellen.

Coils, mods en tanks zullen vermoedelijk uiteindelijk zeker in aantal overtroffen worden door simpele podsystemen, die echter technisch wel steeds beter zullen worden. Uiteindelijk, maar dat zal nog wel even duren, zal dampen weinig tot geen toelichting meer behoeven, fora als deze hun functie grootdeels verliezen, en dampwinkels een status hebben die ergens tussen een sigarenzaak en een apotheek in zit. Maar dat zal nog wel even duren. Een tot die tijd zullen we nog regelmatig steigeren over wat ze nu weer bedenken. Maar dampen zullen we.

Edited by L33ntje

Ik had er nog niet vaak bij stilgestaan, maar dampen zal over een paar jaar zo gangbaar zijn, dat we elkaar inderdaad niks meer te vertellen hebben op dit forum. We zitten nog in de pioniersfase en het lijkt wel of er steeds meer nieuwe apparaten op de markt worden gegooid, of de producenten zich rotrennen om een aandeel te veroveren in die groeimarkt. Zelfs op het RIVM-terrein (daar werk ik) zie ik steeds meer dampers.

En je komt meer en meer dampspullen tegen in winkels als Primera en Cigo. Het nieuwe zal er wel afgaan, ook voor ons.

@felixcat: toen ik net was overgestapt op dampen en in de overtuiging leefde dat ik een gezondere keuze had gemaakt en dat iedereen dat wel zou vinden, schrok ik erg van al die regeltjes van max 20mg en max 2 ml enzo. Maar op den duur went het. Een beetje, want soms kan ik me nog kwaad maken. In ieder geval is het in het begin heel raar: je weet dat je er goed aan doet om niet meer te roken en lekker te dampen, maar de buitenwereld reageert alsof je openlijk heroine spuit. 

5 hours ago, Frammekewies said:

Iemand ervaring met bunkerbase.co?

Dat was de link die jij zocht, daar kwam mijn Nic vandaan, jammer dat DPD de bezorgende partij is of liever gezegd het gebrek eraan.

Mooi. Binnenkort eens proberen.

Ik heb nog geen problemen gehad met DPD en heb er al grote kwetsbare stukken door laten bezorgen. DHL daarin tegen... Heb onlangs 5L base door  hun laten leveren. Als de bezorger had gezegd dat ze ermee hadden gevoetbald, had ik het geloofd 

22 hours ago, kaatje said:

Msschien neemt de tabaksindustrie het wel voor een deel over omdat er geld aan te verdienen valt.

Ik las een paar jaar geleden al, dat de tabaksindustrie toen reeds een aantal e-sig-bedrijven overgenomen had. 

3 minutes ago, Marianna said:

Ik las een paar jaar geleden al, dat de tabaksindustrie toen reeds een aantal e-sig-bedrijven overgenomen had. 

Dat verbaast me helemaal niets, is geld mee te verdienen.

21 minutes ago, kaatje said:

Dat verbaast me helemaal niets, is geld mee te verdienen.

Tjah, op elke verslaving valt geld te verdienen, kijk naar alcohol 🙄 Hopelijk neemt het wantrouwen dat de overheid nu heeft een beetje af en worden de importwetten een beetje lakser naar de toekomst toe.. 

Omdat er geld aan te verdienen valt ben ik niet zo bang dat het verboden gaat worden.

4 hours ago, kaatje said:

Omdat er geld aan te verdienen valt ben ik niet zo bang dat het verboden gaat worden.

Probleem is alleen dat de regering, de farmaceutische industrie en de tabaksindustrie er geen geld aan verdienen. En laat hen nu net de dienst uitmaken.

1 hour ago, Chasepoes said:

Probleem is alleen dat de regering, de farmaceutische industrie en de tabaksindustrie er geen geld aan verdienen. En laat hen nu net de dienst uitmaken.

Via de opgekochte e-sig-bedrijven kan BT wel geld verdienen en de regering kan 't doen via hoge accijns op e-liquid (of op alle dampattributen).

On 7-11-2018 at 21:57, Marianna said:

Via de opgekochte e-sig-bedrijven kan BT wel geld verdienen en de regering kan 't doen via hoge accijns op e-liquid (of op alle dampattributen).

En dat blijkt in de praktijk nog moeilijker dan gedacht, De meeste door BT opgekochte bedrijven doen het niet zo goed, Voornamelijk omdat ze niet heel erg doorontwikkelen (ze blijven een beetje hangen op de cig-a-like) en omdat veel vapers ze mijden als de pest.

En accijns kun je heffen op goederen die een consument niet makkelijk zelf kan produceren. Daar worstelen ze mee. Accijns op de hardware, kan eigenlijk niet. Dat zou zoiets zijn als accijns heffen op glazen. Dat is weliswaar niet onmogelijk, maar erg lastig. Accijns op ingredienten? Nagenoeg onmogelijk uitvoerbaar, omdat deze in 1001 niet-vape producten zitten. Behalve dan de nicotine. En éh Presto!: Laat de EU daar nu net mee bezig zijn!

Maar ook die is tricky voor ze, want iedere idioot kan relatief eenvoudig, geheel accijnsvrij, genoeg puur inslaan om een dorp mee te voorzien. Maar wel de meest geschikte kandidaat voor accijns.

En BF? - Die hebben helemaal het nakijken. Geen kauwgum en pleisters meer met enorme marges en op termijn ook minder peperdure medicijnen om longen nog een tijdje aan het werk te houden e.d.

En die clubjes houden er niet van als hun goudmijntjes opdrogen en ze alleen maar kruimels mogen rapen.