Jump to content
frans_2

destentor.nl : Ziekenhuisarts: 'Zwakke patiënten hun sigaret ontnemen is wreed'

Recommended Posts

https://www.destentor.nl/zwolle/ziekenhuisarts-zwakke-patienten-hun-sigaret-ontnemen-is-wreed~a1cd614e

Het klinkt logisch, een rookvrij ziekenhuis. Maar er is ook kritiek. Uit onverwachte hoek. ,,Het is wreed om patiënten die op hun zwakst zijn hun sigaret te ontnemen”, zegt arts Armand Girbes.

,,Het klinkt natuurlijk geweldig; al die ziekenhuizen die de sigaret volledig in de ban doen. Maar er is ook een keerzijde”, zegt arts Armand Girbes. Hij is intensivist-klinisch farmacoloog en hoofd van de afdeling intensive care van het VU Medisch Centrum in Amsterdam.

Helemaal mee eens. Ook in bejaardentehuizen en verpleeghuizen of hoe die krengen ook heten tegenwoordig moet je mensen een peukkie gunnen. T is al erg genoeg als je daar zit.

Maar t moet wel veilig zijn natuurlijk.

Vindt het gewoon bezopen, ook hier in het TerGooi zienhuis in Blaricum is het vanaf 1 jan.2019 verboden op het terrein te roken (ook voor de e-sigaret).

Het is toch te gek voor woorden dat je als patiënt niet eens meer van je genot mag genieten. Vindt ze echt totaal doorslaan hier in Nederland.

28 minutes ago, Bobby said:

@balling Je hebt zeker de emoji aan het eind van de zin gemist. Die geeft aan dat de teneur van mijn opmerking niet zo gemeend is als jij hem opvat. Als je te pas en te onpas, politieke conspiracytheorietjes rondstrooit, kun je plaagstoten als reactie verwachten. Adem in, adem uit en ….

neem jezelf niet zo serieus. Dat doen de anderen die je conspiracywoordbraaksels lezen ook niet. :grins (<- hint; ook een emoji)

en we gaan weer on topic verder.

Ach zo! Die modieuze tierelantijntjes die willen bij mij nog wel eens verdwijnen.

Of ik moet ze gaan opzoeken ergens in de krochten van het dark web en wat je dan allemaal tegenkomt aan theorieën wil je niet weten.

Zo zie je maar dat zaken soms simpele redenen hebben en dat een psychologiserend psychoanalysedingetje niet erg voor de hand ligt.

Maar on-topic. Ik moest vandaag even in het ziekenhuis zijn en daar kwam die inhumane mallotigheid ook weer ter spraken. Artsen en verpleegkundigen zijn er allemaal niet erg blij mee. Voorzien problemen met agressiviteit (nu al) van patiënten en familie. Ze hebben er geen zin ik om constant de beveiliging te moeten inroepen op plekken waar zieke mensen verblijven met vaak veel tumult en rondvliegende infuusstandaards van dien.

Ze hebben pertinent geen zin om voor politieagent te moeten spelen maar het wordt wel op hun bordje gedeponeerd.

Is het nou werkelijk zo moeilijk om plekken te creëren waar mensen die soms al hun hele leven roken, hun sigaretje laten doen?

Oh wacht! Zo is de situatie nu! Dat gaan ze dus veranderen. Extremisme pur sang! En dan maar afgeven op Wilders want die deugt niet (leuk: deugtniet).

Geen idee wat die ermee te maken heeft maar krijgt zowat van alles de schuld dus zal hier ook wel achter zitten.

Wilders deugt natuurlijk ook niet, maar die antirookmaatregelen, bij de ziekenhuizen nu en reken maar dat ze doorgaan, zijn van de zotte. Je zult maar ziek zijn en het terrein niet af kunnen lopen. Of bij je stervende familielid zijn en niet even een shaggie kunnen opsteken. Die arts heeft gelijk: het is wreed.

Toen ik begin dit jaar op intensief care lag heb ik gewoon in mijn hokje met een q16 en een peppermint aroma gedampt.

Ik had wel muntjes in mijn schuifje liggen.

Eens op mijn kamer was ik regelmatig buiten de kliniek terug te vinden en het toilet was óók mijn plek o wat te dampen.

Met een hogere nic als normaal.

12mg i.p.v. 6mg normaal, ook 60pg / 40 vg

6 hours ago, balling said:

En dan maar afgeven op Wilders want die deugt niet ...

Geen idee...  Is Wilders ook een voorstander van alles-en-nog-wat-verbieden?

En zal deze Indo nooit meer saté roosteren in zijn tuin of op zijn balkon? 

6 hours ago, balling said:

Is het nou werkelijk zo moeilijk om plekken te creëren waar mensen die soms al hun hele leven roken, hun sigaretje laten doen?

Volgens mij zijn sinds februari 2018 alle rookruimtes in de horeca verboden, moesten afgebroken worden.

Ook al heeft de bouw van deze rookruimtes een grote smak geld gekost.

Kuddevolk, loopt gewoon achter elkaar aan te blaten ook in de regering is dat zo, natuurlijk zit dat pluche zo heerlijk en zal men er alles aan doen om te blijven zitten, zou dit verbod ook plaatsgevonden hebben als de politiek zich hier niet in had gemengd?

Dat voor de deur van het ziekenhuis roken vindt ik gewoon smerig en vooral als het regent, maar bij vele ziekenhuizen was de rookzone al verplaatst en was het geen issue meer.

Maar goed een rookruimte was al niet een prettige ruimte om te zijn, toen ik zo tussen het dampen door een periode had dat ik weer rookte kwam ik liever niet in die gore stankhokken, als je de deur al open deed kreeg je een ferme stinkende klap in je bakkes, dat je gelijk rechtsomkeert maakte.

Toen de zoon van mijn zus in het ziekenhuis lag wilde mijn zwager wel een sigaretje doen in zo'n hok maar was binnen een paar minuten weer terug omdat de stank niet te harden was in dat hok en stelde dat roken wel even uit.

Nu mis is nog steeds een deel van het artikel waarin vermeld wordt dat ziekenhuizen voor psychiatrie en stervenden wel ruimtes hebben waar deze groep een sigaretje kunnen roken, vooral voor die groep is het belangrijk dat deze ruimtes blijven.

13 hours ago, frans_2 said:

Nou, wat betreft (soft)drugs wel

Ach,  wiet-planten groeien zelfs makkelijk in grote bloempotten op een balkon of een dakterras.  

Enkele jaren terug werden er zelfs geplaatst in het politiebureau van Antwerpen(de oudaan).

Door een creatieve ondernemer, die zogezegd opdracht had planten te voorzien en onderhouden.

Pas na drie maanden hadden ze het door!!!!

Wiet heeft positieve eigenschappen alleen dat roken mogen ze van mij verbieden, wat een godvergeten pestlucht komt er van een joint af, ik wordt letterlijk kotsmisselijk van die lucht, afgelopen zomer ook met die blowende buren, blehhh

On 13-9-2018 at 14:17, The Unknown said:

, ik wordt letterlijk kotsmisselijk van die lucht,

Bestaat er ook een lucht waar jij niet misselijk van wordt? 

Want ze stinken toch allemaal naar parfum, aftershave, deodorant, zweet, knoflook, rook... en ze laten ook boerenkoolscheten. 

Ik persoonlijk ruik dat wel graag, maar heb er geen behoefte naar om het te gebruiken.

Je word er wel rustig van , maar sommige mensen zijn er afhankelijk van geworden.