Jump to content
rhoutgraaf

Coil snel verbrand

Recommended Posts

Hallo allemaal, 

Enige tijd geleden wekte het zelf bouwen van coils mijn interesse. Na me behoorlijk te hebben ingelezen over dit onderwerp heb ik besloten om mijn eerste stappen op dit gebied te zetten. Omdat ik nog niet zeker wist of dit iets voor mij was, trok de Eleaf Oppo mijn aandacht, vanwege de redelijk lage prijs. 

Ik heb een Coil Master v3 toolkit, wat kanthal draad en wat Wick materiaal bijbesteld, in de hoop dat ik hier mee uit de voeten kon. 

Na wat mislukte pogingen (lekkage, geen airflow) is het me dan vrij snel (vond ik zelf) gelukt om te dampen op deze atomizer. Nu het probleem; in eerste instantie is de smaak goed en lijkt de coil zijn werk prima te doen. Echter, tot nu toe verbranden mijn coils binnen een dag. De smaak wordt verschrikkelijk en dit wordt met elke heis die ik neem erger. Dit lijkt me erg snel, ik lees verhalen van dampers die ongeveer een week doen met hun zelfgebouwde coil.

De coils die ik draai geven (gemeten op de coil master) een weerstand van 0,26 ohm (dual coil). Ik damp met een batterij (EFEST IMR 21700) van 3,7 volt en dus moet ik volgens mijn berekeningen (of eigenlijk die van steam-engine.org) dampen op een wattage van ongeveer 50 watt. Ik kan natuurlijk helemaal fout zitten met deze berekening, ik ben immers nog maar een newbie op het gebied van RTA's. Als dit het geval is hoor ik dat natuurlijk graag. 

Ik gebruik de Oppo op de Eleaf iStick Pico 21700 mod, op de VW stand. Ik laat de coils na het vullen uiteraard even intrekken, een minuut of 20 meestal. 
Ik gebruik UD kanthal wire van 27 awg, ik wikkel de coils meestal zes keer. Voor het katoen heb ik organisch katoen van het merk Geek Vape. 

Ik hoop dat er iemand op dit forum is die me een duw in de goede richting kan geven. Ik vind het zelf bouwen van coils tot nu toe erg leuk en interessant, omdat ik steeds meer te weten kom over hoe het dampen nu eigenlijk werkt. Maar als ik mijn coils binnen een dag moet verwisselen, denk ik dat ik snel weer terug val op fabriekscoils. 

Groet, 

Robin

@rhoutgraaf aangezien het een tankje is denk ik dat je te veel wick in de juiceflow gaten hebt zitten. 
Hierdoor krijg je dan een dry hit aanggezien er niet genoeg liquid tot bij de coil kan komen.

Bij tankjes kan dit soms even zoeken zijn. probeer je wick eens een beetje uit te kammen. 

Je kan ook eens zien of de wick helemaal to op de bodem van de juicehole komt, sommige tanjes vinden dat ook niet leuk.

Mss ook even een foto posten. Dat maakt het een beetje makkelijke om te zien voor ons

Zelfgeboude coils hoeven trouwens niet in te trekken. gewoon je wick nat maken de boel dichtschroeven vullen en hoppa dampen.

Een coil is pas onbruikbaar als deze niet meer gaat gloeien.

Je kan een coil vele malen dry burnen, je trekt het katoen eruit en dept de coil enigzins droog met een keukenpapier.

Dan ga je kort vuren tot er rook van de coil komt, coil afdchrikken onder een dun straaltje koud water, pas op voor je mod, dus alleen de coil afspoelen.

Herhaal dit totdat je coil er weer blinkend uit ziet, check even op spots en als er 1 aanwezig is even met bijv een schroevendraaier licht over de coil schrapen totdat de coil van binnenuit naar buiten gaat gloeien en klaar voor een nieuwe ronde.

Edited by The Unknown

Doet me denken aan mijn start met builden. Ik propte teveel katoen in de gaten voor liquid. Ook deed ik teveel katoen door de coil zelf. In beide gevallen krijg je zeer snel een dry-hit. Je katoen moet nog heen en weer te schuiven zijn door je coil zonder kracht te zetten. 

Zoals iemand al zei, een foto zou handig zijn. 

Iedereen bedankt voor jullie antwoord! Ik zal snel een nieuwe build doen, dan maak ik ondertussen wat foto’s voor het geval het weer fout gaat. 

Gezien het antwoord van sxt en Bergheboy, denk ik inderdaad dat ik teveel katoen gebruik. 

Ik ga met jullie tips aan de slag! Nogmaals bedankt! 

Edited by rhoutgraaf

Ik heb zelf een cleito rta. En die juice holes vul ik nauwelijks zeker met dikkere juices. Ik stop er net genoeg katoen in dat het niet zal gaan lekken maar meer niet.

Persoonlijk wick ik mn coil zo strak dat ie bijna uit zn verband getrokken word.

Liefst zelfs de coil nog beetje tegenhouden bij doortrekken van de wick.

In drippers kam ik heel lichtjes de uiteinden en stop alles dan in de juicehole.

Bij tankjes en rba kam ik iets meer uit zodat de uiteinden niet te strak in de liquidgaten zitten.

Op deze manier kan ik aardig hoog in wattage en chainvapen zonder dryhits.

Even terug komen op mijn post. Woensdagavond heb ik een nieuwe build gedaan en jullie tips lijken geholpen te hebben. Omdat ik bang was voor lekkages propte ik blijkbaar veel te veel katoen in de juice holes. Ik heb de wicks nu korter afgeknipt en ik heb dus nog geen enkele dry hit gehad.

Iedereen dank voor jullie reacties!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk