Jump to content
Chocka

Wat betekent bij een batterij de interne weerstand?

Recommended Posts

De interne weerstand van een batterij wordt bijna nooit gemeld, maar is wel erg belangrijk. De interne weerstand bepaalt of de batterij snel veel vermogen kan leveren of dat het vermogen geleidelijk wordt afgegeven. De interne weerstand bepaalt dus de toepassingsmogelijkheden van een gegeven batterij. Omgekeerd evenredig aan de inwendige weerstand is de zelfontlading: hoe lager de interne weerstand, hoe hoger de zelfontlading.Naarmate ze ouder worden stijgt echter de interne weerstand van batterijen.

 

Dus inwendige weerstand Ri = Ub / I, oftewel als voorbeeld een Sony VTC 6 kan theoretisch 30A hebben, dus Ri = 4.2 / 30 = 0,14 ohm 

 

Is ergens een overzicht wat de referentie waarden van verschillende batterijen zijn?

 

Want voor mijn Eneloop AA kan nog geen max belasting vinden, dus wordt het lastig iets uit te rekenen.

 

En wetende dat hoe ouder hoe hoger de Ri zal gaan worden, mag je dan zeggen dat een Sony VTC 6 met een Ri van 0.30+ milli ohm niet zwaarder belast mag worden dan 10~12A, of eigenlijk vervangen zal moeten worden?

 

 

Edited by Chocka
typefout eenheid aangepast

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geloof me, je zult geen Sony VTC 6 batterij aantreffen van 0,14 milliohm. Denk eerder dat je uitkomt op 14 milliohm...........

Naarmate de batterij ouder wordt en dus de interne weerstand hoger, zullen de batterijen minder presteren, eerder leeg raken. Dus je kunt ze nog wel hetzelfde belasten, maar ze houden het dan gewoon minder lang vol. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

4,2/30 = 0,14  ohm, niks millli ervoor, dan wordt het 140 milliohm.

 

Als een nieuwe batterij getest is door Mooch op bv 30 ampère en door veroudering loopt de interne weerstand op, dan wordt die batterij warmer bij diezelfde 30 A belasting. Beetje overkill bij de keuze van je batterijen kan helemaal geen kwaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Raycoupe, volgens mij klopt de formule niet, of wordt fout toegepast. De meting van de Opus BT-C3100 wordt weergegeven in milliohm.

De gemiddelde waarden van mijn 52 batterijen zit ongeveer op 20 milliohm.

Een batterij met een interne weerstand van 140 millohm, zou ik meteen weggooien.......

Edited by Steamboy

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Steamboy said:

@Raycoupe, volgens mij klopt de formule niet, of wordt fout toegepast. De meting van de Opus BT-C3100 wordt weergegeven in milliohm, toch ?

Het is idd te kort door de bocht, dat amperage getal is arbitrair gekozen, wishful getalletje van de fabrikant. Pak je de resultaten van Moosch, dan is het puur het amperage waarbij de batterij de 100 graden niet overschrijdt. Ook het voltage 4,2 klopt niet, dat is hoogstens onbelast als hij net vol is, terwijl je juist wilt kijken naar wat het ding onder belasting doet.

 

Wil je het echt weten, zet je die batterij in een opstellinkje waarbij je hem belast met bv. een coil met bekende weerstand en dan ga je de spanningsval meten over de coil en het amperage wat er loopt. Wat rekenwerk verder 'mis' je dan de interne weerstand van je batterij in de stroomkring en kun je die uitrekenen.

 

Ik heb die Opus lader nog niet, maar ben voornemens er eentje aan te schaffen zodra ik de Nitecore I4 verkocht heb (Altijd zo'n ding op reserve liggen hier, maar twee in totaal is wel genoeg).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, Mooch, verhaal apart.....ik geloof de man wel en hij legt veel zaken uitstekend uit, maar 100°C niet overschrijden, dat vind ik echt een dingetje dat ik niet begrijp.

Heet water uit de kraan is ongeveer 60°C, daar houdt je je handen echt niet in zonder ze te verbranden.

Ik heb nog nooit een batterij gehad, die ik direct na gebruik, niet meer vast kon houden. En geloof me, ik heb soms zeer zware settings waarbij ik met gemak 40A of meer trek.

Dus vraag ik me af, wat moet je doen om een batterij tegen de 100°C te krijgen ? In denk dat je dat alleen kunt bereiken wanneer je doelbewust een batterij op een idiote manier probeert stuk te krijgen. Ik kan geen enkele "normale" gebruikers setting bedenken waarbij ik dat voor elkaar krijg. Dus waarom de referentie waarde van 100°C ?  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na wat verder zoeken kwam ik deze site tegen, misschien wat gedateerd uit 2010, maar de info zal niet verschillen met vandaag. 

