Jump to content
Maickie

Hoe weet je of je klaar bent voor een mech.

Recommended Posts

34 minutes ago, Maickie said:

Hierboven is ergens een comment een regular mod kan alles wat een mech ook kan en tot op zekere hoogte is dat ook zo.

Ik wou graag een sqounk mod en single batteries gaan meestal maar tot 80w en dual 18650 vind ik gewoon te groot. Dan kom je al gauw bij een mech uit

Yep. Die opmerking was van mij. Ik zie vaak dat beginners voordelen aan een mech toeschrijven die deze niet bezit. Vandaar mijn tip aan de TS.

De voordelen van een mech liggen op gebied van uiterlijk/design/grootte, eenvoud/robuustheid, bouwuitdaging, nostalgie, etc. Niet in 'betere' dampproductie/kwaliteit/smaak.

Jij maakt trouwens ook een opmerking die bij mij vraagtekens oproept; bij 80W trek je 21 - 25A uit de enkele accu met een mech. Bij meer dan 25A kom je bij alle 18650's die ik ken, in een grijs gebied, vandaar de limiet bij gereguleerde mod's. Met welke weerstand bouw jij dan op je single 18650 mech?

11 minutes ago, Bobby said:

Yep. Die opmerking was van mij. Ik zie vaak dat beginners voordelen aan een mech toeschrijven die deze niet bezit. Vandaar mijn tip aan de TS.

De voordelen van een mech liggen op gebied van uiterlijk/design/grootte, eenvoud/robuustheid, bouwuitdaging, nostalgie, etc. Niet in 'betere' dampproductie/kwaliteit/smaak.

Jij maakt trouwens ook een opmerking die bij mij vraagtekens oproept; bij 80W trek je 21 - 25A uit de enkele accu met een mech. Bij meer dan 25A kom je bij alle 18650's die ik ken, in een grijs gebied, vandaar de limiet bij gereguleerde mod's. Met welke weerstand bouw jij dan op je single 18650 mech?

Ik heb een 21700 erin zitten die 35a continious rate heeft. Ik heb nu even een 18650 erin zitten met adapter en heb ook gelijk me build veranderd naar eentje die die 17.5A trekt(sony vtc6 batterij mocht je het interesant vinden).

Ik denk dat je me verkeerd begreep ik bedoelde gewoon mech's in het algemeen los van de batterij. Uiteraard is alles afhankelijk van je batterij.

2 minutes ago, Maickie said:

Ik heb een 21700 erin zitten die 35a continious rate heeft

Ah, op die fiets. Een hoop van de gereguleerde single 21700 mods gaan ook tot 100W (dan wordt er max 27-31A van de enkele 21700 accu gevraagd) maar mijn vraagteken is beantwoord.

7 hours ago, Bobby said:

Ah, op die fiets. Een hoop van de gereguleerde single 21700 mods gaan ook tot 100W (dan wordt er max 27-31A van de enkele 21700 accu gevraagd) maar mijn vraagteken is beantwoord.

Ik had vaak bij die dingen dat ze of buiten mijn prijs klasse lagen of hele slechte reviews kregen.

Uiteindelijk ben ik blij met mijn furyan daar gaat het om.

Ik damp dit op het moment....superfijne damp maar ik ben er toch nooit echt heel comfortabel mee. Na elke 3-4 hijsen haal ik mijn batterij eruit om te voelen of ie warm wordt enzo. Nog geen merkbare warmteontwikkeling en ik weet dat mijn samsung R25's het kunnen, maar ik ben liever extra voorzichtig, dan dat ik n michael jackson neus krijg.

Maar de damp, rampup en smaak is echt zo fijn

image.png.da1772521609edb69e48f118482839ed.png

22 minutes ago, Madman said:

Ik damp dit op het moment....superfijne damp maar ik ben er toch nooit echt heel comfortabel mee. Na elke 3-4 hijsen haal ik mijn batterij eruit om te voelen of ie warm wordt enzo. Nog geen merkbare warmteontwikkeling en ik weet dat mijn samsung R25's het kunnen, maar ik ben liever extra voorzichtig, dan dat ik n michael jackson neus krijg.

Maar de damp, rampup en smaak is echt zo fijn

Da's een beste build. Daar zou ik een beetje zenuwachtig van worden denk ik. 

Maar wat is daar nou zo anders/beter aan dan als je een hogere ohms coil bouwt met dezelfde heatflux / ramp up? Bedoel ik niet afkeurend hoor maar gewoon puur interesse. In principe kun je met een minder risico volle built toch hetzelfde bereiken, of niet?

@Madman dat is een beste build zeg. Ik heb een single coil 0.17 build erin zitten die produceert meer dan genoeg hitte voor mij. Sterker nog ga iets hoger met me build zitten.

Zit wel nog te twijfelen om vanmiddag even the drop te halen voor een dual coil build.

