Jump to content
DutchMrD

Hobbymatig sap verkopen en de nvwa

Recommended Posts

Posted (edited)

Vandaag werd ik er op verwezen dat als je sap verkoopt in de vorm van 100ml incl nicotine , dat je eventueel problemen met de nvwa zou kunnen krijgen en de fiscus ?

Ik verkoop het hobbymatig ben geen bedrijf k.v.k etc en heb geen grote hoeveelheden.

Dat vertelde me iemand die bij een shop werkt , dat daar een melding van gedaan zou kunnen worden bij dergelijke wat negatief voor mij zou uitpakken ?

Of bespeur ik een gevoel van een lekker sapje voor een mooi prijsje , wat natuurlijk nadelig is voor stenen shop,s ?

Edited by DutchMrD

Zolang jij niet op de markt gaat staan met je sapjes of op een vrijmarkt, hoef je je geen zorgen te maken.

7 minutes ago, Marina said:

Zolang jij niet op de markt gaat staan met je sapjes of op een vrijmarkt, hoef je je geen zorgen te maken.

Dat kun je niet zomaar stellen. Er wordt, als men gaat controleren, gekeken en naar hoeveelheden en wijze van aanbieden. Nu weet ik niet wat de grenzen zijn, maar verkoop je teveel, of maak je er teveel reclame voor (bijvoorbeeld via FaceBook o.i.d.) dan kunnen ze wel degelijk actie ondernemen.

Hobby matig is een paar flesjes per maand en hooguit aangeboden op niet openbaar toegankelijke kanalen. Maar wat de exacte grenzen en definities zijn, daarvan heb ik geen idee.

1 minute ago, Chasepoes said:

Dat kun je niet zomaar stellen. Er wordt, als men gaat controleren, gekeken en naar hoeveelheden en wijze van aanbieden. Nu weet ik niet wat de grenzen zijn, maar verkoop je teveel, of maak je er teveel reclame voor (bijvoorbeeld via FaceBook o.i.d.) dan kunnen ze wel degelijk actie ondernemen.

Hobby matig is een paar flesjes per maand en hooguit aangeboden op niet openbaar toegankelijke kanalen. Maar wat de exacte grenzen en definities zijn, daarvan heb ik geen idee.

Nha dan kunnen we dat dus maar beter laten ...........

Just now, DutchMrD said:

Nha dan kunnen we dat dus maar beter laten ...........

Als je het als hobby wilt blijven doen, zou ik dat zeker doen. Dan mix je af en toe wat voor vrienden en kennissen en laat je het daarbij. Maar als je denkt er een leuk zakcentje mee te verdienen, dan begeef je je op glad ijs idd.

De grens ligt inderdaad vooral bij of je de schijn wekt dat je het doet om er geld mee te verdienen. En met meerdere flesjes in de week zit je al snel in die hoek ; dat is alleen vol te houden als je het uitsluitend via mond tot mond reclame / in eigen kring doet. 

Ik mix heel af en toe voor bekenden, en daar vraag ik dan wel iets meer geld voor dan het mij kost, (paar euro) maar niet zozeer om er rijk van te worden (dat lukt ook niet met een flesje in de maand, twee maanden 😉 . Ik  doe het primair als vriendendienst  maar ben geen gekke Henkie, en ik vraag er voor wat het ze zou kosten als ze zelf met spullen uit een stenen winkel of webshop een kleine hoeveelheid zouden mixen. Dat ik het goedkoper kan, komt door mijn grote voorraden. Ik mix dus niet eens hobbyatig, maar gewoon om behulpzaam te zijn, zonder daar zelf slechter van te worden. Maar ook niet signifikant beter 😉 

Vergelijk het maar met af en toe een maaltijd koken voor de buurvrouw ; daar mag je best iets meer dan kostprijs voor vragen voor de moeite, zodat je eigen maaltijd gratis is, maar als je dagelijks voor de halve buurt kookt, wordt het een ander verhaal. 

Ik geef aan belangstellenden een korte demonstratie, waarbij ze meteen zien dat zelf sapjesmaken geen hogere wiskunde is.

Maaltijden koken voor de buurvrouw, doe ik niet, tenzij zij geen echtgenoot noch kinderen heeft en geen telefoonaansluiting heeft om een catering bedrijf te bellen.

Tsja, anderen helpen moet blijkbaar een beetje in je aard liggen. Dat doet het bij mij dan weer een ietsje teveel ; daarom vraag ik er tegenwoordig ook gewoon geld voor,  zodat er geen misbruik van wordt gemaakt.  Want zodra je dingen (zo goed als) gratis gaat weggeven, is de nood altijd ineens héél hoog.....

Al heb ik hier geen buurvrouw voor wie ik moet koken hoor , maar wel vroeger lang gedaan voor een vriendin. 

Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag, leer de man vissen en hij heeft eten voor de rest van zijn leven.

af en toe iemand behulpzaam zijn is goed, maar blijf opletten dat daar geen misbruik van wordt gemaakt.

de mens wordt in die gevallen nog wel eens lui omdat het voor die persoon gedaan wordt, lekker gemakkelijk zeg maar.

1 of 2x per maand voor vrienden zullen ze niet moeilijk over doen(alhoewel het wel kan als het maar frequent is).

Alles meer dan dat kan problemen geven.

On 10/6/2018 at 2:47 PM, Marianna said:

Maaltijden koken voor de buurvrouw, doe ik niet, tenzij zij geen echtgenoot noch kinderen heeft 

Aha, het is je dus om de buurman (en zijn kids) te doen, gezien je dubbele ontkenning. Maar een alleenstaande vrouw laat je verhongeren :haas

Spoiler

https://onzetaal.nl/taaladvies/noch/

Aan het voegwoord noch kan een andere ontkenning voorafgaan, maar die ontkenning mag er nooit onmiddellijk vóór staan.

• Ik lust geen kiwi's noch bramen. (geen goede zin)