Jump to content
Steamboy

Vreemde situatie batterij

Recommended Posts

Tijdens het opladen, in een externe lader (Opus BT-C3100), van een duo setje LG HG2 batterijen, viel op dat één batterij niet helemaal vol was (4,14 V). De lader bleef dus laden. Na een uur de batterij er toch maar uit gehaald. Deze was behoorlijk heet, nog net vast te pakken. Nu twee dagen later, hij staat buiten, is hij nog steeds warm. 

Even wat gegevens :  De batterij is van december 2017, heeft een interne weerstand van 15 milliohm, en er is niks geks mee gebeurt, hij was gewoon, samen met de andere batterij, ontladen.

Kan iemand mij uitleg geven, wat met deze batterij aan de hand is ? Waarom blijft hij zo enorm warm, zelfs nog na twee dagen ?

Zo dan das wel lekker klote maar wel goed dat je op zat te letten want niet echt goed als tie heet word
Klinkt alsof tie intern een soort van kortsluiting maakt en dat tie in zichzelf aan het ontladen is
Zou verklaren dat je eigenlijk gewoon aan het laden bleef terwijl de rest al klaar was
Maar ik ben verre van een expert al heb ik wel regelmatig voorbij zien komen dat batterijen bij ons dampers vaak maar een half jaar mee gaan bij intensief gebruik dus messchien is tie wel gewoon op
Ben wel benieuwd eigenlijk wanneer die echt weer koel is of de batterij dan nog op de 4,12 volt zit of dat tie leeg is

Ik weet niet wat jullie zouden hebben gedaan, maar ik wilde hem zo warm niet in de batterij container dumpen, dus ik heb hem in de diepvries gelegd.........:lol

Das op zich wel een slimme zet al had ik hem zelf ergens op een goede plek in de tuin gelegd tot tie was afgekoeld
En daarna ff meten of tie leeg gelopen is en zo ja dan veilig dumpen bij de oude batterijen

Dat is vrij makkelijk te verklaren. Deze batterij heeft een interne kortsluiting en staat zichzelf langzaam intern op te fikken. De kortsluiting is intern ontstaan tijdens het laden. Door de interne kortsluiting is de weerstand niet opgelopen (of zelfs iets minder geworden) en kan de batterij geen 4.2Volt meer bereiken. Alles wat je er in blijft pompen wordt omgezet in warmte, wat geholpen heeft om de interne verbranding op gang te helpen.

Eigenlijk heb je mazzel dat hij niet is gaan venten, maar langzaam intern verteert. Batterijen van LG gebruik ik ook niet meer, juist om de onvoorspelbare manier waarop ze eindigen. Niet dat ze vaak nucleair gaan, dat valt wel mee. Maar waak zijn ze veel sneller af dan je verwacht, zonder enige vorm van aankondiging.

Een 18650 batterij "knalt" niet, onmogelijk, maar ik begrijp je, maar ik wil ook graag nog een keer wat meten. Interne weerstand, voltage en wat hij daarna gaat doen wanneer ik hem in een lijmtang klem........:lol

@Chasepoes, dankjewel voor je uitleg. Ik moet zeggen, dat ik nooit problemen heb gehad met de LG's. Het is iets van de laatste tijd, dat de één na de ander er gewoon mee ophoudt.

Gewoon, niets gebeurt, pas 7 a 8 maanden oud en zo opeens, zoals jij al aangeeft, zonder merkbare "aankondiging", gaat het kaarsje uit.

Heb de batterij na zes uren uit de diepvries (-24°C) gehaald. De mantel temperatuur is nog steeds warm ( +21°C). Ik laat hem vannacht gewoon buiten liggen, morgen knip ik hem doormidden en gaat hij de batterijcontainer in. 

Bij mij begeven ze het de laatste tijd stuk voor stuk, zonder bijkomend effect... gewoon op, alle gedurende hetzelfde tijdsbestek dagelijks gebruikt, sinds een jaar mochten ze alleen nog in mijn DNA Triade, deze gebruik ik puur als buildstation, weerstand en dryburns.

De laatste van vier setjes van drie stuks staan op het punt de kliko in te gaan.

Op is op.

Eigenaardig eigenlijk.........dat het nu gebeurt. Ik gebruik al LG HG2 batterijen vanaf 2015, nog nooit eentje zomaar defect gegaan. Degene die nu stuk gaan zijn bijna allemaal gekocht in 2017......is de batterij afdeling van LG verkocht geworden of zo ?