 

Wat ik er op maak is dat batterijen gemiddeld vanaf het nieuwe begin 0.14 ~ 0.18 ohm interne weerstand (Ri) hebben. Ri van een AA Alkaline loopt bij een verbruik van 80% op tot 1 ohm, en een Nihm batterij schijnt dat ongeveer de helft te zijn. Maar een Nihm laad je weer op, en zal nooit meer terugkomen op 14-18 waarde als dat die had. Benieuwd wat de verloop waarde daarna gaat worden.

Edited by Chocka

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minutes ago, Steamboy said:

Ja, Mooch, verhaal apart.....ik geloof de man wel en hij legt veel zaken uitstekend uit, maar 100°C niet overschrijden, dat vind ik echt een dingetje dat ik niet begrijp.

Heet water uit de kraan is ongeveer 60°C, daar houdt je je handen echt niet in zonder ze te verbranden.

Ik heb nog nooit een batterij gehad, die ik direct na gebruik, niet meer vast kon houden. En geloof me, ik heb soms zeer zware settings waarbij ik met gemak 40A of meer trek.

Dus vraag ik me af, wat moet je doen om een batterij tegen de 100°C te krijgen ? In denk dat je dat alleen kunt bereiken wanneer je doelbewust een batterij op een idiote manier probeert stuk te krijgen. Ik kan geen enkele "normale" gebruikers setting bedenken waarbij ik dat voor elkaar krijg. Dus waarom de referentie waarde van 100°C ?  

Waarschijnlijk omdat batterijen 100 graden kunnen hebben zonder dat het schade of problemen oplevert. Ik denk dat Mooch ook uiteindelijk heeft moeten kiezen voor een vaste waarde, zodat vergelijking tussen batterijen mogelijk is.

 

Mijn batterijen worden ook nooit warmer dan handwarm bij normaal gebruik, maar wij pulsen maar kort. Mooch legt zo'n ding in een testbankje en laat hem met die volle belasting van soms dus wel 35 ampère leeglopen (duurt een minuut of vijf).

 

Met m'n zaklamp (Olight S30RII met enkele meegeleverde 18650) op de hoogste stand, dat is zo'n 10 a 12 ampère, wordt het ding toch behoorlijk warm als ik hem tien minuten laat branden. Het wordt dan een handenwarmertje die bijna te warm is om aan te pakken.

 

Edit:

Ah, kijk, wat gevonden voor zoiets als de Samsung 25 R:

"The typical DC IR (which I'll just call IR) of a new Samsung 25R battery at room temperature is roughly 0.022-0.025 ohms." https://www.e-cigarette-forum.com/blog-entry/what-is-battery-internal-resistance.7569/

 

Bij 35 ampere heb je dan in de batterij 35 in 't kwadraat x interne weerstand van 0,025 ohm, dus zo'n 30 watt warmte ontwikkeling in je batterij zelf. Dat is dus wel aanzienlijk minder dan de coil die je mee opstookt.

 

 

Edited by Raycoupe

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, Chocka said:

Na wat verder zoeken kwam ik deze site tegen, misschien wat gedateerd uit 2010, maar de info zal niet verschillen met vandaag. 

 

Wat ik er op maak is dat batterijen gemiddeld vanaf het nieuwe begin 0.14 ~ 0.18 Ω interne weerstand (Ri) hebben. Ri van een AA Alkaline loopt bij een verbruik van 80% op tot 1 ohm, en een Nihm batterij schijnt dat ongeveer de helft te zijn. Maar een Nihm laad je weer op, en zal nooit meer terugkomen op 14-18 waarde als dat die had. Benieuwd wat de verloop waarde daarna gaat worden.

Die site gaat voornamelijk over NiCd en NiMh cellen, met een voetnoot over L-ion cellen. Dat getal geldt dus kennelijk voor de gemiddelde oplaadbare AA NiMh/NiCd batterij.

 

Nuttige stof nog steeds, want die interne weerstand van je batterij zorgt er voor (en de mod, contactpunten en uiteraard de coil) dat de ruwe spanning gemeten aan de polen van de batterij, niet zomaar in formules ingevoerd kunnen worden bij een belast systeem. Op het moment dat de vuurknop contact maakt en de stroomkring wordt gesloten, daalt de spanning aanzienlijk (op een mechmod). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...