Jump to content
tsiis

Dampen kan de schade van roken bij COPD-patiënten terugdraaien

Recommended Posts

Gebruik van elektronische sigaretten kan de schade als gevolg van roken van tabak bij COPD-patiënten terugdraaien, zelfs op de lange termijn

29 augustus 2018, onderzoeksresultaten gepresenteerd door Riccardo Polosa

Stukje citaat in het NL (google vertaling):

De onderzoekers hebben op lange termijn prospectieve herevaluatie uitgevoerd van veranderingen in objectieve en subjectieve respiratoire parameters bij in totaal 44 COPD-patiënten: zij die het conventionele sigaretten roken hadden stopgezet of aanzienlijk hadden verminderd door over te schakelen naar elektronische sigaret (EC)-gebruik (22 personen) in vergelijking met de controlegroep COPD patiënten die op het moment van de studie geen EC gebruikten (22 personen).

De overtuigende resultaten van het onderzoek toonden aan dat COPD-patiënten die overstapten naar EC de volgende positieve lange termijn (3 jaar) effecten presenteerden:

• Aanzienlijk verminderd gebruik van conventionele sigaretten (van een gemiddelde van 21,9 sigaretten / dag bij aanvang tot een gemiddelde van 2 / dag bij een follow-up van 1 jaar)
  • Had respiratoire infecties en COPD-exacerbaties die duidelijk werden verzwakt, en hun respiratoire fysiologie werd niet verslechterd door gebruik door de EC
  • Bleek constant verbeterde algehele gezondheidstoestand en fysieke activiteit
  • Terugval van conventionele sigarettenrook tegen een laag tarief (8,3%)

Belangrijk is dat COPD-patiënten die EC gebruikten maar conventionele sigaretten (dubbele gebruikers) bleven roken, het dagelijks roken van conventionele sigaretten met ten minste 75% verzwakten. COPD-patiënten met twee gebruikers vertoonden een daaruit voortvloeiende verbetering van hun ademhalingsparameters en kwaliteit van leven.

"Hoewel de steekproefomvang in de studie relatief klein was, kunnen de resultaten voorlopig bewijs opleveren dat langdurig gebruik van EC waarschijnlijk niet leidt tot aanzienlijke gezondheidsrisico's bij COPD-patiënten", aldus de auteurs. "Stoppen met roken is een belangrijke strategie, niet alleen om het begin van COPD te voorkomen, maar ook om de progressie naar meer ernstige ziektestadia te stoppen. Aangezien veel COPD-patiënten ondanks hun symptomen blijven roken, kan de elektronische sigaret een effectief en veilig alternatief zijn voor de tabakssigaretten ook in deze kwetsbare populatie, over een observatieperiode van 3 jaar vielen slechts twee patiënten (8,3%) terug tot het roken van sigaretten, en beide patiënten waren dubbele gebruikers, "voegde Polosa eraan toe. Dit is een belangrijke overweging, aangezien rokers met COPD erom bekend staan slecht te presteren in rookstopprogramma's vanwege hun hoge terugvalpercentage. Dr. Caponetto, een co-onderzoeker, suggereerde dat de lage mate van terugval van COPD-rokers die in dit onderzoek overgingen op EC, te wijten is aan "het feit dat EC de rookervaring en bijbehorende rituelen reproduceren met een groot compenserend effect op zowel fysieke als gedragsmatige niveaus."

(...)

Lees het hele artikel hier: https://www.prnewswire.com/news-releases/electronic-cigarette-use-may-reverse-the-harm-resulting-from-tobacco-smoking-in-copd-patients-even-in-the-long-term-300702914.html

Dat was óók mijn ervaring.

Mijn longfunctie is momenteel beter dan 6jaar geleden .

Ik ben nu al 2.5 jaar aan het dampen zonder te roken en heb ook nog een longoperatie ondergaan waarbij een stuk is weggenomen.

Hoe onwaarschijnlijk óók dat het nu beter is dan vroeger, de cijfertjes liegen er niet om.

Afgezien van dat ik onzettend blij ben met dit soort onderzoeken / uitslagen, vraag ik me wel af of de titel niet een beetje pretentieus is ; is het daadwerkelijk het dampen zelf dat de schade terugdraait ? En niet het feit dat men door het dampen er in slaagt minder of helemaal niet meer te roken ? Zelf denk ik dat het effect vooral dat van het niet meer roken is. Om te kunnen concluderen of het daadwerkelijk het dampen is dat de schade terugdraait, moet je dampende COPD-patienten vergelijken met COPD-patienten die het daadwerkelijk gelukt is helemaal te stoppen met roken EN idealiter (een groep stoppers die ) andere nicotinevervangers nemen. Die zouden toch te vinden moeten zijn.

