Jump to content
timmermc

Le Petit Vapoteur uit Frankrijk

Recommended Posts

En weeral een droevig bericht voor de Belgen op het forum...

Vandaag ontvangen in mijn mailbox van Le Petit Vapoteur uit Frankrijk:

Geachte klanten, beste klanten,

Een vonnis van de rechtbank van koophandel heeft ons zojuist veroordeeld om niet langer bestellingen naar vapers op het Belgische grondgebied te sturen.

Deze maatregel is van kracht vanaf maandag 29 oktober om 23:59 uur.

U hebt dus nog maar drie dagen om op de site te bestellen en uw loyaliteitspunten te gebruiken.
Na die datum zal het te laat zijn ...

We nemen deze droevige gelegenheid om u te bedanken voor uw loyaliteit en uw vertrouwen.

Tot ziens, hopelijk

1086461577_Schermafbeelding2018-10-26om23_18_38.thumb.png.07b160fe71a9ea2c109883590bc33557.png

We zullen allemaal aan de beurt komen , en het zal voor alle shops een langzame dood gaan betekenen.

Frankrijk...Belgie...Nederland...de 1 na de andere wet verandert weer plotsklaps.
Iedere keer nieuwe regels , waarvan de handhaving sneller en meedogenlozer verloopt dan WIJ ons kunnen aanpassen .

Gewoon omdat we niet UNITED zijn ..simple as that !

Maar we gaan gewoon door zolang het kan , maar ons assortiment zal uiteindelijk uitgedund zijn tot 5 ecig modellen met 2 liquid lijnen verpakt in grijs wit design , met meer horrorfoto's erop dan te zien is in alle Halloween films.
Geblindeerde winkelramen , volop waarschuwingen in de winkel , maandelijkse controle's enz enz............
De trein komt ons allen ophalen , sommigen eerst maar de rest volgt absoluut.
Voor diegenen die menen gespaard te blijven '' WRONG BET '' 

Vapen , roken is achter 10 jaar nergens meer te zien.

Uw vrijheid was eens een feit , maar blijkt niet vanzelfsprekend.

Morgenvroeg met frisse moed de deuren maar weer open van alle 3 de stores en wachten op de volgende controleur .

Waar laat mij dit fenomeen trein , ophalen , straffen  ....toch aan denken  :(

Daar zal ik me maar niet over uit laten verder , dit kunt u wel zelf invullen met een beetje gezond geschiedenis verstand !

Dit beleid is een uitroeiing beleid waar geen weerwoord wordt geduld of compromis valt te sluiten.

Gr Jo

5 minutes ago, Stekke said:

Je vergelijking gaat wel ver...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mee eens.
Hoewel ik wel mijn hart vasthoud in welke kant we nu opgaan.
Het geheel verbieden van dampen zie ik nog best gebeuren.
gezien clean air wel ooit de stap heeft gemaakt om in eigen huis roken te verbieden.

Wat maakt dat ze niet meer naar België mogen sturen? En was het dan een Belgische rechtbank?

Ja, valt zeker te betreuren dat er een handelsbeperking wordt opgelegd op 1 winkel voor alle producten voor 1 land. Daar valt weinig logica in te vinden.

Ik heb daarom ook het vermoeden dat hier iets anders speelt dan het “uitroeien van dampers”.

https://www.lecho.be/entreprises/tabac/la-vente-en-ligne-des-cigarettes-electroniques-en-proces-a-bruxelles/10055777.html

Zoals ik al dacht speelt er iets anders. Het is namelijk een Belgische dampwinkel die le petit vapoteur zelf voor de rechter heeft gesleept. En niet de overheid die dampen probeert uit te roeien of te verbieden.

9 minutes ago, futuresmoke said:

...Uw vrijheid was eens een feit , maar blijkt niet vanzelfsprekend...

Praat dan maar eens tegen het gros van de Europeanen over 'vrijheid', dan gaan die meteen heel raar naar je staren.

13 Dagen nadat er in Belgie landelijke verkiezingen (14 oktober 2018) waren, heeft mijn stad nog steeds geen burgemeester en/of bestuur. Er wordt intern gebakkeleid over wie het zal worden. Burgers kiezen weet je, of hebben toch althans die vrijheid...

Mei 2019 nationale verkiezingen in Belgie, ik durf gokken erop dat het vorig wereldrecord van 541 dagen zonder regering gebroken wordt. Juist, je hebt de vrijheid van te mogen kiezen.

