Jump to content
Jim

Ystar Beethoven RTA review

Recommended Posts

Toen ik deze RTA voor het eerst zag had ik erg veel twijfels omdat de tank grotendeels bestaat uit acrylic (volgens de fabrikant).

Acrylic, PMMA, polycarbonaat weet ik veel wat het is, op het zicht kan ik ook de verschillen niet herkennen dus ik ga verder op de info van de fabrikant.

De tank krijgt door dat acrylic wel een heel speciale look, het is zeker eens wat anders dan de andere RTA's.

Het is een dual coil met bottom airflow RTA, 25mm diameter maar je kan ik mijn filmpje zien dat je die 25mm met een korrel zout moet nemen.

Deze RTA kan je ondertussen op heel wat plaatsen in de EU en China krijgen, waar juist moet je maar even Google raadplegen want links posten kan niet.

Beginnen doe ik zoals gewoonlijk met een Youtube filmpje, hier laat ik alles zien en stop ik ook een build in de RTA.

Je doet me plezier als je het filmpje even zou willen aanklikken, elke subscribe☑️/view👁️/like👍/comment🖊️ weet ik erg te appreciëren.

De verpakking van de Beethoven RTA:

AZKaXbp.jpg?1

En dit krijg je buiten de tank nog allemaal:

- Reserve o-ringen en build deck schroefjes

- Normaal glas

- 2 juggernaut coils

- Schroevendraaier

6d8G0Rv.jpg?1

De looks zijn zoals ik zei speciaal, door al het acrylic ziet de tank er wel leuk uit.

Het heeft wel iets zo en de tank is nog in een zestal andere kleuren te krijgen.

Deze zwarte versie is wat mij betreft wel de mooiste met de zwarte kamer en de rest clear acrylic.

De naam Beethoven is ook speciaal, geen idee wie die naam verzonnen heeft en waarom.

Mijn eerste gedacht was van hopelijk gaat de airflow niet beginnen fluiten ofzo, dan zou de naam wel erg passend zijn 😁

B7QzqP7.jpg?1

e9wWPNR.jpg?1

Onderaan de gebruikelijke info en de 510 steekt voldoende uit om te gebruiken op een hybrid moest je dat willen.

ztkTLjP.jpg?1

De airflowring kan je verwijderen en hieronder hebben ze ook iets geschreven.

In mijn filmpje kan je zien dat de extra ring die in de verpakking zit niet zomaar een spare is maar nog een andere functie heeft.

Heb het in het filmpje met een schuifmaat nagemeten en daar kan je zien dat één ring dikker is dan de andere, om het wat beter te laten matchen met de mod die je gaat gebruiken vermoed ik.

SoKHqUg.jpg?1

De driptip is een 510 formaat en dat is zeldzaam om nog eens een 510 driptip te zien bij een DL RTA.

Onder de driptip en onder het acrylic van de topcap hebben ze zoals je kan zien nog wat muzieknoten geplakt om het Beethoven thema door te trekken.

hoIdX8i.jpg?1

Topfill is aanwezig en ook al bestaat de tank ook veel acrylic zijn wel alle delen met schroefdraad uit metaal, dat hebben ze gelukkig goed ingezien.

r3ZcFiK.jpg?1

8dQ7DRC.jpg?1

Als je die acrylic tank niet graag ziet krijg je ook een normale glazen tank en om eerlijk te zijn is het wat mij betreft zelfs mooier met de glazen tank.

Natuurlijk wel ietsjes minder inhoud met het glas, 5ml in plaats van 5.5ml.

96rD4P0.jpg?1

De kamer langs binnen is niet voorzien van een zwarte finish en ziet er netjes uit.

VOIyMJa.jpg?1

Als airflow heb je aan elke kant drie gaten in de ring zitten, en de ring is met een stopper.

ayjdvwm.jpg?1

En dan het build deck, dat deck en airflow opstelling is niet iets wat ik nog niet eerder gezien heb.

Maar dat moet ook helemaal niet want het is wel een opstelling die werkt en doet me denken aan de Reload RTA.

PjIPmMe.jpg?1

eWmSjCV.jpg?1

In mijn filmpje hoor je een paar keer klagen over de build deck schroefjes dat ze klein zijn en dat is zeker niet gelogen.

Geekvape gebruikt ook vaak dit soort kleine schroefjes en ik haat ze met een passie, zijn te klein en ook de inkeping is niet erg diep dus je moet er niet veel kracht opzetten of je zal ze snel strippen.

fnOBE4P.jpg?1

In plaats van een groot gat in de wicking gaten zodat je katoen onder het deck kan hangen hebben ze hier een Kayfun stijl gaten voorzien, je liquid komt dus langs onder binnen.

