Jump to content

Taifun GT4 Authentic vs. Ulton clone + nano kits (OG+clone)

Recommended Posts

Dus ... veel te lang geleden had ik beloofd dat ik een vergelijkende review tussen de originele Smokerstore Taifun GT4 en de Ulton GT4 zou schrijven, maar tijd is er niet altijd en ik wou dit toch min of meer degelijk doen. 

De OG GT4 heb ik gekocht bij Smokerstore te Aachen in de winkel, en is dus 100% autentiek. De nano kit komt eveneens rechtstreeks van Steam Tuners en is dus ook 100% authentiek. 

De Ulton clone en de nano kit komen beide van 2f en ik moet zeggen dat het een zeer goede ervaring was om te kopen. Ik had een bestelling van 2 RTA's, 2 RDA's en nog wat extras zoals de nano kit. Even moeten wachten tot alles in stock was, maar er werd vlot gecommuniceerd bij vragen en via DHL shipping was het op 3 dagen bij mij vanaf de dag dat het verzonden was. 

Nu dan, de vergelijkende review.... 😁

Ik ben heel heel erg verrast door deze clone. De OG RTA is op korte tijd mijn favoriete RTA geworden. Mijn Reload RTA was mijn go-to RTA (hoewel ik 80% RDA's gebruik), maar die staat nu eigenlijk al even op mijn vape-shelve. Ik had nooit verwacht dat deze clone zo dicht bij het origineel zou komen als het is. 

Op de foto's onderaan zien jullie ofwel één onderdeel en dan zeg ik erbij of het van het origineel is of niet, ofwel beide in 1 foto en dan is het originele onderdeel steeds links te vinden. 

Hier zijn ze dan. Beide RTA's, zoals gezegd OG links, clone rechts. Zeer moeilijk om een visueel onderscheid te maken tussen beide. 

Het enige dat je min of meer kan zien is dat de hoeken van de uitsparingen in de kooi rond het glas iets minder afgerond zijn op de Ulton versie, maar voor de rest is er absoluut niks op aan te merken!

z0cT1pq.jpg

Volledig uit mekaar gehaald blijven de verschillen minimien. Je moet er echt naar zoeken en ik heb er eigenlijk (visueel) nog geen gevonden. 

SitSuRL.jpg

Beetje meer close up van het ogineel in al zijn onderdelen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het origineel ongeveer 3 weken gebruikt heb toen ik deze foto's gemaakt heb en de clone volledig nieuw was. Ondertussen heb ik de clone ook een flinke poos gebruikt en mijn mening erover hou ik even tot het eind 🙂

STED9K2.jpg

Clone in stukjes...

PtiB9RI.jpg

Laten we bovenaan beginnen, de driptips! 

Opnieuw, zo goed als geen verschil te zien tussen beide. Je ziet dat ze wat anders gedraaid zijn, maar dan moet je al van zeer dichtbij gaan kijken. 

Het origineel is wat meer afgerond en de hoek waarmee naar de 510 opening gegaan wordt is wat groter. 

De ervaring is echter identiek. ik zou het niet merken als ik ze zou verwisselen. 

hB1QnhQ.jpg

Xez134P.jpg

Bovenkant van de RTA (OG boven, clone onder en dan samen) en hier begin je wel verschillen te zien in de kwaliteit van het CNC draaien. De clone versie is natuurlijk niet zo goed afgewerkt als het origineel, maar het blijft zeer goed gedaan. Ik heb denk ik geen enkele andere RTA uit China die zo goed gemaakt is als deze Ulton. 

LJ1EoLD.jpg

vIY0wct.jpg

LP6R5EC.jpg

Op de foto hieronder kan je het best zien waarom de kwaliteit van het CNC draaien minder is op de clone. De randen zijn niet zo goed afgewerkt en scherp. 

Op het orgineel zijn deze volledig fluweelzacht afgewerkt. Je kan zien dat er kleine stukjes stof van de handdoek die ik gebruikt heb om de atty proper te maken zijn blijven haken aan de ruwe kanten. 

