Jump to content
NLDamp

Formule voor berekenen toevoegen nicotine boosters van 18mg

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Voor onze website gaan wij wat calculators toevoegen waarmee je gemakkelijk een aantal zaken kunt uitrekenen. Een calculator waar ik momenteel mee bezig ben is het exact uitrekenen van het aantal toe te voegen ml voor het bereiken van een nicotinegehalte met nicotineboosters van 18mg. Echter kom ik hier niet helemaal aan uit, middelbare school wiskunde is weer even geleden:).

Dus waar we naar op zoek zijn:

Een formule om exact er achter te komen hoeveel ml 18mg/ml nicotinebooster je moet toevoegen om een gewenst nicotinegehalte te bereiken. Men krijgt de mogelijkheid om het gewenste nicotinegehalte in te vullen en daarnaast de hoeveelheid vloeistof zonder nicotine. Dus

A = Gewenst nicotinegehalte

B = Vloeistof zonder nicotine (zoals Base of kant en klare Shake & Vape)

Resultaat = Aantal toe te voegen ML 18mg/ml nicotinebooster of base.

Wie van jullie wiskunde wonderen kunnen ons hierbij helpen😵? Wanneer er verder aanvullende info nodig is dan hoor ik dat graag.

Groeten Robin

NLDamp

Gewoon de tafel van drie.

50 ml + 10ml shot is 180:60=3 mg/ml

100 ml + 20 ml shots is 360:120=3 mg etc 

1 shot = 18 mg/ml

1 shot + 10 ml (1 deel) base = 18:2=9 mg

1 shot + 20 ml = 18/3=6

1 shot + 30 ml = 18/4=4,5

1 shot + 40 ml = 18/5=3,6

1 shot + 50 ml= 18/6=3 etc

Edited by L33ntje

10 minutes ago, Oomkobus said:

Gewoon delen door zichzelf:

50 ml shake en vape met 10 ml booster 18mg

60ml totaal gedeeld door 18mg is 3.3333333mg/ml

100 ml shake en vape met twee boosters:

120ml totaal gedeeld door 36mg is 3.333333mg/ml

Verkeerd om. 😉

50 ml shake en vapes Plus 10 ml base is 60 ml met 180 mg. 180 mg : 60 ml = 3 mg/ml

Ha ja je hebt gelijk! Hahaha kut tpd dat mensen daardoor aan de shake en vape moeten...
Ben blij dat ik hier gewoon lekker ronde getallen heb om mee te rekenen

12 minutes ago, L33ntje said:

Verkeerd om. 😉

50 ml shake en vapes Plus 10 ml base is 60 ml met 180 mg. 180 mg : 60 ml = 3 mg/ml

Klopt natuurlijk helemaal.

Echter ben ik op zoek naar een standaard formule, dus bijvoorbeeld:

Hoeveel ml 18 mg/ml moet je toevoegen om bij 70ml base zonder nicotine 12mg per ml te krijgen?

Dan wordt het lastiger voor mij en daar loop ik op vast.

Just now, NLDamp said:

Klopt natuurlijk helemaal.

Echter ben ik op zoek naar een standaard formule, dus bijvoorbeeld:

Hoeveel ml 18 mg/ml moet je toevoegen om bij 70ml base zonder nicotine 12mg per ml te krijgen?

Dan wordt het lastiger voor mij en daar loop ik op vast.

Dus het lastiger er aan is dat de totale hoeveelheid base ook continu met 10 ml moet toenemen, daarna moet het gemiddelde worden berekend. 

Hoeveel ml 18 mg/ml moet je toevoegen om bij 70ml base zonder nicotine 12mg per ml te krijgen?

Je wilt 70 ml base (a) hebben op 12 mg (b). Totaal dus 70x12= 840 ml.

1 Shot bevat 10x18=180 ml

840/180=4,666 =4 2/3 flesje.

Echter, dan klopt je berekening niet meer, want dan heb je 46 (!) Ml meer. En shake en vapes op 12 brengen met 18 mg-shots is godsmogelijk.  

Bij basis werkt het wel; dan trek je de ml aan shots af van de totale hoeveelheid base. Dus 46 ml nicbase ,18+24 ml base zonder Nic. En daarvan moet je dan officieel nog het aroma aftrekken. Als dat 10% is, 46 ml nicbase, 14 ml base en 10 ml aroma =70 ml liquid op 12 mg/ml

46 minutes ago, NLDamp said:

Echter ben ik op zoek naar een standaard formule

Hierbij een screenshot van een excelbestandje. In kolom B vul je wat waarden in en in cel B5 rolt er een hoeveelheid nicbase uit.

