Jump to content
Ome Droogmole

Dovpo Topside

Recommended Posts

Posted (edited)

Hierbij mijn bevindingen en mening over de Topside.

De mod heb ik afgelopen vrijdag (05-10-18) op gehaald nadat ik hem had gepreorderd bij ecigone.co.uk Het is het zwarte exemplaar geworden omdat hier zowel zwarte atty's als rvs atty's mooi op staan.

De mod heb ik besteld omdat het de eerste topfill squonker op de markt is, het ontwerp mij wel aansprak, Het ding helemaal van aluminium, zinc alloy en rvs is, en hij er niet uit ziet alsof het rechtstreeks uit de startrek enterprise vandaan komt. (wat veel china mods tegenwoordig doen)

Eenmaal uit de verpakking gekomen was ik behoorlijk onder de indruk van hoe deze mod in elkaar steekt en hoeveel aandacht er is besteed om deze mod zo praktisch mogelijk te maken.

Maar uiteraard is er net als bij elke mod ook weer wat te zeuren. Dus bij deze geef ik jullie mijn uitgebreide mening over dit apparaat, en dat kun je dan beschouwen als een review.

Laten we beginnen met een stukje showcase. 

Dit is em dus.

IMAG0195.jpg

IMAG0198.jpg

IMAG0197.jpg

levering en presentatie.

de mod wordt in een keurige plastic doos gepresenteerd. Het ziet er allemaal netjes uit en de mod is verpakt in een soort van zacht plastic zakje om beschadigen te voor komen.

Naast een bedank briefje van Brain van TVC zitten er ook nog de standaard kaartjes bij. Zoals een battery safety kaart, QC pass en een korte handleiding.

Verder zit er nog een mooi USB kabeltje in de doos voor je firmware en een zakje met daarin 2 schroefjes en een inbus sleutel om je squonk bottle uit elkaar te meubelen.

De schroefjes zijn erg klein en ik vind het dan ook een voordeel dat je er 2 extra krijgt. Naast de doos waar de mod in komt krijg je ook nog een tweede kleine verpakking.

Hier zit een tweede squonk bottle in. Deze wordt geleverd met een veels te mooie afblind dop zodat je deze buiten de mod gewoon gevuld mee kunt nemen! groot voordeel! al met al een zeer complete levering.  Owja! je kan de doos van de mod ook nog als atty stand gebruiken. Mijn inziens een beetje een gimmick, maar wel leuk bedacht.

IMAG0199.jpg

IMAG0200.jpg

IMAG0201.jpg

Blind dop voor extra squok bottle.

IMAG0215.jpg

IMAG0214.jpg

De bouw kwaliteit.

De mod voelt bijzonder solide aan. Er rammelt niks aan de mod en het gewicht is goed. De gebruikte materialen geven je het gevoel dat het ding wel tegen een stootje kan, en je hier voor een lange periode veel plezier van kan hebben. De coating is een beetje korrelig. dit maakt hem mat. Het voordeel is dat je weinig tot geen last hebt van vinger afdrukken of vlekken van gelekt sap

(wat bij deze mod dus bijna niet meer gebeurd) De coating zorgt er ook voor dat de mod niet de neiging heeft uit je vingers te glijden als je een beetje droge handen hebt.

Wat me erg opvalt aan de manier waarop deze mod is geconstrueerd is dat deze helemaal vol zit met schroeven! Werkelijk alles is uit elkaar te schroeven.

Dit maakt dat er een heleboel onderdelen in zitten en je bijna een meganische opleiding moet hebben gehad om het ding weer in elkaar te krijgen.

Een groot potentieel voordeel hiervan kan wezen dat als je bijvoorbeeld het schroefdraad van je vul dop naar de kl*ten helpt, je deze los kan schroeven en een nieuwe kan plaatsen.

Maar dan moet Dovpo de onderdelen wel los gaan aanbieden en eerlijk gezegd denk ik niet dat dat gaat gebeuren. Maar wie weet. 

Knoppen en display.

De knoppen geven een duidelijke feedback wanneer je ze in drukt. Dit vertaalt zich in een duidelijk hoorbare klik die ook goed voelbaar is.

