Jump to content
L33ntje

Big Tobacco probeert het langs de gebaande weg

Recommended Posts

https://www.dampfer-magazin.de/british-american-tobacco-uebernimmt-highendsmoke/

Weer iets waarvan ik nog even een poosje moet nadenken wat ik er van moet vinden.

Als ex-rokers neigen we een natuurlijke aversie te ontwikkelen tegen de tabaksindustrie. Niet helemaal eerlijk, want we hebben er jaren veel plezier aan beleefd, en zelf hard aan meegewerkt.

Maar dat op het gebied van dampen niet BT de vijand is, maar BP was me van meet (2007) af aan al duidelijk. En ook al vanaf dat begin heeft BT geprobeerd een stukje die markt te pakken, maar kon niet echt tegen de Grassroots-industrie op die het dampen kenmerkt.

Nu proberen ze het langs de andere weg, die overname van een dampketen. Hoe dat gaat uitpakken weet nog niemand. Het zou zomaar eens niet negatief kunnen zijn, want BT her de middelen en de mensen om belangen verdedigen die ook de onze zijn (met name op het gebied van Harm reduction). 

We gaan het meemaken...... Ben benieuwd vooral.

Laten we hopen dat dit inderdaad een positief effect heeft voor de acceptatie van het dampen. Het klopt: wij dampers kunnen niet echt een vuist maken en we hebben geen lobby-mogelijkheden.

Wat het effect gaat zijn, daar durf ik ook geen uitspraken over te doen. Maar BT heeft al meer vape-ketens overgenomen, alsmede juice-fabrikanten en tot nu toe hebben we daar nog niet veel van gemerkt (positief of negatief).

Edited by Chasepoes

8 minutes ago, Chasepoes said:

Wat het effect gaat zijn, daar durf ik ook geen uitspraken over te doen. Maar BT heeft al meer vape-ketens overgenomen, alsmede juice-fabrikanten en tot nu toe hebben we daar nog niet veel van gemerkt (positief of negatief).

Kopen ze die niet op om ze te liquideren?

Ik zie ze er goed voor aan. Geld zat en in de zakenwereld is zo'n strategie niet echt onbekend.

5 minutes ago, balling said:

Ik zie ze er goed voor aan. Geld zat en in de zakenwereld is zo'n strategie niet echt onbekend.

Ik denk (hoop) dat dat moment wel voorbij is, daarvoor is dampen nu te 'groot'. BT heeft decennia op dezelfde manier, zonder grote innovaties, ongelooflijk grote marges gehad, die zijn echt wel op zoek naar een manier om binnen hetzelfde segment en met behoud van zoveel mogelijk van hun kennis, fabricage en plantage hun handel te kunnen blijven doen. iQos is een mooi voorbeeld; zoveel mogelijk hetzelfde, want 'gewoon' een sigaret alleen is de ontwikkeling nu eigenlijk al veel verder. Dezelfde soort achterstand die de auto fabrikanten hadden toen Tesla met de roadster en daarna de model S uit kwam.

Ik ben wel benieuwd wat het, en of het wat, brengt, zeker gezien de grote diversiteit in regelgeving erover.

Wie weet kopen ze zich in om de dampwereld een slechtere naam te geven. Zodat tegenstanders kunnen blijven zeggen dat alles nog steeds van BT afkomt.

1 hour ago, balling said:

Daar lijkt het niet op. Blue hebben ze gekocht bijvoorbeeld. En 'Johnson's Creek' liquid. De dampers hebben Johnson's Creek wel kleiner gemaakt (niet kapot) omdat ze massaal wegbleven van die liquid nadat bekend werd dat het opgekocht was door BT.

15 minutes ago, Madman said:

Wie weet kopen ze zich in om de dampwereld een slechtere naam te geven. Zodat tegenstanders kunnen blijven zeggen dat alles nog steeds van BT afkomt.