25 minutes ago, Steamboy said:

Eigenaardig eigenlijk.........dat het nu gebeurt. Ik gebruik al LG HG2 batterijen vanaf 2015, nog nooit eentje zomaar defect gegaan. Degene die nu stuk gaan zijn bijna allemaal gekocht in 2017......is de batterij afdeling van LG verkocht geworden of zo ?

Dat zijn de gevolgen van de laatste Bloedmaan :roddel

Ik heb geen idee wat de oorzaak is, maar het heeft mij doen besluiten geen LG batterijen meer aan te schaffen. Ik heb een paar Sony's en {anasonic's die vaker gebruikt zijn en veel ouder zijn dan mijn LG's en die doen het nog gewoon. Sommigen daarvan lopen wel wat terug in capaciteit (en dat mag ook wel na 4 jaar), maar dat doen ze geleidelijk en voorspelbaar.

Ik heb mij de laatste tijd wat verdiept in de materie om ervoor te zorgen dat ik niet jaarlijks nieuwe batterijen moet (ver)kopen 🤪 en kwam erachter dat ene Mooch al zijn vrije tijd spendeert aan het testen van batterijen. Google er maar eens op. Onderstaand schema is wel handig om hier even te noemen, dat zijn zijn aanbevelingen.

https://www.e-cigarette-forum.com/blog-entry/moochs-recommended-batteries.7593/

20 minutes ago, Ruud76 said:

Ik heb mij de laatste tijd wat verdiept in de materie om ervoor te zorgen dat ik niet jaarlijks nieuwe batterijen moet (ver)kopen 🤪 en kwam erachter dat ene Mooch al zijn vrije tijd spendeert aan het testen van batterijen. Google er maar eens op. Onderstaand schema is wel handig om hier even te noemen, dat zijn zijn aanbevelingen.

https://www.e-cigarette-forum.com/blog-entry/moochs-recommended-batteries.7593/

:aai

@Ruud76............euh.........je trapt een enorme open deur in, iedere damper kent Mooch wel.........:lol:grins......maar toch bedankt dat je jou ontdekking kenbaar maakte, perfect !!👍

11 minutes ago, Steamboy said:

iedere damper kent Mooch wel.........

Nou, geen van mijn dampende collega's kent Mooch, dus waarschijnlijk bedoel je de geïnteresseerde en zich daardoor ingelezen en ervaren ((damp)forum) dampertjes die losse Li-Ion batterijen gebruikt in hun mods :roll (en is een minderheid wat mij betreft.)

@tsiis, nou ik doelde meer op de dampers hier op dit forum.........ik denk dat elke regelmatige bezoeker van dit forum, de term "mooch" wel eens voorbij heeft zien komen.

Ruud76, brengt zijn pas verworven kennis van mooch, met de woorden : "google er maar eens op....." en......"het is wel handig om het hier even te noemen....". Hieruit maak ik op dat hij kennelijk in de overtuiging leeft, dat wij dit nog niet wisten.........

Van die lg 's zijn er een tijdje neppers in de omloop geweest.

Hoe je een echte van een fake moest onderscheiden weet ik niet meer.

Wel weet ik dat degene die ik net uit een vape winkel had gehaald er fake waren en ze die niet terug namen.

(Ben er nooit meer geweest en heb mijn verhaal wél gedaan bij vrienden en kennissen)

Sindsdien koop ik ze bij nkon.

@Luc rafc, ook bij Nkon zijn vorig jaar neppers verkocht geworden !!  Echter Nkon heeft dit zelf ontdekt en iedereen gemaild die vermoedelijk de neppers hadden ontvangen.

Zij hebben de nep batterijen terug genomen en omgeruild voor de echte. Dus, hulde aan Nkon, zo hoort het te zijn. 

8 minutes ago, Steamboy said:

nou ik doelde meer op de dampers hier op dit forum.........

Zeg dan wat je bedoelt, de "damper" in het algemeen is geen dagelijkse forumganger en we verwelkomen hier iedereen (al dan nog niet volleerd in het dampgebeuren) :ja

Zelf ben ik overigens vaak de eerste om een forumlid te verwijzen naar de verzamelde kennis hier op het forum, dus hierbij nog maar eens voor de nog niet alwetende dampforumganger die per ongeluk in dit topic verzeild raakt:

:lach