Jump to content
Oomkobus

Wat is en doet een Mosfet in Jip en Janneke taal

Recommended Posts

Misschien heb jij versie 1, met een 'mis'fet.
Ik weet dat de vraag hier niet hoort maar wat is het nut van een Mosfet eigenlijk?

Ja zover was ik ook al, geen idee wat hoogedoteerd of Bulkcontact is Poepie, wat voor nut heeft het in een mod?

12 minutes ago, Oomkobus said:

Ik weet dat de vraag hier niet hoort maar wat is het nut van een Mosfet eigenlijk?

Precies, heb er maar ff een topic van gemaakt.

Aaah thanks Sub, zat ook al op ecf te zoeken, was een gast met dezelfde vraag en daar kwam allemaal technische taal voorbij

Ik ga even kijken of het wel klopt wat ik wil gaan zeggen. Een mosfet zorgt er in ieder geval voor dat je een correct voltage hebt met de bijbehorende amperes, zoiets.

Dat was deze post trouwens. Die nu helemaal doorgelezen en ben weinig verder

www.e-cigarette-forum.com/threads/need-a-mosfet-what-the-heck-is-a-mosfet.117328/&share_tid=117328&share_fid=2032963&share_type=t

Need a mosfet...What the heck is a Mosfet?

een mosfet ie een soort schakelaar

die open en dicht gaat als je de vuurknop indrukt

ik gebruik ze in veel mods  je kunt dan een lichtere schakelaar(vuurknop)  gebruiken.

dit in verband met de AMP die door de schakeling gaat.

anders zou deze smelten

Nee dat doet de chip, niet de mosfet. Bij die mod zit de mosfet in of naast de chip.

J&J-taal:

Een mosfet is in ieder geval gewoon een transistor en aan de hand van het voltage op het ‘regelpinnetje’ laat die door de andere pinnetjes een stroom lopen.

Zo kun je hem als een schakelaar of een versterker gebruiken.

Hoop dat het een beetje helpt

Edit: begonnen met typen vóór de vorige post.

ewat is dan een vraagje aan starre een mod met alleen een mosfet??:gek

Ik doelde op de post van Kobus, die had het over de drie-click-off en zo. En dat regelt een mosfet toch niet? Of vergis ik me nu?

hij vroeg toch wat is het nut van een mosfet ?( in Jip en Janneke taal)

je hebt ook gelijk de instellingen van de chips regelt de 5 keer klikken of drie keer voor de diverse instellingen

licht er maar aan wat voor chips er in het apparaat zit je hebt ook chips met ingebouwde mosfet (gereguleerd)

Dat bedoel ik toch. De vraag was: wat doet een mosfet. Uit oomkobus’ post kon misschien afgeleid worden dat met een pure mosfet ook de drie-click-off geregeld kon worden, en dat probeerde ik te vermijden.

Maar we dwalen af ;).

Dit verhaal begon met de limelight gloom mod, Daar zit een Mosfet in, maar dus ook ook nog wat meer dan alleen een Mosfet.

Als ik het nu goed begrijp is een Mosfet in een mod dus vooral bedoeld om de mechanische schakeling te omzeilen en een microswitch achtige schakelaar mogelijk te maken, een zogenaamde "clicky" vuurknop zeg maar, met nog wat bijkomende voor-en nadelen

een microswitch achtige schakelaar mogelijk te maken, een zogenaamde "clicky" vuurknop zeg maar, met nog wat bijkomende voor-en nadelen

Ja, zo ongeveer. Bij een mechanische schakelaar lopen alle amperes echt door die schakelaar heen en dan moet ie al echt heel erg dik en stevig zijn, anders wordt ie loeiheet.
Met een mosfet maak je van je drukschakelaar een elektronische schakelaar en dan mag het gewoon een heel klein knopje zijn.

Dat is dan de simpelste manier om een mosfet te gebruiken. Je kunt er nog een paar dingen bijbouwen om een en ander te regelen, maar basically is dat het.

de bordjes die ik in Amerika bestel voor mijn mosfet zijn single en dual(parallel) ongeveer 1cm groot

moet ik zelf wel solderen mosfet is ongeveer 6mm groot en 24volt 100 AMP dus dual 200Amp  

Pooeeh, je hebt verschillende MOSFETS, en ik heb er niet heel veel verstand van, maar bovenstaande antwoorden kloppen niet helemaal.

Jip en Janneke poging: Een MOSFET is een soort voltagegestuurde schakelaar/transistor. Een MOSFET controleert de stroom die tussen een source en drain loopt, door het voltage via de gate (M-gedeelte van de MOS, van Metaal) aan te passen. Zet je spanning op de gate dan kan de  het S-gedeelte (Semiconductor, zoals Silicium, hey Silicon Valley 😉 ) van de MOSFET geleidend worden (weerstand wordt aangepast) waardoor er een stroom van electronen ontstaat. Laag voltage op de gate -> hoge weerstand, hoog voltage lage weerstand. 

Inderdaad kan een mosfet in theorie veel Ampères verwerken doordat de stroom niet door de gate loopt (er zit een isolator tussen de gate en de halfgeleider: het O-gedeelte van de MOS, Oxide) maar door die Semiconductor, gesteld dat je de warmte genoeg kunt afvoeren, mogelijk met heatsinks. 

HIer zie je die drie lagen duidelijk, de gate M, de isolator O en de halfgeleider S:

maxresdefault.jpg

Dit is wat er ongeveer gebeurt in de halfgeleider als er spanning op de gate wordt gezet:

HIer wordt nog dieper ingegaan op het semiconductor gedeelte:

4 hours ago, Oomkobus said:

geen idee wat hoogedoteerd of Bulkcontact is

FYI: Dotering is de toevoeging van andere atomen (lees: onzuiverheden) aan het niet-geleidende silicium (glas geleidt niet). Voeg atomen toe met 1 elektron meer dan heb je N-silicium en met 1 minder, P-silicium. Zet beide typen silicium naast elkaar en je heb een zg. halfgeleider (semiconductor). De weerstand van de overgang kan nu door een stroompje (gewone transistor) of elektrisch veld (FET; field effect transistor) beinvloed worden. Hooggedoteerd is dus 'erg vervuilt' :grins

Het bulkcontact van een MOSFET is een metalen plaatje onder het silicium, aan de achterkant van de behuizing. Deze wordt indien nodig tegen een heatsink geplaatst om zo warmte af te voeren maar heeft verder geen functie voor de werking.

Edited by Bobby