Jump to content

Additieven in e-sigaretten schadelijker voor longen dan tabak


hyena

Recommended Posts

Ik heb de pdf even doorgelezen maar kan niet beoordelen hoe goed dit onderzoek is opgezet. De voorzichtige conclusie is dat er aanwijzingen zijn dat toevoegingen zoals nic en aroma meer impact hebben dan sigarettenrook en dat nader onderzoek nodig is. Dat lijkt me sowieso een goede zaak, meer onderzoek. Ook al zullen sommigen mijn mening wel weer verwarren met dat ik per definitie stel dat dampen ongezond is.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

De titel klopt niet met het stuk, de muizen die blootgesteld werden aan damp met aroma waren nog steeds beter af dan de muizen die aan tabaksrook werden blootgesteld.

Buiten dat kan ik me er helemaal in vinden, ik ben er van overtuigd dat niet alle aroma's veilig zijn om te dampen, weet niet meer hoe het heet maar er zat vroeger iets in custards wat niet gezond bleek te zijn.

Daarnaast is verder onderzoek gewoon nodig, ik zou mezelf best als testpersoon willen opgeven.

En, heel belangrijk wat benoemd wordt, de e-sigaret moet goed afgesteld staan! Een q16 op 50 watt dampen is natuurlijk schadelijk want verbranding, ben ervan overtuigd dat er een hoop mensen verkeerde instellingen gebruiken.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Oomkobus said:

Een q16 op 50 watt dampen is natuurlijk schadelijk want verbranding, ben ervan overtuigd dat er een hoop mensen verkeerde instellingen gebruiken.

Beetje een slecht voorbeeld ?

Een q16 kan je nooit hoger dan 19.2 W krijgen (1.2 ohm coil en 4.8V instelling)

Nu vind ik zelf alles hoger dan 4V al geen toegevoegde waarde meer hebben (behalve dan wat meer damp en aanzienlijk snellere leegloop van je batterij), maar da's een persoonlijke mening

 

Verder vind ik ook dat hoe meer onderzoek des te beter. Ik juich zoiets alleen maar toe

Zo is b.v. diacetyl (bijna) niet meer te vinden in aroma's.

 

Hoe meer kennis des te beter en wellicht gaan we dan naar 96% of 97% gezonder dan roken. Want dat het helemaal 100% gezond is zal wel een utopie blijven.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Natuurlijk is dat een slecht voorbeeld in het echte leven maar we hebben al vaker gezien dat dergelijke laboratoria 100ml vloeistof door dezelfde coil verdampen en dat dan ook nog eens constant,
Ik vond laatst nog een filmpje van een YouTuber die het goed deed, Chris Notap, die deed beschaafd pulsen van een paar seconden met max 60ml dacht ik.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik kan niet beoordelen of dit onderzoek hout snijdt, maar ik heb de neiging om te geloven dat dat niet zo is. Ik heb andere onderzoeken voorbij zien komen die dit resultaat weerspreken. 

In het stuk zitten veel vage uitspraken: verkeerd afgesteld, ja, hoe dan? En welke aroma’s zijn gebruikt, wat zat daar in? En is het effect op muizen vergelijkbaar met het effect op mensen?

Vooralsnog raak ik niet in paniek.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Heb me er niet in verdiept. Het lijkt wel erg veel op diverse onzin onderzoeken die we door de tijd heen gezien hebben. En ik geloof het niet meer totdat het blijkt dat deze onderzoekers zich niet met onzinnigheid op wat voor wijze hebben bezig gehouden.  Door de jaren heen al veel te veel onzin onderzoeken gezien. Omdat ik dat zelf niet kan beoordelen, betekent dit voor mij wanneer betrouwbare onderzoekers het ook bevestigen dat een dergelijk onderzoek van waarde is.

 

Geen tijd om me er zelf in te verdiepen. Het enige commentaar wat ik tot nu toe gevonden heb is het volgende:

Those promoting this study are focusing on the three-day effects but failing to mention that the four week follow up showed adverse respiratory effects ONLY after exposure to cigarette smoke - NOT to e-cig vapor. 
 

 

Edited by elja
Link to comment
Share on other sites

Dit is een onderzoek dat al eerder voorbij gekomen is (het is begin augustus gepubliceerd) en het is al op meerdere plekken ontkracht. Het grootste struikelblok is dat ze geen exacte meetresultaten geven, maar slechts concluderen dat er veranderingen waar te nemen waren in relatie tot mensen die niet rookten of dampten (is dat een woord?)

We weten dat dampen niet per definitie 100% veilig is. Waar het om gaat is de verhouding van schadelijkheid in relatie tot roken. Roken is vele malen schadelijker dan dampen.

Wat ze terecht aangeven is dat we echter nog niet genoeg weten van de effecten van smaakstoffen en dit onderzoek toont aan dat smaakstoffen extra effecten opwekken in de longfunctie. Maar hoe en in welke mate, daarvan ontbreekt de onderbouwing.

Edited by Chasepoes
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Chasepoes said:

Dit is een onderzoek dat al eerder voorbij gekomen is (het is begin augustus gepubliceerd) en het is al op meerdere plekken ontkracht. Het grootste struikelblok is dat ze geen exacte meetresultaten geven, maar slechts concluderen dat er veranderingen waar te nemen waren in relatie tot mensen die niet rookten of dampten (is dat een woord?)

We weten dat dampen niet per definitie 100% veilig is. Waar het om gaat is de verhouding van schadelijkheid in relatie tot roken. Roken is vele malen schadelijker dan dampen.