De plus en min knoppen zitten ook stevig in de behuizing en hebben weinig te geen speling. De vuurknop heeft dit jammer genoeg wel, deze kun je met je vinger een beetje heen en weer duwen,

alsof de knop los zit. Dit had van mij wel wat krapper getoloreerd mogen worden. De vuurknop rammelt niet, maar het heen en weer kunnen bewegen is gewoon een gemiste kans en 1 van de weinige nadelen die ik voor deze mod heb.

Het display is helder en voorziet je in alleen zinnige informatie die duidelijk afleesbaar is. Voor onze bril dragende mede dampers verwacht ik niet dat dit display moeilijk af te lezen zal zijn.

De letters en cijfers zijn relatief groot en neer gezet in een duidelijk font. De indeling van het scherm is vooral heel efficiënt te noemen.

IMAG0213.jpg

Batterij/bottle klep.

De batterij klep dient ook voor het opsluiten van je squonk bottle. De klep sluit mooi en drukt de batterij stevig aan. Het scharnier gedeelte ziet en voelt solide aan, wanneer je de klep dicht doet moet je deze nog even een duwtje naar achteren geven waardoor de klep dicht blijft zitten achter een paar stevige nokjes. Mede hier door zal de klep niet zomaar vanzelf open schieten.

Onder de klep zit een beetje profiel om je vinger grip te geven wanneer je de klep open wilt maken. Heel handig! 

IMAG0222.jpg

510 aansluiting.

De Topside is voorzien van een gold plated spring loaded 510 pin en RVS 510 draad. De veer is vrij stug waardoor je een goede connectie krijgt met je atty.

Om de 510 ring heen zit een plastic ring. Ik dacht eerst dat dit een afdicht ring zou zijn tegen het lekken tussen je atty's, maar ik denk dat dit is om atty rash op je mod te voorkomen of dit ook zo is zal de tijd uitwijzen. Wel een mooi detail.

Ik heb hier tot nu toe nog maar 2 atty's op gehad, dus of al je atty's mooi flush zullen zitten weet ik niet. Maar tegenwoordig is dat zowiezo niet echt meer een issue voor veel mods.

De mod kan overigens een 25mm atty hebben zonder overhang. Als je groter gaat zal deze niet meer mooi op de mod staan.

IMAG0202.jpg

Squonk bottle en vul maganiek.

Dit is het meest innovatieve deel van de mod en 1 van de redenen dat ik deze mod heb gekocht. Ik denk dat de meeste actieve gebruikers van een squonk mod wel zullen beamen dat het opnieuw vullen van je squonk bottle best een kliederige boel kan zijn. Ik heb een Luxotic voor me dag en dagelijks. Deze vul ik 1 keer per dag bij, en dit gaat altijd gepaard met een rol keuken papier.

Dat is bij deze mod niet meer het geval en kan net zo schoon een hygiënisch als het vullen van een gewone tank. 

Achter de 510 pin zit een geknurrelede ( of hoe noem je dat putjes reliëf...) dop, deze draai je 1 volle slag open. Vervolgens schiet het dopje omhoog middels een veertje om je duidelijk te maken dat deze los zit. Hierna trek je de dop er af en krijg je 2 grote vul openingen te zien waar je makkelijk met een dripper bottle je sap kan toe dienen, al zou ik zelf de dripper van de bottle gewoon weg laten en het flesje er zo in leeg gieten.... je bent anders een eeuw bezig om die 10ml er in te krijgen. Na het vullen kan het dopje er weer op. Dit gaat niet zo makkelijk als je zou denken.

Het draad van de dop pakt niet zo heel lekker en door de veer die dop omhoog duwt is het niet altijd duidelijk of je dopje het schroefdraad nou goed heeft gepakt.

Hier moet je een beetje een handigheidje in krijgen, waar ik vrijdag middag nog liep te klieren met het dopje heb ik nu in de gaten dat je met een beetje duwen en draaien het dopje redelijk makkelijk op zijn plek krijgt.

De feedback in de vorm van een klikje of geluidje zou iets duidelijker kunnen zijn. Dit heeft misschien ook wat te maken met het feit dat het schroefdraad een beetje crunchie is.

Wellicht dat dit bij meer gebruik inslijt en dus makkelijker zal gaan.

IMAG0203.jpg

IMAG0205.jpg

Het uit nemen van de squonk bottle gaat via de batterij klep en is erg makkelijk. Onder in het rekje waar de bottle in vast zit, is een lip aan gebracht waar je je nagel achter kan steken om de bottle netjes en makkelijk uit de mod te kunnen trekken. Deze zit namelijk een beetje stug vanwege de buiten ring van de bottle en de O-ring van het voedings pennetje. 

