Jump to content
heino

Steepen en mengen, glas of kunststof ?

Recommended Posts

Zoals de titel zegt wat is me 't beste voor mengen en steepen glas of kunstof

Grt

Heino

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Edited by Sub-Ωhm
Titel correctie

Misschien ff de fouten uit je titel halen, ik moest het 3x lezen voordat het een beetje duidelijk was. 

Steepen: kunststof, na het steepen: glas. Mengen: wat jij leuk vindt

(ik heb veel en lange "titels" gezien waar ik 't een beetje in kwijtraak) 😉

@heino, ik heb je mega lange en een beetje onduidelijke titel aangepast 👍 

(ik heb veel en lange "titels" gezien waar ik 't een beetje in kwijtraak)

[mention=3947]heino[/mention], ik heb je mega lange en een beetje onduidelijke titel aangepast  
Oké dankjewel ik bedoelde alleen ik heb de zoekfunctie wel gebruikt maar raakte de weg kwijt in topics met 170 post's

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

5 hours ago, heino said:

wat is me 't beste voor mengen en steepen glas of kunstof

Pssst @heino daar is een heel topic over hier:

:lach

(en is dus afhankelijk van je eigen situatie en voorkeur, zoals dat meestal gaat, als men vraagt naar "het beste" :wink)

On 26-9-2018 at 19:10, TheRich said:

Steepen: kunststof, na het steepen: glas.

Kan je misschien ook uitleggen waarom? Ik lees dat plastic een deel smaak uit de liquid haalt waar glas dit niet zou doen, dus als je een liquid hebt die 2 weken moet steepen kan je dat dan niet beter in glas doen, en heeft het zin om (als het toch in plastic moet) het nadien tijdens gebruik van plastic naar glas over te gieten?

Omdat het in glas niet tot nauwelijks steept en sommige kunststoffen luchtdoorlatend zijn, waardoor je liquid kan steepen. Na een bepaalde periode gooi je het dan over in glas. Het is nou ook niet zo dat plastic alle smaak eruitzuigt, alleen op de lange termijn kan het smaak verminderen, maar dat ligt niet zozeer aan het kunststof, alswel aan de hoeveelheid lucht die erbij kan komen. 

Je kan je glazen flesje natuurlijk ook dagelijks een uurtje open zetten, bereik je hetzelfde mee. 

Maar lees genoemd topic maar s, daar wordt hetzelfe gezsgd5

Omdat het in glas niet tot nauwelijks steept en sommige kunststoffen luchtdoorlatend zijn, waardoor je liquid kan steepen. Na een bepaalde periode gooi je het dan over in glas. Het is nou ook niet zo dat plastic alle smaak eruitzuigt, alleen op de lange termijn kan het smaak verminderen, maar dat ligt niet zozeer aan het kunststof, alswel aan de hoeveelheid lucht die erbij kan komen. 

Je kan je glazen flesje natuurlijk ook dagelijks een uurtje open zetten, bereik je hetzelfde mee. 

Maar lees genoemd topic maar s, daar wordt hetzelfe gezsgd5
Daar verschillen de meningen dus wordt ook gezegd dat huidige aroma's niet hoeven te luchten

Nu proberen liquids te maken die smaken

33 minutes ago, heino said:

Daar verschillen de meningen dus wordt ook gezegd dat huidige aroma's niet hoeven te luchten

Jouw mening? Of internetwijsheid? 

Mijn persoonlijke ervaring is dat zelfs de deksel van een pot of fles uitmaakt. Voorbeeld: een glazen potje van een yoghurtmaker met een schroefdeksel, niet bijzonder luchtdicht en een 100 ml glazen mengflesje met een dop met inleg. Zelfde batch liquid, zelfde moment aangemaakt. De 1 is na 4 weken goed te dampen, de ander smaakt chemisch en komt niet in de buurt van de eerste. We hebben het hier over een zware vanillecustard. Mag jij raden welke wel goed smaakte.. 😉

Edited by TheRich

De vraag, "Wat is het beste, glas of kunststof", is niet te beantwoorden.

Glas is glas, maar kunststof heb je in vele varianten met verschillende eigenschappen. Wat het meest geschikt is hangt af van het doel. Voor het dagelijks bijvullen van je tankje is glas erg vervelend, steeds met een pipetje werken. Voor het lang bewaren van vloeistoffen is glas de beste keuze, zeker als het over jaren gaat.

