Jump to content

Recommended Posts

Goedemorgen mede hobbyleden,

Ik heb een vraagje ik ben net 2 dagen in het bezit van de Uwell Nunchaku die goed bevalt.

Alleen lijkt het me leuk om te experimenteren met rda's en vervolgens over te gaan op een RTA.

Ik heb alles nu via AliExpress besteld waaronder een rda. Ik heb daar coils ook bij besteld de Alien Clapton coils van 0.25 ohm en de katoen. 

De rda is een e-xy 24mm rda dubbel coil.

Nu is mijn vraag welke stand ik het moet zetten de wattage en of ik de juiste coils heb voor deze build.

De ohm-waarde (weerstand) van de Coils is wat aan de lage kant voor een build met twee Coils. Je komt dan op 0,12 ohm uit, en met een paar dikke aliens er op, kom je dan snel rond de 80 watt uit. Op een apparaat met maar één accu roetsjt je accu dan wel erg vlot leeg. Persoonlijk zou ik op zo'n mod niet lager dan 0,3 of zelfs 0,5 ohm gaan. 

Er zijn eigenlijk, zolang je op een gereguleerde/instelbare mod dampt geen regels, 0.12 kan op 50 watt, kan ook op 150 watt, ligt een beetje aan de dripper, de airflow en aan je voorkeur.

Zoals leen al aangeeft, zijn er wel voor en nadelen, hoe hoger je wattage, hoe eerder je batterij leeg is natuurlijk en bij een hoge weerstand van bijvoorbeeld 1 Ohm zal je mod niet de volle 80 watt kunnen bereiken vanwege het max voltage van de batterij.

Vuistregels: hoe groter de diameter van de coils, hoe hoger het wattage of eigenlijk, hoe meer materiaal er in de coil zit, hoe hoger het wattage,
Katoen, zeker in een rda, zo strak als je kan, en wat het afknippen betreft, zo lang het de bodem van de rda raakt -de zogenaamde juicewell- zit je goed, iets langer mag ook.

Verder is echt echt uitproberen, beter haal je zo'n doosje meer meerdere soorten coils, claptons, twisted, vaak zitten er 48 stuks in een carrousel.
Én, bij dual coil, gebruik altijd twee precies dezelfde coils, zelfde aantal wikkelingen en dezelfde diameter.

Succes!

1 minute ago, Jason12 said:

@L33ntje 

Als ik een beetje op internet kijk heb je ook niet echt hogere ohm waardes dan 0.5 ohm

Oh jawel hoor, maar niet in die dikke samengestelde draden natuurlijk. Hoe dikker de draad, (van het zelfde materiaal) hoe lager de weerstand.

Ik zou in dit geval denk ik gewone kanthal claptons gebruiken ( al heb ik ook heel wat duals gewoon met enkelvoudige draad gewikkeld, smaakt ook prima. Heel veel damp heeft voor mij de laagste prioriteit.

Niks verkeerd met de draad of met de verdamper hoor, als je er maar rekening mee houdt dat je het nodige aan reserve-accu's mee moet sjouwen op een mod met 1 accu, een natuurlijk dat je niet boven de 85 watt komt met de Nunchaku. 

Dit klinkt weer als iemand die net zijn rijbewijs heeft gehaald en meteen een Ferrari wil gaan rijden.

Begin eerst eens met een enkele draad en ga daar mee spelen (dikte, aantal wikkelingen, diameter etc.)

@Jason12 nee en daarom mijn opmerking.

Het komt nu over als: och ik bestel wel wat bij Ali en stop het in mijn rda.Doe de dampgemeenschap een plezier en lees je eerst in. Op dit forum hebben we een DampWiki en daar staat heeeeel veeeeeeeel informatie in. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust en er zijn hier heeeeeeel veeeeeeel mensen die je willen helpen. 

Mocht ik fout zitten met mijn constatering, dan op voorhand mijn excuses. We hebben namelijk er een hekel/zijn allergisch voor als een onervaren persoon in de krant komt met de mededeling dat "ie" boem zei.

