Jump to content

Weer een hoop beginnersvragen!


Dwarsligger

Recommended Posts

Omdat ik het roken wil gaan vervangen door dampen heb ik eerst enkele dagen de nodige dingen gelezen, helaas is het nog niet allemaal even duidelijk. Nog even de situatie: ik rook nu anderhalf pakje Marlboro per dag en zoek een starterset om dit volledig te proberen vervangen door dampen. Nu zie ik zoveel startersets en blijkbaar hebben ze allemaal wel hun voordelen en nadelen zodat het me beter lijkt nog even een paar meningen van experts er bij te halen.

 

- Ik zoek liefst een volledig setje dat op elkaar is afgestemd ipv losse onderdelen te gaan samenvoegen, bvb de Justfog Q16.

- Ik zou bij voorkeur een batterij hebben waar ik de dag mee doorkom maar zo'n Justfog Q16 heeft een 900 mAh batterij tegenover bvb de eGo-T CE4 die verkrijgbaar is met 2200mAh batterij, de laatste lijkt me beter om de dag door te komen zonder constant te moeten laden?

- De Justfog Q16 werkt met losse coils en een clearomizer terwijl ik bij de eGo-T CE4 geen losse coils zie, moet bij de Justfog dan ook naast de coils de clearomizer regelmatig worden vervangen?

- Voor de prijs van een Justfog Q16 heb ik bvb ook een setje van 2 Justfog Passthrough C14, zit er voor iemand die nog nooit heeft gedampt een wezenlijk verschil tussen?

- Immens veel damp is zeker niet nodig (liever niet zelfs), houd ik hier rekening mee bij aanschaf van het toestel of is dit vooral de PG/VG verhouding en maakt het toestel niet uit?

- E-Liquids. Ik begrijp dat smaken verschillen en wat goed is voor de éne niet lekker is voor de andere, maar bestaat er niet iets als een standaard beginners liquid? Er zijn zoveel verschillende en ik snap wel dat het kwestie van proberen is maar ik zoek ook geen fortuin aan verschillende smaakjes uit te gaan geven voor ik überhaupt wel kan beslissen of dampen iets voor mij is. Gewoon een paar proefpakketjes?

 

Yup, veel vragen maar hopelijk kan iemand me nog iets verder in de goeie richting duwen wat betreft een goed startersetje of zelfs een combinatie van losse onderdelen mits het redelijk basic spul is (dus niet teveel instellingen). Als 1e kennismaking zou ik rond de 100,- willen uitgeven om het een weekje uit te proberen, dus liefst inclusief wat E-Liquids. Tuurlijk kan het goedkoper maar de 1e ervaring moet toch ook een beetje deftig zijn anders is de interesse meestal snel over...

 

Dus: alle tips welkom, alle minder relevante vrolijke opmerkingen ook uiteraard!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik raad altijd dezelfde beginners mod aan, de joyetech ego aio probox, die kan mtl met de mtl coils en dl met de 0.5 dl coils, batterij gaat zeker wel een dag mee, het ding heeft drie standen, uit, half en voluit.

Coils gingen bij mij twee tot drie weken mee,
De dl coils kun je ook gebruiken voor hoog vg.

Wat vloeistof betreft, gewoon wat proberen, dat is heel persoonlijk, ik ben begonnen met Pinky vape, lekker goedkoop en zeker niet slecht.

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

JF Q16 is meer dan prima. Mooi als instapper. De clearomizer hoef je niet te vervangen, alleen de coils. Ietsje "geavanceerder" dan de passthrough, iets meer op de toekomst gericht. Bedenk wat voor geld je aan roken uitgeeft, probeer dan nu niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Ook de Ego-t werkt ook met coils overigens. Ook hier zeg ik: Q16

 

PG?VG verhouding is zeker verantwoordelijk voor de hoeveelheid damp, maar nog meer is de vorm van dampen. MTL (mouth to lung, dampen zoals je rookt) of DL (Direct lung, ademhalen door je damper heen, ofwel direct je longen in zonder de tussenstap). DL, gaat gepard met hogere vermogens, grotere coils en meer vloeistof die verdampt wordt, dus meer wolken.