De bottle zelf is van een zacht siliconen gemaakt met een goede wand dikte. Mijn inziens is de bottle precies stijf genoeg, maar dit is sterk afhankelijk van de gebruiker.

Sommige mensen hebben liever een hard flesje en andere hebben weer liever een flesje dat niet veel stijver is dan de gemiddelde plastic zak.

Om de squonk bottle schoon te maken kun je 2 dingen doen; Je kan het hele rekje uit elkaar schroeven zodat je enkel en alleen de bottle over houd, of je laat het spul lekker in elkaar zitten en spoel je hem gewoon af onder de kraan, scheelt weer een hoop geklooi met minuscuul kleine schroefjes (al krijg je die er wel extra bij en met een passende inbus sleutel!)  

IMAG0212.jpg

Het bottle rekje waar de siliconen bottle in zit opgesloten is van een bijzonder goede kwaliteit. De bovenkant waar de O-ringen in zitten en waarlangs je de bottle vult is solide gemaakt en helemaal van RVS, het framepje zelf is van plastic. Dit klinkt een beetje goedkoop, maar ik kan je vertellen dat dit niet zomaar een goedkoop actiefiguur plastic is.

Het is wel gegoten plastic maar van een erg hoge kwaliteit. Er zit nergens een giet galletje en de afwerking is bijzonder goed. Het framepje is erg stijf en zal dan ook niet snel de geest geven.

De 2 schroefjes die er in zitten zijn niet direct in het plastic gedraaid. Hier hebben ze goed over na gedacht door in het plastic een messing draad plug mee te gieten.

Hierdoor zal je niet zomaar deze vreselijk kleine schroefjes door draaien. Wederom een goed detail en draagt bij in een lange levensduur.

IMAG0210.jpg

IMAG0217.jpg

IMAG0211.jpg

Firmware en menu.

Hier kan ik erg kort over zijn, er is geen menu. De mod heeft uit de doos een VW modus en een Bypass modus, thats it! helemaal te gek. lekker makkelijk.

De plus en min knop kun je locken door ze allebei even ingedrukt te houden, en schakelen tussen de 2 functies doe je door de vuurknop en min knop gelijktijdig in te drukken.

Het is mogelijk om op de website van dovpo een TC functie te downloaden en een VV modus. Hier ga ik niet mee lopen klieren want TC gebruik ik eigenlijk niet met een RDA.

Maar de optie is er dus wel voor de liefhebbers en dat is ook weer een grote plus! Ik kan je alleen niet vertellen of het goed werkt op deze mod.

Wat ik hier nog even bij wil vermelden wat overigens ook een grote plus is. Het display geeft live alle waardes aan, dus als je batterij te leeg is om ingestelde wattage te geven zie je tijdens het vuren het wattage terug lopen. Dit gebeurd ook met de weerstand van de coil waneer je een TC coil plaatst (bijvoorbeeld RVS) en het getrokken amperage uit je batterij en je huidige toegepaste voltage.

Hierdoor weet je precies wat er gebeurd in je mod bij het nemen van een stevige teug.

IMAG0213.jpg

Ergonomie en gebruiksvriendelijkheid.

De mod gebruiken is perfect, wanneer je op de vuurknop drukt is er geen delay te herkennen en de mod vuurt eigenlijk direct. Het lijkt wel alsof hij het wattage lichtelijk boost. 

Het bijvullen van de bottle is nog nooit zo makkelijk en schoon geweest en het wisselen van de batterij is door de handige batterij klep ook makkelijk.

Door de aanwezige USB poort hoef je eigenlijk geeneens de batterij klep te gebruiken. Ik bedoel... je vult de bottle via de bovenkant bij en je laad de batterij op via de USB poort.

(ik weet het, altijd externe lader gebruiken. Maar is dat niet een beetje uit de tijd??? tegenwoordig zijn de ingebouwde laad cicuits van mods best heel goed en dit is een single battery mod... dus geen balance charging nodig) Denk wel even aan het amperage waarmee je lader laad. Wanneer ik me batterij laad in me mod doe ik dit het liefst met een 0,5 amp lader.

Kort door de bocht zijn er qua gebruik alleen maar voordelen te noemen.