Maar wat misschien moeilijker zichtbaar is is middenin de chimney. Helemaal onderaan steekt er een stuk van de schroefdraad uit die ik er nadien gewoon met een tang kon afhalen. Dat was dus een duidelijk verschil in kwaliteit van de afwerking. MAAR! alles draait even zacht en smooth in elkaar zoals op het origineel. Meer zelfs (ik heb niet alle onderdeel geprobeerd, maar toch enkele) de topcap van Ulton past gewoon op het origineel. Schoeft er netjes en zonder enige moeite in en past perfect!

5bXLVc7.jpg

Vergelijkende foto van beide decks. Begint een beetje afgezaagd te worden, maar zeer weinig verschillen visueel. 

Grootste verschil is de kleur van de insulator. Op de clone is deze het klassieke beige, op het origineel zwart. 

Veel mensen denken dat PEEK standaard gebruikt word als insulator, maar op vele goedkope producten is het gewoon beige plastic. 

PEEK heeft een behoorlijk hoog smeltpunt (bijna 350 celcius), ik heb al vele van deze dingen gesmolten onder veel lagere temperaturen. 

Geen idee wat Smokerstore gebruikt. Er zijn vormen van PEEK in zwart verkrijgbaar, hoewel vrij uitzonderlijk.

Maar ik zou de handleiding even moeten bekijken om het zeker te weten. 

KqBOLW1.jpg

Vergelijkende foto topcap. Visueel geen verschillen, maar de "knurling" op de top cap is veel ruwer bij de ulton dan het origineel. Het voelt echt aan als een rasp. Als je er een watje over zou wrijven zou het vol hangen met pluisjes. Bij het origineel zou er niets blijven hangen, als jullie begrijpen wat ik wil zeggen. 

IiziCIW.jpg

Bovenkant van de topcaps, opnieuw bijna exacte kopie. 

Sorry voor de vingerafdrukken op het origineel. Had het even moeten opwrijven vooraleer ik de foto maakte. 

5VtLwDy.jpg

Onderkant van de topcap. Hier zie je wel dat er op de Ulton een dikkere dichtingsring gebruikt werd, maar voor de rest identiek. 

Op de dichtingsringen kom ik nog terug, want dat is eigenlijk het grootste issue van deze clone. 

Misschien ietsjes andere hoeken gebruikt voor de fabricage. Maar kleine afwijkingen tov. het origineel. 

8Om5Jwe.jpg

AFC ringen, opnieuw visueel identiek, maar ruwere afwerking van de "knurling" op de clone. 

osNxrc1.jpg

Juice flow ringen idem, ruwere afwerking van de "knurling" en de hoeken zijn wat ronder afgewerkt op het origineel. 

De clone is absoluut scherper aan de hoeken van de openingen.

T5RVSFh.jpg

Tenslotte nog een vergelijking tussen de richting van de airflow van het origineel vs. de clone. 

Dit is nog steeds een issue voor andere clones meen ik (sommige gaan gewoon recht naar boven, wat wel een groot verschil zou maken volgens mij), maar op deze Ulton is de hoek identiek als op het origineel. 

Ik heb er een coiling tool in gestoken zodat de hoek waaruit de lucht de coil raakt duidelijk wordt en dit lijkt me identiek. 

Heb er geen geometrische driehoek tegen gehouden, maar zoals je op de foto ziet is er gewoon geen verschil in de "aanvalshoek".

Laat ook duidelijk zien waar je die coil wil. De onderkant van de coil zit best ongeveer gelijk met de bovenkant van de slots voor je draad. 

Het andere (lager gelegen) airflow blok komt overigens op dezelfde hoek binnen, je hoeft je coil dus niet meer naar links of rechts te plaatsen. 

De airflow kruist exact in het midden. 

m9kb5Fv.jpg

Q208zJY.jpg

Dat was het zowat voor de RTA zoals hij standaard komt. 

Nu de Steamtuners nano kit vs. de clone (eveneens Ulton meen ik). 

Beide langs elkaar en hier zie je meteen enkele visuele verschillen. 

Het PMMA op het origineel is transparanter dan bij de clone, waardoor je ook de schoefdraad beter ziet, het steamtuners logo, etc.

Voor zij die dit zouden kopen, hou er rekening mee dat de top cap omgekeerde draad heeft. Iets dat op de clone overigens ook zo is. 