Voor de Q16 zou ik niet verder gaan als 50/50. meer VG is te dik , daardoor kan je dry-hits krijgen

 

Nicotinegehalte is belangrijk, daar eerst je weg in vinden. Wat smaakjes betreft.. Ik weet het echt niet, dat wordt echt proberen, sorry, dat wordt echt het e.e.a. aanschaffen en je smaakprofiel bepalen, daarna kan je wat gerichter zoeken.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ik had een beetje dezelfde vragen toen ik een (bijna) jaar geleden op het dampen ben overgestapt. Ik had dit forum nog niet  gevonden, maar wel een dampsite met een eenvoudig vraag-en-antwoord-aanklik-gebeuren

Zo kwam ik op de justfog 16 en als ex Marlboro roker op 14mg EQ American Blend uit 

Sindsdien geen sigaret meer aangeraakt

 

Nu gebruik ik de justfog nog steeds (twee stuks weliswaar, want zoals je al vermoed gaat een volledig opgeladen batterij niet dagenlang mee, er is dus continue één aan de lader)

Hierbij moet ik echter twee opmerkingen maken

Ik damp op 4V, maar met een lager voltage doe je langer met een volledig opgeladen batterij

Ik heb 1.2 ohm coils (die ik je trouwens aan kan raden, omdat deze in mijn beleving een beter smaak geven dan de 1.6 ohm coils) en dan gaat het ook wat sneller

 

Ik damp nog steeds tabakssmaakjes (alhoewel ik geen liquids meer koop, maar zelf meng)

Echter het "leuke" aan dampen is dat je niet aan tabakssmaakjes gebonden bent. Je kan naar hartenlust experimenteren en ontdekken wat jou bevrediging geeft. De eerste stap na tabak is meestal een fruitsmaakje, maar er is een hele wereld te ontdekken

 

Edited by cybmov
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Mijn schamele bijdrage:

Als je MTL gaat dampen mag je best hoog in de nicotine beginnen om voldoende bevrediging te hebben zodat je de malboro links laat liggen.

Mensen die DL dampen gebruiken doorgaans lagere nicotinegehaltes maar doordat je er meer doorheen jaagt maakt het voor totale nicotine gebruik weer weinig uit.

Nicotine is geen gevaarlijke stof zoals sommigen wel eens beweren! Daarom gewoon testen wat voor jou prettig is. Ga je te laag dan zuig je je mod binnenstebuiten zonder plezier. Ga je te hoog dan merk je het ook wel gauw genoeg.

 

Succes!

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

My 2 cents...

 

Voor 100 euro zou ik eerlijk gezegd een mod met losse (18650) batterijen en een redelijke mtl tank erbij nemen !

Beide met 510 aansluiting is het helemaal universeel uitwisselbaar en uitbreidbaar.

 

Dat moet makkelijk kunnen met 100 euro en je bent voorlopig zeker klaar !

Zoveel mensen kopen een goedkoop startertje en binnen paar weken of een maand de volgende iets betere , sla gewoon die stap over !

 

Mocht het toch niks zijn voor je (kan t me niet voorstellen trouwens) kun je t altijd voor nette prijs nog verkopen hier.

 

Qua eerste liquid zou ik denken aan een american blend of als het wat zoeter mag een RY4.

50/50 pg/vg en 18 mg nicotine om toch voldoende nic binnen te krijgen tijdens het afkicken van de rest van de stoffen die in A-sigs zitten.

 

Heel veel succes met het stoppen gewenst iig !

ik vond t vrij makkelijk na 26 jaar paffen met vapen hou je toch die handeling en nicotine.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Idem. Als dat je budget is, ga dan voor een goede mod en een deftige mtl-tank, en sla de Justfog-stap gewoon over. Dat is aan zich ook een prima startertje, maar niet altijd voor zeer zware rokers eigenlijk. Liever wat te hoog ingezet dan een beetje te laag.

 

Als ik zelf nu weer voor de keuze zou staan met de kennis van nu en mijn rookgedrag van toen, een ik vergeet even dat ik alleen nog zelfbouwers damp,werd het een eleaf Invoke met ofwel een nautilus (1) ofwel een Nautilus 2.  Dan heb je een set waar je minimaal een hele dag mee kan, je helemaal binnenstebuiten aan kunt kettingdampen met uitstekende coils. Met de nautilus twee komt eventueel de mogelijkheid van iets ruimer instelbare luchttoevoer daar nog bij.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dankjewel voor jullie reacties, heb net een bestelling geplaatst en ben toch voor de beginners Justfog gegaan met wat smaakjes bij (12 tot 15mg nicotine). Zou inderdaad goed kunnen dat ik nadien, als het bevalt, een ander apparaatje nodig heb maar dan heb ik ook al iets van ervaring en weet ik ook beter wat voor mij wel of niet nodig is. Heb wel gelijk 2 toestellen gekocht zoals cybmov ook gebruikt, halfweg de werkdag zonder batterij komen te zitten leek me niet echt interessant.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Dwarsligger said:

Dankjewel voor jullie reacties, heb net een bestelling geplaatst en ben toch voor de beginners Justfog gegaan met wat smaakjes bij (12 tot 15mg nicotine). Zou inderdaad goed kunnen dat ik nadien, als het bevalt, een ander apparaatje nodig heb maar dan heb ik ook al iets van ervaring en weet ik ook beter wat voor mij wel of niet nodig is. Heb wel gelijk 2 toestellen gekocht zoals cybmov ook gebruikt, halfweg de werkdag zonder batterij komen te zitten leek me niet echt interessant.