Gaan we over politiek beginnen? veel succes

Het is niet omdat er mensen zijn die dampen gezond vinden dat iedereen dat moet vinden. Hup en we zijn vertrokken. Gaan we een regering vormen?

Dit zal wel weer afgerekend worden op dat KB van afgelopen januari??? Want op grond van europese schengenverdragen mag ieder europees land leveren aan ieder ander europees land. Dat zal LPV echt wel uitgezocht hebben. Zo zie je maar, dat verraders nooit slapen. 

En gaan die ratten nu iedere winkel aanklagen die nog aan Belgen levert? Dan wens ik ze een lange adem en een prettige wedstrijd. Kunnen ze nog wel n paar jaar mee door 🙂 

Ach ja we hebben nog steeds de UK shops ( voorlopig ), Lepetit was de laatste tijd ook erg duur geworden met tanks en mods dus een echt groot verlies is het voor mijn niet, aroma's hadden ze ook niets wat ik ergens anders niet kan halen.

Een hele tijd terug waren ze een pak goedkoper dan Belgische shops voor mods etc maar als ik dat nu de laatste tijd zag ( in de 80 euro voor een Smok kit bv ) dan waren het gewoon Vaporshop prijzen en die zijn te duur.

Ja, ze hadden maar goedkoper moeten zijn!

Het is inderdaad Belgische wetgeving die verbiedt dampgerief online te verkopen sinds januari 2017. Ik begrijp dat een Belgische dampshop dit ervaart als oneerlijke concurrentie.

Ik denk alleen dat ipv de concurrentie aan te klagen je dit beter op Europees niveau had kunnen tillen. Al weet ik niet wat daar de uitkomst van zou kunnen zijn. Kan een land binnen de Europese unie eenzijdig zulk verbod opleggen? Want sommige producten zijn maar elektronische apparaten.

3 hours ago, Madman said:

Zo zie je maar, dat verraders nooit slapen. 

Ja, ik snap wel dat je ze verraders noemt. En ratten zelfs. 

Maar ik had precies hetzelfde gedaan. Want je vergeet wel dat vanuit hun perspectief de regering en de koning de verraders zijn. En de Fransen de ratten.

Stel je eens voor hoe het is voor die gasten. Met ongetwijfeld veel ijver hebben ze een shop opgebouwd in een markt die in principe louter positieve uitwerkingen kan hebben op de volksgezondheid. Misschien een leuk klantenbestandje opgebouwd, een spaarpuntenprogrammaatje draaien, een hoop geïnvesteerd in voorraden, webshop, onderhandelen met vervoerders,  uitzoeken van vergunningen en certificeringen, noem het allemaal maar op. En het begint te lopen, je draait misschien net break even. Of misschien ben je al wat verder en beginnen je investeringen wat te renderen. Misschien verdien je zelfs al een hele behoorlijke boterham. Dan zegt de koning dat je shop dicht moet omdat er minderjarigen via jou aan hun dampspullen kunnen komen. Je denkt nog "Wablief? Amai dat gaat toch zomaar niet? Ge kunt toch ook geen wegen verbieden omdat daar joyriders zonder rijbewijs op rijden? Of winkelcentra sluiten omdat daar winkeldieven komen?" Maar het gebeurt toch. Ze doen het nondeju gewoon. Ze weten nergens wat vanaf, snappen er geen ene klote van maar ze doen het toch gewoon. Je moet er echt mee stoppen. Het is niet te geloven. Niet te filmen. Niet te begrijpen. Alles is voor niets geweest, je moet nog hopen dat je er zonder financiële kleerscheuren uitkomt. Dat lijkt mij echt al genoeg om een dubbelloops jachtgeweer af te zagen en met een zak vool patronen ergens iets heel erg kapot te gaan schieten. Maar stel dat je die aandrang kunt weerstaan. Je houdt je in. Je gaat niet schieten. Je verkoopt nog zoveel mogelijk voorraad en je doekt je toko op. Je maakt de ruimte leeg, zegt contracten en overeenkomsten op, stuurt mailtjes naar je klanten. Brengt de t-shirts en sleutelhangers die je had laten bedrukken naar de kringloop. Je zet de stellingkasten bij het grof vuil. En je zegt je domeinnaam op. Die naam waar je zo lang op had zitten broeden en waar je zo trots op was. En dat ie nog vrij was! Je breekt met je eigen handen in een paar weken af wat je in jaren hebt opgebouwd. Omdat het moet van de koning om de arme kindertjes te redden van het kwaad dat dampen is. En net als je dan alles achter de rug hebt, zie je op straat een ventje van een jaar of 13 met een vapor giant aan de gang zijn. "Allé menneke, van waar hedde gij diene vapor giant?" vraag je aan het ventje. Zegt dat ventje: "Nu ja, toch van le petit vapotiseur he." Jij zegt nog: "vapoteur. Het is petit vapoteur klein stuk verdriet." En dan ga je naar huis en dan zin je op wraak. Op genoegdoening. Je wil dat de wereld snapt wat een onrecht je wordt aangedaan. En je beseft je dat de weg naar de wereld niet via Europa loopt. Althans, niet als je daar binnen tien jaar wilt geraken. De snelste weg naar de wereld gaat via de media. En internationale rechtzaken tussen dampwinkels halen de media. Bijkomend effect is ook nog dat het de kleinere buitenlandse shopjes natuurlijk de stuipen op het lijf jaagt als je de grote petit vapoteur op zijn knieën krijgt. 

