Jump to content

Scott Gottlieb wederom...


Marianna

Recommended Posts

Een greep uit het lange relaas:

 

" E-cigs have become an almost ubiquitous ‒ and dangerous ‒ trend among teens. The disturbing and accelerating trajectory of use we’re seeing in youth, and the resulting path to addiction, must end. It’s simply not tolerable. I’ll be clear. The FDA won’t tolerate a whole generation of young people becoming addicted to nicotine as a tradeoff for enabling adults to have unfettered access to these same products."
 

Het hele relaas:  https://www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/ucm620185.htm

 

Dat zijn de woorden van een 'deskundige'.... alsof iedere e-sigaret altijd nicotine bevat....

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Cyber_Huub said:

Weer zo'n zwart/wit deskundige.
Zodra het woord verslavend er aan te pas komt, heb je de poppen aan het dansen.
Nou, in het land van obesitas, heeft ie nog een lange weg te gaan :gek

 

Nou, was het maar zo’n feestje. De 5 grote fabrikanten dienen binnen 60 dagen met een robuust plan op tafel te komen hoe ze voorkomen dat minderjarigen e-sigaretten kunnen kopen. Geen goed plan voorhanden? Dan worden alle e-sigaretten met smaken verboden. 

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het buitengewoon ernstig dat de fabrikánten hier verantwoordelijk voor worden gesteld. Hoe kun je in godsnaam OOIT een waterdicht plan bedenken - voor wat dan ook - om te voorkomen dat kinderen iets in handen krijgen ???? En is dat ooit met één enkele stof gelukt ? Moeten de alcoholfabrikanten zich nu aan de zelfde regels houden ? Wapenfabrikanten ? Fabrikanten van pijnstillers ? Sigaretten ? Ik zie Amerikaanse jeugd met álles in handen, terwijl daar toch - net als in Europa - in de regel wel iets van een leeftijdscontrole op zit. Meer kun je niet doen. 

 

Wat ze lijken te willen bewerkstelligen is dat esigaretten onaantrekkelijk worden voor kinderen. Dat worden ze niet. Een Juul (want dank zij dat soort apparaatjes heb je deze ellende) met 40 mg nicotine (als het niet nog gekker is) met stront of wasbenzinesmaak zullen ze net zo aantrekkelijk vinden, want het is de "nicotinerush" die "populair" geworden is onder kinderen. Net als alle drugs en dingen die bedoeld zijn voor volwassenen van oudsher populair zijn onder kinderen ; dat is inherent aan de leeftijd/levensfase. Als het ze puur en alleen om de smaak ging, kochten ze net zo makkelijk een lollie. Veel interessanter is het "stoer" zijn en het meedoen. Sigaretten met smaakjes en kleurtjes verboieden heeft jongeren ook nooit van de peuk gehouden. 

 

De ellende is uiteindelijk natuurlijk dat voor heel veel potentiele stoppers de esigaret zo minder aantrekkelijk wordt en de overstap moeilijker , maar de jeugd er niet één esigaret minder om zal kopen. Het verbieden van podsystemen en vooral wegwerpsigaretten in zijn algemeenheid zou beduidend meer zoden aan de dijk zetten waar het jongeren betreft. Want zo'n pod kun je overal verstoppen, kost bijna niks, kun je stiekem leeghijsen en wegdonderen als je bijna wordt betrapt. Een volwaardige mod met tank faalt op al die punten. 

 

Sigaretten zijn altijd populair geweest onder jongeren, vanaf het moment dat ze zijn uitgevonden. De pijp en de sigaar zo goed als niet. Als ze nu eens uitzoeken wat dáár de oorzaak van is. (Formaat, imago, bewerkelijkheid). 

 

Als Amerika écht een grote slag, een mega-grote slag zou willen slaan onder jongeren, en de jeugd in één klap generaties gezonder zou willen maken. zouden ze een leeftijdskeuring moeten plakken op fastfood. Geen McDonals tot je achttiente bijvoorbeeld. En leeftijdskeuring op frisdrank. 

Als er al ooit duidelijk van afgedropen is dat het probleem met dampen vooral een geld- en lobbykwestie is, is het dit soort volstrekt nutteloze acties wel. Het zou anders zijn als de kinderen  bij bosjes in het ziekenhuis belandden en stierven van het gebruik van e-sigaretten, zoals gebeurt met alcohol maar ook in iets mindere mate met bijvoorbeeld Energy-drankjes. Maar daar is mij dan weer niet één geval van bekend. 

 

Het lijkt een soort paniekvoetbal, maar de geest krijg je natuurlijk nooit meer terug in de fles. Kinderen ga je er met dit soort maatregelen echt niet van af houden (dream on zou ik zeggen), en voor de echte doelgroep maak je de drempel eerder hoger dan lager. Op de lange termijn doe je hier uiteindelijk alleen maar schade mee. 

