Jump to content

Is een Q16 geschikt voor kettingdampen?


Guest Nynke

Recommended Posts

Ik ben vrij recent gestopt met het jarenlang roken van sigaretten. Ik was een straffe roker, en wilde aanvankelijk proberen om te minderen. O.a. daarom de Q16 aangeschaft. 

 

Tot mijn verbazing raakte ik vrijwel direct verslingerd aan mijn Q16 en al op dag 2 was ik van de sigaretten af. Totaal geen behoefte meer aan.

 

Wat er nu echter gebeurt is dat ik zó vreselijk verliefd ben geworden op mijn Q16 dat ik er steeds meer en meer aan zit te lurken (12 nicotine en een werkelijk geweldig smaakje: Italiano van Millers). 

Q16 en ik zijn een onafscheidelijk duo?

 

Vraag: kan een Q16 eigenlijk wel tegen "kettingdampen"? Ik merk namelijk dat ik wel erg vaak de coil moet vervangen, elke derde dag.

En welke merken/types MTL dampers zijn vergelijkbaar met de Q16 maar zijn erg goed bestand tegen kettingdampen?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

Link to comment
Share on other sites

Dat is vrij vaak, maar kan ook met de smaak/kleur van de liquid en het VG-gehalte van je liquid te maken hebben. Het hangt een beetje van je definitie van kettingdampen af (er zijn mensen die 2-4 ml in een dergelijk toestel al kettingdampen vinden / noemen , bij mij begint dat zo bij 8-10 ml. )  maar als je geen dry hits hebt, niet stapelmesjokke wordt van het vele vullen , en uit elke hijs voldoende bevrediging haalt, kan het toestel jouw dampgedrag in elk geval kennelijk aan. 

 

Drie dagen met een coil is wel kort, maar als je echt 1000/1500 of meer hijsen per dag haalt, (het equivalent van 2+ pakjes sigaretten)  is het eigenlijk nog wel een vrij normaal gemiddelde. Zelf had ik in het begin de Nautilus 2 , die paste iets beter bij mijn manier van dampen (zwaar ketting), en die coils gaan iets langer mee, hoewel ze het bij mij ook nooit een week volhielden. Wel langer toen ik zelf ging mixen en hoger PG (80%) ging gebruiken.  Later de originele Nautilus gebruikt, die beviel me nog beter. Ik ben echter al vrij snel overgestapt op zelf bouwen, omdat ik inderdaad de coils wat te prijzig vond worden. 

 

Als het toestel je echter zo goed bevalt, is er niks op tegen om een reservetoestel aan te schaffen (zit je in elk geval nooit zonder) en gewoon te kijken of je ergens de coils goedkoop kan inslaan. Het toestel zelf is zuinig, dus het zal allicht goedkoper blijven dan sigaretten kopen. Wellicht valt er op de liquids nog flink wat te besparen door zelf te gaan mixen (daar ben ik ook binnen een dikke week mee begonnen, omdat ruim een flesje per dag toch iets duurder is dan een pakkie shag per dag, zeker als je de coils ook nog moet meerekenen, en geld was voor mij de motivatie om te gaan dampen. ). 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Millers Italiano is een koffie smaak!? Mijn ervaring met koffie smaken is dat deze inderdaad vrij vervuilend zijn voor je coils

3 dagen met 1 coil lijkt me dan al vrij normaal..

In de tijd dat ik nog met de Nautilus dampte waren dat voor mij 2 dagen, vanille, dus ook een coil vervuiler. 

Was voor mij 1 van de reden om op een RTA over te stappen..

 

TIP:

- Geniet gewoon vooral van je damper. 

- Een reserve apparaat is altijd handig (kan ook best een 2e Q16 zijn)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bij mij gaan de coils iets langer mee,ik gebruik de 1.2 ohm.

Gebruik er 2 door elkaar,heb het idee dat dat scheeld.

Ze hebben dan de tijd om eens goed af te koelen.

Verder een prima apparaat.In het begin hikte ik ook tegen

het coil verbruik aan,maar gut dan zal je er 2 dagen langer

mee doen,haalt toch ook niet uit.

Door het zelf maken van de vloeistof ga je ook al veel besparen,

en dat is een veel goedkopere manier om te dampen,daar bespaar je veel mee..

Link to comment
Share on other sites

Dank jullie wel voor de reacties!

Ik kan dus gewoon lekker doordampen met mijn Q16 begrijp ik hier uit. Schade aan mijn dampertje levert het niet op, en dat is wat ik even wilde weten.

Ik wil sowieso een 2e Q16 aanschaffen (stel dat hij onverwachts kapot gaat?)

