Jump to content
Jim

Belgische negative list voor producten

Recommended Posts

De jacht in BE vapeshops is open, dit is de lijst waarmee de inspecteurs nu elke vapeshop gaan controleren!

De lijst is enorm lang en uitgebreid en er staan dingen op die waar je van denkt hoe is het in godsnaam mogelijk.

https://www.health.belgium.be/sites/default/files/uploads/fields/fpshealth_theme_file/euceg_be_negativelist_21.pdf

In mijn lokale vapeshop Belgacig hebben ze al een controle gedaan en zowat 80% van hun producten en stock is gewoon in beslag genomen.

Voor een eerste keer gepakt te zijn blijft het bij een waarschuwing en inbeslagname en bij een volgende controle en inbreuk volgen er boetes die geen enkele shop kan overleven.

Dit gaat dan weer over inbeslagname van alles en boete van duizenden euro's.

Ik vrees dat er veel/de meeste winkels gewoon hun deuren gaan moeten sluiten.

Op deze lijst staan producten die niet de nodige waarschuwingslabels hebben maar dat is maar een klein percentage zoals met liquids.

In BE moet elk product een registratie krijgen om goedgekeurd te zijn, een registratie wil gewoon zeggen dat fabrikanten taxen moeten betalen en dat is alles.

En het gaat ver want niet enkel op de mod of tank moet geregistreerd worden maar de ook de spares nog eens apart, dat wil zeggen voor een subtank moet er nog eens apart een registratie gebeuren voor elk type coil en zelfs een spare glas of driptip.

Natuurlijk werken fabrikanten hier niet aan mee want hun redenatie is dat ze al een registratie voldaan hebben voor de EU TPD, en ze zijn niet van plan om voor elke land nog eens apart taxen te betalen bovenop de EU wetgeving.

Nu dus een volledige paria hierop?
Denk dat we beter wel de handen in elkaar kunnen slaan en hier tegenin gaan.
Nog even wachten en ze zullen dit samen evenals roken ook particulier aanpakken.
Dat ook wij die het al gekocht hebben gepakt worden.

Edited by hyena

Moet Belgie zich aan die lijst houden? Lijkt me niet wettig, want belgie is 3-talig en engels is er daar geen van. Als de overheid dit wil handhaven, zullen ze het in eigen taal op moeten stellen toch? 

2 hours ago, Jim said:

De lijst is enorm lang en uitgebreid en er staan dingen op die waar je van denkt hoe is het in godsnaam mogelijk

Ehm....Hebben ze googlesearch{saveas}VAPESTUFF[all] write .\negative_list.pdf gebruikt?

Bekende europese landen en USA en Azië zit in die lijst...

Ik dacht dat sommige nederlanders kunnen doorslaan, maar der zitten een paar flinke zotten bij jullie.....

Als dat maar niet besmettelijk is en de grens overwaaid.

Ach, met het geluk van de domme, zullen we allemaal straks genaaid worden, zal ik me alvast bukken?

Maar mogen die dingen van de lijst wel worden verkocht als ze geregistreerd zijn? Gaat het om die belasting of is het een erg agressieve antidamp-maatregel?

20 hours ago, PetraO said:

Maar mogen die dingen van de lijst wel worden verkocht als ze geregistreerd zijn? Gaat het om die belasting of is het een erg agressieve antidamp-maatregel?

Zogezegd is het natuurlijk allemaal voor de veiligheid en gezondheid van de gebruiker want een label op een product gaat volgens hun het verschil maken, maar in werkelijkheid draait echt alles in BE om verdoken belastingen...

Tabaksindustrie blijft een heel grote bron van inkomsten voor ons land zowel en men moet dat verlies natuurlijk ergens anders gaan halen, en als meer mensen gaan dampen dan zal dampen veel zwaarder belast gaan worden.

11 minutes ago, Jim said:

Zogezegd is het natuurlijk allemaal voor de veiligheid en gezondheid van de gebruiker want een label op een product gaat volgens hun het verschil maken, maar in werkelijkheid draait echt alles in BE om verdoken belastingen...

Tabaksindustrie blijft een heel grote bron van inkomsten voor ons land zowel en men moet dat verlies natuurlijk ergens anders gaan halen, en als meer mensen gaan dampen dan zal dampen veel zwaarder belast gaan worden.

Dus kort verhaal lang.
Als de bedrijven die dit fabriceren en verkopen niet die belasting betalen zal weldra in Belgie geen e-sig atributen te koop meer zijn?
Welke bedrijven zijn dan wel mee in zee gegaan?

Edited by hyena

Er zijn nog genoeg producten te krijgen maar niet zo uitgebreid als elders.