10 hours ago, Maickie said:

Ik had vaak bij die dingen dat ze of buiten mijn prijs klasse lagen of hele slechte reviews kregen.

Uiteindelijk ben ik blij met mijn furyan daar gaat het om.

Daarom ben ik op de pico squeeze 2 uit gekomen. Wel gereguleerd en nog een beetje compact. 100 watt 21700 batterij.

De Furyan vind ik bijzonder mooi, die doorzichtige met bronzen tube, zoals in de review van Jim te zien is.

Vergeet niet dat veel mods best last hebben van voltage verlies, tijd geleden heb ik een van m'n squonkers doorgemeten en kwam op een effectieve meting van 3,5 volt op de plus en min van de atomizer, belast gemeten, dus met coil er in.
(Dat is dus wel even een verlies van 0,7 volt!)

Nieuwe contacten besteld, van verzilverd koper, nog eens gemeten en toen ging het al omhoog naar 3.9 volt, en dat getal moet je dus gebruiken voor je werkelijke berekening en dat is dan ook nog alleen de eerste paar hijsjes, zie foto 1.

Op foto 2 is de berekening van een batterij die al een paar hijsjes achter de rug heeft en bijna leeg is, voor het gemak 3,5 volt, trek daar nog eens de 0,3 voltageverlies af en hopla, je werkelijke berekening.

Met bovenstaande in je achterhoofd, zit je ook nog eens met ramp-up, grote kans dat je niet lang genoeg vuurt om aan de berekende temperatuur te komen, met een goed lage weerstans hijs ik doorgaans niet langer dan 2 seconden, langer kan wel maar dan ben ik me aan uitsloven, het is in ieder geval niet lekker meer, of prettig.

35f55dd3be36e8123f6cafb3f4ee3352.jpgcaacb34a89ee161cf572f862218a109b.jpg

59 minutes ago, Raycoupe said:

Daarom ben ik op de pico squeeze 2 uit gekomen. Wel gereguleerd en nog een beetje compact. 100 watt 21700 batterij.

De Furyan vind ik bijzonder mooi, die doorzichtige met bronzen tube, zoals in de review van Jim te zien is.

Heb daar ook naar gekeken maar hij kon mij om een of andere reden niet bekoren. Ik ben wel iemand als de eerste look niet bevalt word het hem niet.

Heb nu overigens de drop met een 0.15 build op me furyan. Looks good and vapes like hell!

1 hour ago, Oomkobus said:

Vergeet niet dat veel mods best last hebben van voltage verlies, tijd geleden heb ik een van m'n squonkers doorgemeten en kwam op een effectieve meting van 3,5 volt op de plus en min van de atomizer, belast gemeten, dus met coil er in.
(Dat is dus wel even een verlies van 0,7 volt!)

Niet helemaal want alleen een onbelaste volle accu geeft 4,2V. Bij belasting zakt de accuspanning. Hoe lager de weerstand, hoe groter de belasting, hoe hoger de stroom, hoe meer batterysag, hoe lager de spanning:

zdCxf2.jpg

Voltage drop kun je eventueel bepalen door de spanning onder belasting tussen plus en min van je atomizer en tussen de plus en min van je accu, tegelijk te meten en van elkaar af te trekken.

edit: tenzij je het over een gereguleerde squonker hebt natuurlijk. Dan meet je niet aan je accu maar aan de uitgang van het controller board.

Edited by Bobby

Bedankt voor de opheldering, dat was ik nog vergeten, heb daar in het begin zo m'n hoofd over gebroken, je leest dat mensen weerstanden gebruiken van onder de 0.1, en dan ga je rekenen en kom je op de meest onmogelijke wattages uit, snapte daar geen zak van maar precies zoals je zegt, de batterij zakt ook nog eens in spanning als ie aan het werk gaat.

Het begon te dagen toen ik de rx300 binnen kreeg en de damp vergeleek, heb nu bijvoorbeeld in de warhead een build van 0.07, dat zou dan op 250 watt komen! Schroef ik m op de gereguleerde mod dan kom je er achter dat het niet meer kan zijn dan 170...

Sorry trouwens voor de extreme getallen, ik wil niemand op ideeën brengen, bovenstaand zijn wel de "don't try this at home" dingetjes.

44 minutes ago, Oomkobus said:

Bedankt voor de opheldering

Graag gedaan. Je bent niet de enige die dat over het hoofd ziet.

Bij gereguleerde mods is het wat eenvoudiger, bv 45W ingesteld is 45W krijgen, zonder variatie door batterysag.

Zie bv de groen vs zwarte curve plaatje van mijn mod met een enkele accu:

A5UONbW.png

(De variatie in uitgangsspanning en -stroom van het controllerboard is door de weerstandstoename van de SS316-coil, die ik normaal in TC gebruik)

Edited by Bobby