Wat ze terecht aangeven is dat we echter nog niet genoeg weten van de effecten van smaakstoffen en dit onderzoek toont aan dat smaakstoffen extra effecten opwekken in de longfunctie. Mar hoe en in welke mate, daarvan ontbreekt de onderbouwing.

 

Vervolgens gaat zo'n onderzoek naar de communicatie-afdeling van het betreffende instituut en wordt dan geredigeerd door een overijverige journalist met een agenda en dan.............

.........vult u zelf maar in.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, elja said:

Geen tijd om me er zelf in te verdiepen. Het enige commentaar wat ik tot nu toe gevonden heb is het volgende:

Those promoting this study are focusing on the three-day effects but failing to mention that the four week follow up showed adverse respiratory effects ONLY after exposure to cigarette smoke - NOT to e-cig vapor. 
 

 

@elja kan ik die opmerking lezen als: "het zou kan zijn dat het effect alleen direct na gebruik meetbaar is maar dat er geen langdurige effecten zijn", ergo; het lichaam lost die problemen direct op?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Damas said:

 

@elja kan ik die opmerking lezen als: "het zou kan zijn dat het effect alleen direct na gebruik meetbaar is maar dat er geen langdurige effecten zijn", ergo; het lichaam lost die problemen direct op?

 

 

Wanneer ik em door Google translate haal :
Degenen die deze studie promoten richten zich op de effecten van drie dagen maar vermelden niet dat de follow-up van vier weken ALLEEN nadelige ademhalingseffecten vertoonde na blootstelling aan sigarettenrook - NIET aan e-sigaretdampen.

 

Lijkt wel op wat jij zegt ja.
Zou iets met gewenning van doen kunnen hebben. Maar goed dat is ook maar een gok, want ik heb geen expertise hiervan.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Weer zo'n uiterst irritant pruts onderzoek, met een wetenschapsgehalte ver beneden 0. Geen aandacht aan besteden.

Ja, dampen is NIET gezond, maar wel een stukje gezonder dan roken. Maar dat weten wij allemaal al........:grins

 

 

Zo nu weer over tot de orde van de dag.........iemand nog een leuke mod of tank tegengekomen ?

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Damas said:

 

@elja kan ik die opmerking lezen als: "het zou kan zijn dat het effect alleen direct na gebruik meetbaar is maar dat er geen langdurige effecten zijn", ergo; het lichaam lost die problemen direct op?

 

 

Zo moet je hem ook lezen. Het staat zelfs uitgelegd in het onderzoek zelf en gaat om de directe reactie op de inhalatie van rook en damp. De luchtwegen knijpen zich wat dicht en de longen verstarren wat, waardoor je een tijdelijk verminderde opname-capaciteit hebt. Bij roken komt deze reactie als gevolg van verschillende irriterende stoffen in de rook, bij dampen door de PG. Echter ben je na een aantal dagen gewend aan de PG en reageren je luchtwegen niet meer en is het effect weg. Bij roken blijft het effect aanwezig. Het is overigens het effect waar zowel rokers als dampers naar op zoek zijn, de keelklap of gier. Het is dus zelfs een gewenst effect (voor de gebruiker)

 

Echter is dit steeds een tijdelijk effect en het effect an sich is niet schadelijk. Net zoiets als dat je hartslag omhoog gaat van inspanning, maar ook van cafeïne. Het feit dat je lichaam ergens op reageert is volkomen normaal en de meeste van die reacties zijn niet schadelijk voor je.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Volg nog steeds wat er in Amerika gebeurd via FB, en ik denk dat dit stuk (onderzoek) bedoeld is voor de laatste rage daar en dat is het verbieden van smaakjes.

In meerdere gebieden is er inmiddels al een verbod op smaakjes, natuurlijk ivm de kinderen, heel logisch wij volwassen eten, drinken enz. natuurlijk nooit smaakjes van wat voor soort ook.

Zelfs de FDA speelt met deze gedachten.

 

Ik ben natuurlijk altijd voor goed onderzoek, maar niet voor onderzoek om bepaalde agenda's te ondersteunen, en daar heeft dit verdacht veel weg van.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, HannekeB70 said:

In meerdere gebieden is er inmiddels al een verbod op smaakjes, natuurlijk ivm de kinderen, heel logisch wij volwassen eten, drinken enz. natuurlijk nooit smaakjes van wat voor soort ook.

Het schijnt dat ze zelfs speciaal voor volwassenen al aardbeien aan het kweken zijn waar geen smaak meer aan zit. :gek

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hier is nog een reactie op dit onderzoek.

Herhaalt kritieken op dit onderzoek die hier al gezegd zijn.

Enige extra opmerkelijke wat ik er nog uit haalde was dat men een coil van chroom gebruikte
( Je vraagt je af waarom men dat zou doen. Kent iemand een damper die dat doet???)

 

https://www.planetofthevapes.co.uk/news/vaping-news/2018-10-16_mice-madness.html

Link to comment
Share on other sites

Hier is nog een reactie op dit onderzoek.
Herhaalt kritieken op dit onderzoek die hier al gezegd zijn.
Enige extra opmerkelijke wat ik er nog uit haalde was dat men een coil van chroom gebruikte
( Je vraagt je af waarom men dat zou doen. Kent iemand een damper die dat doet???)
 
https://www.planetofthevapes.co.uk/news/vaping-news/2018-10-16_mice-madness.html
Link doet t bij mij niet goed dus kan t artikel niet lezen maar bedoelen ze geen nichrome? Ik damp nu op ni90, 90% nikkel 10% chroom. Ni80 is ook heel populair.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...