Fabrikanten kijken ook naar wat echt goed verkoopt in BE en vele AIO's, starterkits en podsystems zijn wel geregistreerd.

Maar de fabrikanten die elke maand nieuwe mods en atty's op de markt brengen gaan niet elk product laten registreren, merken zoals Wotofo/Smok/Vandy Vape en tal van andere fabrikanten gaan niet voor elke nieuw product in BE een speciale registratie doorlopen.

Kan de fabrikanten geen ongelijk geven natuurlijk en die weten ook dat invoeren van andere EU landen tot nu toe nog altijd mogelijk is.

Een startende damper kan gelukkig nog voor alles terecht in de shops.

De negative list zoals ze nu is krijgt ook maar om de zoveel tijd een update.

Er staan nog honderden producten niet op de lijst, en tijdens controles van shops kunnen ze enkel in beslag nemen wat wel op de lijst staat.

De rest moeten ze laten staan maar nemen ze wel nota van en die voegen ze dan later wel aan de lijst toe.

In mijn lokale shop Belgacig is het momenteel erg triestig, je vind er bijna geen nieuwe hardware meer buiten podsystems en andere simpele mods..

Dat voelen ze natuurlijk erg in hun omzet en het verloop aan klanten, ik ga er nog wel eens een liquid halen maar voor hardware kan ik er niks meer gaan zoeken.

En dit was nu eens een shop waar je de meeste hardware kon kopen, veel meer dan alle andere andere shops die ik al bezocht heb in de wijde omgeving.

Eerst zullen de shops die meerdere winkels hebben getroffen worden en nadien ook de éénmans shops.

Het zijn gelukkig ambtenaren die de controles doen en zoals je weet werken die niet in een supersnel tempo, dus het is van vandaag op morgen dat elke shop een controle kan krijgen.

Vele shops blijven ook gewoon verkopen en inkopen tot ze controle krijgen wat ik zelf ook zou doen.

Edited by Jim

Is hier niets tegen te doen?
Want naast regeltjes maken gaat dit duidelijk alleen maar om keiharde controle op alles te hebben.
Dit kunnen we als volk toch ook niet over ons heen laten gaan?

Edited by hyena

1 hour ago, Jim said:

In mijn lokale shop Belgacig is het momenteel erg triestig, je vind er bijna geen nieuwe hardware meer buiten podsystems en andere simpele mods..

Vroeg me al een tijd af waarom ik geen aankondigingen meer zag op hun FB pagina van nieuwe mods/RDA's.

Als ze ooit binnenvallen bij Vaporshop dan mogen ze daar 99% in beslag nemen want die trekken hun nog minder aan van heel de regels en bijna geen enkele tank of dergelijke is daar TPD compliant tenzij fabrikanten het TPD compliant maken met spare parts in de doos.

Anyway met zo een lijst kan je even goed vapen opdoeken in Belgie, momenteel is de redding in BE nog de UK shops die verzenden, maar dat zou binnenkort ook wel eens gedaan kunnen zijn, al dan niet door Brexit of gewone regels.

Echt wel heel triestig gesteld, eerst die TDP van Januari 2017, dan geen nicotine meer tenzij in 10ml en 20mg shots, nu nog eens een echte crackdown op hardware etc, je zou voor minder ermee stoppen als Belg.

2 hours ago, Jim said:

Er zijn nog genoeg producten te krijgen maar niet zo uitgebreid als elders.

Fabrikanten kijken ook naar wat echt goed verkoopt in BE en vele AIO's, starterkits en podsystems zijn wel geregistreerd.

Klopt. Hier is de positive list: https://www.health.belgium.be/sites/default/files/uploads/fields/fpshealth_theme_file/euceg_be_positivelist_29.pdf

Betreft hardware zie ik registraties van Aspire, Vaporesso, Satqualm en Vaptio en ZURS B.V. heeft een hoop verschillende producten geregistreerd van Eleaf, Ijoy. Joyetech, Justfog, Smok, etc. (NB: er staan meer 'Refill container/cartridge containing e-liquid' in de lijst)

Edited by Bobby

Al de mods die ik heb staan op de lijst. En allemaal gekocht in china.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik had in het verleden zo een gevoel dat het er aan kwam en heb alles wat ik ooit gekocht heb nog staan.

Een kleine vape shop.

Kan nog geld waard worden als het zo voort gaat.

