Jump to content
vliegende.cisse

Batterijen en condensatie

Recommended Posts

Met dit koude weertje laat je ze wel best in de plastic folie tot ze op kamertemperatuur zijn alvorens je ze verder gaat uitpakken.

Huh, wat is daar de reden voor??

Sent from my iPhone using Tapatalk

10 minutes ago, vliegende.cisse said:

Huh, wat is daar de reden voor??

Condensatie kan optreden als ze (o.a./bijv.) koud met de postbode aankomen en in je warme huis belanden. In een gesloten zip lock zakje op kamertemperatuur laten komen is een tip van Mooch.

Normaliter heb ik Mooch best wel hoog in het vaandel staan, maar sorry, maar dit is een beetje prietpraat van Mooch.

Wat is de toegevoegde waarde van een plastic zak, om jou batterijen te laten acclimatiseren ?

Het enige wat je ermee doet is een hoop vochtige lucht belemmeren te ontsnappen....

@wolkje en @vliegende.cisse,  het kan absoluut geen kwaad om batterijen bij binnenkomst te ontdoen van alle verpakkingsmaterialen.

Dat je de batterijen enigszins op kamertemperatuur laat komen, alvorens ze op te laden, daar ga ik nog wel een beetje in mee.

2 hours ago, Steamboy said:

Normaliter heb ik Mooch best wel hoog in het vaandel staan, maar sorry, maar dit is een beetje prietpraat van Mooch.

Wat is de toegevoegde waarde van een plastic zak, om jou batterijen te laten acclimatiseren ?

Het enige wat je ermee doet is een hoop vochtige lucht belemmeren te ontsnappen....

@wolkje en @vliegende.cisse,  het kan absoluut geen kwaad om batterijen bij binnenkomst te ontdoen van alle verpakkingsmaterialen.

Dat je de batterijen enigszins op kamertemperatuur laat komen, alvorens ze op te laden, daar ga ik nog wel een beetje in mee.

Kan misschien wel prietpraat lijken, maar is dat niet. https://www.panasonic-batteries.com/nl/how-store-batteries

EDIT: hier nog een linkje: https://elfa.nl/en/faq/item/can-batteries-be-stored-in-the-refrigerator

Edited by wolkje

3 hours ago, tsiis said:

Condensatie kan optreden als ze (o.a./bijv.) koud met de postbode aankomen en in je warme huis belanden. In een gesloten zip lock zakje op kamertemperatuur laten komen is een tip van Mooch.

Bij Nkon wikkelen ze er van die plastic huishoudfolie (Saran / Cling Wrap) keurig en quasi een miljoen keer omheen alvorens de batterijen in de bolletjes-envelop te doen zodat er geen sprake kan zijn van falende zip sluitingen enz., dus het beste is ze daar gewoon in te laten tot ze vanzelf op kamertemperatuur zijn gekomen, want dit is ook daadwerkelijk een van de belangrijke redenen waarom ze op dergelijke manier bij Nkon worden ingepakt.

@wolkje, je bedoeld toch niet dit onnozel stukje tekst hè ?

Keep them in their original packaging 

Did you just buy a new pack of batteries and would you like to unbox them immediately? Hold your horses! If possible, don't open the packaging until you need to start using the batteries. Keeping them in their original packaging has more than one advantage. 

1. In their original packaging, your new batteries will be protected from environmental factors, such as humidity, which can affect the power of the battery.
  2. You will not be able to mix old (used) and new batteries – which is a good thing! (see below)
  3. If loose batteries contact each other, or if the terminals come into contact with other metal objects, this could cause short-circuit. When you just keep them in their packaging, this kind of accident isn't possible.

Lees nou eens goed wat daar staat.........je moet de verpakking er om laten :   1.  ter bescherming tegen vochtigheid van de omgeving.....? 

2.  zodat je de nieuwe batterijen niet mixed met oudere.......?

3.  zodat batterijen niet tegen elkaar komen..........................?

Zouden ze nog meer rare redenen kunnen verzinnen ? Dit is toch te triest voor woorden en dient geen enkel doel.

De enige reden waarom Nkon wrapfolie om de batterijen doet, is wanneer ze per bubble enveloppe verstuurd worden, om de batterijen strak tegen elkaar te houden.