Dus ik had niet alleen hetzelfde gedaan, ik zou ook zeker nog een hele berg persberichten uit hebben gestuurd om aan te kondigen dat ik die smokkelende franse bastaardhonden voor de rechter sleepte. (Ik verplaats me even in die Belgische dampshop he. Het is hun persbericht. Ik vind LPV geen smokkelende franse bastaardhonden, ik ken ze verder ook niet. Zullen best fijne mensen zijn.)

Okay, echt heel erg collegiaal is het niet. Dat geef ik dan ook wel weer toe. 

Ik heb het artkel eens door google translate gehaald.

Heeft een Franse groep het recht om elektronische sigaretten online te verkopen die in België geleverd zouden worden, terwijl een koninklijk besluit specifiek dit type verkoop verbiedt. Dit is de prachtige principekwestie die gisterochtend werd voorgelegd aan de scherpzinnigheid van de rechter van staking van de handelsrechtbank van Brussel.
LB Retail, onderdeel van de Alter Smoke-groep, heeft een vordering ingesteld tegen het Franse bedrijf Le Petit Vapoteur om het veroordeeld te hebben om de online verkoop aan Belgische consumenten stop te zetten.

De strijd is helemaal niet triviaal. Alter Smoke, de groep waartoe LB retail behoort, heeft niet minder dan 41 winkels verspreid over Frankrijk, Zwitserland en België (8 winkels in Brussel, 10 in Wallonië en 4 in Vlaanderen) terwijl Le Petit Vapoteur de Franse leider is van de elektronische sigaret. De kwestie van de marketing van elektronische sigaretten wordt geregeld door de Europese Richtlijn 2014/40 van 3 april 2014, omgezet in Belgisch recht door "met betrekking tot de productie en marketing van elektronische sigaretten" van 28 oktober 2016. De Artikel 6 van dit koninklijk besluit is duidelijk: "Het op afstand verkopen van elektronische sigaretten en navulverpakkingen aan consumenten is verboden." Het is op dit artikel dat Marie Canivet en Bruno Fonteyn, de advocaten van LB Retail, vertrouwen om hun actie in stopzetting vast te stellen.

Dura lex, sed lex
Tijdens de hoorzitting legden zij uitgebreid uit dat hun cliënt het betreffende koninklijk besluit had nageleefd en niet langer online elektronische sigaretten verkocht. Dit is niet het geval voor Franse bedrijven, waaronder Le Petit Vapoteur, die de online verkoop voortzetten. De uitdaging is naar onze mening aanzienlijk, wetende dat de markt voor e-sigaretten groeit. Voor de advocaten van LB Retail is het toestaan van Franse bedrijven om online te verkopen aan een Belgisch publiek een synoniem voor oneerlijke concurrentie. "Toen het koninklijk besluit werd gepubliceerd, was mijn cliënt niet gelukkig, maar hij voldeed eraan, de wet is streng, maar het is de wet, we wachtten tot iedereen eraan zou voldoen. dit is niet het geval geweest en het is oneerlijke concurrentie die van dag tot dag verslechtert ", smeekte Bruno Fonteyn.