GV9Lxsl.jpg

Alle onderdelen apart

DW02qAa.jpg 

Ook hier zie je een visueel verschil tussen beide. 

Functioneel geen verschil, maar je ziet wel dat het niet dezelfde onderdelen zijn. 

Het metaal van het origineel lijkt me wat meer gepolijst

IwOVEuz.jpg 

De chimney van beide. 

Wat hier niet goed opvalt, maar in realiteit wel, is dat het logo op de clone een beetje scheef staat. 

Het staat ook iets hoger op de clone. Maar voor de rest lijken me deze beide onderdelen exact hetzelfde. 

De dichtingsring op het origineel zat niet juist, ik heb dit pas gezien toen ik de foto's bewerkte. Maar deze hoort, zoals op de clone, helemaal onderaan te zitten, tegen dat lipje. 

tuBY5ef.jpg

Binnenkant van de chimney. Opnieuw wat meer polish op het OG onderdeel, maar verder geen verschillen. 

yz4WubP.jpg

Zo dat was het dan voor wat de foto's en vergelijkingen betreft. 

Ik denk dat het wel duidelijk is dat de Ulton clone RTA en nano kit zeker als 1:1 kunnen beschouwd worden. De onderdelen die ik geprobeerd heb zijn onderling verwisselbaar. 

De verschillen tussen beide zijn minimien en vooral cosmetisch. 

Je moet echt beide tegelijk kunnen bekijken om te weten of je met het origineel of de clone te maken hebt. 

De kwaliteit van de damp is identiek.

Ik heb in beiden mijn standaard zelf gemaakte tri-core fused clapton geplaatst (3*26/36), 5 wraps over 3mm, ni90, wicks (cotton bacon prime) even lang en dik, zelfde liquid, ...  

Ze dampen 100% hetzelfde! Geen problemen met dryhits. 

MAAR ... de toleranties van de dichtingsringen zijn niet hetzelfde op de clone! 

Alles draait wat losser dan op het origineel. De dichtingsringen op het origineel moet je invetten met wat liquid, of zoals mij met wat pure VG, want anders zit alles moervast. 

Op de clone is alles vrij los. Het lijkt prima tot je de RTA een tijdje gebruikt. Hij lekt een beetje onderaan.

Je ziet het pas als je de RTA van je mod af schroeft, maar tussen de onderkant van de RTA en de mod zal behoorlijk wat liquid na enkele dagen. 

Echter het lekt niet erger dan de meeste RTA's die uit China komen van de grote merken. De enige RTA's die ik heb die volledig droog blijven zijn de Reload RTA en de OG GT4. 

Bovendien zie je een miniem stukje o-ring uitsteken in 1 van de aiflow openingen omdat de dichtingsring zo los is. Ik heb het al proberen op te lossen door deze te vervangen met de ringen die erbij komen, maar dit lost niks op. De enige oplossing is één van de originele Taifun ringen te gebruiken en dan blijft het droog. 

Maar dit ga ik niet doen. Mijn OG GT4 blijft volledig OG en de clone de clone. 

Beide zitten in mijn dagelijkse rotatie. Ze zijn beide top. 

Vraag is natuurlijk is het origineel zijn prijs waard als je ziet dat er zo weinig verschillen zitten tussen beide. 

Origineel: RTA 149€, Steamtuners kit 45€ + 10€ shipping = 204€ (ik kocht bij Smokerstore nog een bijpassende brede driptip erbij aan 12€ en een triple window aan 29€, dus totaal 245€)

Clone: RTA 28,9$, nano kit 7,5$ + DHL shipping 25$ = 61,4$ (vandaag 53,14€)

Dus toch wel een behoorlijk verschil in prijs. 

Ik vind het echter wel zijn waarde hebben. Zonder het origineel zou er nooit een clone zijn van deze fantastiche RTA. Bovendien is het gewoon gemaakt Duitsland, wat het een duurder product maakt. Daar kan je niet om heen. De Duitse loonkosten voor de productie alleen al zouden de verkoopprijs van de clone niet dekken volgens mij. Dus daar moet zeker rekening mee gehouden worden. 