Voor veel mensen zal dit ietsjes moeilijker zijn om het wicken van de eerste keer goed te hebben, maar valt goed mee hoor.

En mijn 80vg/20pg liquid heeft geen probleem om door de gaten te komen.

g7eSttJ.jpg?1

De build die ik nu laat zien was mijn eerste build, en hier heb gewoon gekozen om twee coils te draaien van deze draad.

In mijn filmpje gebruik ik heel andere coils.

ltDd98C.jpg?1

Coils plaatsen in dit postless deck is niet anders dan anderen, gaat vlot en ook al staan de schroefjes niet loodrecht op de beentjes van de coil is het plaatsen geen enkel probleem.

WRWVDgJ.jpg?1

G8JVteA.jpg?1

HQv515v.jpg?1

Wicken is wat mij betreft ook niet moeilijk, gewoon zien dat je niet teveel katoen gebruikt en goed uitkamt en de wicking gaten onderaan mooi bestopt.

z73koJu.jpg?1

hGyFwYf.jpg

Nog twee pics op een mod om af te sluiten:

ZRuJ8Yd.jpg?1

pYbe48v.jpg?1

Mijn bevindingen:

- Leuke RTA met speciale looks.

- Airflow is goed, het is wel DL airflow maar geen overkill airflow.

- Afwerking is netjes.

- Mooie liquid inhoud met zowel glas als acrylic tank.

- Makkelijk te builden en wicken.

- De smaak is een groot pluspunt, deze RTA heeft een heel goede smaakbeleving.

De Reload RTA is lang mijn favoriete bottom airflow RTA geweest maar deze moet absoluut niet onderdoen.

Wat kan ik muggenziften?

- Build deck schroefjes zijn te klein en voldoen niet aan mijn eisen.

- In de topcap zit een o-ring om de topfiil netjes af te dichten, die o-ring moet je altijd nat houden want als die droog staan is het soms moeilijk om de topcap open te draaien.

Met een droge o-ring draai je niet de enkel de topcap los maar ook vaak de ganse kamer van de base, dus een beetje opletten.

Kan natuurlijk zijn dat enkel mijn tank dit heeft, heb geen andere om te vergelijken dus weet het niet.

Kortom ben ik wel tevreden van deze Beethoven RTA, vooral de smaak en airflow zijn erg goed.

Het is een vrij goedkope RTA maar daarom absoluut niet slecht.

Natuurlijk door het vele acrylic verwacht ik wel dat de levensduur niet zo lang zal zijn als andere RTA's die volledig uit metaal zijn.

Moest je deze RTA eens laten vallen is er natuurlijk een kans dat er stukken van het acrylic afbreken, maar dat weet je voor je het koopt he.

Ik ben (al)weer een tijdje toe aan een nieuwe RTA, dit is een leuke en men is redelijk lovend over deze.

Echter.... ik kan niet wennen aan de bottom airflow i.v.m. lekken en gebruik daarom alleen nog maar de top airflow, helaas worden van deze maar weinig tot geen nieuwe gemaakt, gemiste kans lijkt mij.

Al met al je review hier gelezen en gezien op YT, bedankt hier voor.

5 minutes ago, qwebbel said:

Ik ben (al)weer een tijdje toe aan een nieuwe RTA, dit is een leuke en men is redelijk lovend over deze.

Echter.... ik kan niet wennen aan de bottom airflow i.v.m. lekken en gebruik daarom alleen nog maar de top airflow, helaas worden van deze maar weinig tot geen nieuwe gemaakt, gemiste kans lijkt mij.

Al met al je review hier gelezen en gezien op YT, bedankt hier voor.

Er zijn toch vrij veel top airflow te krijgen de laatste tijd, ik denk dat ik er dit jaar al vele getest heb.

Engine v2, Kaees solomon 2, Juggerknot (komt een single coil van uit), Zeus single en dual, Intake, Dead rabbit rta zijn allemaal van dit jaar.

Volgende week verwacht ik nog de Geekvape Ammit mtl, dat is ook top airflow.

48 minutes ago, Jim said:

Er zijn toch vrij veel top airflow te krijgen de laatste tijd

Enigszins heb je gelijk, er zijn idd al enkele top airflow rta's verschenen waaronder ik de zeus en de intake heb, als ze worden gemaakt zijn het vaak dual coils... echter.... staat niet in verhouding tot de vele bottom airflow  die zijn gemaakt, kan ik ook wel begrijpen, vaak betere smaak dan een top ( met uitzondering). Ik wil in deze review geen discussie hierover maar wilde je het wel laten weten. Bedankt voor je reactie.

Edited by qwebbel