Bestel je ze met pakkerverzending, krijg je ze keurig netjes in een doosje, zonder folie.  

Maar een ieder is vrij om z'n batterijen in een stuk plastic te laten acclimatiseren, hoor. Als jij dat wilt en je daardoor veiliger bezig denkt te zijn, gewoon doen, joh.

Het is alleen nutteloos. 

@wolkje, het is natuurlijk wat anders, wanneer je een batterij in je diepvries bewaard hebt.

Dan is het verstandig om hem b.v. eerst in de koelkast te laten "ontdooien". Maar is hij daarna op 3 a 4°C aangekomen, gewoon uit de koelkast en

rustig in de woonkamer/keuken laten acclimatiseren.  (zonder plastic zak, plastic doosje e.d..)

@Steamboy, nee, die eerste link die ik je gaf die zegt ook even verderop:

Be sure to control the humidity

Condensation, corrosion, leakage … All these problems can be caused by high humidity. And thus should be avoided at all times. Although a fridge is temperature wise a good place to store your batteries, the high humidity will seriously enlarge the risk of condensation. If you really want to store your batteries in your fridge, you should always keep them in a vapor-proof container and let them acclimatize at room temperature for at least 24 hours before use.

Toen ik de batterijen in ontvangst nam, toen waren ze ten gevolge van de weersomstandigheden net zo koud alsof ze uit de ijskast zouden zijn gekomen. Ik heb ze weliswaar geen 24 uur laten acclimatiseren, maar je kan er van op aan dat vocht door condensatie uit de lucht op het koude metalen oppervlak van de batterijen niet goed voor ze is, en dus raad ik aan ze in de buurt van de centrale verwarming maar niet rechtstreeks erbovenop minstens een paar uur langzaam te laten opwarmen in de folie waar ze, ten minste als je ze door Nkon hebt laten leveren, reeds in verpakt zitten. Dat ze bij Nkon met winterse temperaturen rekening houden voor de verpakking is voor mij al een bewijs dat ze over de nodige kennis beschikken om met gevoelige batterijen om te gaan, en Mooch met z'n kwart eeuw professionele ervaring bevestigt dat ook. Als jij dit eenvoudig als "prietpraat" wil bestempelen, dan is dat jouw eigen persoonlijke keuze. Ikzelf ben daar alvast helemaal niet mee akkoord, omdat ik uit ervaring al weet dat bij een overmatig vochtprobleem het metaal van de batterij aan de buitenkant onder de shrink wrap sterk kan beginnen te oxideren.

Edited by wolkje

@wolkje, zoals ik al schreef, doe zo als jij denkt dat je het moet doen......:bloem  

Even nog één opmerking en dan houd ik op :  De manier van verpakken van Nkon, is winter en zomer gelijk.

@Steamboy, is geen kwestie van doen zoals ik denk dat ik moet doen, maar veleer een kwestie van door scha en schande wijs geworden zijn... en ook in de zomer kan de weersomstandigheid soms behoorlijk vochtig zijn, dus vanzelfsprekend is het niet enkel maar met de buitentemperatuur dat het te maken heeft.

Juist door schade en schande wijzer, betekend ook dat je allerlei onzin beter herkent. Ik gebruik nu 5 jaar 18650 batterijen van Nkon. Ik heb ongeveer 70 batterijen in gebruik en vernieuw er ongeveer 35 per jaar en ik heb nog nooit ook maar enig nadeel aan mijn batterijen kunnen ontdekken, die terug te voeren zijn naar acclimatiseren in een zak of niet.

Wanneer het zomer is, gaan nieuwe gewoon van de postbode in de lader. In de winter laat ik ze eerst effe acclimatiseren, zonder verpakking.

Dat is mijn bevinding en waarheid.

Iemand kan er wat mee doen of niet, dat is ieders eigen keuze.

Maar zolang er onzin verkondigd wordt, laat ik een weerwoord horen om stupiditeit uit te bannen. 

On 12-1-2018 at 14:57, wolkje said:

Met dit koude weertje laat je ze wel best in de plastic folie tot ze op kamertemperatuur zijn alvorens je ze verder gaat uitpakken.

On 12-1-2018 at 22:14, tsiis said:

On 12-1-2018 at 22:57, Steamboy said:

Hee wat leuk, controverse!