 

Triest. Dieptriest. Al stelt het me ook wel weer een beetje gerust te  weten dat het niemand ooit nog gelukt is een product dat op de markt en populair is, weer in zijn geheel van de kaart te vegen, dus wellicht wordt de soep weer niet zo heet gegeten. Waar een verbod wordt bedacht, komt tot op heden altijd weer een creatieve oplossing. 

 

5 hours ago, Marianna said:

 

.... en het volk is zo debiel dat ze helemaal nergens 'food grade' aroma's kunnen scoren.  :fluit

 

Zou zomaar kunnen ; het zijn Amerikanen he ? 

 

Maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat wat een belangrijke eigenschap van dampen is om mensen te kunnen laten overstappen, geslachtofferd moet worden vanwege een onbedoelde gebruikersgroep die daar veel minder hinder van zal ondervinden dan men beoogt. Nicotine die je VOELT zou al een veel betere stap in de juiste richting zijn, maar de populariteit van de JUUL (want die is de aanstichter hiervan) komt juist uit de extreem hoge, niet merkbare nicotine. 

 

Bovendien gaat het hier (hopelijk/vermoedelijk) vooral om pods die je niet zomaar "op smaak" brengt. Zelf mixen zal altijd, legaal of gedeeltelijk illegaal, mogelijk zijn en blijven voor wie zich er in verdiept. Het probleem met deze dingen is hier ook de nicotine, niet de smaak. Waarom ze dan ook niet gewoon een limiet leggen op het nicotinegehalte is me hier niet helemaal duidelijk. Want met 18 mg gewone, voelbare nicotine (genoeg voor zo'n pod voor een straffe roker), is het ding ook al stukken onaantrekkelijker voor kinderen. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Alle fabrikanten overigens die in het verhaal genoemd worden, zijn vergelijkbare kant- en - klare podsystemen met voorgevulde navullingen ; het gaat niet om de "normale" esigaretten (mods en tanks die je zelf moet (na)vullen. Persoonlijk heb ik weinig tot niets op met dergelijke producten, dat moge duidelijk zijn, maar er wordt in het artikel ook niet gesproken over fabrikanten van dampvloeistof , aroma's, mods, tanks, zelfbouwers en dergelijke. Het probleem lijkt hem (terecht) echt vooral in de stick-sigaretten te zitten. En dat zit het ook, alleen niet in de smaak maar in de nicotine. Daar lijkt de - overigens terecht bezorgde - wetgever een beetje ernstig van het padje af te raken / het spoor bijster te zijn.  

Link to comment
Share on other sites

 

Van de Juul weet ik niet, maar mijn Justfog Minifit kan ik gewoon vullen met mijn eigen liquid (met dus aanzienlijk minder nicotine)

 

Edit:  Juul pods zelf vullen is ook simpel:  

 

 

 

 

Edited by Marianna
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Marianna said:

 

Oja, FDA... kan van mij de pot op.... (maar onze wetgevers denken daar waarschijnlijk anders over.) 

Ook werkgevers helaas.
Wij dienen bijvoorbeeld te voldoen aan de FDA, anders verkopen we geen spulletjes in dejoeesofeej

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Puff34
On 9/15/2018 at 7:46 AM, L33ntje said:

Alle fabrikanten overigens die in het verhaal genoemd worden, zijn vergelijkbare kant- en - klare podsystemen met voorgevulde navullingen ; het gaat niet om de "normale" esigaretten (mods en tanks die je zelf moet (na)vullen. Persoonlijk heb ik weinig tot niets op met dergelijke producten, dat moge duidelijk zijn, maar er wordt in het artikel ook niet gesproken over fabrikanten van dampvloeistof , aroma's, mods, tanks, zelfbouwers en dergelijke. Het probleem lijkt hem (terecht) echt vooral in de stick-sigaretten te zitten. En dat zit het ook, alleen niet in de smaak maar in de nicotine. Daar lijkt de - overigens terecht bezorgde - wetgever een beetje ernstig van het padje af te raken / het spoor bijster te zijn.  

 

Het probleem is dat er geen verschil zal worden gemaakt tussen flesjes van 100ml aardbei slagroom liquid en voorgevulde pods met mango smaak. Indien het zover komt zal er een volledig verbod komen op eliquid met andere smaken dan tabak en menthol. Niet enkel in voorgevulde pods, maar alles. 

Juul, etc. zijn dan misschien wel de bedrijven die onder de loep liggen, maar de effecten van eventuele wetten die omwille van het misbruik van hun producten in voege gaan, hebben een effect op de volledige industie in de VS. 

 

Dus tenzij je DIY liquid maakt (en ik haat dat dit zo vaak als argument gebruikt wordt in deze hele discussie) zal er niks met lekkere smaakjes meer te verkrijgen zijn in de VS. 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...