Bij de ergonomie gaat het echter mis. (onthoud even mensen, dit is MIJN mening) De mod is mij wat te groot en ik heb moeite met het ding vast te houden.

Door het lichtelijk double barrel design die is toe gepast weet ik eigenlijk niet zo goed hoe ik de mod moet vast houden, me vingers zijn constant op zoek naar een comfortabele positie.

Als ik met me wijsvinger vuur, kan ik niet squonken en als ik met me duim vuur ligt hij mij wat te hoog in me hand.

Door het algemene formaat is het niet een mod die ik comfortabel in me broekzak steek. Mijn mods zitten altijd naast mijn portemonnee in de broekzak. 

Deze gaat daar niet passen en zal dus voornamelijk thuis gebruikt gaan worden.

Hierdoor zal ik dan ook nooit echt heel veel baat hebben bij het gebruikt van een 21700 batterij die er in past en de 10ml bottle die je de dag door helpt.  

IMAG0220.jpg

IMAG0221.jpg 

Voors en tegens,

Tegens,

- crunchi vul dop

- wiebelende vuur knop

- geen display helderheid instelbaar

Voors,

- bouw kwaliteit en constructie. De mod is erg solide en vele slijtage gevoelige onderdelen zijn los te schroeven en te vervangen (mits dovpo losse onderdelen gaat aanbieden)

- feedback van de knoppen is duidelijk hoor en voelbaar

- geen gerammel

- mooie presentatie

- veel extra's, zoals schroefjes, 21700 naar 18650 adapter en een extra bottle

- veel aandacht voor details in de mod. Zoals de messing draad plugjes in het bottle frame, de nagel lip om bottle uit de mod te trekken, reliëf om batterij klep open te schuiven, vuldop die met veer omhoog komt bij los draaien, plastic ring om 510 aansluiting en verhoogde ring om vuurknop heen om te voorkomen dat sap tussen je vuurknop komt.

- helder en simpel display

- geen bullshit functies en gimmicks in het scherm

- live reading tijdens het vuren

- optie om TC toe te voegen en VV

- instant vuren zonder delay

- extra squonk bottle plus afsluit dop om gevuld te kunnen vervoeren

- 10ml squonk bottle

- en als laatste niet te vergeten!!!.... top fill squonken zonder geknoei!!!

Subjectief,

- tegen vallende ergnomie

- perfecte stijfheid van de squonkbottle

- somber en simpel uiterlijk die er voor zorgt dat de mod er erg volwassen uit ziet

- bij wisselen van batterij springt de mod aan, dit vind ik niks

Conclusie,

Dit is in mijn ogen de meeste perfecte en gebruiks vriendelijk gereguleerde squonk mod op de markt.

Het design is innoverend en ik geloof dan ook dat wij in 2019 een hoop topfill squonkers gaan zien.

Het enige wat mij ervan weerhoud om deze elke dag mee te nemen naar mijn werk is de vorm en het formaat.

Hier nog een aantal specs van de mod,

- afmetingen; 92x54x27mm

- materialen; zinc alloy, aluminium alloy, rvs

- input voltage bereik; 3,2 - 4,2v

- output voltage bereik; 1,0 - 8,5v

- wattage bereik 5 - 90 watt

- scherm; 0,96'' oled

- bottle; siliconen 10ml

- 510; gold plated springloaded

- batterij; single 18650, 20700, 21700

Groeten, Droog

Edited by Ome Droogmole

Mooie review.

Ben je trouwens stiekem hans klok?? 

1 hour ago, Ome Droogmole said:

IMAG0195.jpg

2 foto's met zwevende mod.....vind ik toch n knap staaltje goochelarij 🙂 

Goeie review, lekker uitgebreid, ben wel benieuwd wat je dan nu meeneemt naar je werk als deze te lomp is

Strakke review, hoop tekst wat ik merkbaar snel door scrolde en dus niet las, weer opnieuw gelezen en dan echt alles gelezen....:regels

Bedankt, ik zie je volgende tegemoet.

Mooie review👍

Ik zie het alleen nog steeds als zon flesje naast een mech in een mooi jasje 😉

zoiets dus,”onder de kap” is het volgens mij ook redelijk hetzelfde idee

45205471101_66eaf361dc_z.jpg

@Sebas: de ontwerper van de mod heeft ook aangegeven dat die tool de inspiratie gegeven heeft om de mod te maken.