@Steamboy - De toegevoegde waarde is dat de batterij in het plastic met veel minder lucht in aanraking komt dan die zonder verpakking. Minder lucht bevat minder vocht, dus er zal minder condensatie optreden op de batterij.

Waarom stel je dat er meer vocht in de lucht in het zakje zit dan in de lucht buiten het zakje?

On 13-1-2018 at 17:34, Steamboy said:

ik heb nog nooit ook maar enig nadeel aan mijn batterijen kunnen ontdekken, die terug te voeren zijn naar acclimatiseren in een zak of niet.

Wanneer het zomer is, gaan nieuwe gewoon van de postbode in de lader. In de winter laat ik ze eerst effe acclimatiseren, zonder verpakking. 

Hoe weet je zo zeker dat er geen verschil is als je nooit batterijen in de verpakking laat acclimatiseren?

On 13-1-2018 at 20:17, SCi said:

Wat betreft acclimatiseren van cellen betreft ; de chemie werkt minder / slechter als ze echt koud zijn maar dat heeft bar weinig

van doen met luchtvochtigheid.

Ik ben eens gaan koekeloeren....

On 14-1-2018 at 23:10, Steamboy said:

Tja en dan het stukje acclimatiseren van batterijen, het is een compleet kolder verhaal. Kijk dat iemand die dingen in de verpakking laat zitten

om deze op kamer temperatuur te laten komen, heb ik geen problemen mee. Kan ook geen kwaad.

Ik heb er wel een probleem mee, wanneer beweerd wordt dat dit beter is voor de batterijen vanwege het mogelijk condenseren van vocht.

• Het is een wetenschappelijk aangetoond feit dat het beter is voor de batterijen vanwege het mogelijk condenseren van vocht, zie bronnen hierboven.
  • Steamboy verwerpt dit. Zijn onderbouwing (omdat hij het niet zo ervaren heeft in 5 jaar lang vele batterijen per jaar gebruiken) is echter totaal onwetenschappelijk. Steamboy heeft dus ongelijk
  • Als Steamboy zijn claim zou afzwakken van "het is complete kolder" tot "het is niet bijster relevant" dan had hij een veel sterker punt . Als namelijk iets blijkt uit de algemene teneur van de bronnen die ik erover lees, dan is het dat de impact van al het bovenstaande voor dampers gering is vergeleken bij de schadelijke gevolgen van (o.a.):
    • Li-ion batterijen in volledig opgeladen toestand (4.2 V) bewaren / laten verkeren
    • Li-ion batterijen gebruiken / bewaren op hoge temperaturen
    • Li-ion batterijen ontladen tot onder 2.5 V

Daarbij, als je door condensatie zegge twee batterijen meer verbruikt in een jaar, dan maakt op je budget geen fuck uit natuurlijk.

• Het fenomeen is wel substantieel vermijdenswaardig in andere scenario's. Bijv:
    "The Tesla battery contains over 6800 3100mA 3.7V Panasonic 18650 Li-ion battery cells. It costs $40,000 to replace."
    Voor dat geld kan je een complete auto met verbrandingsmotor kopen en het is dus wel boeiend of zo'n battery pack een jaar eerder of later met pensioen gaat.

Zie ik nog iets over het hoofd?

@monotom, hahahaaaaa, ongelooflijk dat zo'n mythe, zolang en heftig verdedigd wordt.

Nou, nog een keer, totaal onwetenschappelijk, maar met gezond boeren verstand en humor verklarend, het is een compleet kolder verhaal. :grins

De essentie van het verhaal, waaruit je de verschillende citaten gehaald hebt, gaat door het citeren deels verloren. Kijk, wanneer batterijen zeer frequent, van enorme kou en een hoge relatieve luchtvochtigheid, naar warme ruimtes worden gebracht, dan zou het best eens zo kunnen zijn dat dit de levensduur en werking van een batterij beïnvloed. Daar twijfel ik niet aan. Maar hier gaat het om batterijen die je eenmalig nieuw ontvangt en als je ze dan niet op de juiste manier zou laten acclimatiseren, dan zou dat de levensduur en werking nadelig beïnvloeden. Dat is complete kolder !!  En van daaruit komt ook mijn bewering dat ik in vijf jaar (intussen bijna 6 jaar) dat ik batterijen gebruik, daardoor nooit enig nadeel, in welke vorm dan ook, heb opgemerkt. Het is te gemakkelijk en niet relevant om dan maar simpelweg te stellen dat ik hierin ongelijk heb.  Bovendien, zijn deze bevindingen niet discutabel, want  ik sloot mijn betoog af met de woorden :

On 13-1-2018 at 17:34, Steamboy said:

Dat is mijn bevinding en waarheid.