 

 

Slim inderdaad! 2 toestellen met 2 verschillende smaken heeft mij eindelijk ook geholpen om de echte overstap te kunnen maken van sigaretten naar enkel dampen 

 

Goede keuze voor de Justfog ! Ik gebruik deze zelf ook met veel genot & daarnaast een Revenger voor DL.

 

Ben benieuwd naar je ervaring! Komt vast goed!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, net het spul in huis gekregen, gemonteerd en wat E-Liquid ingesmeten (2 andere smaken om wat verschil te proeven). Ik moet zeggen de 1e ervaring valt best mee, niet veel damp en ik proef (met wat goeie wil) ook nog banaan in het banaansmaakje. Ik ben vertrokken op 3,8V en met de lucht halfopen, hier zal ik nog wat mee moeten spelen. Maar ik heb ook nog enkele andere vragen, meer praktisch dan.

 

- Als ik moet laden, haal ik dan gewoon de batterij los of leg ik het ding plat neer (met liquid in)?

- Moet ik het ding elke keer uitzetten of kan die de hele dag stand-by blijven tussen het dampen zelf?

- Kan ik het ding in mijn broekzak meenemen, of hoe doen jullie dat (op het werk of zo)?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Dwarsligger said:

Ok, net het spul in huis gekregen, gemonteerd en wat E-Liquid ingesmeten (2 andere smaken om wat verschil te proeven). Ik moet zeggen de 1e ervaring valt best mee, niet veel damp en ik proef (met wat goeie wil) ook nog banaan in het banaansmaakje. Ik ben vertrokken op 3,8V en met de lucht halfopen, hier zal ik nog wat mee moeten spelen. Maar ik heb ook nog enkele andere vragen, meer praktisch dan.

 

- Als ik moet laden, haal ik dan gewoon de batterij los of leg ik het ding plat neer (met liquid in)?

- Moet ik het ding elke keer uitzetten of kan die de hele dag stand-by blijven tussen het dampen zelf?

- Kan ik het ding in mijn broekzak meenemen, of hoe doen jullie dat (op het werk of zo)?

 

Als ik hem oplaad de Justfog dan leg ik hem plat neer op het bureau, en laat ik hem opladen. 

ik zet hem wel elke keer uit als ik hem heb gebruikt, dit ook om batterij te besparen en te voorkomen dat die gaat vuren als die bijvoorbeeld in de broekzak zit. 

ik neem hem gewoon mee in me broekzak, wel rechtop om te voorkomen dat hij lekt en meer voor het gevoel. in de auto leg ik hem in een kastje en thuis zet ik hem ergens neer waar ik hem kan pakken wanneer ik wil. 

 

het is een beetje proberen denk ik ook.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Dwarsligger said:

 

 

- Als ik moet laden, haal ik dan gewoon de batterij los of leg ik het ding plat neer (met liquid in)?

- Moet ik het ding elke keer uitzetten of kan die de hele dag stand-by blijven tussen het dampen zelf?

- Kan ik het ding in mijn broekzak meenemen, of hoe doen jullie dat (op het werk of zo)?

De justfog kun je gewoon laden zonder de batterij los te halen en normaal gesproken doe ik hem nooit uit, behalve als je dat ding meeneemt in je broekzak kan het wel verstandig zijn om hem uit te zetten. Op het werk leg ik hem gewoon plat op het bureau en als ie 4 streepjes aangeeft ga ik hem al opladen via de usb kabel zodat ik eigenlijk nooit met een lege batterij kom te zitten.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2e dag op rij niet gerookt ook al ligt er nog wat Marlboro naast, dus zo ver zo goed op een beetje een licht gevoel in mijn hoofd na dan. Heb al een smaakje of 4 geprobeerd en valt allemaal best mee, niet dat ik direct het gevoel heb in een watermeloen te bijten als ik watermeloen damp maar toch beter dan aanvankelijk gedacht, alles is ook redelijk standaard (50/50/12mg op 3,8V en 1,6 ohm) dus misschien moet ik daar later wat mee experimenteren. Momenteel heb ik iets van een tankje of 7 verbruikt dus pakweg 7ml per dag lijkt me ook nog niet slecht.