@Clouds 

Haha nee ik ben niet zomaar een rookie hoor heb elektrotechnische achtergrond  dus de wet van ohm zit er wel in hoor.

Idd wat @Oomkobus al zei heb nu een carrousel besteld via ali dus effe kijken wanneer ik het binnen heb.
Omdat ik geen idee had op welk wattage een rda gedampt kan worden vandaar mijn vraag dus. 
Ik snap dat het persoonsverbonden is natuurlijk maar als om een guideline te krijgen. 

Wet van ohm is op een gereguleerde ook niet heel interessant, zo damp ik op dit moment een build van 0.4 Ohm op 120 watt

Voor smaak en hoeveelheid damp ben je echt en alleen afhankelijk van de grootte en de positie van je coil, Grote dikke coil van 5mm ID en 12 wikkelingen heeft veel materiaal dus heeft meer power nodig, ongeacht de weerstand,
Grote dikke cool heeft ook een groot oppervlak dus kan meer damp produceren, mits er genoeg lucht langs gezogen kan worden.

Andere uiterste is een klein kanthal coiltje met een ID van 1,5 mm, 7 wikkelingen 28awg bijvoorbeeld,
Ongeacht de weerstand zal deze niet veel kracht nodig hebben om te werken, 10 watt kan al genoeg zijn.

Dus van belang is de ruimte in je rda, de afmetingen van je coils en hoe de coil in de luchtstroom zit en daar zul je echt mee moeten spelen, natuurlijk zijn er richtlijnen, te zien op vele YouTube filmpjes maar dat zijn geen regels, als jij je coils verticaal wil zetten, doe je ding, 1 coil in een dual coil dripper, waarom niet?

De belangrijkste limiet die in dit geval hebt is de één-accu-mod. Die ga echt niet boven de 85 krijgen, hoe mooi je niks ook is. Dat is dan weer een van de beperkingen van een gereguleerde mod.

Een 1 accu mod, en zeker een 1x 18650 dan zou ik idd niet hoger gaan dan +-60 watt max, liefst nog meer naar de 50 watt,  heb daar ook een tijdje 70 watt op gevaped met een dual coil 0.17 build en dan ben je op nog niet eens een namiddagje door je batterij uit, of op nog letterlijk geen 100 puffs,  ook vraagt dit over de 20A van je batterij ( ik zat op 0.17ohm en 68 watt op net boven de 20A ) en op een single cell ga je dan al snel de melding krijgen ''battery low'' ook al zit je nog op +-40% batterij, dan kan die de kracht niet meer opbrengen omdat die al meer dan half leeg is.

iets als een 0.3/0.35 build op +-45 watt zal al bijna een hele dag mee gaan, maar minder dan 0.2ohm op 60+ watt is zelfmoord op 1 18650 cell, kom je aan nog geen 1.5u vapen voor die leeg is.

@Katmi, je berekeningen gaan op voor een mech; voor het berekenen van hoeveel A je trekt van je batterij in een gereguleerde mod kan je de weerstand van je coil buiten beschouwing laten. Bij een gereguleerde mod telt enkel het gevraagde vermogen (Watt), de huidige spanning (Volt) van je batterij en de efficiëntie van de chip in je mod:

https://www.e-cigarette-forum.com/blog-entry/calculating-battery-current-draw-for-a-regulated-mod.7532/

Ik gebruik de pagina van steam engine

http://www.steam-engine.org/

Ik gebruik wel alleen gewoon enkelvoudige kanthal, geef daar je setup coils in en hij geeft ook een advies wattage ik begin dan zeker op 2/3 daarvan en dan beetje proberen wanneer 't op 't best smaakt.

Clapton ga ik nu pas aan begonnen na 2 jaar is wat moeilijker uitzoeken maar gewoon kanthal a1 werkt ook perfect hoor.

Succes

Nu proberen liquids te maken die smaken