Jump to content

Is een Q16 geschikt voor kettingdampen?


Guest Nynke

Recommended Posts

On 28-8-2018 at 11:55, pa3crw said:

Ik heb naast de q16 sind kort ook nog een innokin jem, deze vind ik nog beter van smaak en de coils gaan naar mijn idee ook wat langer mee. Verder is hij vergelijkbaar met de q16.

Daar ga ik me ook eens op oriënteren. Bedankt voor de tip ?

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, tsiis said:

 ik heb nog een zooitje gebruikte Justfog 14-serie coils 

Kun je die niet gewoon een nacht lang in een badje leggen met baking soda + azijn ? 

Daarna afspoelen onder een straal warm water.

En anders gewoon de coils herbouwen:   https://youtu.be/DtzbyoC1Jes?t=175

 

Dank voor jouw aanbod, maar ik heb hier al meer dan genoeg dampspullen. 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Marcel loves E6 said:

Ja ok, snap ik, maar is dat een reden om van je geloof af te vallen en dan ook maar "foute" aroma's voor te stellen?

Als iemand verslaafd is aan 'foute' aroma's, maar die aroma's niet meer kan vinden op internet...   Ja, dan help ik wel even.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Marianna said:

Kun je die niet gewoon een nacht lang in een badje leggen met baking soda + azijn ? 

Daarna afspoelen onder een straal warm water.

En anders gewoon de coils herbouwen:   https://youtu.be/DtzbyoC1Jes?t=175

 

Dank voor jouw aanbod, maar ik heb hier al meer dan genoeg dampspullen. 

 

Alles kun je in zo'n badje leggen, maar of deze justfog coils daarna nog verantwoord dampbaar zijn...

 

Vandaar mijn aanbod, niet om je collectie aan te vullen, maar om zelf eens te ervaren hoe dat is, die bewuste coils "schoonmaken" of rebuilden, zodat je uit eigen ervaring daarover kunt verhalen (scheelt mij elke keer deze reacties te geven :grins)

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, tsiis said:

Vandaar mijn aanbod, niet om je collectie aan te vullen, maar om zelf eens te ervaren hoe dat is, die bewuste coils "schoonmaken" of rebuilden, zodat je uit eigen ervaring daarover kunt verhalen (scheelt mij elke keer deze reacties te geven :grins)

 

Je bedoelt dat ieder forumlid alleen maar mag schrijven over coils waar men zelf ervaring mee heeft...omdat deze bewuste coils totaal anders zijn?

En dat het YouTube-filmpje over het herbouwen van de S14 waardeloos is? 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Marianna said:

Waarom zouden die coils niet meer dampbaar zijn?   

 

Heb ik eerder en zelfs hierboven ook nog eens uitgelegd :roll
Op papier en YT kan alles, tot je het zelf eens ervaart met deze coils. Waarom zou je het zelf niet eens proberen?

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, tsiis said:

Door deze coils te weken in water, wodka of jouw oplossing klinkt het piepkleine stukje katoen in en dat maakt het er niet beter/smakelijker/gezonder  dampen op.

Dan vervang je het piepkleine sliertje voor een nieuwe en/of langere sliert.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Marianna said:

Als het die man in het filmpje wèl lukt, waarom zou ik dat dan niet kunnen? 

Je bedoelt dat die man in het filmpje de zaak zit te beduvelen? 

 

Nee, dat bedoel ik niet, jij leest wat jij wil lezen ben ik bang.

 

Maar dit bedoel ik wel: probeer het zelf eens, incl. je schoonmaaktip, ik ben héél benieuwd naar je bevindingen en hoe lang je met zo'n "schoongemaakte" justfog 14-serie coil smakelijk en gezond kunt dampen. Je kunt zonder de coil te demonteren niet zien of je resultaat hebt behaald, qua schoonmaken. Maak jij je RTA coils en wicks ook op deze manier schoon? Of bouw je sneller een schone build?

 

Daarnaast: het rebuilden in een filmpje lijkt zo gepiept, maar ik deed er een uur over en een oude rebuildrot die wèl mijn aanbod aannam misschien een kwartiertje korter. Het resultaat was ondanks de moeite niet echt iets om over naar huis te schrijven (maar ik heb er wel hier op het forum over geschreven, dat wel).

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, tsiis said:

Of bouw je sneller een schone build?