Daarnet nog 2 usb stekkers besteld die ik was vergeten en een etuitje voor op het werk, en ook 10 extra coils. Nu die coils zijn niet overdreven duur (11,- per 5) maar op Marktplaats bvb staat er een advertentie met goedkopere (zo te zien) originele coils (6,5 per 5) en ik zie op het forum hier veel mensen verwijzen naar Aliexpress of FastTech (minder dan 4,- per 5). Uitgaand van 1 coil per 3 dagen zou dus tot het eind van het jaar gerekend Aliepress zo'n 42 euro goedkoper zijn dan de reguliere NL shop, dus vraag ik me af of er veel mensen zijn die daar bestellen? Ik lees ook dat boven de 22 euro het nog dikwijls bij de douane passeert dus loont het wel de moeite om het zo ver te gaan zoeken?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gaat lekker met je! Herkenbaar, ik had een hele slof shag liggen toen ik overstapte. Uiteindelijk maar weggemietert.

Het halve forum besteld bij alie naar volle tevredenheid. Lekker doen dus.

 

Maarrehhh  geen batterijen he! Die haal je in holland wegens veiligheid.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Moppersmurf said:

Gaat lekker met je! Herkenbaar, ik had een hele slof shag liggen toen ik overstapte. Uiteindelijk maar weggemietert.

Het halve forum besteld bij alie naar volle tevredenheid. Lekker doen dus.

 

Maarrehhh  geen batterijen he! Die haal je in holland wegens veiligheid.

Ik haal niks elektronisch van ali voor de rest is het een prima site.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja hoor, onze Chinese vrienden (fasttech/gearbest/alie) leveren prima (goedkoper) spul. Alleen tijdig bestellen, je hebt wat meer geduld nodig voor je het binnen hebt. En nee, geen batterijen zoals Mopper al zegt, maar MOD's, tanks en coils (of draad en katoen) zijn prima. Als je van het besparen bent, is het lucratief om te kijken naar zelf liquid mixen. Zo moeilijk is dat niet (zeker niet met oneshots) en dat scheelt veel geld. Wel is het handig om dan een beetje je smakenpallet te kennen al of te gaan mixen met "eppies" (testers).

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Maickie said:

Ik haal niks elektronisch van ali voor de rest is het een prima site.

De chinese sites zijn ook prima voor de elektronica. Alles wat je hier koopt, komt namelijk sowieso uit china (of jij moet toevallig zo'n unicorn zijn die 300 euro per setje gerechtvaardigd vindt).

Maak je niet druk over namaak of origineel. De meeste artikelen zijn origineel en zo goedkoop dat namaken niet eens loont. Als het namaak is, staat er meestal style of styled bij. Zeker op Fasttech, 3fvape, gearbest etc...

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Maar gelijk 20 coils besteld bij FastTech, zie ze wel verschijnen na een maandje of zo. Aliexpress heeft wel een pak meer keuze maar helaas nemen ze geen PayPal aan, vind ik toch net iets makkelijker en heb helaas met een CC al eens problemen gehad eerder op het net en dat vermijd ik liever.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Madman said:

De chinese sites zijn ook prima voor de elektronica. Alles wat je hier koopt, komt namelijk sowieso uit china (of jij moet toevallig zo'n unicorn zijn die 300 euro per setje gerechtvaardigd vindt).

Maak je niet druk over namaak of origineel. De meeste artikelen zijn origineel en zo goedkoop dat namaken niet eens loont. Als het namaak is, staat er meestal style of styled bij. Zeker op Fasttech, 3fvape, gearbest etc...

Ik betaal sowieso geen 300 per setje want desondanks dat het mooie spullen zijn vind ik het zonde van me geld.

Maar goed ik ken inderdaad mensen die veel goeie ervaringen ermee hebben. Ali vooral is alleen niet zo goed met garantie dat vind ik meer het probleem.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tja....garantie zouden we een flinke boom over kunnen opzetten en dat is derhalve al een paar keer gedaan op het forum. Mijn mening is in ieder geval dat je voor een mod die tussen de 10 en 50 euro kost en vol zit met electronica en steeds met vloeistoffen in aanraking komt, niet moet verwachten dat ie 10 jaar meegaat. Half jaar lijkt me redelijk, een jaar goed en als ie 2 jaar haalt is t een top-apparaat ? 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tot nu toe is bij mij in de laatste 2,5 eeuw nog niks door de douane gecontroleerd. Maar als het toch zou gebeuren, betaal je 13 euro administratiekosten en de btw over het bedrag. In de meeste gevallen zal je dan nog steeds onder de NL  prijs zitten. 

Edited by Madman
zo beter?
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Veel hangt af van welke vervoerder er gebruikt word bij duurdere aankopen.

Met postnl ben je sowieso altijd de lul , bij de chinese vervoerders bijna nooit , dan is het meer roulette dat bv een op de 50 eruit getrokken word en je moet dokken.

De kosten lopen snel op dan omdat er al 13 euro gerekend word voor het verwerken voor jou , bedankt *kuch*

 

En dan moet jij aantonen hoeveel je betaald hebt en daar word btw over berekend. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...