Ik denk eerder dat ze hun geld inzetten op verschillende paarden. Risico-spreiding zeg maar. BT weet ook best wel dat tabak een aflopende zaak is. Zolang ze er nog aan kunnen verdienen, zullen ze het proberen te blijven verkopen. Maar vroeg of laat loopt die straat dood en dan is het goed voor ze als nog iets anders hebben.

Edited by Chasepoes

Dat denk ik ook, de auto industrie gaat ook over op elektrisch.
Zal wat zijn dat Marlboro straks ook nog met een mod op de markt komt

Hoeft trouwens niet eens negatief te zijn, BT heeft een bak geld, politieke invloed, een hoop productiemogelijkheid, naamsbekendheid, denk dat veel rokers eerder een mod of vloeistof zouden kopen van hun vertrouwde tabaksmerk, zeg nou zelf, verneukte namen als 'joyetech' of 'smok' boezemen nou niet echt vertrouwen in, het lijken eerder spelfouten.

BIC, die gaan het lastig krijgen, die raken straks de aanstekers aan de straatstenen niet meer kwijt.

16 minutes ago, Oomkobus said:

Zal wat zijn dat Marlboro straks ook nog met een mod op de markt komt

En dat ze m dan iQos noemen ofzo.....dat zou wat zijn 😛 

16 minutes ago, Oomkobus said:

Hoeft trouwens niet eens negatief te zijn, BT heeft een bak geld, politieke invloed, een hoop productiemogelijkheid, naamsbekendheid, denk dat veel rokers eerder een mod of vloeistof zouden kopen van hun vertrouwde tabaksmerk, zeg nou zelf, verneukte namen als 'joyetech' of 'smok' boezemen nou niet echt vertrouwen in, het lijken eerder spelfouten.

Of juist wel negatief, als ze gesloten systemen gaan verzinnen en daarmee alle andere fabrikanten buiten spel zetten.

Dat is nou net wat de wetgever wil natuurlijk.....alles bij bekende fabrikanten, waar ze al jaren goede contacten mee hebben.

Die BT-lobbyisten weten de weg wel hoor, bij de beleidsmakers. Die weten het zo te verkopen, dat hun systemen veiliger, beter en kindonvriendelijk zijn en zetten zo iedereen buitenspel straks 😞 

Da's wel ff een doemscenario wat je daar schetst@Madman maar wel heel plausibel.

Aan de andere kant, stel ze laten de hardware met rust en richten zich alleen op vloeistof/nicotine dan zou het voor ons gewoon een nieuw merk betekenen,

Als ze inderdaad ook apparatuur gaan ontwikkelen is het hek van de dam, zullen er alleen vooraf gevulde pods oid beschikbaar komen en alle grondstoffen gaan van de vrije markt.

Vooralsnog zijn er al wel een paar miljoen dampers op de planeet die huidige apparatuur gebruiken, die wil je als BT natuurlijk meekrijgen en dat is een ontwikkeling/omschakeling, die zouden dan massaal aan de nieuwe apparaten moeten, je ziet het aan de iqos, het is toch niet zo'n succes, ik ben ze in ieder geval nog echt nergens tegengekomen.

Nou ben ik vrij positief ingesteld en denk dat als de tabaksindustrie een graantje meepikken wil van de dampomzet, dan kunnen ze niet anders dan gewoon meedoen, prijsvechten kunnen ze, hier en daar een wet pushen of tegenhouden maar dampen in z'n huidige vorm is er, en zal niet zo makkelijk veranderen.

Een collega van mij gebruikt die iqos. Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij net zo vaak staat te roken dan dat hij dat ding gebuikt. Dus ik gok dat het niet zo geweldig goed werkt

Ga er maar van uit dat ze zich vooral zullen inzetten voor dat wat voor de wetgever het makkelijkst is : gesloten, niet manipuleerbare systemen die je makkelijk kunt reguleren. Daar zal zeer zeker een grote markt voor zijn die je met het dampgebeuren zoals wij dat kennen nooit meer dan ook nooit over de streep krijgt.