Ja, ik wel, maar om zelfbouwen aan te raden aan een beginner.... 

 

En bij mij is het katoen nog nooit gekrompen. Daartoe zou de coil een tijd moeten KOKEN, wat ik dus beslist nooit doe.

Link to comment
Share on other sites

Ik wil mijn ervaring wel delen met de Kangertech Evod coils en de Minfit coils die ik had laten weken en gerebuild had.

 

Als eerste liet ik de Evod weken in een glaasje Wodka maar echt schoon werden de coils niet, dan de wick er maar uit en er een nieuwe in priegelen want het is priegelwerk, je leert er wel veel van dat wel weer.

De Evod coil dryburnen gaat ook prima maar doordat de pootjes door siliconen ring geïsoleerd worden wordt die siliconen ring toch poreus en ben je na een 3 tal keer wicken en 6 tal keren de coil vervangen.

De minifit is nog meer gepriegel omwille het feit dat de binnendiameter van de coil 1.5mm is, het is te doen maar monnikenwerk, dryburnen kan wel maar oppassen op het plastic houdertje, de coil is na 3 keer dryburnen vergaan en breken de pootjes af helaas en een nieuwe coil van 1.6 ohm lijkt eenvoudiger dan het lijkt.

 

Tegenover de Billow DL tank en Kayfun SXK clone zijn deze laatste relatief makkelijker van een nieuwe wick of coil te voorzien en werkt ook een stuk sneller, liever toch RDA build tanken voor een beginner, een beginner heeft het dan snel in de vingers zonder dat de moed in de schoenen zal zakken.

 

Die laatste tanks zijn zeker erg geschikt voor kettingdampen mits je een niet al te hoge percentage VG gebruikt.

Edited by The Unknown
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Marianna said:

Ja, ik wel, maar om zelfbouwen aan te raden aan een beginner.... 

 

Dan is je advies voor het schoonmaken op jouw manier voor deze coils ook niet handig, om het resultaat te kunnen checken moet men demonteren en dan rest alleen nog rebuilden. Zonder te checken komt men er overigens snel genoeg achter dat het niet werkt zoals gehoopt/voorgespiegeld.

 

10 minutes ago, Marianna said:

En bij mij is het katoen nog nooit gekrompen. Daartoe zou de coil een tijd moeten KOKEN, wat ik dus beslist nooit doe.

 

(Ik geef ook geen krimp overigens :lol) Blijkbaar durf je het toch niet aan, dat aanbod aannemen en het zelf eens gedegen testen en ervaren met deze coils :grins

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Marianna said:

Ja, ik wel, maar om zelfbouwen aan te raden aan een beginner.... 

 

Ik zou niet weten waarom niet, al hangt het een klein beetje van de beginner af. De meesten willen echter uit koudwatervrees liever eerst een poosje met fabriekscoils dampen. Maar vroeg of laat is iedereen die begint met bouwen een beginner, of je nu net een week dampt of al vijf jaar. Het maakt het er niet ingewikkelder of makkelijker op, en je moet ze de kost geven die ook na een paar jaar dampen nog steeds niet echt precies weten hoe het principe in elkaar steekt, en dus niet echt een "voorsprong" hebben op echte nieuwelingen.

 Zelf ben ik na een week - en vijf coils - al begonnen met zelf bouwen, en dat was vijf coils te laat ? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Als ex kettingroker en nu kettingdamper, gebruik ik meerdere dampers en smaken door elkaar. Voor mij is dit de beste manier om de dag door te komen zonder problemen met de coils. Zo kunnen de tanks en coils wat beter afkoelen. Met de eerste Justfogs (pennetjes) had ik er 3 in roulatie om Dry Hits te voorkomen. Na 2 tot 3 dagen een nieuwe coil voor nodig, voornamelijk door de zoete smaken en koffiesmaken. Heel soms, als ik vergat om te wisselen kostte me dat een nieuwe coil. Met RBA tanks en ohm metertje aan de slag gegaan en dat maakt al een wereld van verschil, kan je zelf een nieuwe coil en wick steken telkens dat het nodig is. Onlangs(na 2 jaar dampen) mijn eerste RTA gekocht en een nieuwe wereld ging open, met wat een gemak is dit te vervangen van coil en wick. Eerst goed ingelezen en me het nodige aangeschaft om de ohm waarde te kunnen testen vooraleer aan zelf bouwen te beginnen. Zowel met de RBA als nu met de RTA. Het kost wat tijd om in te lezen en filmpjes te bekijken, zo dat je geen domme dingen doet. Op dit forum helpt men je graag met goede raad om een stapje verder te gaan, ik heb hier al veel opgestoken door te lezen. Stap voor stap zal je merken dat het niet half zo moeilijk is als gedacht als je het eenvoudig houdt. ?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 29-8-2018 at 16:01, tsiis said:

