Jump to content
Stekke

Verboden dampen

Recommended Posts

Ik hanteer liever de voorzichtigheid om te zeggen dat het ongezond is tot het tegendeel bewezen is. Van de daken schreeuwen dat het gezond is en geen enkel risico inhoudt is... wishful thinking?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Je kan gewoon niet zeggen dat dampen gezond is. Het valt echt niet in t rijtje van broccoli, boerenkool en spinazie. Daarom zeil ik zo door over 'minder ongezond' en zegt stekke niks wat onwaar is.  

Edited by Madman

En zelfs al breng je nu het nuanceverschil tussen gezond en niet schadelijk. Dan denk ik er nog steeds hetzelfde over. Beter enige voorzichtigheid aan de dag leggen tot het tegendeel bewezen is. Dus ik sluit me volledig aan bij ‘minder ongezond’ dan roken.

Zo kun je ook niet zeggen dat het ongezond is. Er zijn zover we weten nog geen mensen ziek van geworden. De onderzoeken die zeggen dat het ongezond is, zijn altijd fout uitgevoerd. (Zie de vele voorbeelden hier op het forum) Nogmaals thee en koffie worden ook als ongezond gezien, maar er worden miljarden mensen gezond oud mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

35 minutes ago, Madman said:

Je kan gewoon niet zeggen dat dampen gezond is. Het valt echt niet in t rijtje van broccoli, boerenkool en spinazie. Daarom zeil ik zo door over 'minder ongezond' en zegt stekke niks wat onwaar is.  

De basisgedachte van je redenering heeft geen relatie met de realiteit. "Better safe than sorry" klinkt misschien aannemelijk maar op basis van die gedachte kun je zo ongeveer elk product tot schadelijk verheffen. Het is niet voor niets dat wetenschappers uitgaan van het principe "minder schadelijk". Zoiets als "absoluut gezond" of "absoluut veilig"  bestaat gewoon niet.

Daarmee schermen is een open deur. Vergeef me de gemeenplaats maar het hele leven is uiterst schadelijk: Je gaat er aan dood!

Auto's zijn ook niet gezond. Zowel de uitlaatgassen als de verkeersdoden die die dingen veroorzaken heeft nooit geleid tot een verbod.

In plaats daarvan zijn we auto's en verkeerssituaties veiliger gaan maken en gaan we in de toekomst misschien wel allemaal elektrisch rijden.. Dat is de enig juist manier om zaken aan te pakken. Probleem = Oplossen.

En dat doet de dampgemeenschap ook.

Toen een aantal jaren geleden wat horrorverhalen over schadelijke stoffen in damp de ronde deden, heeft de wetenschap maar vooral de industrie in snel tempo het temperatuurdampen geïntroduceerd om (bijna) elke vorm van verbranding uit te sluiten. Een verbluffend staaltje marktwerking! En daarmee was (een deel) van het probleem opgelost.

Edited by balling

Dus je kan niet zeggen dat het ongezond. Je kan niet zeggen dat het gezond is. Het is nieuw. Het zijn chemische stoffen die je in je longen duwt. En jij kiest er dan voor om te zeggen dat het gezond is?

En ik weet dat sommigen het haar op hun lichaam recht gaat komen, maar is het niet zo dat je gezonde dingen aan kinderen geeft? Dus jij zou zeggen tuurlijk doe maar het is gezond! Allemaal dampen!

Van de pot gerukt. wat maakt dat je nu zegt dat je het niet aan kinderen moet geven? Toch omdat je ergens in je achterhoofd weet dat de kans realistisch is dat het ongezond is?

En auto’s... dat is waar! Uitlaatgassen zijn slecht! Binnenkort rijden er geen diesels meer en overal worden maatregelen getroffen. Maar het verbieden zou meer schade aanrichten. Dan worden we terug gekatapulteerd naar de oertijd momenteel en dat zou veel meer schade aanrichten.

Maar een nieuw product waar je inderdaad geen bewijs voor hebt dat het onschadelijk is moet je niet meer in de markt brengen als een onschadelijk product.

Je geeft je kinderen geen koffie en bv een biertje tot een bepaalde leeftijd. Mijn dochter is 21 en ik zou er geen problemen mee hebben als ze zou gaan dampen. Net zo min als ze een kop koffie of een biertje zou drinken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

21 minutes ago, Stekke said:

En auto’s... dat is waar! Uitlaatgassen zijn slecht! Binnenkort rijden er geen diesels meer en overal worden maatregelen getroffen. Maar het verbieden zou meer schade aanrichten. Dan worden we terug gekatapulteerd naar de oertijd momenteel en dat zou veel meer schade aanrichten.

Kijk! Dat is dus het "gevaarlijke" van zo'n redenering. Je loopt dan de kans dat we allemaal "terug gekatapulteerd" worden naar de tijd dat iedereen nog rookte.

Just now, Acrobat said:

Vapen voor een (ex)roker = ‘harm reduction’ t.o.v. roken. Meer zou ik er niet van maken.

Vandaar "minder schadelijk".

Het is een andere perceptie t.a.v. epidemische roken i.p.v belangen en ideologisch gedreven. 

Ik geloof niet dat er hier iemand is die beweert dat dampen zeker weten 100% gezond is. Wat velen onder ons wel ervaren hebben, is dat we ons beter zijn gaan voelen nadat we gestopt zijn met roken en zijn gaan dampen. Verder zijn er op dit forum talloze onderzoeken voorbij gekomen waaruit blijkt dat er niet tot nauwelijks schadelijke gevolgen door het dampen kunnen worden aangetoond. Dat wil nog niet zeggen, dat er op lange termijn geen enkele schade zou zijn. Uit wat ik nu zie, denk ik dat die kans gering is, maar je weet dat nooit helemaal zeker.