Op termijn kijk ik wel of er een keer een ander apparaat in aanmerking komt.

Momenteel ben ik zo gelukkig met deze Justfog dat dat nog even niet in beeld komt. Heb overigens naast deze Q16 nog een C14 en een Fog1.

 

Goeie tip van die 1.2 coils, ga ik doen.

En de smaak Hot Italiano  (ik had de naam niet helemaal goed) vind ik zo subliem dat ik er met liefde een paar extra coils per week voor over heb.

En eigenlijk valt dat verbruik nog wel mee ook.

 

Nog even een vraagje voor the martin: wat is RTA?

Ben nog niet helemaal thuis in alle afkortingen en begrippen; )

 

L33ntje: zo veel als bij jou gaat er niet doorheen, maar ik damp over de dag verdeeld wel consequent door. Ongeveer 2 x 3/4 tank van de Q16.

(En geniet van elke teug.)

Wat me overigens opvalt is dat ik kennelijk dank zij mijn dampertje absoluut niet ga snaaien of meer eten. Dat had ik bij eerdere stoppogingen dus wel.

 

Conclusie: ik ga gewoon verder zoals ik nu doe en schaf er gewoon een 2e exemplaar bij aan ?

Edited by Nynke
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Nynke said:

L33ntje: zo veel als bij jou gaat er niet doorheen, maar ik damp over de dag verdeeld wel consequent door. Ongeveer 2 x 3/4 tank van de Q16.

(En geniet van elke teug.)

Wat me overigens opvalt is dat ik kennelijk dank zij mijn dampertje absoluut niet ga snaaien of meer eten. Dat had ik bij eerdere stoppogingen dus wel.

 

Dat is één van de vele leuke dingen van dampen : het is niet alleen een uitstekende vervanger voor roken, maar en passant ook nog eens voor snoepen. En aangezien voor mij roken absoluut heel belangrijk was om bij alles wat eetbaar (maar niet gezond) is uit de buurt te blijven, snijdt het mes voor mij absoluut aan twee kanten, en is de kans dat ik het gebruik ga "afbouwen" dan ook nihil. Ik heb me nooit echt gerealiseerd dat roken eigenlijk primair een soort snoepvervanger voor me was (zonder de lekkere smaak dan), maar ik kan er niet meer omheen. 

 

Grappig in dat verband is dat ik aanvankelijk vrijwel uitsluitend (80-90 %) mtl dampte, echt om het roken zelf te vervangen. Langzaam maar zeker is die behoefte op natuurlijke wijze een soort van afgenomen, ondanks verlagen van de nicotine, maar ben ik meer en meer DL gaan dampen (nu ca 80 %) - en juist dat DL dampen is dus meer snoepen/frisdrank drinken (ook iets dat ik meed als de ziekte)  dan roken. Feitelijk heb ik dus niet zozeer een alternatief voor roken an sich gevonden, maar vooral een alternatief voor roken als snoepvervanger. Zou ik ongebreideld mogen/kunnen snoepen en geen mtl damper hebben, dan zou ik  naast het DL dampen 5-10 sigaretten per dag roken. Die vervang ik nu alsnog met de MTL-damper. 

 

Nou nog een damper / liquid die een 1 op 1 vervanger is voor hártige lekkernijen, en de kilo's gaan er af vliegen denk ik. Helaas kun je die smaak - en vooral kraak - never nooit in een damp vatten. Het mondgevoel is daarbij té belangrijk. Zuigen, likken en drinken kun je redelijk benaderen , kraken, kauwen  en knabbelen niet. Wat dat betreft is het eigenlijk jammer dat ik nooit echt een zoetekauw ben geweest. Want de behoefte aan chips, zoutjes, nootjes, vlees, kaas, worst en frituur, die blijft onverminderd, en laat zich niet door zoetigheid vervangen ? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nynke said:

Nog even een vraagje voor the martin: wat is RTA?

Ben nog niet helemaal thuis in alle afkortingen en begrippen; )

 

Bekijk je het forum op een pc? Dan zie je waarschijnlijk een stippellijntje onder RTA, doe een mouse-over en je krijgt een tooltip te zien.

 

En ken je onze Dampwiki al? Vol nuttige door forumleden verzamelde info, check bijvoorbeeld de handige introducties in het hoofdstuk Algemeen, of duik de Kennisbank in voor de Woordenlijst en afkortingen  :ja

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Nynke said:

Vraag: kan een Q16 eigenlijk wel tegen "kettingdampen"? Ik merk namelijk dat ik wel erg vaak de coil moet vervangen, elke derde dag.