De smaak is werkelijk waar fenomenaal voor een RTA (clone en OG). Ik heb geen enkele andere RTA die me een betere smaak geeft dan deze. 

Ik heb RDA's die me meer smaak geven, maar dit komt zeer, zeer dicht in de buurt! Let wel, ik hou van een restricted lung damp. Als je hier niet van houdt, niet kopen. 

Het origineel is uitzonderlijk goed gemaakt. Geen enkele sporen van slecht CNC werk, o-ringen moet je wat lubrificeren, maar passen perfect. 

Ik heb geen enkele, maar dan ook geen enkele klacht over deze RTA. Ik heb spijt van sommige dure damp-aankopen. Maar heb nog geen seconde spijt gehad van deze aankoop.  

De clone heeft zijn "issues", maar is wel uitzonderlijk goeg gemaakt. 

Ruwe afwerking, tot op het scherpe toe. Er zitten onderdelen aan die je makkelijk een flinke snee in je vinger zouden kunnen bezorgen.

De fit van de dichtingsringen is niet wat het moet zijn, deze zijn te los. Ook het installeren van een coil is iets moeilijker. De schoefjes bij het origineel pakken de draad van je coil vast als je ze naar benden schroeft. De schoefjes op de clone zo meer afgerond onderaan, waardoor je draad (vooral als je wat dikkere/bredere dingen zoals een tri-core fused gebruikt) makkelijker eruit glipt. Je moet dus echt zorgen dat je de beentjes van je coil met een pincet of schroevendraaier in dat kleine sleufje houdt zodat die niet weg kunnen springen. 

Ook de kwaliteit van de schroeven is merkbaar minder. Ze voelen wat ruw aan bij het schroeven en ik weet nu al dat dit geen 20 installs gaat overleven vooraleer ik de schroeven moet vervangen. 

Maar wat je krijgt voor je geld is weliswaar een uitstekend product. Ik heb nooit een ander chinees damp product in handen gehad dat zo goed gemaakt was eigenlijk. 

Ik heb bv. een QP Designs Fatality (100€, china made, designed in Canada) en die is bij lang na niet zo goed gemaakt als deze Ulton clone. 

Maar al bij al 2 fantastische producten. Ik wil wel geen van beide meer gebruiken zonder nano kit. 

De look van het origineel is niet erg "sexy", maar de nano kit lost dat volledig op en maakt er een zeer mooie RTA van. 

Om af te sluiten nog een foto van het origineel op mijn Rebel 75C 21700. 

Vape on Dampforumers! 💨💨💨

YFHjTS9.thumb.jpg.9d1c68577547368db22e76317e96d49f.jpg

Edited by Puff34
Correcties, toevoegingen, etc. ...
  • Like 10
  • Thanks 3

Mooie uitgebreide en duidelijke review ! Ik heb alleen een kloon en kan dus niet vergelijken met het origineel (behoudens af en toe een paar hijsen) en ik moet zeggen dat ik er ook zeer tevreden over ben, Van ruwe afwerking merk ik echter niks, dus vemoedelijk heb ik een andere kloon dan jij. Ik heb hem gekregen, en niet zelf gekocht, dus het is voor mij raden welke het is 😉 

Dat probleem met die o-ringen had ik ook met de shengray kloon en ik heb er wat o-ringen van andere tanks geleend, die net wat strakker pasten om het probleem op te lossen. Ook de shengray kloon is van hoge kwaliteit.

Bedankt voor dit vergelijkend warenonderzoek !!!

58 minutes ago, Madman said:

Dat probleem met die o-ringen had ik ook met de shengray kloon en ik heb er wat o-ringen van andere tanks geleend, die net wat strakker pasten om het probleem op te lossen. Ook de shengray kloon is van hoge kwaliteit.

Bedankt voor dit vergelijkend warenonderzoek !!!

Op mijn doosjes staat Shenray zou ik gekloonde klonen gekregen hebben :stom

• Haha 1

Hier ook erg blij met de UltonTaifun GT4, mijn favoriete rta!! Nano kit is ook besteld en tevens de Ulton Kayfun V5 (25mm) ook maar in het mandje gelegd 🙂

20180825-170102.jpg 

• Like 1