Mixen doe ik altijd in glas, pakt geen enkele smaak, makkelijk schoon te maken en bij mechanisch mengen/roeren geen slijtage.

Qua kunststoffen worden de soorten LDPE, HDPE, PET en clear PVC gebruikt, elk heeft zijn eigen voor-, en nadelen.

De vraag, "Wat is het beste, glas of kunststof", is niet te beantwoorden.

Glas is glas, maar kunststof heb je in vele varianten met verschillende eigenschappen. Wat het meest geschikt is hangt af van het doel. Voor het dagelijks bijvullen van je tankje is glas erg vervelend, steeds met een pipetje werken. Voor het lang bewaren van vloeistoffen is glas de beste keuze, zeker als het over jaren gaat.

Mixen doe ik altijd in glas, pakt geen enkele smaak, makkelijk schoon te maken en bij mechanisch mengen/roeren geen slijtage.

Qua kunststoffen worden de soorten LDPE, HDPE, PET en clear PVC gebruikt, elk heeft zijn eigen voor-, en nadelen.
En laat je het daarna ook staan (steepen) in het glas

1 hour ago, heino said:

En laat je het daarna ook staan (steepen) in het glas

Ik maak mijn e-liquid een paar maanden aan voordat ik ze nodig ben, dus de bulk staat in glas. Daarna vul ik het in handzamer 100ml formaat met naaldtipje, voor makkelijk vullen van de tankjes, etc. Die flesjes zijn van clear PVC, het minst gas doorlatende kunststof zonder weekmakers. LDPE flesjes (die zachte, wat dikke flesjes) laten het meest zuurstof en andere gassen door. Niet erg als je in een paar weken/maanden die vloeistof gebruikt of juist wat sneller wilt laten steepen, minder geschikt voor jarenlange opslag.

Meeste doorzichtige 10ml flesjes zijn van PET, laat ook niet veel gas door, maar bevat de weekmaker DEHP die niet gezond is.

Veel mensen denken dat alle kunststoffen weekmakers e.d. in je vloeistof lekken en willen daarom alleen maar glas, maar dat is alleen bij PET het geval. LDPE, HDPE en clear PVC bevatten geen weekmakers of andere stoffen die kunnen lekken.

Ik maak mijn e-liquid een paar maanden aan voordat ik ze nodig ben, dus de bulk staat in glas. Daarna vul ik het in handzamer 100ml formaat met naaldtipje, voor makkelijk vullen van de tankjes, etc. Die flesjes zijn van clear PVC, het minst gas doorlatende kunststof zonder weekmakers. LDPE flesjes (die zachte, wat dikke flesjes) laten het meest zuurstof en andere gassen door. Niet erg als je in een paar weken/maanden die vloeistof gebruikt of juist wat sneller wilt laten steepen, minder geschikt voor jarenlange opslag.

Meeste doorzichtige 10ml flesjes zijn van PET, laat ook niet veel gas door, maar bevat de weekmaker DEHP die niet gezond is.

Veel mensen denken dat alle kunststoffen weekmakers e.d. in je vloeistof lekken en willen daarom alleen maar glas, maar dat is alleen bij PET het geval. LDPE, HDPE en clear PVC bevatten geen weekmakers of andere stoffen die kunnen lekken.
Ja omdat die andere mijnheer heel stellig is dat steepen in glas niet goed is, nou heb ik een hele doos glaswerk aangeschaft maar dat kan ik dus gerust gebruiken ook daarin rijpt het wel? Nu begin ik ook overwegend met vruchten smaken en heb wel een flessen warmer om eventueel ze een tijdje op 40° te houden.
Dankjewel voor je snelle reacties. Je leest hier zoveel denk ik moet ik dat glas dan weer aan de kant doen en allemaal plastic aanschaffen. Heb bij fastech wel een aantal kunstof flesjes met tip besteld ik dacht inderdaad voor 't vullen.

9 minutes ago, heino said:

Ja omdat die andere mijnheer heel stellig is dat steepen in glas niet goed is, nou heb ik een hele doos glaswerk aangeschaft maar dat kan ik dus gerust gebruiken ook daarin rijpt het wel? Nu begin ik ook overwegend met vruchten smaken en heb wel een flessen warmer om eventueel ze een tijdje op 40° te houden.
Dankjewel voor je snelle reacties. Je leest hier zoveel denk ik moet ik dat glas dan weer aan de kant doen en allemaal plastic aanschaffen. Heb bij fastech wel een aantal kunstof flesjes met tip besteld ik dacht inderdaad voor 't vullen.

