Jump to content

Eleaf Pico 25 en de Pico 21700


Bert69

Recommended Posts

Tijdens het voorstellen heb ik al wat vragen gesteld en zijn er al enige suggesties gedaan betreft de aanschaf van een mod en het tankje.

Voorstel was om te kiezen uit een Pico 25 of Pico 75W. De 25 is nieuwer, er kan een groter tankje op, grotere display, met 3 geheugenstanden en 85W. Op zich voor mij persoonlijk geen dingen die echt nodig zijn. Gezien ik de accu's in een externe lader wil opladen maakt een mogelijk verschil betreft opladen, direct via USB, ook niets uit.

 

Overigens wil ik voor nu, bij deze mod de Nautilus 2 nemen, waarbij een coil van 0.7Ohm maximaal 23W gebruikt mag worden (althans dat heb ik ergens gelezen), dus 75W of 85W maakt niet veel uit

 

Echter wordt er bij de Pico 25 veel meer informatie gegeven; zo lees ik "Continuous discharge current should be above 25A"' dit lees ik bij de Pico 75W niet, in beide gaat een 18650 accu.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? 

 

Bij aanschaf van (ook deze info hier ontvangen) Sony 18650 VCT6 accu's, is er dan nog een groot verschil in externe laders (lader voor 1 of 2 accu's), iemand hier nog een goed maar bovenal veilig model ingedachte die bijv. geschikte is tegen overbelading, oververhitting, etc.

 

Ik hoor het graag van jullie.

Link to comment
Share on other sites

Dat is een disclaimer van de fabrikant, mocht je redelijk lage weerstanden op max vermogen gaan dampen met je Pico.. Met je nautilus op max 20w oid kom je daar niet eens in de buurt, geen zorgen dus.

 

Ik heb zelf de Xtar VC2+ en de MC4 en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Maar Opus maakt ook meer dan prima laders.

 

En wat betreft je keus voor welke Pico: met de 25 heb je uiteindelijk meer keus in tanks, mocht je andere tanks willen. Dat zou mijn hoofdreden zijn om die te kopen..

Link to comment
Share on other sites

Wat Rich zegt, met de 25 meer keus in tanks.

 

Zelf heb ik een nitecore lader. Xtar of Opus zijn ook goed.

Ik zou wel een lader nemen waar 2 batterijen in kunnen. Zelf ben ik niet in de gelegenheid om elke dag een batterij te laden dus heb er meerdere.

Ook zorg ik er voor dat ik in de buurt ben als de batterijen in de lader zitten.

 

Link to comment
Share on other sites

On 24-10-2018 at 05:58, TheRich said:

Dat is een disclaimer van de fabrikant, mocht je redelijk lage weerstanden op max vermogen gaan dampen met je Pico..

Als het goed is maakt de weerstand niet uit in een geregelde mod. Althans dat is wat ik van Chasepoes begreep. En dan heb ik wel over GEREGELDE mods. Ik gebruik dus in mijn pico 1 x een vtc5. Ik damp met 0.15 ohm op een wattje of 45-60. Wat ik dus wel doe is dat ik de batterij niet volledig leeg trek, gewoon op tijd wisselen. Dus stel je dampt continue op 60 watt en je gaat uit van een bijna lege batterij (3.3 volt) wordt het 60W:3.3 V=18.18 A. Dus dat is eigenlijk al teveel als je nog wat ineffeciëntie meeneement. Dus daarom wissel wat ik eerder de batterijen. Maar goed dit is dus hoe ik het begrepen heb en hoe ik dus altijd doe met de Pico.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Dennis1992 said:

Als het goed is maakt de weerstand niet uit in een geregelde mod. Althans dat is wat ik van Chasepoes begreep. En dan heb ik wel over GEREGELDE mods. Ik gebruik dus in mijn pico 1 x een vtc5. Ik damp met 0.15 ohm op een wattje of 45-60. Wat ik dus wel doe is dat ik de batterij niet volledig leeg trek, gewoon op tijd wisselen. Dus stel je dampt continue op 60 watt en je gaat uit van een bijna lege batterij (3.3 volt) wordt het 60W:3.3 V=18.18 A. Dus dat is eigenlijk al teveel als je nog wat ineffeciëntie meeneement. Dus daarom wissel wat ik eerder de batterijen. Maar goed dit is dus hoe ik het begrepen heb en hoe ik dus altijd doe met de Pico.