In werkelijkheid schendt Le Petit Vapoteur volgens LB Retail het koninklijk besluit op drie punten: het moest de etiketten vertalen van de producten die in de drie nationale talen werden verkocht, het moest de componenten van de producten aanmelden bij de FOD Volksgezondheid en het niet zou zijn producten online kunnen verkopen.
De Franse leider in de elektronische sigaret, verdedigd door Dominique Bogaert, heeft aangegeven dat hij zich zal houden aan de eerste twee punten. Bovendien heeft Le Petit Vapoteur een vordering tot schorsing en nietigverklaring van het betrokken koninklijk besluit ingediend, een element dat de advocaat ertoe heeft gebracht de rechter te verzoeken de procedure te schorsen. De advocaten van LB Retail zien het als een poging om "de klok te spelen".
In de 6 maanden voorafgaand aan de offerte hebben advocaten van LB Retail opgemerkt dat 6,35% van de bezoeken aan de Petit Vapoteur-website door Belgen werden gedaan. Wetende dat de laatste omzet van het Franse bedrijf 35 miljoen euro bedraagt, hebben de advocaten van LB Retail het "Belgische deel" van deze omzet geraamd op 2 miljoen euro. Op basis van het voorgaande vroegen ze de rechter om de online verkoop van de Petit Vapoteur te stoppen op straffe van een boete van 2500 per dag en per overtreding, met een maximum van 2 miljoen euro.

De advocaat van het Franse bedrijf is intussen van mening dat zijn cliënt, die niet actief aan Belgische consumenten verkoopt, niet gebonden is aan artikel 6 van het koninklijk besluit, zij argumenteerde voordat zij verklaarde dat LB Retail geen bewijs van schade had.

De Franse leider in de elektronische sigaret, verdedigd door Dominique Bogaert, heeft aangegeven dat hij zich zal houden aan de eerste twee punten. Bovendien heeft Le Petit Vapoteur een vordering tot schorsing en nietigverklaring van het betrokken koninklijk besluit ingediend, een element dat de advocaat ertoe heeft gebracht de rechter te verzoeken de procedure te schorsen. De advocaten van LB Retail zien het als een poging om "de klok te spelen".
In de 6 maanden voorafgaand aan de offerte hebben advocaten van LB Retail opgemerkt dat 6,35% van de bezoeken aan de Petit Vapoteur-website door Belgen werden gedaan. Wetende dat de laatste omzet van het Franse bedrijf 35 miljoen euro bedraagt, hebben de advocaten van LB Retail het "Belgische deel" van deze omzet geraamd op 2 miljoen euro. Op basis van het voorgaande vroegen ze de rechter om de online verkoop van de Petit Vapoteur te stoppen op straffe van een boete van 2500 per dag en per overtreding, met een maximum van 2 miljoen euro.
De advocaat van het Franse bedrijf is intussen van mening dat zijn cliënt, die niet actief aan Belgische consumenten verkoopt, niet gebonden is aan artikel 6 van het koninklijk besluit, zij argumenteerde voordat zij verklaarde dat LB Retail geen bewijs van schade had.

Dit Artikel gaat over de start van het process, wat dus nu is uitgedraaid op winst voor Alter Smoke.

Nog wat toelichting op een aantal punten in het artikel en wat hier ook vaak op het forum en buiten het forum wordt vetreld:

• De Artikel 6 van dit koninklijk besluit is duidelijk: "Het op afstand verkopen van elektronische sigaretten en navulverpakkingen aan consumenten is verboden.
    • Dit is niet zo duidelijk als men laat doorschijnen.
      • Belgie kan geen EU land zelf verbieden om aan Belgie te leveren.
      • Het is het land (Frankrijk in dit geval) zelf die een wet moet maken die het verbieden van bepaalde produkten aan Belgie vastlegd.
    • Een aantal Franse shops (waaronder Le Petit Vapotreur) heeft/had een oorlogskas met een bedrag in dat mij ontgaan is.
      • De afspraak was indien de Belgische staat een process zou starten om ALLE franse shops toegang tot de belgische markt te verbieden deze kas te gebuiken om tot het uiterste te gaan in deze zaak (Zelfs tot de Europese Raad)
      • Nu is het echter niet de Belgische staat tegen de Franse shops, maar een Belgische zaak tegen één Franse shop. En dan nog eens via de rechtbank van koophandel. Gevolg is dat de oorlogskas niet is aangesporken omdat niet alle Franse shops geviseerd werden.

Mijn hoop was dat Belgie ooit zo dom zo zijn om die algemene rechtszaak te starten dat had het einde van dat Artikel 6 kunnen betekenen.

In dat geval was het best mogelijk geweest dat Belgie ook had ingebonden  en ze ook weer Belgische shops zouden hebben toegelaten om online te verkopen.

Nu is het niet gelopen zoals velen in Belgie hadden gehoopt.

En @wahanassatta Ik geef je gelijk hoor, het gaat om omzet en overleven van de zaak.

