Jump to content
Mouseke

Mijn eerste receptje, wat vragen

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Zoals beschreven in Stel jezelf voor wil ik mijn eigen liquids gaan maken, ik heb hier en daar wat zitten lezen maar heb uiteindelijk deze video bekeken die voor mij het duidelijkste was.

Ik vind het nicotine gedeelte wat lastig, ik begrijp dat hoe hoger het aantal mg van de nicotine hoe minder je er in hoeft te doen. Maar in dit filmpje geven ze aan nicotine gehalte van 100mg, maar dat is helemaal niet te krijgen. Ook geven ze aan dat je 100% PG nic booster moet gebruiken want dan mengt beter en krijg je geen hotspots maar ook dat is nergens te vinden. Wat is jullie advies hierin. Ik weet niet in hoeverre het PG/VG gehalte de smaak van een liquid beinvloed.  En in hoeverre het aantal ml de smaak beinvloed want je zult meer ml moeten toevoegen als ik niet die 100mg variant kan gebruiken.

Ik gebruik deze shake 'n vape's die ik wil gaan namaken, overigens weet ik niet wat voor nic booster er altijd ingejast wordt dat doet de meneer van de vape winkel altijd voor me 🙂

https://www.zwoofs.nl/koncept-xix-heisenberg/

https://www.zwoofs.nl/vampire-vape-diy-aroma-pinkman/

En daarvoor zijn deze aroma's uitgevonden volgens mij.

https://www.zwoofs.nl/vampire-vape-heisenberg-diy-aroma/

https://www.zwoofs.nl/vampire-vape-diy-aroma-pinkman/

Dit zijn de receptjes waar ik mee ben uitgekomen. Op basis van een 20mg 50/50 nic booster voor 3mg sterkte. Klopt dit enigzins. Verder heb ik gekozen voor 70/30 ipv 80/20 zoals die shake n vapes waren, dit omdat de video adviseert 70/30 te gebruiken en ik zie ook overal dat bij voorkeur 70/30 wordt gebruikt voor verschillende aroma's. Is hier een flink smaak verschil? Ik was namelijk van plan een flinke fles te kopen dat scheelt geld.

http://e-liquid-recipes.com/recipe/2739909/Vampire+Vape+Pinkman

http://e-liquid-recipes.com/recipe/2739910/Vampire+Vape+Heisenberg

Bedankt voor jullie antwoorden en adviezen alvast.

Edited by Mouseke

Kan je op elr inkloppen. Succes met mixen

O wacht, dat had je al gedaan. Klopt wel wat je gedaan hebt

IMG_20181028_132047.jpg

Edited by Steve

7 minutes ago, Steve said:

Kan je op elr inkloppen. Succes met mixen

O wacht, dat had je al gedaan. Klopt wel wat je gedaan hebt

IMG_20181028_132047.jpg

OK top, wat denk je smaaktechnisch origineel zijn de shake 'n vape 80/20 en nu 70/30, en wat betreft de nicbooster of maakt 't uiteindelijk alleen maar uit dat je 3mg in totaal hebt en is 100% pg alleen nuttig om geen hotspots te krijgen.

Ligt voornamelijk aan je coils of je dikkere liquids kan dampen. Ze moeten de liquid wel kunnen absorberen.

Ik doe alles op 70vg, dat wickt bij mij prima en lekker volle damp

4 hours ago, Steve said:

Ligt voornamelijk aan je coils of je dikkere liquids kan dampen. Ze moeten de liquid wel kunnen absorberen.

Ik doe alles op 70vg, dat wickt bij mij prima en lekker volle damp

OK, de coils die ik gebruik kunnen dat inderdaad aan, gebruik zelf nu 80vg shake 'n vapes dus neem aan dat 70 ook gaat. 't gaat mij er meer om dat ik een grote fles 70/30 VG/PG base ga bestellen om al m'n sausjes te maken en niet dat 't dadelijk ineens heel vies is. De keus voor voor 70/30 is eigenlijk omdat ik dat overal zie terugkomen. 