De formule achter B5 is dit:

=(B1*B4-B1*B3)/(B2-B4)

waarbij

B1= begin volume in ml

B2= sterkte nicbase in mg/ml

B3= sterkte e-liquid vóór toevoeging extra nicbase in mg/ml

B4= gewenste sterkte e-liquid na toevoeging nicbase in mg/ml

Mensen die met bijv. 48mg nicbase werken, en mensen die bijv. 3mg/ml liquid willen omvormen tot 6mg/ml kunnen deze formule dus ook gebruiken.

Zoals uit dit voorbeeld blijkt, van 0 naar 12mg/ml op basis van 18mg/mg shots kan wel, maar je bent even bezig en er zal weinig smaak overblijven (twee derde van je uiteindelijke e-liquid is nicshot). Het lijkt me niet zinnig om dit om je website aan te bevelen.

formule2.jpg

Edited by Instructions Unclear

Er zitten hier wel n paar programmeurs op t forum die dat wel ff in n js-functie kunnen knallen neem ik aan......of PHP als je site met PHP werkt. Zo niet kan ik na t weekend wel ff wat proberen.

Hahaha 14 van die boosters op 70ml, dat zal een smakelijk sapje worden!

12mg is dus met boosters gewoon niet haalbaar,
6 is gewoon het hoogst haalbare en zelfs dan zal je al smaakverlies hebben.

Wat rekenen jullie moeilijk. Ik heb 50 ml shake and vape en doe daar 10 ml base met 18 mg nic bij in dan heb ik 60 ml. ( 6 eenheden van 10) 18 gedeeld door 6 is 3 . 

dus 60 ml heerlijke shake and vape op 3 mg. 

Edited by a3

Is net zo simpel, het is alleen zo jammer dat die boosters in die kleine rotflesjes zitten en niet hoger mogen dan dan 20 mg 😉

34 minutes ago, Oomkobus said:

Klopt@a3 maar wat nou als je geen 3mg wil, maar 12? Dat wordt hopeloos

Dan beschik je vermoedelijk over een mtl-damper damper, en zullen vrijwel alle shake en vapes veel te dik zijn voor je verdamper, en ook eigenlijk niet de passende smaken. En kun je net zo goed uit met kleinere flesjes op hoge sterkte of compleet zelf mixen.

Ik damp beide, maar zou nooit op het idee komen een shake en vape in mijn mtl-dampers te gooien. Daar gaat veel hoger nic en pg in. 

Ik damp mtl ,op 3 mg welliswaar,  ook shake and vape, heb de beardvape die is 85vg en 15 pg, ik mieter er een base bij van 70 pg en dan is het best te doen in mn mini kayfunnetje 😉 

Is het niet makkelijker om een linkje naar een app toe te voegen? Waarom opnieuw het wiel uitvinden? Ik gebruik zelf liqcalc voor android. Of deze gebruiken om terug te rekenen?

Dan beschik je vermoedelijk over een mtl-damper damper, en zullen vrijwel alle shake en vapes veel te dik zijn voor je verdamper, en ook eigenlijk niet de passende smaken. En kun je net zo goed uit met kleinere flesjes op hoge sterkte of compleet zelf mixen.

Ik damp beide, maar zou nooit op het idee komen een shake en vape in mijn mtl-dampers te gooien. Daar gaat veel hoger nic en pg in. 
Zijn de shake en vapes niet geschikt voor mtl fabriekscoils of ook niet voor zelfbouwers?

En zou daar geen markt voor zijn, Grote flessen op 80pg voor mtl?

4 hours ago, L33ntje said:

Je wilt 70 ml base (a) hebben op 12 mg (b). Totaal dus 70x12= 840 ml.

1 Shot bevat 10x18=180 ml

840/180=4,666 =4 2/3 flesje.

Echter, dan klopt je berekening niet meer, want dan heb je 46 (!) Ml meer. En shake en vapes op 12 brengen met 18 mg-shots is godsmogelijk.  

Bij basis werkt het wel; dan trek je de ml aan shots af van de totale hoeveelheid base. Dus 46 ml nicbase ,18+24 ml base zonder Nic. En daarvan moet je dan officieel nog het aroma aftrekken. Als dat 10% is, 46 ml nicbase, 14 ml base en 10 ml aroma =70 ml liquid op 12 mg/ml

Bovenstaand is precies het probleem. Inderdaad niet zo aannemelijk bij een S&V maar voor een D.I.Y. e-liquid zeer toepasbaar.

// Q: Hoeveel ml 18 mg/ml moet je toevoegen om bij 70ml base zonder nicotine 12mg per ml te krijgen??