Belangrijker echter in het stuk is de conclusie dat dampen een beduidend lager terugvalpercentage heeft dan helemaal moeten stoppen. Dat wisten wij natuurlijk allang, maar het in een officieel onderzoek terugzien is natuurlijk top. 

1 hour ago, L33ntje said:

Afgezien van dat ik onzettend blij ben met dit soort onderzoeken / uitslagen, vraag ik me wel af of de titel niet een beetje pretentieus is ; is het daadwerkelijk het dampen zelf dat de schade terugdraait ?

Er staat toch dat het om het stoppen met roken gaat. Er staat niet dat dampen zelf soort medicijn is wat geneest.

2 minutes ago, elja said:

Er staat toch dat het om het stoppen met roken gaat. Er staat niet dat dampen zelf soort medicijn is wat geneest.

Dat is wel de suggestie die oppervlakkig door de titel wordt gewekt.  

"Electronic cigarette use may reduce/reverse  the harm from smoking" . Alsof het dampen zelf daar verantwoordelijk voor is.

Zou ik prima vinden hoor, maar denk niet dat dat het geval is. En in het artikel zelf wordt dat verder ook niet heel duidelijk genoemd (omdat het een beetje een open deur is natuurlijk, maar toch). 

2 minutes ago, L33ntje said:

Dat is wel de suggestie die oppervlakkig door de titel wordt gewekt.  

"Electronic cigarette use may reduce/reverse  the harm from smoking" . Alsof het dampen zelf daar verantwoordelijk voor is.

Zou ik prima vinden hoor, maar denk niet dat dat het geval is. En in het artikel zelf wordt dat verder ook niet heel duidelijk genoemd (omdat het een beetje een open deur is natuurlijk, maar toch). 

Titel wel maar rest toch niet?

=>>zij die het conventionele sigaretten roken hadden stopgezet of aanzienlijk hadden verminderd door over te schakelen naar elektronische sigaret (EC)-gebruik (22 personen) in vergelijking met de controlegroep COPD patiënten die op het moment van de studie geen EC gebruikten (22 personen).

=>>Aanzienlijk verminderd gebruik van conventionele sigaretten (van een gemiddelde van 21,9 sigaretten / dag bij aanvang tot een gemiddelde van 2 / dag bij een follow-up van 1 jaar)

Verder is de Google vertaling hier en daar wat vreemd.

@elja ; tuurlijk, dat haal ik er ook automatisch uit,  maar vergeet niet dat wij ook lezen wat wij weten / met de kennis die we hebben. Als je het artikel als complete leek probeert te lezen, wordt nergens met name genoemd dat de positieve  gevolgen (vermoedelijk) uitsluitend komen door het stoppen met / sterk minderen met roken. 

Is natuurlijk een beetje muggenzifterij, maar persoonlijk denk ik dat je in onderzoeken altijd moet oppassen wat je suggereert, of dat nu positief of negatief is. Het moet gaan om de kale feiten. 

En dat hoeft niet te betekenen dat het dampen zelf ergens gezond of medicinaal moet zijn ; een onderzoek met dampers en helemaal gestopte COPD-patienten waarbij na een jaar blijkt dat van de dampers 80 % nog dampt en van de stoppers 80 % weer rookt, zou ook een fantastisch resultaat zijn, en een zeer belangrijke motivatie om het dampen bij specifiek die groep te bevorderen. 

Daarnaast is het an sich niet ondenkbaar dat door dampen (bijvoorbeeld vanwege de lichamelijke of geestelijke werking van nicotine of de antiseptische werking van PG) per saldo zelfs net iets positiever zou kunnen uitpakken dan helemaal niets meer doen. Dat zou natuurlijk het best denkbare scenario zijn, dus dat zou ik dan ook graag willen weten. Al vraag ik me af of je dat echt goed zou kunnen onderzoeken (en dat doet dit onderzoek dus niet). 

Google heeft duidelijk problemen met de nederlandse vertaling van " dual use" . Terecht ; ik zou ook niet 123 een goede Nederlandse term er voor weten die de lading dekt. 

Hypothetisch dampen zou genezend kunnen werken.