8 hours ago, Steamboy said:

@monotom, hahahaaaaa, ongelooflijk dat zo'n mythe, zolang en heftig verdedigd wordt.

Nou, nog een keer, totaal onwetenschappelijk, maar met gezond boeren verstand en humor verklarend, het is een compleet kolder verhaal. :grins

De essentie van het verhaal, waaruit je de verschillende citaten gehaald hebt, gaat door het citeren deels verloren. Kijk, wanneer batterijen zeer frequent, van enorme kou en een hoge relatieve luchtvochtigheid, naar warme ruimtes worden gebracht, dan zou het best eens zo kunnen zijn dat dit de levensduur en werking van een batterij beïnvloed. Daar twijfel ik niet aan. Maar hier gaat het om batterijen die je eenmalig nieuw ontvangt en als je ze dan niet op de juiste manier zou laten acclimatiseren, dan zou dat de levensduur en werking nadelig beïnvloeden. Dat is complete kolder !!  En van daaruit komt ook mijn bewering dat ik in vijf jaar (intussen bijna 6 jaar) dat ik batterijen gebruik, daardoor nooit enig nadeel, in welke vorm dan ook, heb opgemerkt. Het is te gemakkelijk en niet relevant om dan maar simpelweg te stellen dat ik hierin ongelijk heb.  Bovendien, zijn deze bevindingen niet discutabel, want  ik sloot mijn betoog af met de woorden :  

Ik kan moeilijk ontkennen wat @monotom allemaal orakelt, want het is onderbouwd met links naar wetenschappelijke resultaten.

Het enige moment dat ik @steamboy gelijk kan geven, is als de batterij uit een land komt, waar het veel vochtiger is dan hier, zoals waarschijnlijk Korea maar zeker als het uit china/singapore komt en luchtdicht (niet vacuum) verpakt is. Dan is het wellicht beter om die klamme aziatische lucht er eerst uit te laten, voordat je het laat acclimatiseren  

11 hours ago, Steamboy said:

@monotomKijk, wanneer batterijen zeer frequent, van enorme kou en een hoge relatieve luchtvochtigheid, naar warme ruimtes worden gebracht, dan zou het best eens zo kunnen zijn dat dit de levensduur en werking van een batterij beïnvloed. Daar twijfel ik niet aan.

• Er is een nadelige invloed bij frequente zus en zo, dat accepteren we allebei
  • Diezelfde nadelige invloed is er ook bij een enkele keer, Q.E.D.. Ik zie niet in waarom je dat dan niet zou accepteren. 
  • Maar ik maak mezelf echt niet wijs dat het zinvol is om daar voorzichtig in te zijn  / dat ik het verschil zal kunnen merken

Het maakt een verschil of een effect niet bestaat of totaal irrelevant is in onze context.

(In de geest zijn we het natuurlijk helemaal met elkaar eens. Maar daar gaat het niet om: een mens moet wat haar te kloven hebben in deze moderne tijden van arbeidstijdverkorting en vorstelijke welvaart.)

1 hour ago, monotom said:
  • Diezelfde nadelige invloed is er ook bij een enkele keer, Q.E.D.. Ik zie niet in waarom je dat dan niet zou accepteren. 
  • Maar ik maak mezelf echt niet wijs dat het zinvol is om daar voorzichtig in te zijn  / dat ik het verschil zal kunnen merken

Het maakt een verschil of een effect niet bestaat of totaal irrelevant is in onze context.

