Jump to content
Lessram

Aroma's bewaren

Recommended Posts

Nicotine bewaar je het best in de diepvries.

PG/VG bewaar je waar je maar wilt, whatever.

Aroma's.... waar bewaar je die?

Ik heb een flesje van 100ml "pure" drop aroma, en daar doe ik den ik minstens 2 jaar mee.

Hoe kan ik die het best bewaren, om te voorkomen dat de smaak niet verdwijnt/verminderd?

Overgooien in meerdere flesjes en in de diepvries?

Koel en donker?

Of gewoon in de  woonkamer kast omdat het daar over 2-3 jaar nog even goed is als nu?

Iemand tips?

Sowieso koel en donker maar denk dat de koelkast ook wel een goede optie is want das zeker wel erg koel
Diepvries zou ut niet weten al denk ik dat als het bevriest dat juist dat weleens de smaak kan bederven maar wie weet is er iemand die dat weet

Koel is niet belangrijk als je luchtdicht en donker bewaart. In een bruine apothekerfles met daarop een dop met inlay kan geen oxidatie/degradatie optreden doordat zuurstof of UV-licht en dan zet je de tijd als het ware stil. Er gaat wel een klein beetje zuurstof mee de fles in voordat de dop erop gaat, maar ik heb eens berekend hoeveel oxidatie door die voorraad zuurstof kan optreden en dat ging helemaal nergens over. Het wordt een ander verhaal als je die fles twee jaar lang elke week een paar keer open hebt voor gebruik. Dan kan je beter gelijk overhevelen naar meerdere kleinere flesjes. 

Ik ben bijna op het punt dat ik uit ervaring kan spreken over hoe aroma's van twee jaar of ouder stand houden maar mijn indruk is dat behalve de echt extreem volatiele aromas als lemon en de cooling agents het meeste spul maar weinig te lijden heeft van time passing by. (ik heb al mijn aroma's in bruin glas, for the record).

Dop met inlay wil zeggen dat er binnenin de hardplastic dop nog een laagje zachter plastic zit dat de boel luchtdicht maakt.

Dank voor de tips!

De fles waarin het kwam is al netjes een bruin glazen apothekers met "inlay dop".

Maar omdat ik bij het DIY'en steeds maar 2ml per 100ml aangemaakte liquid gebruik, al maak ik het in batches van 5x100ml per keer, zal de fles heel vaak open gaan de komende jaren. Hierbij niet alleen de kans op aroma verlies, maar erger.... ik moet er niet aan denken dat die fles omvalt, het hele huis zal jaren naar drop blijven ruiken.

Ik giet dus alles maar over in kleinere bruine glazen flesjes, en zet die in een donkere kast.

On 11-10-2018 at 16:28, Lessram said:

Ik heb een flesje van 100ml "pure" drop aroma, en daar doe ik den ik minstens 2 jaar mee.

@Lessram, van welke fabrikant is het aroma? Ik ben op zoek naar een lekker drop aroma.

@El Daxken Het betreft inderdaad het drop aroma van Flavormonks. Een jaartje geleden heb ik iets van 7 merken drop aroma geprobeerd (Inawera, CdD, TPA, Capella, Flavormonks, en nog een paar). Maar Flavormonks is de enige waarvan ik had dat ie zelfs puur nog lekker naar echte drop ruikt, de meeste anderen ruiken puur naar iets chemisch.

Zo'n 3 jaar geleden ook een aantal drop aroma's geprobeerd en ben toen uitgekomen bij Funky Monkey van Copsa. Maar na de goede verhalen over de Flavormonks drop ga ik die zo toch even halen en proberen, ik wil het toch wel eens vergelijken al verwacht ik niet echt dat hij mijn favoriet zal overtreffen.