12 minutes ago, Mouseke said:

OK, de coils die ik gebruik kunnen dat inderdaad aan, gebruik zelf nu 80vg shake 'n vapes dus neem aan dat 70 ook gaat. 't gaat mij er meer om dat ik een grote fles 70/30 VG/PG base ga bestellen om al m'n sausjes te maken en niet dat 't dadelijk ineens heel vies is. De keus voor voor 70/30 is eigenlijk omdat ik dat overal zie terugkomen. 

Ik zou gewoon losse flessen vg en pg kopen. Veel handiger. En als je liquid vies is ligt het meestal aan je aroma's. Aan vg en pg zit weinig smaak verder.

Just now, Steve said:

Ik zou gewoon losse flessen vg en pg kopen. Veel handiger. En als je liquid vies is ligt het meestal aan je aroma's. Aan vg en pg zit weinig smaak verder.

OK ga ik dat doen das wel wat veiliger, heb ff wat verder gezocht en die zijn ook los te koop. Heb je toevallig ook wat advies voor de nicotine base. Is er in Nederland een max gelegd op het aantal mg? Want 100mg is nergens te vinden in nederlandse webshops. Wat is het hoogst mogelijk te krijgen neem aan dat het beste om een hogere concentratie in zo min mogelijk ml te krijgen?

4 minutes ago, Marina said:

Kijk hier even @Mouseke 

OK Thx, dus 48mg is het hoogste wat je kunt krijgen in NL bij savevape. Wat is de standaard aantal mg wat de meeste mensen gebruiken voor DIY?

In de EU is 10ml met 20mg/ml nicotine het maximaal legaal toegestane. Ook Savevape verkoopt niet langer hogere concentraties. Met >20 Posts krijg je toegang tot een afgesloten forum gedeelte dat dit verder bespreekt.

Het forum staat dit niet toe en ik zie discussies erover in ‘t niet afgesloten forum altijd daar naar toe verplaatst worden. “Pas dus op” anders ben je je eigen topic even kwijt (tot je 21 posts hebt :)).

Edited by Acrobat

1 minute ago, Acrobat said:

In de EU is 10ml met 20mg/ml het maximaal legaal toegestane. Ook Savevape verkoopt niet langer hoger. Met >20 Posts krijg je toegang tot een afgesloten forum gedeelte dat dit verder bespreekt. Het forum staat dit niet toe en ik zie discussies erover in ‘t niet afgesloten forum altijd verplaatst worden. “Pas dus op” anders ben je je eigen topic even kwijt (tot je 21 posts hebt :)).

Thx voor de waarschuwing.

Qua Nicotine koop je best de 10ml flesjes op Savevape qua prijs, koop je een pack van 10 betaal je 1 euro per stuk, dat is ook de prijs die je in de UK zou betalen ( bij je lokale vapeshop zijn die vaak 1.95 per stuk )

Via grijze wegen is nog 100mg nic te krijgen maar het risico zal altijd bij jezelf liggen, dat kan 50x vlot door de douane raken of je kan ook de 1ste keer gepakt worden dus ik zou bij de boosters blijven.

Je hebt 1 booster nodig van 18mg/20mg 10ml nic per 60ml eindproduct om op 3mg uit te komen ( of 3.33mg als het een 20mg booster is ipv een 18mg booster )  dus met die know how kan je je nicotine hoeveelheid ook vlot scalen naar 100ml/120ml/200ml/250ml.

10ml nic shots kan je trouwens perfect in 100% VG bestellen, dat advies over hot spots in je nic is nog van het tijdperk dat nic in 48/72/100mg kwam en in glazen flessen van 150ml of meer, in een booster van 10ml ga je geen hot spots krijgen, en ik vind persoonlijk 100% VG nic shots fijner werken omdat je aroma al puur PG based is en het merendeel wat je met 70/30 nodig hebt is toch VG dus kan je booster ook even goed 100% VG zijn.

17 minutes ago, Katmi said:

Qua Nicotine koop je best de 10ml flesjes op Savevape qua prijs, koop je een pack van 10 betaal je 1 euro per stuk, dat is ook de prijs die je in de UK zou betalen ( bij je lokale vapeshop zijn die vaak 1.95 per stuk )

Via grijze wegen is nog 100mg nic te krijgen maar het risico zal altijd bij jezelf liggen, dat kan 50x vlot door de douane raken of je kan ook de 1ste keer gepakt worden dus ik zou bij de boosters blijven.