Dampers van nu zijn over het algemeen in elk geval mensen die open staan voor nieuwe dingen, niet voor de buitenwereld leven maar hun eigen ding doen , een over het algemeen open minded, tolerante mensen. Geen kuddedieren. En zoals we allemaal wel weten zijn de meeste mensen wel kuddedieren die veilig met de kudde meelullen en de zwarte schaapjes er uit trappen. 

Met BT in die niche -niet ideaal in elk geval duizenden keren beter wanneer BP zijn klauwen er op weet te leggen- zaak in elk geval de acceptatie en normalisatie van het dampen flinke sprongen maken. Er zullen echter ook altijd mensen zijn, blijven en bij komen voor wie die podsystemen niet genoeg zijn, en de geavanceerde apparaten zullen echt niet plotseling verdwijnen. 

Er zullen gerust dingen veranderen. De wereld staat niet stil. Kijk al hoe het dampen veranderd is tussen 2007 en nu. Wat die veranderingen zullen zijn kunnen we moeilijk voorspellen, en elke verandering zal voor- en nadelen hebben. 

De kern is  echter dat met zo'n belangrijke speler op de markt, het verschijnsel dampen in plaats van roken langzaam maar zeker mainstream zou kunnen worden. Daar worden we allemaal uiteindelijk beter van. 

Als je liefst mechs met zelfbouwers dampt, is het idee natuurlijk in eerste instantie goed kut, want dat zijn de twee grootste kandidaten om te sneuvelen. En we zijn niet zo dol op verandering. Maar over tien jaar vinden we dat ook misschien wel onbeholpen museumstukken, waar nieuwe dampers heel goed zonder blijken te kunnen, omdat de techniek sterk verbeterd /veranderd is.

Het ligt misschien een beetje aan mijn karakter, maar ik geloof dat niks alleen maar slecht is, of alleen maar goed. Ik benader dit nieuws dus vrij neutraal en ben benieuwd welke kant het op gaat. Maar ik geloof niet dat ik me heel veel zorgen hoef maken dat er een paar jaar weer allemaal aan de shag moeten.

Edited by L33ntje

Ik denk dat @Madman het beeld schetst waar BT inderdaad naar toe wil, gesloten systemen zoals de blu, goedkope apparaten zodat iedereen over te halen is om het eens te proberen en pods van zo'n 7 euro. Keus uit 5 smaken standaard en met sinterklaas een special van speculaas en voor oud en nieuw een champagne smaakje. En alles ws met nic salts. En dan zal ik over 10 jaar ws veel uitgelachen worden met mijn, in vergelijking, giga grote antieke pico. Alleen zullen zij dan per week net zoveel kwijt zijn als ze nu aan roken uitgeven en dan kan ik als laatste lachen als ik zeg dat ik voor maar een paar duppies per dag kan dampen.

2 hours ago, sxt said:

Een collega van mij gebruikt die iqos. Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij net zo vaak staat te roken dan dat hij dat ding gebuikt. Dus ik gok dat het niet zo geweldig goed werkt

Ik heb die IQOS eindelijk eens kunnen proberen. Smaakt als een slap aftreksel van een sigaret, inclusief de rookgassen waar ik als damper inmiddels geen pret aan beleef. Dus na twee trekjes ging ik weer fluks over op m'n damper. Ook voor rokers is het weinig bevredigend (voor driedubbel geld). Kortom, een kloteding. Vleesch noch vis. Vooral geschikt voor zelfkwelling.

@L33ntje rokers zijn kuddedieren. Veel dampers zijn ex rokers. Is hun karakter veranderd door de beslissing om te gaan dampen? Of is elke persoon uniek? Confused.

55 minutes ago, Fender said:

@L33ntje rokers zijn kuddedieren. Veel dampers zijn ex rokers. Is hun karakter veranderd door de beslissing om te gaan dampen? Of is elke persoon uniek? Confused.