Daar van de basisstof bekend is dat het bacterieremmend werkt. Dus het zou remmend kunnen werken op ontstekingen.

Per slot van rekening wordt PG daarvoor in sommige luchtverversingssystemen gebruikt in ziekenhuizen.

Zoals sommige hier misschien weten, heb ik aan mijn rookavonturen COPD overgehouden.

Mijn huisarts was aanvankelijk faliekant tegen dampen voornamelijk omdat ie er helemaal niets van wist.

Ik heb hem een beetje bijgespijkerd en nu wist hij spontaan op te lepelen dat dampen de schade met 95% reduceert maar..........

Elke irritatie van de longen (en damp irriteert de longen) leidt uiteindelijk tot onomkeerbare schade.

Hij was het er wel mee eens dat je dan beter de rest van je leven in een luchtdichte isoleercel kunt gaan wonen wil je elke irritatie aan de luchtwegen voorkomen.

Het is goed om te weten dat door roken (en ouderdom/gebruik van de longen, de mens wordt nu eenmaal ouder) longblaasjes knappen. In de longblaasjes vindt de uitwisseling plaats tussen zuurstof en stikstof van en naar de bloedbaan. Wanneer longblaasjes kapot zijn zal dit helaas nooit meer herstellen en lever je longcapaciteit in. Als je dan stopt met roken dan heb je uiteraard de voordelen van het gestopt zijn, longen zullen zich reinigen en de "aanslag" van het roken in de longen zal verminderen, waardoor je weer wat longcapaciteit wint. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat stoppen met roken danwel drastisch verminderen icm dampen (je zuigt relatief schoon "waterdamp" naar binnen) het reinigingsproces mogelijk wat versnelt wordt....

2 hours ago, Joep71 said:

Het is goed om te weten dat door roken (en ouderdom/gebruik van de longen, de mens wordt nu eenmaal ouder) longblaasjes knappen. In de longblaasjes vindt de uitwisseling plaats tussen zuurstof en stikstof van en naar de bloedbaan. Wanneer longblaasjes kapot zijn zal dit helaas nooit meer herstellen en lever je longcapaciteit in. 

Yep! Als niets anders zou mankeren, geen ander gebrek zou hebben, dan nog sterf je aan COPD.

Niet iedereen ontwikkelt COPD overigens.....de wereld is niet helemaal zwart-wit. Maar er zijn wel veel ouderen die aan COPD lijden, zonder gerookt te hebben.

Wat ik eruit haal is voornamelijk dat e-sigaretten de klachten, maar ook de aandoening, van COPD niet verergeren. Niet zozeer dat dampen COPD verbeterd.

De verbetering in welzijn heeft denk ik meer te maken met de vermindering in sigaretten:

"Significantly reduced conventional cigarette use (from a mean of 21.9 cigarettes/day at baseline to a mean of 2/day at 1-year follow-up)."

"attenuated daily smoking of conventional cigarettes by at least 75%."

3 minutes ago, Xan said:

Wat ik eruit haal is voornamelijk dat e-sigaretten de klachten, maar ook de aandoening, van COPD niet verergeren. Niet zozeer dat dampen COPD verbeterd.

Dat kan ook niet aangezien COPD een progressive ziekte is. De longblaasjes zijn door het roken vernietigd en die herstellen zich nooit meer.

Iedereen (ook niet rokers) krijgt vroeg of laat COPD als je maar lang genoeg leeft. Meestal kom je door een andere ziekte of gebrek echter eerder te overlijden. 

Klopt, mijn copd is nu stabiel. 

Dwz word niet meer erger dan de jaren voordien.

Nu na drie+ jaar dampen vind ik wel dat mijn gezondheid er op vooruit is gegaan.

ricardo heeft zijn onderzoeken uitgelegt op GNF https://youtu.be/WovLo1klM0U

vlak na mij overstap heb ik een spirometrie test gedaan (idee van mijn huisarts), dit is 6 maanden later herhaalt en word nu elk jaar herhaalt.

ik heb op het randje van COPD gezeten rond het moment van mijn overstap (50% long functie), maar nu zit ik weer rond de 76%.

is het jullie wel eens opgevallen dat het tijdens mist lastiger is om adem te halen, en dan na 1 of 2 hijsjes van de damper dit opeens veel beter gaat?

de vochtig koude lucht sluit de blaasjes/kanalen in je longen, en warme lucht opend ze.