Stelling één is onacceptabel, omdat de relevantie in de context zoals wij hem bedoelen, zelfs dusdanig verwaarloosbaar is dat we verwijzende opmerking hierover niet moeten willen. We moeten als dampgemeenschap niet willen vervallen in vermeende effecten die zaken verslechteren of juist verbeteren, waardoor mensen op het verkeerde been worden gezet. Het mooiste voorbeeld hiervan is de audio wereld, man daar wordt ik helemaal gallisch van. Die wereld is dusdanig vertroebeld door allerlei zinloze/irrelevante bewering, dat mensen gevangen worden in de meest lachwekkende en totale nonsens, die verkocht worden als zijnde de zeer prijzige norm. En daar moet je equipment dan ook vooral aan voldoen. Dit moeten we niet willen en daarom reageer nogal vinnig, wanneer zo'n totale nonsens opmerking dreigt aangenomen te worden, als zijnde de waarheid en wordt gepresenteerd als zijnde belangrijk of in ieder geval iets waar we rekening mee moeten houden.

Wanneer iets natuurkundig gezien waar is, maar de invloed er van bijna niet te bepalen is, maak dan de opmerking niet. Hiermee zet je mensen op een dwaalspoor. Dit is onnodig ballast voor je herinneringsvermogen. De scheidslijn tussen zaken die je beslist moet weten en zaken die van minder of geen belang zijn, is flinter dun en omvat een groot grijs gebied. Waar we voor moeten waken is, dat er geen mythes ontstaan aan de randen van dit grijze gebied, want dan hoeft er maar iets te gebeuren en zo'n mythe geraakt dan uit dit grijze gebied en wordt dan klakkeloos als waarheid gezien, die naderhand niet meer uit te roeien blijkt te zijn. Zo'n mythe is b.v. : "Op hoog vermogen dampen, gaat ten koste van de smaak".  

Edited by Steamboy

14 hours ago, Steamboy said:

Dit is onnodig ballast voor je herinneringsvermogen. (...) Waar we voor moeten waken is, dat er geen mythes ontstaan 

Met alle respect, maar...

• Het is niet aan jou om te bepalen wat wel en niet belastend is voor het herinneringsvermogen van anderen.
  • Daarnaast vind ik het onzin om te denken dat dat vermogen hinder ondervindt van wat jij "ballast" noemt.
  • Mythes voorkom je niet door onderwerpen taboe te verklaren of te vermijden. Daardoor ontstaan ze juist. 
  • Al was het wel zaak om bepaalde onderwerpen te vermijden, op wiens gezag bepaal jij (of wie dan ook) dan welke onderwerpen  dat wel en niet moeten zijn? 
  • Mythes voorkom je wel door hypotheses te controleren aan de hand van wetenschappelijke bronnen. Dat is wat ik heb gedaan.
  • Naar mijn idee heb ik daarbij RUIM voldoende duidelijk gemaakt dat de invloed van condensatie weliswaar reëel is maar niet relevant voor dampers
  • Je hebt me bovendien zelf tot dat "onderzoekje" uitgedaagd door herhaaldelijk stellig te beweren dat die invloed niet bestaat (en dat Mooch uit zijn nek kletst etc)
  • Waarbij ik constateer dat je jezelf nu tegenspreekt want nu is je verhaal veranderd in dat de mensen beschermd moeten worden tegen een fenomeen dat weliswaar feitelijk bestaat maar niet valt onder jouw idee van  "zaken die je beslist moet weten".
  • Al met al snap ik wat je wilt zeggen. Maar ik sta lijnrecht tegenover je opvatting dat je bepaalde dingen moet verzwijgen (of in dit geval zelfs ontkennen) om de mensen in bescherming te nemen. Dit is het internet anno 2018. Dat idee is haalbaar noch wenselijk. De hele maatschappelijke normen-en-waarden-discussie is sowieso vrij zinloos omdat geen twee mensen daaronder hetzelfde verstaan.
  • Tenslotte, Ik deel je afkeer van hardnekkige flauwekulverhalen. Ik constateer echter dat je er zelf bij tijd en wijle een bron van bent.

Disclaimer: ik bekritiseer je meningen, niet jou als persoon. Ik ben er bovendien van overtuigd dat je je uitspraken altijd met de juiste bedoelingen doet. Ik vind het daarom ook niet per se leuk om zo rechtstreeks in te gaan tegen zo'n beetje alles wat je hierboven zegt.  Maar als iemand me zegt dat onderwerpen taboe zouden zijn of zelf stellige maar ongefundeerde uitspraken doet kan de bal verwachten. Op de dag dat iemand met het bewijs van pakweg de toepassing van een substantie genaamd SOL41 op de proppen komt dan zal ik de eerste zijn om te verklaren dat mijn opvatting niet meer houdbaar is.