Je hebt 1 booster nodig van 18mg/20mg 10ml nic per 60ml eindproduct om op 3mg uit te komen ( of 3.33mg als het een 20mg booster is ipv een 18mg booster )  dus met die know how kan je je nicotine hoeveelheid ook vlot scalen naar 100ml/120ml/200ml/250ml.

10ml nic shots kan je trouwens perfect in 100% VG bestellen, dat advies over hot spots in je nic is nog van het tijdperk dat nic in 48/72/100mg kwam en in glazen flessen van 150ml of meer, in een booster van 10ml ga je geen hot spots krijgen, en ik vind persoonlijk 100% VG nic shots fijner werken omdat je aroma al puur PG based is en het merendeel wat je met 70/30 nodig hebt is toch VG dus kan je booster ook even goed 100% VG zijn.

Thx goed advies, ik doe het ook liever via de legale wegen. Maar wat doet het met de smaak is zo'n hogere mg niet beter omdat je die er minder in moet doen. Of boeit dat allemaal niet zoveel?

2 minutes ago, Mouseke said:

Thx goed advies, ik doe het ook liever via de legale wegen. Maar wat doet het met de smaak is zo'n hogere mg niet beter omdat je die er minder in moet doen. Of boeit dat allemaal niet zoveel?

Als het zelfmixen bevalt kun je altijd later nog sterkere nic-base kopen.

Nic geeft throathit, dus het hangt ook af van je dampstijl en -gear hoeveel nic nog te hachelen is. 24mg, waar ik ooit mee begon was prima in de Vivinova waar je de hele dag als een gek aan moest lurken om een sliertje damp naar binnen te krijgen. Zou ik die 24mg liquid dampen met een dual staggered fused coil in mijn Goon RDA op 70W dan zou ik omvallen.

Op een bepaald moment merkte ik dat ik echt de hele dag non-stop dampte, ik zat toen op 2mg, ben nu terug naar 3,5 tot 4 mg en dat scheelt toch wel een batterij per dag en minstens 10ml. Dus ja boeit allemaal wel veel juist.

Nee want bij bv nic shots tel je gewoon het VG of PG gehalte van de booster op samen met de VG of PG die je nodig hebt volgens je recept.

Base heb je toch altijd nodig om te mixen dus eigenlijk die nic shots moet je gewoon bezien als 10ml base met Nic in je eindresultaat.

Dus als voorbeeld je wilt iets mixen van 100ml en je moet daarvoor bv 75ml gewone VG voor nodig hebben maar je wilt ook 3mg nic.

Dan neem je bv een 100% VG nic shot en dan moet bij 100ml eindproduct 15ml nic shot doen voor 3mg, die 15ml trek je dan af van die 75ml VG als ''base'' dus je gebruikt 15ml 100VG nic booster en 60ml gewone VG, zo kom je dan aan die 75ml VG wat je nodig hebt volgens je recept en zit je ook meteen op 3mg.

Beste manier is zoals hierboven de persoon in de 2de post een calculator te gebruiken, kan je ingeven welke sterkte je nic heeft en hoeveel VG/PG die nic booster is en dan doet de calculator de rest.

Het enige wat hoge nic doet is dat je minder moet erin doen dus je langer toekomt met een fles, maar dan moet je toch altijd meer gewone VG en of PG gebruiken zodat je nog steeds aan je eindhoeveelheid ML's komt van je recept, bij nic shots vullen de shots een deel in van de gewone hoeveelheid VG of PG die je moet gebruiken.

1 minute ago, Katmi said:

Het enige wat hoge nic doet is dat je minder moet erin doen

Dan vergeet je de throathit, dus nic doet veel meer dan wat je zegt.

4 minutes ago, Leo Bak said:

Dan vergeet je de throathit, dus nic doet veel meer dan wat je zegt.

Nee wat ik bedoel is dat je van 48mg/72mg of 100mg nic gewoon minder moet gebruiken om op 3mg uit te komen dan een nic shot van 18mg of 20mg, ik sprak niet van effectief het 3mg nic eindresultaat te verlagen.

