Jump to content

Toch ff een check of dit safe is om te gebruiken

Recommended Posts

Daarstraks wou ik een batterijsetje checken op interne weerstand. Dus ik heb braaf zoals met alle andere batterijen even de contacten schoongemaakt van de lader en de 3 batterijen. Dit heb ik gedaan met 97% alcohol van de Etos. Helaas zat er blijkbaar iets teveel alcohol aan het wattenstaafje waardoor bij de minkant er alcohol in de batterij liep, of nja in de wrap. Nu 3 uurtjes later nog eens bekeken hij ziet er nu droog uit. Wel is bij één batterij de bedrukking van Sony teksten vervaagd. Geen idee of dit is gekomen doordat ik misschien perongeluk met alcohol over de wrap ben gegaan aan de buitekant. Of dat het toch langs binnen is doordrongen. Ik heb de gok gewaagd (raam open voor het geval dat) en op moment dat ze in de lader gingen waren ze 3.53 Volt allemaal. En de interne weerstand heb ik ook gemeten en ze waren alle 3 nagenoeg gelijk. Ik hou het laadproces in de gaten (of de batterij niet te warm wordt en of hij geen rare sprongen maakt qua voltage etc) en ook tijdens het ontladen in de mod zal ik het checken. Als al deze dingen voorspoedig lopen, moet ik me dan zorgen maken? Mij lijkt van niet?

P.s. hoe halen jullie labels/stickers van de batterijen af? Er zitten lijmresten bij dat setje uit januari 2018. @L33ntje gaf als aanrader wasbenzine.

Edited by Dennis1992
7 minutes ago, TheRich said:

Lampolie werkt ook goed.... Offe: alcohol.. 😉

Alcohol vervliegt erg snel, als het kwaad had gekund had je dat m.i. al moeten merken.

Lijkt mij ook, maar daarom check ik het hier ook even om te kijken wat jullie mening is. Ik had letterlijk het raam opengezet voor het geval dat ik ineens een ventende batterij zou horen ofzo haha 😮 valt mee dus. Laadvoltage gaat netjes geleidelijk omhoog, interne weerstand blijft op hetzelfde niveau en de batterijen worden niet warm. Ik hou het uiteraard nog wel in de gaten, ook tijdens het gebruik in de mod zal ik kijken wat het voltage doet.

Bedoel je die alcohol waar ik het over had? die 97% van de Etos? Als dat kan om etiketresten te verwijderen zou dat perfect zijn want dat busje heb ik in huis. Ik zal het dan maar wel op een oud doekje doen of wattenstaafje, maar wel met beleid, zodat het niet niet opnieuw erin loopt haha.

Even een update. Ik heb de batterijen helemaal opgeladen in de lader, en ik heb ze ook ontladen in lader tot ongeveer 2.8 volt. Batterijen werden niet te warm, de interne weerstand van 1 batterij is soms ietsje hoger. Maar dat kan toeval zijn, omdat van dat andere setje ook één batterij een hogere weerstand aangeeft. Kan goed zijn dat die mod niet 100% lekker werkt. Hoe dan ook, nadat hij ontladen was en ik ging verder laden schoot het voltage wel wat sneller omhoog. Volgens mijn maat, die net bij mij was, is dat normaal dat als batterijen ver leeg zijn dat ze daarna snel laden, en dat ze naarmate ze voller raken weer trager laden. Dus lijkt helemaal in orde.

Morgen ga ik even proberen de sticker resten met 97% alcohol te verwijderen met keukenrol of een oud doekje.

• Like 1