14 hours ago, Steamboy said:

Het mooiste voorbeeld hiervan is de audio wereld, man daar wordt ik helemaal gallisch van.   

Hier heb je zo'n (vooralsnog) ongefundeerde uitspraak. Ik weet niet waar je op doelt met " lachwekkende en totale nonsens, die verkocht worden als zijnde de zeer prijzige norm. En daar moet je equipment dan ook vooral aan voldoen", maar als je wil zeggen dat de consument steeds hoogwaardiger audioapparatuur wordt aangepraat dan hebben we gelijk weer een interessante discussie :ratje 

(....want ik zie een tendens naar de andere kant. Bluetooth wireless IPV bekabeling of Wifi, Mono/enkele speakers ipv stereo-systemen, het alomtegenwoordige gebruik van de AD/DA convertertjes die de mensen toevallig in hun telefoons of op de moederbordjes van hun laptop hebben, goedkope earbuds ipv fatsoenlijke koptelefoons, audiobestanden / streams met MP3 compressie ipv lossless / CD / WAV / FLAC en ga zo maar door.)

Wat dan met een e-bike die in de winter gebruikt word??

Deze staat dan óók in de koude,en wordt vervolgens opgeladen aan de netstroom.

Niet iedereen kan zijn fiets binnen stallen of in een schuurtje.

Hier betreft het een pakket aan 18650 met +50batterijen.

En wat met een tesla die er nog veeel meer heeft.

• Het is niet aan jou om te bepalen wat wel en niet belastend is voor het herinneringsvermogen van anderen.\
  • Nee, dat bepaal ik inderdaad niet, maar alle informatie waar je niks mee kunt, is brein-technisch gezien, volkomen nutteloos en onnodige ballast voor jou cognitieve geheugen. 
  • Daarnaast vind ik het onzin om te denken dat dat vermogen hinder ondervindt van wat jij "ballast" noemt.
  • (zie bovenstaande uitleg.)
  • Mythes voorkom je niet door onderwerpen taboe te verklaren of te vermijden. Daardoor ontstaan ze juist. 
  • Nee, ik verklaar ze niet tot taboe, mag gerust over gesproken/geschreven worden, maar voeg aan de natuurkundige waarheid hiervan, geen onnodig advies toe.
  • Al was het wel zaak om bepaalde onderwerpen te vermijden, op wiens gezag bepaal jij (of wie dan ook) dan welke onderwerpen  dat wel en niet moeten zijn? 
  • Ik bepaal helemaal niks, iedereen is volkomen vrij om te schrijven wat hij/zij wilt, dus ook ik.  
  • Mythes voorkom je wel door hypotheses te controleren aan de hand van wetenschappelijke bronnen. Dat is wat ik heb gedaan.
  • Klopt helemaal, vind het ook prachtig dat je dat gedaan hebt, het verschil is, dat jij aan jou bevindingen, geen nonsens verhaal koppelt.
  • Naar mijn idee heb ik daarbij RUIM voldoende duidelijk gemaakt dat de invloed van condensatie weliswaar reëel is maar niet relevant voor dampers
  • Helemaal gelijk, maar jij bent mijn punt van discussie niet. Mijn punt van discussie is, mensen vertellen dat ze nutteloze handelingen moeten uitvoeren. (maar dat wist je wel) 
  • Je hebt me bovendien zelf tot dat "onderzoekje" uitgedaagd door herhaaldelijk stellig te beweren dat die invloed niet bestaat (en dat Mooch uit zijn nek kletst etc)
  • Ik daag niets of niemand uit, dat is een emotie die een lezer zelf vormt tijdens het lezen. Ik vraag niet om reacties ! Ja, en als Mooch beweert dat het eenmalig nieuw ontvangen van een batterij, die dan vervolgens van de kou de warmte in gaat, dat dit schadelijk is voor een batterij, dan lult hij uit z'n nek. Is er iemand die denkt dat Mooch, wanneer hij met z'n hond is gaan wandelen en van de kou naar de warmte in gaat, z'n batterijen snel uit z'n mod haalt, om ze in een plastic zakje te  laten acclimatiseren ? Zou ik bedroevend vinden...
  • Waarbij ik constateer dat je jezelf nu tegenspreekt want nu is je verhaal veranderd in dat de mensen beschermd moeten worden tegen een fenomeen dat weliswaar feitelijk bestaat maar niet valt onder jouw idee van  "zaken die je beslist moet weten".
  • Nu speel je advocaat van de duivel, maar is niet erg. Ik spreek mijzelf op geen enkel vlak tegen en m'n verhaal is niet veranderd, dat is jou interpretatie. Of vindt jij nu dat iedereen dit wel beslist moet weten. Waar zou jij het dan in  plaatsen ? Ik schrijf dat het systeem bord van een mod bestaat uit een pertinax plaat, vanwege z'n goede elektrisch isolerende eigenschappen, maar dat deze niet goed tegen aceton kan, wanneer je dit bij -24°C toedient. Stuk voor stuk feitelijke waarheden. Maar heeft het enig nut omdat te vertellen ? Nee, dat valt bij mij in de categorie "zaken die je niet beslist hoeft te weten". Wat een ander daar van vindt, is niet relevant. Dit is mijn denkwijze, leg ik die aan iemand op, nee, ik vertel wel dat het mijn  zienswijze is. Dat is mijn goed recht. Wat een ander daarmee doet, moet hij/zij zelf weten. 
  • Al met al snap ik wat je wilt zeggen. Maar ik sta lijnrecht tegenover je opvatting dat je bepaalde dingen moet verzwijgen (of in dit geval zelfs ontkennen) om de mensen in bescherming te nemen. Dit is het internet anno 2018. Dat idee is haalbaar noch wenselijk. De hele maatschappelijke normen-en-waarden-discussie is sowieso vrij zinloos omdat geen twee mensen daaronder hetzelfde verstaan.
  • Jij maakt er van dat dingen verzwegen moeten worden, dat is wat anders dan dat ik beslis om nutteloze info niet te delen. Daar zwijg ik over.......
  • Tenslotte, Ik deel je afkeer van hardnekkige flauwekulverhalen. Ik constateer echter dat je er zelf bij tijd en wijle een bron van bent.
  • Zo, dus ik ben, gelukkig bij tijd en wijle, een bron van flauwekul verhalen, strakke constatering, voorbeelden graag.....:duim