Het aanmelden binnen Europa en/of afzonderlijke landen is een zeer kostbare en tijdrovende procedure. Veel leveranciers / importeurs zien er -terecht- geen been in dat voor ELK apparaat dat op de markt komt -en ze worden in schribarend hoog tempo na elkaar de fabriek uit gestampt - die hele procedure te doorlopen. Daardoor lijkt het net alsof er op de verboden lijst een hele boel gangbare artikelen staan. Maar de lijst met wél gelicenceerde artikelen is minstens even lang.  Keus genoeg dus voor de handelaar die gewoon netjes binnen de lijntjes wil kleuren. Dat van de juiste papieren voorzien moeten zijn is overigens niet beperkt tot dampartikelen alleen, maar geldt voor álles wat van buiten de EU komt. Ook daar niks nieuws. 

Ik snap dus eigenlijk de paniek niet zo.

Blijkbaar hebben veel handelaren lange tijd allerlei apparaten (en liquids?)  in het assortiment gehad waarvan ze hadden (kunnen en moeten) weten dat dat niet-toegelaten / niet TPD-conforme apparatuur betrof. Dat snap ik wel, want daar zitten de leukste dingetjes tussen en de kosten zijn relatief wat lager (want niet geregistreerd) , maar zo werkt het helaas niet in de praktijk. Daarnaast bestaat de lijst voor het overgrote deel uit liquids (en daarom is hij ook zo lang ; elke smaak afzonderlijk moet worden geregistreerd) .

Dat wel of niet niet toelaten / registreren is dus eigenlijk uitsluitend een administratieve procedure, en heeft in de praktijk niks met veiligheid ofzo te maken. Gaat puur om of de papieren ervoor zijn ingediend. 

Grappig is bijvoorbeeld oim te zien hoe ene apparaat als de Smok Mag kit (de normale, met de TVF12 Prince tank van 8 ml er op) WEL op de groene lijst staat (maar om andere redenen, de 2ml-beperking, niet mag worden verkocht in sommige landen) op de groene lijst staat (het apparaat is gewoon netjes aangemeld), maar de "aangepaste" TPD 2ml-versie op de rode lijst voorkomt (blijkbaar niet afzonderlijk aangemeld). Verwarrend, dat geef ik toe - ik zie er ook de logica echt totaal niet van - maar het is dus niets meer of minder dan een lijst met wel en een lijst met niet aangemelde dampwaar, en de niet-aangemelde is officieel niet toegestaan. Voor een paar honderd euro per artikel echter........maar dat ga je als handelaar natuurlijk niet zelf doen. 

Wie zijn halve winkel leeg heeft zien halen, heeft dus vermoedelijk een hele poos bewust buiten de lijntjes gekleurd. 

Edited by L33ntje

Ik heb wat bijkomende info.

Er is niet enkel een lijst van 'Verboden produkten'.

In iedere hardware moet volgende flyer worden gestopt.

Die is in de drie landstalen.

Vaporshop heeft al zijn produkten nu geregistreed, dan was een simpele operatie in de stijl van :Show us the money, en jullie krijgen labels die jullie ook op ieder produkt moeten plakken om zo te bewijzen dat het geregistreerd is.

In de toekomst zullen ze monder registeren,, maar ze doen het nu om te vermijden dat hun stocks eraan gaan.

War mij opvalt is dat dit weer typisch belgisch is.

Als je betaald mag het plots weer.

In sommige belgische steden passen ze dit ook, zo met vervuilende 'oude' wagens.

Je mag er niet in wegens de vervuiling, maar als je betaald dan vervuil je niet meer.

Scan_flyer1.jpg

Scan_flyer2.jpg

Edited by OvergeefDave

Bij alcohol betaal je hier ook meer tax naarmate er alcohol in zit. Dat is ook nog een piste...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Er zal vermoedelijk binnenkort wel een nieuwe vapeshop geopend worden door de staat dan voor al die in beslag genomen gear 🤣🤣🤣

Maar serieus dit is natuurlijk te zot voor woorden , gewoon een spelletje shopjes wegjagen.

Binnenkort komen al die belgen naar nederland rijden voor hun gear , net als ze voor wiet doen 😛

Ze hebben daar ook een heerlijke minister van Volksgezondheid (Maggie de Block). Deze dame is de heksenjacht vorig jaar al begonnen en niet voornemens ook maar iets te buigen ondanks massaal protest.

Ik snap niet dat een minister van volksgezondheid, die nota bene huisarts is, zo'n beleid voert. Nu ja, politiekers zijn al lang niet meer te snappen...

38 minutes ago, ivaper said:

Ze hebben daar ook een heerlijke minister van Volksgezondheid (Maggie de Block). Deze dame is de heksenjacht vorig jaar al begonnen en niet voornemens ook maar iets te buigen ondanks massaal protest.

Hey,even doordrukken van datgene wat je niet gebruiķ is belangrijk.

de wereld moet wel alleen om ieder voor zich zijn.