Ik ben heel tevreden van de topside en kan me in de meeste bevindingen van de review vinden.

Niet de meeste ergonomische of mooie mod, maar wel ideaal als dagelijkse "beater" mod.

Gebruik veel liever deze mod dan bv. de Pulse BF 80w.

Ik wou eigenlijk geen sqounker meer maar over deze twijfel ik toch wel, dit type staat meer naar mijn zin dan de huidige op de markt......

1 minute ago, DutchMrD said:

Ik wou eigenlijk geen sqounker meer maar over deze twijfel ik toch wel, dit type staat meer naar mijn zin dan de huidige op de markt......

Tja... de meeste squonkers zijn 13 in een dozijn idd... Rechthoekig doosje met een gat aan 1 kant voor het flesje.

Deze viel me ook direct op toen ik hem in een vape-vlog voorbij zag komen. Vullen zonder flesje en batterijen te verwijderen is ook wel een dingetje😉

Ben wel benieuwd hoe het formaat/gewicht gaat voelen. De Mach On3 is mijn dagelijkse mod maar die is toch wat lomp en zwaar in de zak tijdens het werk.

TopSide is 8mm dunner en een gram of 100 lichter dus ik heb goede hoop dat ik voor deze de riem niet hoef aan te trekken 🤭

1 hour ago, Jim said:

de ontwerper van de mod heeft ook aangegeven dat die tool de inspiratie gegeven heeft om de mod te maken.

Dat maakt het gelijk duidelijker. En gewoon eerlijk i.p.v. dat hij/zij zegt: kijk mijn nieuwe ontwerp eens!👍

wel een goede ontwikkeling voor de variatie dat er een beetje out of the box(letterlijk) word gedacht

Ik ben benieuwd. t scheelt dat ik grote klauwen heb, dus dat zal geen probleem zijn. Het lijkt me vooral een handig ding met vullen en verder lekker simplistisch. Zal donderdag of vrijdag wel aankomen met de Psyclone Citadel RDA, samen besteld bij een Franse shop.

@Dnns84 als je grote handen hebt dan is het formaat zeker geen probleem. Toevallig heb ik van de week een review gezein van de Psyclone Citadel RDA dit is een 22mm atty en heeft in mij ogen veel weg van de eerste hadaly RDA. deze heb ik ook even op de dovpo geschroeft. maar ik vond de RDA erg klein hier op. ben beniewd naar je ervaring met deze nieuwe Psyclone Citadel RDA.

.... waarom staan er allemaal puntjes onder mijn tekst...????

Edited by Ome Droogmole

6 minutes ago, Ome Droogmole said:

@Dnns84 als je grote handen hebt dan is het formaat zeker geen probleem. Toevallig heb ik van de week een review gezein van de Psyclone Citadel RDA dit is een 22mm atty en heeft in mij ogen veel weg van de eerste hadaly RDA. deze heb ik ook even op de dovpo geschroeft. maar ik vond de RDA erg klein hier op. ben beniewd naar je ervaring met deze nieuwe Psyclone Citadel RDA.

.... waarom staan er allemaal puntjes onder mijn tekst...????

Eerste indruk van de citadel is goed (moet nog wel ff zoeken naar een mooie zwarte beauty ring, want een 22mm atty lijkt zo wel erg klein), maar dampt fijn met een simpele 0.4 ohm 24g n80 coil, qua airflow kan je ook rustig een dikkere coil gebruiken, en vind em op alle fronten beter dan de Hadaly. De Topside moet ik nog aan wennen (hoop ik) want ik vind em niet echt comfortabel in de hand liggen. Formaat valt me nog mee, is praktisch even groot als een Therion (alleen max 2mm hoger).

20181011_165344.jpg

Het build deck is zowiezo beter dan die van de hadaly. Maar de airflow lijkt erg op die van de hadaly. En dus dacht ik dat ze min of meer dezelfde vape zouden geven. Maar volgens jou dus niet. Dat maakt me dan wel weer nieuwsgierig.

Het vast houden van de dovpo is inderdaad een dingetje. Dit heb ik ook aangegeven in me review. Al moet ik zeggen. Dat nu ik hem bijna een week gebruik, mijn handen zich al aardig beginnen te vormen om de mod

Edited by Ome Droogmole
Typo