Dat weet je van broccoli ook niet. Wie weet neemt juist broccoli schadelijke fijnstoffen op die in de kinderen van nu verschrikkelijke dingen veroorzaken. Maar ja, je moet wat, dus je eet het toch.

Zoals @Balling zegt: het leven zelf is ongezond en zal ons beslist fataal worden. Maar voordat het zover is, zullen we de dans talloze malen weten te ontspringen.

Vandaar "minder schadelijk".
Het is een andere perceptie t.a.v. epidemische roken i.p.v belangen en ideologisch gedreven. 

Je zegt toch hetzelfde als wat ik zeg?

En wat ik bedoel met die auto’s is dat we als maatschappij weten dat het slecht is, maar het niet meer kunnen verbieden. Wilt niet zeggen dat we andere zaken zomaar moeten toelaten.

Ik denk dat ik reeds in post 1 zei: roken is niet gezond maar minder schadelijk. Fijn dat we na x aantal posts terug op die gedachte komen.

3 minutes ago, Stekke said:

Je zegt toch hetzelfde als wat ik zeg? emoji28.png

En wat ik bedoel met die auto’s is dat we als maatschappij weten dat het slecht is, maar het niet meer kunnen verbieden. Wilt niet zeggen dat we andere zaken zomaar moeten toelaten.

Nou! Komt ie dan! Het ultieme wegvaagargument:

Wel als we daar in potentie het leven van miljoenen mee kunnen redden!

Edited by balling

2 minutes ago, Stekke said:

Je zegt toch hetzelfde als wat ik zeg? emoji28.png

Ook het niet-verbieden van auto’s is een keuze. 

Just now, PetraO said:

Ook het niet-verbieden van auto’s is een keuze

Kan het niet laten, Petra.

Succes ook!

Nou! Komt ie dan! Het ultieme wegvaagargument:

Wel als we daar in potentie het leven van miljoenen mee kunnen redden!

Dan nog steeds moet je het verkopen als minder ongezond ipv niet schadelijk of gezond.

Ook het niet-verbieden van auto’s is een keuze. 

Ja, en ik kan dat niet bewijzen, maar ik denk dat de gevolgen op vlak van gezondheid een grotere negatieve impact gaan hebben dan het blijven rijden met auto’s.

Samenvattend deze discussie:

Dampen is minder schadelijk dan roken.

Dampen is niet veilig want niets is veilig.

Zo iets?

2 minutes ago, Stekke said:

Ja, en ik kan dat niet bewijzen, maar ik denk dat de gevolgen op vlak van gezondheid een grotere negatieve impact gaan hebben dan het blijven rijden met auto’s.

En daar ben ik het roerend met je eens en bewijs daarvoor is in overvloed voorhanden.

We moeten af van een economie die gebaseerd is op verbrandingsprocessen. Als ik iets heb geleerd van roken is het dat wel.

De reden waarom is uiterst dubieus (klimaat) maar:

"It's the right thing for the wrong reason".

Ik denk dat als koffie of alcohol vandaag zou worden ‘uitgevonden’ dat het net zo behandeld zou worden als dampen nu. Terecht. Nee je sterft er niet van, maar het is niet gezond. De mate van ongezondheid kan je over gaan discussiëren, maar daar gaat het niet om.

11 minutes ago, balling said:

Kan het niet laten, Petra.

Succes ook!

Ik ben wel van Groen Links enzo, maar ik zou niet durven beweren dat het een verstandige keuze zou zijn om auto’s te verbieden. Ik denk dat het een flink deel van onze welvaart zou kosten. En dat gaat in ieder geval niet zonder slag of stoot. Ik zag dat voor me toen ik hier vanavond aan dacht onder het koken. 

We zouden meer gebaat zijn met alternatieve oplossingen. Minder verbranding, ja. Maar of we het tij nog kunnen keren, vraag ik me af. Radicale maatregelen, zoals morgen iedereen een elektrische auto, of de fiets of de trein, zijn simpelweg niet echt mogelijk. 

Ondanks mijn sombere kijk op de toekomst was het eten toch lekker.

9 minutes ago, Stekke said:

Ik denk dat als koffie of alcohol vandaag zou worden ‘uitgevonden’ dat het net zo behandeld zou worden als dampen nu. Terecht. Nee je sterft er niet van, maar het is niet gezond. De mate van ongezondheid kan je over gaan discussiëren, maar daar gaat het niet om.

Ik zou stiekem koffie gaan scoren, want ik zou beslist snel verslaafd raken. En ik ben vast niet de enige: binnen de kortste keren zouden we op een druk koffieforum zitten, wellicht op het Dark Web.

1 hour ago, Stekke said:

Dus iets is pas ongezond als je ter plekke dood valt?

Nee, maar je moet het toch ergens uit op kunnen maken. 

Feit blijft dat je niet kunt beweren dat dampen gezond is! Alleen dat er (nog?) geen schadelijkheid is bewezen of niet is aangetoond dat het ongezond is, maakt nog niet dat het 'dan maar' gezond moet zijn. En begrijp me niet verkeerd...ik ben een halve predikant af en toe als ik met n roker sta te praten om dampen aan te prijzen. Maar ik zal daarbij nooit zeggen, dat het gezond is. Alleen dat het bijna 100% onschadelijk zou zijn volgens de onderzoeken die nu bekend zijn.

Een roker zal zich echt wel beter gaan voelen door te gaan dampen, maar n niet-roker waarschijnlijk niet. Het is geen medicijn he 🙂 

4 hours ago, PetraO said:

Ik geloof niet dat er hier iemand is die beweert dat dampen zeker weten 100% gezond is.

Nou ja...die reactie was er dus wel, daarom vond ik ook dat stekke wat bijval verdiende.