 

Niet nodig, gewoon leegtrekken die batterij, het ding is gereguleerd, zoals je zelf een paar keer zegt. Ik krijg die batterij in de Pico nooit onder de 3,15V trouwens, goede kwaliteit IMR's kunnen met gemak tot 2,7V maar geen enkele reg mod gaat zo ver.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, TheRich said:

Dat kan zo zijn, maar dan nog kan je een batterij met een hele lage CDR overbelasten. 

Klopt, maar als ik mij niet vergis kijken we ook vooral naar pulse omdat niemand langdurig de vuurknop ingedrukt houd bij een gergelde mod. Zit ook vaak/altijd een cutoff na 10/15 sec.

23 minutes ago, Leo Bak said:

 

Niet nodig, gewoon leegtrekken die batterij, het ding is gereguleerd, zoals je zelf een paar keer zegt. Ik krijg die batterij in de Pico nooit onder de 3,15V trouwens, goede kwaliteit IMR's kunnen met gemak tot 2,7V maar geen enkele reg mod gaat zo ver.

Die pico van mij leest het voltage niet uit geloof ik, maar ik kijk gewoon naar het batterijplaatje. Maar goed wat jij zegt zit misschien ook wel een kern van waarheid in, dus dat ook dát geregeld wordt.

Link to comment
Share on other sites

Pico 21700 is voor mij een beetje een overkill, gebruik zal op de 20W zitten, dus kan prima uit de voeten met een 25 of 75W. overigens hoef ik niet perse een 25mm tank, dat was een suggestie van iemand anders. Puur uit nieuwsgierigheid, welke 21700 batterij is van een goed merk?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb beide pico's al heel lang maar toch gebruik ik bijna altijd de 75 vooral omdat ie duidelijk lichter is een toch wat makkelijker in de broekzak zit. Ook heb ik laatst een Vaporesso Swag gekocht, nog iets kleiner en lichter dan de 75 en glijd door de afgeronde hoeken nog iets makkelijker in de broekzak.

Link to comment
Share on other sites

Zoals aangehaald kies de Pico 25 of de 21700 variant, ook al denk je nu nog niet aan tankjes van 24-25mm maar dan zit je toch ''futureproof'' ermee, niets zo meh als een pico 75w kopen en binnen een paar maanden of een half jaar een leuk tankje te zien van 24 of 25mm wat dan niet past.

Link to comment
Share on other sites

Helder......bedankt heren voor de info, ik zie af van de 75W. 

 

Eerder werd mij een Sony VCT6 aangeraden, kan iemand mij het verschil vertellen tussen onderstaande 2 Sony's:

 

RED Sony / Murata US18650VTC6 3000mAh - 30A

Sony / Murata Konion US18650VTC6 3000mAh - 30A

 

Als Red namelijk prima is dan kan ik de handel gaan bestellen (groen laat nog even op zich wachten).

 

Ik hoor het wederom graag.

 

Edited by Bert69
Link to comment
Share on other sites

Helder......bedankt heren voor de info, ik zie af van de 75W. 
 
Eerder werd mij een Sony VCT6 aangeraden, kan iemand mij het verschil vertellen tussen onderstaande 2 Sony's:
 

RED Sony / Murata US18650VTC6 3000mAh - 30A

Sony / Murata Konion US18650VTC6 3000mAh - 30A

 
Als Red namelijk prima is dan kan ik de handel gaan bestellen (groen laat nog even op zich wachten).
 
Ik hoor het wederom graag.
 
Verschil tussen die twee is alleen de kleur, vtc6 is vtc6, enige variatie daarop is nog de vtc6a en die is nog bijna nergens te krijgen .

Ik gebruik zelf trouwens de vtc5a, iets minder levensduur maar wel krachtiger.
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Oomkobus said:

Verschil tussen die twee is alleen de kleur, vtc6 is vtc6, enige variatie daarop is nog de vtc6a en die is nog bijna nergens te krijgen .

Ik gebruik zelf trouwens de vtc5a, iets minder levensduur maar wel krachtiger.

Oké, dat is ook nog een optie. Nu dat we toch steeds vragen aan het stellen zijn. Wat ik begrepen heb is hoe hoger het VG percentage hoe lager de weerstand van de coil.

Ik het nu een vloeistof met 50% VG en een coil van 1.2Ohm. op 3.4V wordt deze toch na een aantal flinke halen best warm en verliest de smaak.