 

Fabriekscoils zijn best makkelijk schoon te maken: die doe ik in een plastic flesje met baking soda + azijn, laat 't een tijdje inwerken en rammel dan flink met de coils, giet vervolgens de vloeistof er uit, en vul het daarna met gedemineraliseerd water om de zure smaak van de azijn weg te krijgen, schud daarna nogmaals met dat flesje, giet vervolgens het water weg en knijp daarna de lontjes voorzichtig met een papiertje. Klaar.

Geen gewoon leidingwater, want dat bevat kalk. Een literfles gedemineraliseerd water kost bij het Kruidvat slechts 50 cent. 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, L33ntje said:

Want de behoefte aan chips, zoutjes, nootjes, vlees, kaas, worst en frituur, die blijft onverminderd, en laat zich niet door zoetigheid vervangen ? 

Hoeft toch ook niet? 

Savevape verkoopt ook cheese cake (aroma) 

Hier is bacon:  https://highdesertvapes.com/products/Bacon-e%2dliquid.html

 

En knabbelen doe je op zachte driptips (van siliconen) :e33

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Marianna Nee, er zijn wel hartige smaken, vooral in Amerika, maar die zijn werkelijk niet te keilen. Net zomin als chips lekker zijn als je ze met wat water in een blender doet en opdrinkt ; niet aan te bevelen. Bacon heb ik een keer van iemand geprobeerd ; afschuwelijk. 

Cheesecake is een soort kwarktaart ; daar is absoluut niets hartigs aan, is gewoon mierzoet. En bakery ; dat is dan weer niet mijn ding. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@L33ntje  Nou, dan maak je toch gewoon zelf een aroma?  

 

Kwark vind ik walgelijk. Het woord alleen al.... gatver.  

Dan eet ik toch liever een bord vol Franse kaassoorten leeg. 

Eergister trouwens nog kaasfondue-saus gemaakt: een pakje 'room culinair' verwarmd en daar een hele Boursin in laten smelten.  :kwijl

 

 

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Marianna said:

 

Fabriekscoils zijn best makkelijk schoon te maken: die doe ik in een plastic flesje met baking soda + azijn, laat 't een tijdje inwerken en rammel dan flink met de coils, giet vervolgens de vloeistof er uit, en vul het daarna met gedemineraliseerd water om de zure smaak van de azijn weg te krijgen, schud daarna nogmaals met dat flesje, giet vervolgens het water weg en knijp daarna de lontjes voorzichtig met een papiertje. Klaar.

Geen gewoon leidingwater, want dat bevat kalk. Een literfles gedemineraliseerd water kost bij het Kruidvat slechts 50 cent. 

 

 

Volgens mij gebruik je heel andere coils dan er in de Q16 gaan, hier gaan die ieniemienie coils (justfog 14-serie) in waarbij het lastig zonder (ervaren) gepriegel bij de coildraad te komen is (en/of deze samen met het wickje te veravngen). Door deze coils te weken in water, wodka of jouw oplossing klinkt het piepkleine stukje katoen in en dat maakt het er niet beter/smakelijker/gezonder  dampen op. En de vraag is of je dit soort coil uberhaupt hebt bereikt/schoongemaakt hebt.

 

Het beste is dit soort coils gewoon te vervangen als deze op zijn, of rekening te houden met de liquid die je gebruikt (hoog PG, geen zware smaken zoals tabak, koffie en bakery). Via Alie of FastTech kun je ze evt. goedkoper kopen, mocht je er hard doorheen geraken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tsiis said:

 

Volgens mij gebruik je heel andere coils dan er in de Q16 gaan,

 

Ik heb helemaal nooit een  Q16  gebruikt, maar heb vroeger wel mini-coils van allerlei andere tankjes zelf herbouwd.

Die dingen zijn in principe > allemaal hetzelfde < 

 

Alles maar meteen weggooien, heb ik nog nooit gedaan. 

 

 

Edited by Marianna
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Marcel loves E6 said:

En weet je ook zeker dat deze vrij is van de regelmatig door jouw genoemde foute ingrediënten?

Nee, maar  't kan natuurlijk even nagevraagd worden. 

 

 

Edited by Marianna
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Marcel loves E6 said:

En weet je ook zeker dat deze vrij is van de regelmatig door jouw genoemde foute ingrediënten?

Overigens heb ik voor foute ingrediënten in bepaalde liquids vaak gewaarschuwd, maar dat werd meestal niet in dank afgenomen.