Disclaimer: ik bekritiseer je meningen, niet jou als persoon. Ik ben er bovendien van overtuigd dat je je uitspraken altijd met de juiste bedoelingen doet. Ik vind het daarom ook niet per se leuk om zo rechtstreeks in te gaan tegen zo'n beetje alles wat je hierboven zegt.  Maar als iemand me zegt dat onderwerpen taboe zouden zijn of zelf stellige maar ongefundeerde uitspraken doet kan de bal verwachten. Op de dag dat iemand met het bewijs van pakweg de toepassing van een substantie genaamd SOL41 op de proppen komt dan zal ik de eerste zijn om te verklaren dat mijn opvatting niet meer houdbaar is.

On 28-9-2018 at 00:06, Steamboy said:

Het mooiste voorbeeld hiervan is de audio wereld, man daar wordt ik helemaal gallisch van.   

Hier heb je zo'n (vooralsnog) ongefundeerde uitspraak. Ik weet niet waar je op doelt met " lachwekkende en totale nonsens, die verkocht worden als zijnde de zeer prijzige norm. En daar moet je equipment dan ook vooral aan voldoen", maar als je wil zeggen dat de consument steeds hoogwaardiger audioapparatuur wordt aangepraat dan hebben we gelijk weer een interessante discussie :ratje 

@monotom, het is gevaarlijk om iets waarvan je het doel niet snapt, om te classificeren naar zijnde een "ongefundeerde uitspraak". Vroeger begreep men niet waarom iemand een grote haakneus had, dus werd deze mens omgedoopt naar "heks", met alle noodlottige gevolgen van dien. Maar goed, dat ter zijde.