Bv op 100ml moet je van een 18 of 20mg nic shot 15ml toevoegen voor 3mg, als je een fles van 48mg pure nic zou hebben zou je minder dan de helft daarvan moeten toevoegen om op 3mg uit te komen op 100ml, dus daarmee dat ik zei dat hoge nic alleen maar de hoeveelheid verminderd qua milliliter wat in je recept gaat, 18 of 20mg nic boosters doen hetzelfde als een 48mg fles, je hebt er gewoon meer van nodig om op 3mg uit te komen.

Denk dat er een misverstand is tussen ons en dat jij denkt dat ik spreek over het eindresultaat, maar ik spreek over de hoeveelheid ML nic dat in je recept moet tussen 18/20mg boosters en 48/72/100mg pure nic.

Edited by Katmi

29 minutes ago, Katmi said:

Nee wat ik bedoel is dat je van 48mg/72mg of 100mg nic gewoon minder moet gebruiken om op 3mg uit te komen dan een nic shot van 18mg of 20mg, ik sprak niet van effectief het 3mg nic eindresultaat te verlagen.

Bv op 100ml moet je van een 18 of 20mg nic shot 15ml toevoegen voor 3mg, als je een fles van 48mg pure nic zou hebben zou je minder dan de helft daarvan moeten toevoegen om op 3mg uit te komen op 100ml, dus daarmee dat ik zei dat hoge nic alleen maar de hoeveelheid verminderd qua milliliter wat in je recept gaat, 18 of 20mg nic boosters doen hetzelfde als een 48mg fles, je hebt er gewoon meer van nodig om op 3mg uit te komen.

Denk dat er een misverstand is tussen ons en dat jij denkt dat ik spreek over het eindresultaat, maar ik spreek over de hoeveelheid ML nic dat in je recept moet tussen 18/20mg boosters en 48/72/100mg pure nic.

Ik vermoed inderdaad dat we de vraag van Mouseke verschillend hebben geïnterpreteerd. 

Uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer 🙂3mg is 3mg nicotine, dus of dat nu bereikt is met bv 15ml nic booster of met hogere mg nic is hetzelfde.

En ondertussen is het mij wel duidelijk, als ik een eind resultaat wil met uiteindelijk 3mg nicotine maakt het niet uit wat voor nic booster ik gebruik zolang de calculatie maar klopt. Ik hoef er dus minder van te gebruiken als ik een hoger aantal mg zou gebruiken. Maar dat is dus lastig aan te komen. Heb ondertussen via een omweg wel die 48mg kunnen vinden op savevape. Maar thx voor jullie antwoorden. Denk dat ik start klaar ben om wat bestellinkjes te gaan doen.

Edited by Mouseke

12 hours ago, Mouseke said:

En ondertussen is het mij wel duidelijk, als ik een eind resultaat wil met uiteindelijk 3mg nicotine maakt het niet uit wat voor nic booster ik gebruik zolang de calculatie maar klopt. Ik hoef er dus minder van te gebruiken als ik een hoger aantal mg zou gebruiken. Maar dat is dus lastig aan te komen. Heb ondertussen via een omweg wel die 48mg kunnen vinden op savevape. Maar thx voor jullie antwoorden. Denk dat ik start klaar ben om wat bestellinkjes te gaan doen.

Ik gebruik vaak 100 ml flesjes van 48 mg en maak daar 3 mg liquid van, m.b.v. losse PG en VG.

Dat betekent dat ik er 1.500 ml bijgooi zodat ik in totaal 1.600 ml heb.

Wil je 30/70 base dan doe je er 380 ml PG en 1.120 ml VG bij.

Gebruik je altijd PG aroma op bvb 3%, dan trek je nog eens 48 ml af van die 380 ml PG.

Met die 1,6 liter (of eigenlijk 1.552 ml) maak ik dan allerlei liquid. Soms eens een flejse met een 1 ml eppie, soms 500 ml van mijn fav ADV. Als het op is (na gemiddeld 100 dagen) maak ik een nieuwe batch van 1,6 liter.

Schud de nic-base en aroma's altijd heel goed voor gebruik.

