Jump to content

WHO dringt aan op verregaand verbod E-sigaretten


Recommended Posts

Dat heb je mis.
Onder andere omstandigheden (verbranding bijv.) kan een onschuldige stof veranderen in een schadelijke stof.
Het mengen van bijvoorbeeld 2 onschuldige componenten, kunnen gezamelijk een schadelijke stof vormen.
Een lage dosering van een stof kan onschuldig zijn, maar een hoge dodelijk.
Dit zijn maar slechts enkele voorbeelden.
Verdampen is geen verbranden, en er is al bewezen dat glycol, glycerine en smaakstoffen niet schadelijke stoffen zijn. Ze worden bij verdampen, natuurkundig, niet omgezet in iets anders zoals bij verbranding, scheikundig. Bij condensatie zijn het gewoon dezelfde stoffen. Dus in dit geval gaat jouw stelling niet op.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Just now, Nijmegensmoke said:

Onder de vraag :

How does propylene glycol/glycerin form formaldehyde/acetaldehyde when vaporized?

staat :

incomplete combustion reaction,
Cumbustion = vebranding

 

Yup! er is geen verbranding!
mocht dit al hilarisch zijn. erna, als je al verbrandt, is je coil naar de kloten. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Nijmegensmoke said:
7 minutes ago, Nijmegensmoke said:

Onder de vraag :

How does propylene glycol/glycerin form formaldehyde/acetaldehyde when vaporized?

staat :

incomplete combustion reaction,
Cumbustion = vebranding

 

Yup! er is geen verbranding!
mocht dit al hilarisch zijn. erna, als je al verbrandt, is je coil naar de kloten. 
 

Hoezo geen verbranding, als je lager leest zie je al reactie met zuurstof beschreven, dus hoe ze de verbranding zien.

En of je coil naar de kloten is hangt af hoe hoog de de temperatuur.is
Maar hij zal daardoor in ieder geval wel aan een schoonmaakbeurt toe zijn vermoed ik.

Maar voordat je metaal kapot gaat, dus laat smelten moet je wel met heel erg hoge temperaturen werken. Denk dat je dan ook al bij het punt van volledige verbranding  bent en allang het  aldehyden stadium voorbij bent lijkt me

 

Link to comment
Share on other sites

Ik zou de link die ik gaf niet zien als waarheid maar meer als input om te zien wat de mogelijke processen kunnen zijn. In de link worden er twee antwoorden gegeven, het tweede antwoord spreekt het eerste tegen.

 

Waar we ‘t denk ik allemaal over eens kunnen zijn is dat we onze watten goed nat moeten houden en de temperatuur waar ook op de coil niet te hoog moeten laten oplopen om de risico’s op schadelijke bijprodukten (naast de gewenste, alleen verdampte eliquid) te minimaliseren.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Acrobat said:

Ik zou de link die ik gaf niet zien als waarheid maar meer als input om te zien wat de mogelijke processen kunnen zijn. In de link worden er twee antwoorden gegeven, het tweede antwoord spreekt het eerste tegen.

 

Waar we ‘t denk ik allemaal over eens kunnen zijn is dat we onze watten goed nat moeten houden en de temperatuur waar ook op de coil niet te hoog moeten laten oplopen om de risico’s op schadelijke bijprodukten (naast de gewenste, alleen verdampte eliquid) te minimaliseren.

 

Precies, maar daar is schijnbaar niet iedereen het over eens hier. En inderdaad zijn er meerdere onderzoeken (ook dat onderzoek uit 2014 uit het Nicotine Research Magazine wat je aanhaalde) hiernaar onderuitgehaald, maar het Wang onderzoek wat ik aanhaalde laat zien dat door pure VG en PG te verhitten tot damp, dus niet te verbranden, er carcinogen worden gevormd vanaf bepaalde temperaturen. Ook al gaan er nu ongetwijfeld weer een paar mensen "verbranding, verbranding" roepen, desnoods in CAPS om hun roep kracht bij te zetten. Of verdwalen anderen in de definitie van verbranding.