Ach, de mens in in de aard van zijn wezen een kuddedier, of in elk geval een groepsdier. En intussen is ook elk individu uniek. Ik was als roker al jaren, misschien wel twee decennia ., geen kuddedier meer, want de grote  "kudde" begon halverwege de jaren 80 massaal over te stappen op niet-roken en weinig roken. Om drie pakjes per dag te roken, MOEST je de keuze maken regelmatig NIET bij de kudde te horen - maar gelukkig nog wel bij een randgroep. Die word echter ras kleiner. Waar vroeger 8 van de 10 mensen om me heen nog rookte, zijn dat er inmiddels......1 of 2.   Iets van 35, 40 jaar antirookbeleid heeft er inmiddels echt wel voor gezorgd dat roken al een heel tijdje de "norm" niet meer is. Bioscoop, restaurants, cafés, openbaar vervoer, feesten en evenementen en zelfs bepaalde dagjes uit zijn al heel lang een "no go-area" voor me geworden als roker. "Rokers zijn kuddedieren" gaat dus allang niet meer op. Misschien nog voor pubers die beginnen met roken (en wiet, en shisha, en bier) om bij DIE  (deel)groep te horen, maar hoe ouder je wordt, hoe minder vanzelfsprekend dat is. Wil je gewoon blijven doen wat iedereen doet, dan zul je regelmatig moeten afzien, of je bij de kudde aan moeten sluiten. 

Ook het feit dat ik geen alcohol drink bijvoorbeeld plaatst(e) me buiten de kern van de kudde.Of toen ik rond mijn zestiende de kerk definitief de rug toe keerde.  Gelukkig zijn we met ZO veel mensen (al is dat niet per definitie een goed ding) dat er altijd wel groepen zijn waar je je als "individu" bij aan kunt sluiten. Al is het maar via Internet. Want iedereen wil in elk geval érgens bij horen, al hoeft de groep niet groot te zijn. 

Het is natuurlijk een heel andere discussie, en ook niet een punt dat ik nu zo hard wilde maken, maar ik zie / ervaar dat dampers (tot op heden) toch wel een bepaald slag mensen zijn, of in elk geval die over bepaalde eigenschappen beschikken. Als jij bij alles wat je doet uitgaat van wat "iedereen" of "men" in je omgeving er van vindt of zal vinden, zul je vermoedelijk niet snel bij de damppioniers horen. Misschien is "non-conformist" een passendere term ?  Maakt ook eigenlijk niet uit, punt is dat er mensen zijn die niet zullen (overwegen te ) gaan dampen als ze (het idee hebben) daarmee teveel op te vallen in de groep waarin zij zich het liefst bevinden. Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die er minder moeite mee hebben om eventueel op te vallen met doen wat ze willen en hun eigen keuzes maken, en die daarmee zelfs in de kudde overeind kunnen blijven. Als de "randgroep" van dampers zo groot wordt dat je je automatisch zonder veel zelfoverwinning bij die groep kunt voegen, zullen veel meer mensen de overstap kunnen en durven maken. 

Spijker op z'n kop@L33ntje !
De conformisten, de verstokte roker dáár zal BT op inspelen, ik ben er van overtuigd dat wanneer een Marlboro roker bij z'n pakje sigaretten een disposable pod dingetje krijgt van hetzelfde merk, dat ie veel eerder geneigd is om het te proberen dan wanneer Vgod of Loaded of iets anders wat ie niet kent op staat.

Ik was namelijk ook zo'n roker, ontzettend merkengetrouw, rookte jarenlang alleen maar zware Jakobs (niet vanwege m'n naam) en wanneer Jakobs niet beschikbaar was, koos ik iets anders van Theodorus Niemeyer,
sterker nog toen Niemeyer overgenomen werd ben ik nog even gestopt met roken, totdat Lucky strike hetzelfde productieproces van mijn zware Jakobs weer handhaafde.