Men wenste zich daar niets van aan te trekken, vaak onder het mom "blijft gezonder dan roken". 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Marianna said:

Overigens heb ik voor foute ingrediënten in bepaalde liquids vaak gewaarschuwd, maar dat werd meestal niet in dank afgenomen.

Men wenste zich daar niets van aan te trekken, vaak onder het mom "blijft gezonder dan roken". 

 

Ja ok, snap ik, maar is dat een reden om van je geloof af te vallen en dan ook maar "foute" aroma's voor te stellen? Lijkt me niet toch?

Ik weet wel dat bv Capella van dat spek aroma is afgestapt omdat die smaak niet goed is na te bootsen zonder die "foute" ingrediënten. Daarom is er dus ook geen Bacon V2.

 

Overigens ... ik weet niet of highdesertvapes wel eerlijk antwoord zou geven op vragen. :weetnie

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Marianna said:

Ik heb helemaal nooit een  Q16  gebruikt, maar heb vroeger wel mini-coils van allerlei andere tankjes zelf herbouwd.

Die dingen zijn in principe > allemaal hetzelfde < 

 

Alles maar meteen weggooien, heb ik nog nooit gedaan. 

 

In principe zijn coils hetzelfde (duh), maar de schaal en de bereikbaarheid t.a.v. "schoonmaken" en de mogelijkheid van de evt. te vervangen materialen zijn soms anders, zeker met het "vernuft" van tegenwoordig. Fabrikanten maken nu graag coils die lastig zijn om te herbruiken (zodat ze meer kunnen verkopen). Ik heb het je al eens eerder aangeboden en doe het nog maar eens: ik heb nog een zooitje gebruikte Justfog 14-serie coils en sta deze graag aan je af om zelf te ervaren hoe dat is met zgn. schoonmaken en recoilen en wicken. Doe ik er ook een passend tankje en evt. een ego batterij bij zodat je het resultaat kunt proeven.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Nynke said:

Nog even een vraagje voor the martin: wat is RTA?

Ben nog niet helemaal thuis in alle afkortingen en begrippen; )

 

RTA : Rebuildable Tank Atomizer (Herbouwbare Tank Verdamper)

 

Oftewel een tankje waarbij de gloeispiraal gemakkelijk te vervangen is.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, the martin said:

RTA : Rebuildable Tank Atomizer (Herbouwbare Tank Verdamper)

 

Oftewel een tankje waarbij de gloeispiraal gemakkelijk te vervangen is.

Dank je wel! Heb alleen een smartphone dus lastig te vinden. Heb inmiddels de verklarende woordenlijst ook een beetje bestudeerd ?

Ik ontdek steeds meer op dit forum.

 

Wat dat snaaien betreft: ik merk dat ik gewoon helemaal geen behoefte heb aan meer eten dan normaal, sterker nog: minder!

Ben sowieso geen liefhebber van zoet (gek dat ik dus juist wel helemaal wild ben van de Hot Italian, cappuccino en caramel in mn dampers. Misschien omdat ik ook regelmatig sigaartjes met vanille/caramelsmaak rookte..)

Hou meer van hartig maar ook daar heb ik eigenlijk geen behoefte aan nu. 

L33ntje: geweldig om jouw verhaal over eten (hartig) en dampen te lezen!

 

Het verhaal over coils reinigen "parkeer" ik vooralsnog even; misschien  dat ik dat ga doen als ik een keer een andere damper met andere coils heb.

Wel erg interessant om jullie info daarover te lezen, dank jullie wel!

 

Wat mij opvalt is dat als ik iemand zie die staat te dampen (op straat, op m'n werk), en ik vragen stel daarover, dat dampers erg toeschietelijk zijn en graag bereid zijn om info te geven. Tot nu toe vind ik het een vriendelijke wereld, ook op dit forum. Beginners worden respectvol behandeld valt mij op.

Gisteren bijvoorbeeld liep ik op iemand af met werkelijk ENORME dampwolken om zich heen (stond bij een rookpaal), en toen ik interesse toonde begon hij vol enthousiasme van alles te vertellen over zijn hobby.

Erg leuk. Ook hij legde van alles uit over het reinigen van coils. Overigens had deze persoon een uitermate geavanceerde damper en het verhaal was erg technisch ?

Voor een groentje als ik haast niet te vatten. Maar ondanks de vraagtekens die om me heen hingen (af en toe zal ik een beetje glazig gekeken hebben) heb ik de essentie van zijn verhaal wel begrepen. Het maakt me nieuwsgierig en enthousiast.

 

Afijn, ik ga een beetje off topic...

 

 

 

 

Edited by Nynke
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...