Jump to content

Recommended Posts

Beste lezer,

Ik wil een led kaars die op 2 aa baterijen, dus 3v, werkt op een 9v batterij laten werken.

Ik heb gelezen dat dit mogelijk is d.m.v. een weerstandje.

Van electronica heb ik weinig kennis, kan iemand mij vertellen wat voor een weerstand ik zou kunnen gebruiken en hoe ik ´m aansluit?

De reden dat ik een 9v batterij wil gebruiken is omdat ik een bar eigenaar ben en de kaarsen erg veel gestolen worden.

Nu heb ik bedacht om ze vast te lijmen maar omdat de batterijen aan de onderkant zitten en ik ze dan niet kan vervangen wil ik

de draadjes verlengen en via een gaatje naar de onderkant leiden waar ik dan een oplaadbare 9v batterij aan wil bevestigen.

Ik vraag me tevens af of de kaars 3 x langer zal branden omdat ik maar een 3e van het voltage gebruik, dat zou ideaal zijn.

Op de 2 aa batterijen brand de kaars een uur of 10.

Mocht iemand een betere suggestie hebben dan hoor ik het ook graag.

Alvast vriendelijk bedankt!
Peter uit Benidorm

led-kaars.jpg

Je weet dat je op een electronisch sigarettenforum terecht bent gekomen en niet op een micro-electro forum? 

Als je nou eerst eens vertelt wat je dampt en met welke mod/tank? 

12 minutes ago, Madman said:

Je weet dat je op een electronisch sigarettenforum terecht bent gekomen en niet op een micro-electro forum? 

Idd niet echt een dampforum vraag maar inmiddels al wel een antwoord 👍, de vraag is netjes in de batterij rubriek geplaats en waarom zouden we een kaars hobbyist niet helpen...

Misschien rookt ie, kunnen we @petergiesbers daar ook gelijk vanaf helpen, welkom trouwens Peter.

• Like 2

Het past juist eigenlijk best wel goed bij het dampgebeuren ; kaarsen branden in huis levert meer troep en fijnstof op dan sigarettenrook, en nu we blij zijn dáárvan verlost te zijn, zou het natuurlijk vreemd zijn met "analoge" kaarsen de binnenlucht alsnog zwaar te vervuilen ;-). Kaarsen op batterijen passen dus goed binnen de "dampfilosofie". 

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/is-gezellig-kaarsen-branden-in-huis-ongezond-~bcae6ef8/

Edited by L33ntje

Een weerstandje is wel handig om de stroom te limiteren die gaat lopen toch?
Als je er een 1kOhm in serie aan plakt loopt er bij 9V maximaal 9mA.
Maar het kan zijn dat die kaarsen zelf al een weerstand ingebouwd hebben, dan maakt het waarschijnlijk weinig uit.

• Like 1
10 minutes ago, petergiesbers said:

😀Sympatiek dat jullie mij, ondanks dat het niet om een damper ging, geholpen hebben.
Ik ga het met de aanbevolen spanningsregelaar proberen, bedankt!

Spanningsregelaar beperkt de stroom niet, en dat is waar een led gevoelig voor is. De juiste weerstand van juiste wattage doet dat wel.

4 hours ago, Moppersmurf said:

Spanningsregelaar beperkt de stroom niet, en dat is waar een led gevoelig voor is

Als de kaars alleen uit een LED bestond is dat zo maar deze heeft al een weerstand in serie met de LED want de kaars werd origineel gevoed door 2x 1,5V batterijen.