20 hours ago, Stekke said:

Je vergelijking gaat wel ver...

Maak het maar eens mee van dichtbij ..dan ruik , proef en ervaar je hoever ZIJ gaan !
En dan praten we nog wel eens.

Inderdaad, maak maar eens mee dat zij meemaakten. Dan zou je der vergelijking niet meer durven maken!

5 hours ago, Stekke said:

Inderdaad, maak maar eens mee dat zij meemaakten. Dan zou je der vergelijking niet meer durven maken!

Volgens mij hebben wij het over verschillende instanties en / of partijen.
De partijen waar ik het over heb zijn de controlerende instanties.
ik heb ze al 5 keer over de vloer gehad  ,dus ik weet nauw genoeg hoe ze zijn en hoe ze reageren en handhaven ............JIJ OOk STEKKE ?

Het ergste vind ik dat de webshops ons afblokken op "land van bestemming", en niet op het soort product die in het winkelmandje ligt.

Van mods, rta's, rda's, nicotine juices,..kan ik begrijpen dat ze schrik hebben om nog aan ons uit te leveren omdat dit bij wet verboden is.

Pure pg en vg, aroma's, draad, katoen,... zijn geen Tpd verboden artikelen.

Maar ook deze kunnen we in die websites niet meer bestellen..

Het zal wel aan hun software liggen die niet op product kan filteren, maar met een beetje moeite moeten ze dit toch kunnen laten aanpassen, of openen ze een tpd compliant webshop (wat een nederlandse website aromaworld wel deed)...

Vraag en een belangrijke vraag.

kun je het bij alter smoke zelf navragen hoe het zit?

Aangezien de dampcommunity al klein is.

Voor hetzelfde geld word er nu namelijk wel een vies spel gespeeld door de overheid of een gekke instantie

Futuresmoke ik begrijp dat de controle zwaar is. Al moet je geen absurde vergelijkingen maken...

Bij gearbest wordt er onderscheid gemaakt tussen producten. Alles wat met dampen te maken heeft is geblokkeerd andere zaken niet.

En het heeft niets met TPD te maken, het heeft te maken met dat online dampspullen verkopen in België verboden is. Ook TPD producten.

On 28-10-2018 at 12:24, Stekke said:

Futuresmoke ik begrijp dat de controle zwaar is. Al moet je geen absurde vergelijkingen maken...

De controle is niet ZWAAR hij of zij is gestuurd om uitroeiing te veroorzaken...meedogenloos boete's uitdelen voor de meest onzinnige redenen.
Ik maak het mee , en een gewone particuliere damper kan zich hier totaal geen voorstelling van maken , in de verste verte niet.
En nogmaals als je dit van dichtbij meemaakt dan ga je WEL absurde vergelijkingen maken helaas.

Bij Gearbest wordt er onderscheid gemaakt tussen producten. Alles wat met dampen te maken heeft is geblokkeerd andere zaken niet.
Nou hier in Nederland kan er gewoon besteld worden bij Gearbest , dus ik weet niet waar jij je info vandaan haalt .

En het heeft niets met TPD te maken, het heeft te maken met dat online dampspullen verkopen in België verboden is. Ook TPD producten.
En idd online is verboden in Belgie , ook dat is gezien het Frankrijk verhaal helemaal niet eerlijk als men het begrip vrij handelsverkeer wet in Europa er op na houdt.
Is gewoon een belemmering is je ondernemen en ontnemen van omzet, met de bedoeling om te stoppen en de handdoek in de ring te gooien.

5 hours ago, futuresmoke said:

Is gewoon een belemmering is je ondernemen en ontnemen van omzet, met de bedoeling om te stoppen en de handdoek in de ring te gooien.

Zal dat echt het doel zijn ? Ik neem namelijk waar dat er in Belgie veel meer stenen winkels lijken te zijn, die er alleen maar bij gebaat zijn dat ze weinig tot geen concurrentie hebben van handel via het Internet , en al helemaal niet vanuit het buitenland. Dat is zowel in het voordeel van die winkels als van de dampers, die vergeleken met Nederland makkelijker in hun eigen buurt kunnen shoppen en met wat geluk voldoende shops in de omgeving hebben dat die ook met elkaar een beetje op de prijs moeten concurreren.  En uiteraard is het in het belang van de economie. 