Glas heeft vele voordelen, maar nadeel dat het duur en breekbaar is. Voor het steepen kun je gewoon het dopje los laten/eraf laten, problem solved. (Dat doe je meestal met kunststof flesjes ook, dopje eraf en in de yoghurtmaker of paar daagjes op kamertemperatuur)

Speedsteepen, dus 6, 12, 24 uur op 40 a 45 graden houden in bv zo'n yoghurtmakertje is bij de fruitsmaken meestal niet echt nodig. Vier keer zo lang laten staan op kamertemperatuur doet precies hetzelfde. 't Is handig als je haast hebt.

Vooral tabakssmaken moet heel lang steepen en dan wordt dat allemaal veel belangrijker.

Dus gewoon lekker aan de slag met je glaswerk en mixen die hap, fruitsmaakjes zijn zonder kunstgrepen naar een weekje al heel goed dampbaar. Ervaring leert dat bijna alle smaken met de tijd beter worden, dus heb je een fruitsmaakje gemixed en het blijkt wat chemisch te smaken, gewoon laten staan en over een maandje nog eens de smaak testen.

1 hour ago, Raycoupe said:

Veel mensen denken dat alle kunststoffen weekmakers e.d. in je vloeistof lekken en willen daarom alleen maar glas, maar dat is alleen bij PET het geval.

Even een reality check over de hype dat je PET niet moet gebruiken vanwege het lekken van DEHP.

Ten eerste zijn veel k&k e-liquidflesjes en literflessen PG en VG uit de winkel van PET. Die mogen tot 2 jaar (volgens de THT) verkocht worden. Als dat gezondheidsgevaar zou opleveren, zou dat niet toegestaan zijn.

Ten tweede stelt het Voedingscentrum en een toxicoloog dat eventuele concentraties zo laag zijn dat er geen gezondheidsgevaar te verwachten is.(1)

Ten derde wordt dit bevestigd door onderzoek van de Hungarian Academy of Sciences en de Eötvös Loránd University; "The phthalate levels measured in the bottled waters were well below current EU specific migration limits (for DEHP: 1.5 mg/kg food)" (2).

(Bij de laatste 2 punten gaat het over water in PET flessen maar de pH waarde van e-liquid is vergelijkbaar (beide rond 7 pH)).

Het is niet zo extreem als je het stelt dus persoonlijke voorkeur is imho de voornaamste factor voor wat 'het beste' is. Wat wel vaststaat is dat voor langdurige opslag een niet-luchtdoorlatende fles de voorkeur geniet.

1 hour ago, Raycoupe said:

Voor het steepen kun je gewoon het dopje los laten/eraf laten, problem solved.

Over het mechanisme van steepen (hoe het precies werkt) en de methodes om dit te versnellen, zijn er vele meningen maar er is wel consensus over dat de factoren die dit beïnvloedden (warmte, tijd, lucht, etc.) hetzelfde zijn als bij de Maillardreactie en dat het 'luchten' van e-liquid, niet/nauwelijks bijdraagt aan de degradatie van nicotine. Dit in tegenstelling tot speedsteepen met warmte dat wel een negatief effect kan hebben (of dit ook praktisch merkbaar is, is subjectief). Echter heeft E-Liquid Zine vastgesteld dat 'het luchten' van e-liquids geen merkbaar verschil opleveren (3).

Uiteindelijk heeft iedereen er een eigen idee over wat nu de beste steepmethode is maar (met respect voor jouw mening dus niet lullig bedoelt) het artikel 3 is interessant voor iemand om een eigen mening erover te vormen zonder de subjectieve mening van anderen te volgen.

(1) https://www.nu.nl/overig/5283431/nucheckt-hergebruiken-van-plastic-waterflesje-gevaarlijk-.html

(2) https://www.foodpackagingforum.org/news/new-study-recycled-pet-a-source-of-dehp

(3) https://www.ecigarettedirect.co.uk/ashtray-blog/2016/03/steeping-e-liquid.html

33 minutes ago, Bobby said:

Het is niet zo extreem als je het stelt dus persoonlijke voorkeur is imho de voornaamste factor voor wat 'het beste' is.