Blijkbaar durf je het toch niet aan, dat aanbod aannemen en het zelf eens gedegen testen en ervaren met deze coils :grins

 

Doe maar lekker zelf, als je twijfelt aan datgene wat in het YouTube-filmpje wordt gedemonstreerd. 

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Marianna said:

Doe maar lekker zelf, als je twijfelt aan datgene wat in het YouTube-filmpje wordt gedemonstreerd. 

 

On 29-8-2018 at 15:39, tsiis said:

Daarnaast: het rebuilden in een filmpje lijkt zo gepiept, maar ik deed er een uur over en een oude rebuildrot die wèl mijn aanbod aannam misschien een kwartiertje korter. Het resultaat was ondanks de moeite niet echt iets om over naar huis te schrijven (maar ik heb er wel hier op het forum over geschreven, dat wel).

 

:roll

Link to comment
Share on other sites

Niet om olie op het vuur te gooien, maar na 5 pogingen om destijds mijn Justfog coils te herbouwen heb ik het opgegeven omdat ik het níet te doen vond. Inderdaad zo simpel in de filmpjes maar in de praktijk zou ik je echt een tovenaar vinden als je daar succes mee heb.

 

De keren dat het überhaupt ‘gelukt’ was om alles werkend te krijgen, had ik een totaal smaakloze of zelfs een vreselijk smerige, scherpe damp. Coilhoogte is heel moeilijk te bepalen, dryburnen/hotspots verwijderen lukt niet goed, en vervolgens wicken is door ruimtebeperking niet perfect te krijgen (voor mij dan dus).

 

Dus echt, als het iemand zou lukken (ook nog zonder eerdere coil- en wickervaring) zou ik dat ontzettend knap vinden.

Link to comment
Share on other sites

On 28-8-2018 at 18:07, tsiis said:

 

Volgens mij gebruik je heel andere coils dan er in de Q16 gaan, hier gaan die ieniemienie coils (justfog 14-serie) in waarbij het lastig zonder (ervaren) gepriegel bij de coildraad te komen is (en/of deze samen met het wickje te veravngen). Door deze coils te weken in water, wodka of jouw oplossing klinkt het piepkleine stukje katoen in en dat maakt het er niet beter/smakelijker/gezonder  dampen op. En de vraag is of je dit soort coil uberhaupt hebt bereikt/schoongemaakt hebt.

 

Het beste is dit soort coils gewoon te vervangen als deze op zijn, of rekening te houden met de liquid die je gebruikt (hoog PG, geen zware smaken zoals tabak, koffie en bakery). Via Alie of FastTech kun je ze evt. goedkoper kopen, mocht je er hard doorheen geraken.

 

Gewoon 10 minuten laten koken in water. Erna goed afdrogen en dan een dag of 2 goed laten drogen ? Werkt zeer goed, althans dan zijn ze weer een tijdje te gebruiken met een redelijk goede smaak. Erna is het afgelopen verhaal, dan werkt het koken niet meer. Dan zou echt het katoen en de draad vervangen moeten worden.

Edited by VapeLimbo
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, VapeLimbo said:

Gewoon 10 minuten laten koken in water.

 

Doe jij lekker koken met deze coils, maar het is geen goede raad, het enige wat hier bij dit soort coiltjes gebeurt is het (misschien) door het borrelen van het kokende water loskomen van aangekoekte coildeeltjes, die in/langs het katoentje gaan zitten (want kunnen geen andere kant op). Het katoentje is daarna niet echt meer als nieuw en wickt minder goed, en je bent kort daarna gewoon weer toe aan een nieuwe coil, zoals je zegt. In het slechtste geval ben je zaken aan het verbranden (met zo'n gekookte coil met koekrestjes) tijdens je damppoging, en dat is nu juist iets wat we niet meer willen (inademen van verbranding zoals bij roken). :roll

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...