Jump to content

Wat is en doet een Mosfet in Jip en Janneke taal


Oomkobus

Recommended Posts

3 hours ago, Oomkobus said:

Geinig het, alsof hij wist dat ik er mee zat!

 

Dit was het eerste deel (met de 'rant', in begrijpelijke jip en janneke vloeken :wink), hij is van plan in volgende afleveringen er wat dieper op in te gaan, incl. hoe een mod met een mosfet te onderhouden (geloof ik).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Starrie said:

dit is wel geen jip-en-janneke-taal meer eh!

Lol, iets uitleggen op atoomniveau in eenvoudige taal, blijft 'iets uitleggen op atoomniveau' ook al is de taal zelf eenvoudig en begrijpelijk (imho natuurlijk).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Een Mosfet in een ongereguleerde mod, heeft toch alleen maar de functie "relais". Wanneer je een Mosfet gebruikt, kun je ook een vuurknop gebruiken die geschikt is voor lagere ampèrages. (lees, ruimere keus) De mosfet zorgt voor de daadwerkelijke schakeling tussen je krachtbron en gebruiker. Of is dat een te kort door bocht gedachte ? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Steamboy said:

Of is dat een te kort door bocht gedachte ?

Nee hoor maar dat was toch al redelijk begrijpelijk uitgelegd door @Johannes Koning?

Naast ruimere keus is het voordeel ook dat de lagere stroom nauwelijks warmte en vonkvorming veroorzaakt in de schakelaar. Op de contactvlakken van een mech zal zich na verloop van tijd, wat aanslag vormen door het schakelen van hogere stromen. (Dat is eenvoudig schoon te maken maar wel extra onderhoud)

Edited by Bobby
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hier nog deel twee van Geekay, waarin hij ook heel fijn uit probeert te leggen wat Mosfet mods nou zijn en wat ze (horen te) doen.



Stelt me niet gerust trouwens, hoop echt van harte dat m'n bestelde modje een mechanische is, straks kan ik er niet lager mee dampen dan 0.5! Als dat zo is kan ik hem niet gebruiken...
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Oomkobus said:

Hier nog deel twee van Geekay,

Hier haalt hij ook MOSFET's en controller boards door elkaar. Een MOSFET is een enkele component die alleen de stroom schakelt. Een controller board kan meer componenten en meer functies hebben. Van ongereguleerd tot gereguleerd en van geen veiligheden tot alle veiligheden.

MOSFET:                          ongereguleerd 'board'                    (On)gereguleerd board

                                          zonder veiligheid                            met veiligheden

41Q2EJGR31L.jpg2482.jpg425-1-800x800.jpg

 

Wat hij zegt over de fouten in de informatie van de Mod en het 'nagellakken' van controller boards is interessant. Veel van de officiële MOD fabrikanten hebben een vloeistofwerende laag op hun boards, de modders doen dat kennelijk niet.

Edited by Bobby
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nou, de bewuste mod is alweer een paar dagen in gebruik, en het is me duidelijk, heb het ding open geschroefd, zit inderdaad een minuscuul microswitchje in die verbonden is met de Mosfet.
Wonderwel werkt ie goed al heeft het ook wat nadelen.

Heb er nu m'n normale build in, dual coil 0.12 Ohm, dampproductie is beduidend minder, ramp-up is een stuk langzamer en hij trekt de batterijen sneller leeg dan een normale mech, sterker nog bijna twee keer harder, blijft wel lang doorvuren, maar trekt de batterijen wel verder leeg dan 3 volt, bij drie volt heb ik met m'n mechs bijna geen damp meer.

Heeft geen 10 seconden cutoff, geen beveiliging als je de batterij verkeerd om doet, dan vuurt ie gewoon constant.

Doe mij maar gewoon een mechanische mod.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb m ook n paar dagen n gebruik en nog geen problemen tegengekomen. Door mijn build is de batterij wel vlug wat zwakker, maar tot 3V krijg ik m niet leeggedampt, dan komt er toch echt te weinig damp af. 3, 4 is me gelukt vandaag. 

Heb tot nu toe nog niet de batterij er andersom in gedaan, dus daar kan ik niks over zeggen. Wel kan ik al wel zeggen, dat het origineel voor mij niet de meerwaarde biedt om er 300 euro+ extra aan uit te geven. Hij ligt fijn in de hand, maar dat voordeel is weg zodra je moet vuren en daar heb ik m toch voor. Als ik m niet wil vuren, heb ik m ook niet in mn hand, dus die ergonomie geeft geen 300+ euro voordeel tov een andere squonker. Ik weet niet wat jouw ervaring daarmee is @Oomkobus??

Die 10 sec cut-off ga ik niet testen met mijn build 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...