 

Verschillende mensen hier zijn ook in de war met bijvoorbeeld puur water verdampen en weer condenseren, waardoor je in theorie weer puur water kunt krijgen. Wat voor de ene stof geldt wil niet automatisch zeggen dat het voor een andere stof ook geldt, door hitte kan de chemische samenstelling van een stof veranderen en kunnen er ook nieuwe verbindingen worden gemaakt, zonder verbranding. 

 

En waar het inderdaad uiteindelijk om gaat is dat je dus niet zonder meer kunt aannemen dat dampen ongevaarlijk is, zelfs niet als sommige studies hoopgevend zijn, en je inderdaad vooral op de temperatuur moet letten (naast genoeg liquid natuurlijk want anders krijg je echt verbranding), en ook de temperatuur die je tc-mod aangeeft geen garantie is.

 

Wat verder relatief losstaat van de OP, waarin wordt gemeld dat de WHO aandringt op een verbod op dampen, wat voor mij persoonlijk, en wellicht voor vele andere dampers ook, best lastig en jammer zou zijn.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er wordt hier gesproken over verdamping en verbranding en daarom wil ik nog een term toevoegen: ontleding.

 

Om het nog mooier te maken noem ik de term "thermolyse" ook nog even:doei

Edited by Storm
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Fender said:

Is er een vervolgonderzoek uitgevoerd op de bevindingen van Jessica Wang? Ik kan niets vinden. @elja?

Geen idee, Ik weet ook even niet waarover je het hebt

(Ik verwarde even Susan Lee met Jessica Wang)

 

later: Ik heb het even opgezocht
Bleek een onderzoek waarbij veel te hoge, niet realistische dosis gebruikt zijn.
Ik hoop dus niet dat een of andere gek zoiets gaat herhalen, watn dat is niet zinvol en zegt niets.
Behalve dat zelfs bij onrealistisch hoge dosis je nog beter kunt kiezen voor e-sigaret in plaats van tabak roken.

 

(Het is ook werkelijk altijd hetzelfde liedje, of het is te hoge dosis, of het is oververhitting, als het al geen geknoei met cijfers, of insinuaties niet ondersteund door de cijfers is).

Edited by elja
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Storm said:

Er wordt hier gesproken over verdamping en verbranding en daarom wil ik nog een term toevoegen: ontleding.

 

Om het nog mooier te maken noem ik de term "thermolyse" ook nog even:doei

 

Ja die Bellinger van Evolv gebruikt die term, of eigenlijk 'thermal breakdown', als hij de verhitting/verdamping van PG/VG beschrijft. Hij verklaart weilswaar geen wetenschapper te zijn maar het meer als een ingenieur te benaderen, en blijft natuurlijk ondernemer want benadrukt tussen neus en lippen door steeds het belang van TC die hun apparaten gebruiken. Wat natuurlijk helpt maar geen garantie is dat je boven die gevaarlijke 210 graden C uitkomt, omdat die temperatuur op hun mods geen meting van de actuele temperatuur is maar een berekening op basis van de verandering van weerstand (die natuurlijk wel gemeten kan worden door de mod).

 

Maar goed, nu we dus verbranding uit de weg hebben, en er dus aangetoond kan worden dat er andere schadelijke stoffen vrij kunnen komen door verhitting/verdamping, al dan niet door thermolyse inderdaad, blijft het dus noodzakelijk dat er goed onderzoek naar gedaan kan worden. En al blijkt in de toekomst dat damp niet schadelijk is, dan nog zal dat geen reden zijn voor een WHO om dampen niet proberen te verbieden, al kan ik nog niets vinden over wat er bij die COP8 besloten is.

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, elja said:

Geen idee, Ik weet ook even niet waarover je het hebt

(Ik verwarde even Susan Lee met Jessica Wang)

 

later: Ik heb het even opgezocht
Bleek een onderzoek waarbij veel te hoge, niet realistische dosis gebruikt zijn.
Ik hoop dus niet dat een of andere gek zoiets gaat herhalen, watn dat is niet zinvol en zegt niets.
Behalve dat zelfs bij onrealistisch hoge dosis je nog beter kunt kiezen voor e-sigaret in plaats van tabak roken.

 

(Het is ook werkelijk altijd hetzelfde liedje, of het is te hoge dosis, of het is oververhitting, als het al geen geknoei met cijfers, of insinuaties niet ondersteund door de cijfers is).