Goeiendag! Bedankt voor de reactie en links, heel informatief. Gezien ik de eerste probeersels op kleine schaal wil brouwen en ze snel wil nuttigen (na steepen binnen de maand) lijkt het me dat ik evengoed gewone plastic flesjes kan gebruiken.

Even een open deur intrappen. Als je goed plant kan je je sapjes gewoon lekker een paar weken of een maand laten steepen. Ik maak van nieuwe sapjes meestal 30 ml en als die bevallen maak ik meteen 90ml (dan heb je in je 100ml fles nog ruimte om goed te schudden af en toe). En als ik vanuit die glazen fles de laatste 30ml in mijn plastic giet, dan meteen weer 90ml maken.

Als je elke dag 30ml van hetzelfde wegdampt dan moet je obv meer maken. Ik heb 10 smaken oid in omloop, dus dat is dan per smaak iets van 3ml/dag

1 hour ago, Bobby said:

Even een reality check over de hype dat je PET niet moet gebruiken vanwege het lekken van DEHP.

Ten eerste zijn veel k&k e-liquidflesjes en literflessen PG en VG uit de winkel van PET. Die mogen tot 2 jaar (volgens de THT) verkocht worden. Als dat gezondheidsgevaar zou opleveren, zou dat niet toegestaan zijn.

Ten tweede stelt het Voedingscentrum en een toxicoloog dat eventuele concentraties zo laag zijn dat er geen gezondheidsgevaar te verwachten is.(1)

Ten derde wordt dit bevestigd door onderzoek van de Hungarian Academy of Sciences en de Eötvös Loránd University; "The phthalate levels measured in the bottled waters were well below current EU specific migration limits (for DEHP: 1.5 mg/kg food)" (2).

(Bij de laatste 2 punten gaat het over water in PET flessen maar de pH waarde van e-liquid is vergelijkbaar (beide rond 7 pH)).

Het is niet zo extreem als je het stelt dus persoonlijke voorkeur is imho de voornaamste factor voor wat 'het beste' is. Wat wel vaststaat is dat voor langdurige opslag een niet-luchtdoorlatende fles de voorkeur geniet.

Over het mechanisme van steepen (hoe het precies werkt) en de methodes om dit te versnellen, zijn er vele meningen maar er is wel consensus over dat de factoren die dit beïnvloedden (warmte, tijd, lucht, etc.) hetzelfde zijn als bij de Maillardreactie en dat het 'luchten' van e-liquid, niet/nauwelijks bijdraagt aan de degradatie van nicotine. Dit in tegenstelling tot speedsteepen met warmte dat wel een negatief effect kan hebben (of dit ook praktisch merkbaar is, is subjectief). Echter heeft E-Liquid Zine vastgesteld dat 'het luchten' van e-liquids geen merkbaar verschil opleveren (3).

Uiteindelijk heeft iedereen er een eigen idee over wat nu de beste steepmethode is maar (met respect voor jouw mening dus niet lullig bedoelt) het artikel 3 is interessant voor iemand om een eigen mening erover te vormen zonder de subjectieve mening van anderen te volgen.

(1) https://www.nu.nl/overig/5283431/nucheckt-hergebruiken-van-plastic-waterflesje-gevaarlijk-.html

(2) https://www.foodpackagingforum.org/news/new-study-recycled-pet-a-source-of-dehp

(3) https://www.ecigarettedirect.co.uk/ashtray-blog/2016/03/steeping-e-liquid.html

Over weekmakers in PET kun je eindeloos discussiëren, in hoeverre, ondanks de norm, dit wel of niet aan te raden is.

Het was zeker niet de bedoeling om PET af te raden, of af te kraken, want bij e-liquids is de consumptie in milliliters, ipv liters bij frisdranken e.d. Ik ken het Hongaarse onderzoek. Het was gewoon bedoeld als info, zodat eenieder zijn eigen afweging kan maken.

Over steepen kun je net zo'n lange discussie houden idd. Als het resultaat lekker is zoek je meestal niet verder naar andere methoden. In het begin van mijn mix avonturen had ik natuurlijk ook haast, maar inmiddels is het zo routine geworden dat speedsteepen hier niet vaak meer wordt gebruikt. Wel is mijn persoonlijke mening dat enige nicotine oxidatie wenselijk is, vooral als je met verse nicbase werkt. Anders voelt het veel scherper aan in de keel.