Maar om even het onderwerp een beetje toe te lichten. In de audio wereld worden de meest krankzinnige zaken aangedragen die zou leiden tot een nog beter geluid. De begrippen die hiervoor gebezigd worden, zijn vooral vaag en worden ook vaag gehouden, om de illusie voort te laten bestaan. Wat moet je ook als versterker fabrikant, wanneer jou concurrent versterkers levert van exact dezelfde kwaliteit. Je wilt toch opvallen t.o.v. je concurrent, om de verkoop te stimuleren. Nou, ze kunnen er wat van !!  Zo moet de echte audiofiel toch wel een buizenversterker hebben, want die hebben een veel mooier laag, veel beter hoog en het klinken veel warmer. Deze versterkers hebben een iets minder gangbare prijs (lees fucking duur), maar de eigenschappen rechtvaardigen die prijs. Wat men een klant niet verteld is, dat een huidige middenklasser transistor versterker, een buizenversterker op alle vlakken, qua klank, voorbij streeft. Ander voorbeeld, de aansluitkabel tussen je Cd speler en je versterker, heet geen kabel meer, maar interlink, wordt in een notenhouten kistje, met blauw velourse bekleding aangeboden voor € 520,=. Is dit een slechte kabel, nee, absoluut niet. Maar hij werkt niet beter dan een kabeltje van € 1,75 bij de eerste de beste elektro zaak. Mensen weigeren om dit te geloven, ze zijn zo geïndoctrineerd, dat ze hun waanzin weigeren in te zien. 

Nou, zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar het is leuker om op deze site te gaan kijken. Deze man gaat, goed onderbouwd, tegen allerlei onzinnigheden van de audio wereld  in en bewijst ook waarom. Zeer amusant !   http://www.breem.nl/  

(....want ik zie een tendens naar de andere kant. Bluetooth wireless IPV bekabeling of Wifi, Mono/enkele speakers ipv stereo-systemen, het alomtegenwoordige gebruik van de AD/DA convertertjes die de mensen toevallig in hun telefoons of op de moederbordjes van hun laptop hebben, goedkope earbuds ipv fatsoenlijke koptelefoons, audiobestanden / streams met MP3 compressie ipv lossless / CD / WAV / FLAC en ga zo maar door.)

Ja, maar dat zijn dan ook "geen echte audiofielen" meer...............

Het is echter nog veel erger wanneer je voor € 23.000,= aan audio hebt staan en dan vervolgens vol trots Mp3-tjes van toch wel 192 Kbs afspeelt......  

On 28-9-2018 at 15:14, monotom said:

(....want ik zie een tendens naar de andere kant. Bluetooth wireless IPV bekabeling of Wifi, Mono/enkele speakers ipv stereo-systemen, het alomtegenwoordige gebruik van de AD/DA convertertjes die de mensen toevallig in hun telefoons of op de moederbordjes van hun laptop hebben, goedkope earbuds ipv fatsoenlijke koptelefoons, audiobestanden / streams met MP3 compressie ipv lossless / CD / WAV / FLAC en ga zo maar door.)

Rest van jullie discussie niet gevolgd maar hier wil ik wel even op inhaken. Inderdaad krijg je steeds meer draadloze audio, horen miljarden mensen alleen nog maar muziek door crappy Samsung/Apple-oortjes, weten millennials niet meer wat een cd was, luistert er vrijwel niemand meer naar lossless audio en heeft niemand meer een stereo-installatie, hooguit van die Logitec/Sonos/Denon singlebox troep, of nog erger, homecinema.

Maar dacht je dat het vroeger beter was? Gigantische hoeveelheden slechtgeperst vinyl zijn door miljarden mensen gedraaid op megabrakke platenspelers die van je tafel af wow-en-flutterden, waarvan hun inferieure fout afgestelde naalden in mum van tijd korte metten maakten met de groeven waar ze doorheen moesten raggen, en werden beluisterd op abominabele installaties die echt mono waren en nog heel veel slechter klonken dan een Sonos systeem. Of wat te denken van die compact cassettes (die een megarevival meemaken momenteel) of al die crappy transistor radio's met een frequentiebereik van een 120 jaar oude hardrockgitarist.

Hier wat resultaten:

https://cdvsmp3.wordpress.com/cd-vs-itunes-plus-blind-test-results/

Of doe zelf een test:

https://www.cnbc.com/2016/08/05/hifi-music-streaming-services-people-cant-tell-it-when-they-hear-it.html

https://www.theverge.com/2017/4/5/15168340/lossless-audio-music-compression-test-spotify-hi-fi-tidal