39 minutes ago, Leo Bak said:

Ik gebruik vaak 100 ml flesjes van 48 mg en maak daar 3 mg liquid van, m.b.v. losse PG en VG.

Dat betekent dat ik er 1.500 ml bijgooi zodat ik in totaal 1.600 ml heb.

Wil je 30/70 base dan doe je er 380 ml PG en 1.120 ml VG bij.

Gebruik je altijd PG aroma op bvb 3%, dan trek je nog eens 48 ml af van die 380 ml PG.

Met die 1,6 liter (of eigenlijk 1.552 ml) maak ik dan allerlei liquid. Soms eens een flejse met een 1 ml eppie, soms 500 ml van mijn fav ADV. Als het op is (na gemiddeld 100 dagen) maak ik een nieuwe batch van 1,6 liter.

Schud de nic-base en aroma's altijd heel goed voor gebruik.

OK Dus je maakt een volledige PG/VG plus nicotine base omdat je altijd 70/30 PG/VG gebruikt met 3mg nicotine. Das idd wel praktisch is het normaal om altijd dezelfde PG/VG waardes te gebruiken voor je eigen creaties?

Edited by Mouseke

8 minutes ago, Mouseke said:

OK Dus je maakt een volledige PG/VG nic omdat je altijd 70/30 PG/VG gebruikt met 3mg nicotine. Das idd wel praktisch is het normaal om altijd dezelfde PG/VG waardes te gebruiken voor je eigen creaties?

Ja klopt, ik maak een volledig mix, excl het aroma, in één keer, in twee literflessen (omdat ik een tweeliterfles te zwaar vind om lang te schudden), superhandig. Alleen maak ik zelf altijd 50/50, die 30/70 was als voorbeeld voor jou.

Inmiddels verwerk ik die 1,6 liter meestal in één keer: 300ml van dit, 150 van dat, 30ml met een eppie, 50ml van een additief etc etc zo ben ik nog maar drie tot vier keer per jaar liquid aan het maken.

Nu gebruik ik bijna altijd aroma's die ik rond de 3% lekker vind. Een mix met 2% of 4 % aroma kan ook prima hiermee.  Als je heel andere aroma's gebruikt die bijvoorbeeld op 10% moeten, kun je je je mix aanpassen. Als het heel erg wisselt, is het minder handig hoe ik het doe.

Maak niet teveel van een bepaalde smaak als je begint. Ik heb daar ernstige missers mee gemaakt in het begin.

Inmiddels heb ik een soort liquidbank met allerlei enkele smaken (stuk of 20 gemiddeld) waarmee ik experimenteer in een RDA. Ik druppel van alles over elkaar heen in dat ding, de ene smaak verloopt dan in de andere, en soms vallen dingen me op, dat gebruik ik dan in uiteindelijke mixen. Die mixjes schaaf ik bij en dan heb ik een uiteindelijk 'recept'.

Wat Leo doet is idd best handig. Zelf hou ik de vg pg en Nic apart. Dan kan ik mijn Nic los in de koelkast bewaren. De vg en pg op kamertemperatuur, dan blijft die lekker vloeibaar. Als je met een weegschaal in de weer gaat scheelt dat maar een halve minuut per recept ofzo

54 minutes ago, Steve said:

Wat Leo doet is idd best handig. Zelf hou ik de vg pg en Nic apart. Dan kan ik mijn Nic los in de koelkast bewaren. De vg en pg op kamertemperatuur, dan blijft die lekker vloeibaar. Als je met een weegschaal in de weer gaat scheelt dat maar een halve minuut per recept ofzo

Ik zal dit in het begin waarschijnlijk ook gaan doen, maar ik zie mezelf later ook doen wat Leo doet puur uit efficientie. Zal vanavond het een en ander gaan bestellen. Heb je nog meer zaken nodig dan een weegschaal met kalibratie steen en wat glaswerk/plastic flesjes en de base vloeistoffen en aroma's. Doel eigenlijk op spuitjes/druppelaars ofzo geen idee of dat nodig is lijkt me van niet je gooit gewoon je gehele recept in een beker op de weegschaal. Maar just to be sure niet dat ik dadelijk alles heb en dan nog een druppelaartje nodig heb ofzo.

Edited by Mouseke