 

Bij het volgende tank zit een coil van 0.8Ohm, wat is het minimaal percentage VG wat deze nog kan hebben of kun je dat zo niet stellen, even voor de duidelijkheid ik ben (nog) een MTL gebruiker. Wederom hoor ik het graag.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bert69 said:

Oké, dat is ook nog een optie. Nu dat we toch steeds vragen aan het stellen zijn. Wat ik begrepen heb is hoe hoger het VG percentage hoe lager de weerstand van de coil.

Ik het nu een vloeistof met 50% VG en een coil van 1.2Ohm. op 3.4V wordt deze toch na een aantal flinke halen best warm en verliest de smaak.

 

Bij het volgende tank zit een coil van 0.8Ohm, wat is het minimaal percentage VG wat deze nog kan hebben of kun je dat zo niet stellen, even voor de duidelijkheid ik ben (nog) een MTL gebruiker. Wederom hoor ik het graag.

 

 

Ik zou de LG HG2 of de Samsung 30Q nemen als je op 20W dampt. Die ampères zijn dan niet interessant, de 3000 mAh's wel. Ik dacht een tijdje dat mijn 30Q's meer cycles aankonden en langer capaciteit hielden dan de HG2's, maar de laatste maanden lijkt het weer andersom. Subjectieve waarnemingen op basis van enkele tientallen batterijen tot nu toe.

 

De relatie tussen VG-gehalte en weerstand zie je niet helemaal duidelijk. VG is dikker dan PG, sommige tanks/coils hebben niet genoeg liquidflow om hoog VG aan te kunnen, er komt dan niet genoeg vloeistof bij de coil en dan kan het te heet worden. Maar je kunt prima op meer dan een Ohm hoog VG dampen met een geschikte tank, er lopen hier meerdere tootlepuffers rond die dat doen. Eerder is het andersom: als je veel damp wilt dampen is hoog VG geschikter dan PG op een hoger vermogen (icm lagere weerstand) vanwege minder throathit.

Edited by Leo Bak
Link to comment
Share on other sites

Oké, bedankt voor de info. Maar is dit dan terug te vinden op bijv. de vloeistof of op de coil of tankje? Ik vind het nogal lastig te bepalen hoe hoog het VG percentage mag zijn als straks hier de Nautilus 2 tank binnen komt met 0.8Ohm coils. Is dat gewoon een kwestie van proberen dan?

 

Nu had ik het al gelezen en jij schreeft het ook nog een keer dat met een 0.8Ohm coil je op ca. 20W kunt dampen. Nu heb ik hier al wel enige formules voorbij zien komen maar dat is niet mijn sterkste ding. Is dit ook in Jip en Janneke taal uit te leggen. De Pico 25 (die ook nog moet komen) is alleen in te stellen op een X aantal Watt, geen Volt dus dat hoe ik niet te weten. Is er een soort tabel met XX Watt bij een coil van XX tot XX Ohm (of wederom te simpel gedacht ?).

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Bert69 said:

Is er een soort tabel met XX Watt bij een coil van XX tot XX Ohm (of wederom te simpel gedacht ?).

t Is zelfs nog simpeler. Je kijkt naar je coil wat er op staat en je begint net wat onder het minimale getal. Daarna ga je langzaam omhoog totdat JIJ t fijn vindt ? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ik heb hier eentje waarop staat: 0,4 Ohm, 40-80 W, best 55-65 Watt

Nu proef ik bij 55 Watt al snel een beetje verbrande smaak, alsof de wick droog wordt maar op 45 Watt gaat het goed.

Misschien is de wick al niet zo goed meer of de liquid toch net iets te dik. In het begin ging het heerlijk met 60 W, met een andere liquid maar die is helaas op ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Bert69 said:

Nog even een vraag over de laders, wat heeft jullie voorkeur, een die het aantal Volt laat zien of een die alleen de oplaad tijd laat zien?

Voor mij persoonlijk wil ik zo veel mogelijk info, maar dat heeft alleen zin als je er wat mee kan. Voor de meeste mensen volstaat een lader als de Nitecore I4, met alleen een paar ledjes die aangeven dat de batterij geladen wordt en wanneer hij vol is.

 

- Zelf vind ik een instelbare laadstroom handig, hoe langzamer je ze oplaadt des te beter voor de levensduur en de nacht is lang.

- Het weergeven voltage geeft me iedere keer als ik de batterijen in de lader druk, de bevestiging dat een setje gelijk ontladen is in de mod, de voltages zijn dan op een honderste na, gelijk.

- De interne weerstand van een batterij geeft me een indicatie van z'n kwaliteit, of hij nog helemaal fris is of zo langzamerhand aan vervanging toe is. 

 

Oplaadtijd vind ik het minst interessant.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...