// A: Reken eerst uit hoeveel mg totaal je nodig hebt: 70ml * 12mg = 840mg
// A: Deel het totale aantal mg door 18: 840 / 18 = 46,66666 boosterAmount
// A: Trek dat af van de totale hoeveelheid: 70 - 46,66666 = 23,33333 baseAmount

function fuckBoosters(targetNicLevel, totalAmount) {
	var totalMg = targetNicLevel * totalAmount;
	var boosterAmount = totalMg / 18;
	var baseAmount = totalAmount - boosterAmount;
	var alertString = "Hoeveelheid Booster: " + Math.round(boosterAmount * 100) / 100 + "\nHoeveelheid Base: " + Math.round(baseAmount * 100) / 100;
	alert(alertString);
}
fuckBoosters(12,70);

Edit: Doe maar wat gratis boosters

Edited by Leo Bak

4 hours ago, Instructions Unclear said:

Hierbij een screenshot van een excelbestandje. In kolom B vul je wat waarden in en in cel B5 rolt er een hoeveelheid nicbase uit.

De formule achter B5 is dit:

=(B1*B4-B1*B3)/(B2-B4)

waarbij

B1= begin volume in ml

B2= sterkte nicbase in mg/ml

B3= sterkte e-liquid vóór toevoeging extra nicbase in mg/ml

B4= gewenste sterkte e-liquid na toevoeging nicbase in mg/ml

Mensen die met bijv. 48mg nicbase werken, en mensen die bijv. 3mg/ml liquid willen omvormen tot 6mg/ml kunnen deze formule dus ook gebruiken.

Zoals uit dit voorbeeld blijkt, van 0 naar 12mg/ml op basis van 18mg/mg shots kan wel, maar je bent even bezig en er zal weinig smaak overblijven (twee derde van je uiteindelijke e-liquid is nicshot). Het lijkt me niet zinnig om dit om je website aan te bevelen.

formule2.jpg

Hier was ik naar op zoek! Helemaal top

Eind hoeveelheid in ml / sterkte nic * gewenste sterkte

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

@Leo Bak

Zoiets inderdaad, alleen staat de hoeveelheid shake&vape vaak al vast en verandert het totaal volume. Dus een 60ml shortfill bestaat al voor 50ml uit base en met 1 booster wordt het 60ml/3mg en met 2 boosters wordt het 70ml/6mg (kort door de bocht) 

54 minutes ago, Oomkobus said:

Zijn de shake en vapes niet geschikt voor mtl fabriekscoils of ook niet voor zelfbouwers?

En zou daar geen markt voor zijn, Grote flessen op 80pg voor mtl?

Fabriekscoils niet, zelfbouwers natuurlijk wel. 

Of er markt is voor grote flessen hoog pg? Vast wel (ik wel tenminste ;-)), maar minder dan voor hoog vg, al is het maar omdat het verbruik beduidend lager is, en bij dl dampen de 'noodzaak' voor grotere verpakkingen wat hoger is. . 50/50 zou ook nog een goede optie zijn voor beiden. Maar zoals je weet zijn verreweg de meeste s&v  70-80 vg, en dat is met kleine fabriekscoils voor veel mensen toch wel... suboptimaal.

39 minutes ago, Madman said:

@Leo Bak

Zoiets inderdaad, alleen staat de hoeveelheid shake&vape vaak al vast en verandert het totaal volume. Dus een 60ml shortfill bestaat al voor 50ml uit base en met 1 booster wordt het 60ml/3mg en met 2 boosters wordt het 70ml/6mg (kort door de bocht) 

Ik heb inderdaad geen idee hoe boosters werken. WTF is een shortfill nu weer? (ouderwetse damplul ben ik) Ik zag later dat NLDamp twee verschillende vragen stelde:

1) "Hoeveel ml 18 mg/ml moet je toevoegen om bij 70ml base zonder nicotine 12mg per ml te krijgen??" Daar gaf ik antwoord op.

2) A = Gewenst nicotinegehalte B = Vloeistof zonder nicotine (zoals Base of kant en klare Shake & Vape)

Resultaat = Aantal toe te voegen ML 18mg/ml nicotinebooster of base.

// Q: A = Gewenst nicotinegehalte
// Q: B = Vloeistof zonder nicotine (zoals Base of kant en klare Shake & Vape)
// Q: Resultaat = Aantal toe te voegen ML 18mg/ml nicotinebooster of base.

function fuckShortFillsToo(targetNicLevel, shakeAmount) {
	var nicShotlevel = 18;
	var nicShotsToAdd = (shakeAmount * targetNicLevel) / (nicShotlevel - targetNicLevel);
	var alertString = "Hoeveelheid Booster: " + Math.round(nicShotsToAdd * 100) / 100;
	alert(alertString);
}
fuckShortFillsToo(12,70);

1 minute ago, L33ntje said:

@Leo Bak Een shortfill is een net niet helemaal afgevuld 60 of 120 ml-flesje (overgedoseerde) liquid zonder nicotine. Die extra ruimte is bedoeld om een nicotineshot toe te voegen zodat je 60/120 ml kant en klare liquid hebt. Ook bekend onder de naam Shake &/and/'n Vape (Maar dat schijnt dan weer te zijn geclaimd als merknaam, is recentelijk nog een relletje geweest op een Dampfermesse). 

Iets ging hier niet helemaal goed....

Edited by L33ntje