 

Vreemd dat je dat onderzoek niet kent, een van de meest besproken onderzoeken van de afgelopen tijd, je had er honderden gelezen zei je?

 

Maar te hoge dosis van wat? Ik lees iets over een gek, geknoei en insinuaties, maar hoor geen argumenten.

 

Bovendien haalde ik dat alleen aan om aan te tonen dat het niet simpelweg om verbranding gaat en zei er nog nadrukkelijk bij dat ik dat niet als argument gebruik dat dampen ongezond is, maar dat als je verder of beter kijkt je altijd tegen ontdekkingen aan kunt lopen die je van tevoren niet had vermoed.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Leo Bak said:

 

Vreemd dat je dat onderzoek niet kent, een van de meest besproken onderzoeken van de afgelopen tijd, je had er honderden gelezen zei je?

 

Maar te hoge dosis van wat? Ik lees iets over een gek, geknoei en insinuaties, maar hoor geen argumenten.

 

Bovendien haalde ik dat alleen aan om aan te tonen dat het niet simpelweg om verbranding gaat en zei er nog nadrukkelijk bij dat ik dat niet als argument gebruik dat dampen ongezond is, maar dat als je verder of beter kijkt je altijd tegen ontdekkingen aan kunt lopen die je van tevoren niet had vermoed.

Jo dat was al helemaal niet een reactie op een onderzoek waar jij het over had. Kijk even op wie ik reageer, svp

Je haalt totaal alle dingen door elkaar.

 

Ik haal alleen  de argumenten van de experts aan die (het onderzoek waar ik op reageer) bestudeerd hebben. En daar was ook weer van alles mis aan.

Ik verzin die dingen zelf niet, dat doen wetenschappers.

Maar lees zelf svp dat soort dingen, ik hoef toch echt niet alles voor iedereen uit te zoeken lijkt me. Dat kun je zelf ook.

Edited by elja
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, elja said:

Jo dat was al helemaal niet een reactie op een onderzoek waar jij het over had.

Je haalt totaal alle dingen door elkaar.

 

Ik haal alleen  de argumenten van de experts aan die (het onderzoek waar ik op reageer) bestudeerd hebben. En daar was ook weer van alles mis aan.

Ik verzin die dingen zelf niet, dat doen wetenschappers.

Maar lees zelf svp dat soort dingen, ik hoef toch echt niet alles voor iedereen uit te zoeken lijkt me. Dat kun je zelf ook.

 

Je reageert op een vraag van Fender over Wang: een van de auteurs van het onderzoek waar ik naar link. Hier link ik er nogmaals naar: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0169811

 

3 hours ago, Fender said:

Is er een vervolgonderzoek uitgevoerd op de bevindingen van Jessica Wang? Ik kan niets vinden. @elja?

 

Ik weet inderdaad niets van een andere Wang die een ander onderzoek zou hebben gedaan.

 

Edit: inderdaad Wang-verwarring, ik heb het over Ping Wang en later het Wang-onderzoek, Fender begint over Wang-Rodriguez.

Edited by Leo Bak
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Leo Bak said:

 

Je reageert op een vraag van Fender over Wang: een van de auteurs van het onderzoek waar ik naar link. Hier link ik er nogmaals naar: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0169811

 

 

Ik weet inderdaad niets van een andere Wang die een ander onderzoek zou hebben gedaan.

Nogmaals : Bleek een onderzoek waarbij veel te hoge, niet realistische dosis gebruikt zijn

Zoek svp zelf even de artikelen op die kritisch waren op dit onderzoek.
http://www.stoprokenvandaag.nl/links/

 

 

Hier is er eentje, en zoek svp de andere zelf even op. Ik ben geen zoekmachine
https://factsdomatter.co.uk/2015/12/29/degreasing-engines-killing-cells/

 

 

 

Edited by elja
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, The Modder said:

Weliswaar in het Frans, maar het geeft toch een duidelijk antwoord op de hier gestelde vragen:

 

 

video unavailable.

Liever ook niet op facebook als het kan. Dat kan ik in ieder geval niet zien.

 

 

Heb even op youtube gekeken, maar lijkt ook op een boycot van youtube.
Heb gehoord dat dit meer op e-sigaret gebied gebeurt

Edited by elja
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...