Het is wellicht een beetje egoistisch, maar ik vind dat zelf wel een voordeel. Ik koop namelijk vele malen liever in een stenen winkel, zodat ik tevoren zie wat ik koop en ook de aanspraak en garantie om de hoek heb. Ik bestel gewoon niet graag via Internet, en ik weet dat ik niet de enige ben. Of dat nu kleding of schoenen of verzorgingsproducten of dampspullen zijn ; hoe dichter om de hoek, hoe liever. Instappertjes en kleine liquids zouden wat mij betreft bij elke supermarkt of tankstation mogen liggen, en voor alles wat een stapje verder gaat ruimschoots speciaalzaken voor handen. Met hopelijk ook steeds beter opgeleid personeel. In Duitsland zijn inmiddels een paar ketens begonnen zelf mensen in het vape-vak op te leiden. Ik vind dat een zeer positieve ontwikkeling, die alleen maar gehinderd kan worden door online handel. Zeker door China-handel. 

Ik denk zelfs dat het dampen in het algemeen  gediend kan zijn bij meer zichtbare handel en persoonlijke begeleiding bij het overstappen , want lang niet iedereen , ook jonge mensen niet, verlaten zich zo sterk op fora als wij of zijn daar net zo handig mee. Dat is eigenlijk best wel maar echt een klein percentage van alle dampers. Het is natuurlijk een beetje afwachten hoe de dampwereld zich gaat ontwikkelen, mede op grond van de wetgeving maar ook van het bekender worden van dampen en de voordelen ervan, de bemoeienissen van Big Tobacco (zowel positief als negatief en daarmee eigenlijk neutraal maar wel met zekere sturing), maar de toekomst ziet er vooralsnog niet onaantrekkelijk uit. En dat de ontwikkeling van (obscure?) online-handel zich verder evolueert in veel toegankelijkere en hopelijk ook steeds betere direct zichtbare handel, juich ik eigenlijk toe. Wees eerlijk, hoeveel mensen kochten/kopen hun rookwaren online, ondanks dat dat wel kon en kan ? Het is toch veel makkelijker en sneller om naar de winkel om de hoek te gaan ? Prijs is echt niet altijd de doorslaggevende factor. 

Je verhaal klopt, maar de shop in de buurt heeft een heel klein gamma.

En ik vergelijk altijd meerdere toestellen voor ik koop.

Vooral de beschrijving van gearbest is heel uitgebreid,met de maten en gewichten er bij.

In een stenen winkel koop je wat er is.

Ik kan dagen drie verschillende dingen in mijn winkelkarretje hebben voor ik er één van bestel.

Ik bekijk ook eerst een paar YouTube filmpjes van wat ik wil.

Eens beslist moet het dat zijn en niks anders.

@L33ntje, bijna volledig met je eens.

Ik probeer ook de lokale economie te steunen (en zo een steentje bij te dragen aan het behoud van de stenen winkels) door zoveel mogelijk lokaal te kopen.Aankopen bij de chinees behoren al 2 jaar niet meer tot de opties.

Het probleem zit er hem in dat de meeste grote dampshops zich in de grootsteden bevinden en niet "om de hoek". In de kleinere dampshops buiten de steden, zijn geen aroma's te verkrijgen, en moet je tevreden zijn met duurdere k& k die zich dan beperken tot fruit en vanillesmaken (wat ik totaal niet meer lust). 

Als er al aroma's te koop worden aangeboden, blijft het bij enkele soorten van flavormonks....

Op zich niet slecht, als je nooit gewoon was om online zeer veel keuze te hebben, wat bij de meeste belgen dus geen probleem is, omdat daar de vape ciultuur maar goed op gang gekomen is nadat er veel stenen winkels gekomen zijn.

Maar voor diegene die al langer dampen en de webshops gewoon zijn met de grote keuzes,  voelen de beperkingen in het aanbod aan als een strop...

In mijn geval : ik damp maar 1 type smaakje : een aroma die enkel te verkrijgen is bij pink mule, geen enkel ander merk heeft een soort in hun gamma die er enigzins op lijkt.

Regelmatig test ik andere soorten, om zo de afhankelijkheid vanpink mule  uit te sluiten, maar dat is tot nu toe niet gelukt. 

En dit terwijl aroma's, pure VG en pure PG , lege unicorn flesjes, draad,... geen onderdelen zijn van de TPD2 in belgie. Maar zelfs dit wordt ons afgenomen, omdat de meeste webshops de levering aan Belgie volledig afsluiten, terwijl deze producten volledig legaal zijn.

Het heeft geen zin om daar te blijven over klagen, en we vinden wel altijd een oplossing, maar het wordt er niet gemakkelijker op...