Jump to content

Sport en dampen


Guest Frez

Recommended Posts

Hey, 

Ik ben een fanatiek (cardio) sporter met een slechte gewoonte van af en toe roken. Met name tijdens uitgaan. Mijm grootste reden om hiermee te stoppen is dat ik het merk aan mijm sportprestaties, soms kom ik na stevig roken adem te kort. Nu ben ik al enige tijd gelukkig gestopt met roken en ben ik begonnen met dampen. 

 

Ik voel mij na een aantal dagen ook beter. Ik vroeg mij echter af of dampen daadwerkelijk beter is voor mijn sportprestaties wanneer ik dit vergelijk met roken. 

 

Groetjes 

Link to comment
Share on other sites

Welkom @Frez

14 minutes ago, Frez said:

Ik voel mij na een aantal dagen ook beter. Ik vroeg mij echter af of dampen daadwerkelijk beter is voor mijn sportprestaties wanneer ik dit vergelijk met roken. 

Dat herkennen de meeste van ons, jezelf beter gaan voelen, meer adem hebben, veel meer energie en smaak die terugkomt. Persoonlijk ben ik niet sportief, nooit geweest, wat ik wel gemerkt heb na het overstappen van ongeveer 30 Cameltjes per dag gedurende 27 jaar naar dampen was dat ik in alle opzichten lichamelijke verbeteringen voelde.

 

Neem traplopen, toen ik nog rookte was de derde verdieping een tocht van hijgen, kreunen en steunen, al vrij kort na de overstap kwam ik lachend boven.

Ook met wandelingen in het bos of op het strand ging het van ff wachten ik ben kapot naar nog lang niet moe... sprintje  

 

Of dampen beter is voor je sportprestaties, geen idee, in vergelijk met roken weet ik het wel zeker ?? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Frez said:

Hey, 

Ik ben een fanatiek (cardio) sporter met een slechte gewoonte van af en toe roken. Met name tijdens uitgaan. Mijm grootste reden om hiermee te stoppen is dat ik het merk aan mijm sportprestaties, soms kom ik na stevig roken adem te kort. Nu ben ik al enige tijd gelukkig gestopt met roken en ben ik begonnen met dampen. 

 

Ik voel mij na een aantal dagen ook beter. Ik vroeg mij echter af of dampen daadwerkelijk beter is voor mijn sportprestaties wanneer ik dit vergelijk met roken. 

 

Groetjes 

Ik sport ook veel (cardio is daar een onderdeel van) en wat ik gemerkt heb is dat toen ik nog rookte mijn hersteltijd (vooral bij interval trainingen) veel langer was en mijn hartslag aanzienlijk hoger was. Sinds dat ik vape is mijn gemiddelde hartslag een stuk lager, kan veel makkelijker hogere intensiteit aan qua training om in de juiste hartslag-zone te blijven, zweet ik een stuk minder en herstel ik merkbaar sneller. Met roken rookte ik ruim een uur voor m'n training niet meer omdat ik daar last van had (sneller buiten adem etc), met vapen heb ik dat niet. Wat het verschil is met niet vapen en sporten vs wel vapen en sporten kan ik je niet vertellen eigenlijk ?

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ik ben na het stoppen wel een bak spek aangekomen, van 74 naar 95 kilo in 4,5 jaar, ben er het laatste half jaar weer 6 kwijt geraakt, niet door sporten maar door gewoon niet alles opvreten ? 

 

Maar daar zal jij met je cardio waarschijnlijk niet zo een last van krijgen.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ik merk het bij het traplopen en zwemmen. Ik kan gemakkelijker de trap op lopen op mijn werk (drie verdiepingen) en met zwemmen kan ik meer sprintjes trekken zonder halverwege de baan (50m) de snelheid te moeten verminderen.

En ik damp veel: eigenlijk continu als ik wakker ben, zelfs op mijn werkkamer als ik even de kans krijg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Sub-Ωhm said:

Ik ben na het stoppen wel een bak spek aangekomen, van 74 naar 95 kilo in 4,5 jaar, ben er het laatste half jaar weer 6 kwijt geraakt, niet door sporten maar door gewoon niet alles opvreten ? 

 

Maar daar zal jij met je cardio waarschijnlijk niet zo een last van krijgen.

Als je op aarde 100 kg weegt, dan weeg je op mars ong. 38 kg. Je bent dus niet vet, je zit alleen op de verkeerde planeet. 

  • Haha 8
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Nijmegensmoke said:

Als je op aarde 100 kg weegt, dan weeg je op mars ong. 38 kg. Je bent dus niet vet, je zit alleen op de verkeerde planeet. 

Nu begrijp ik meteen waarom de mars mannetjes & vrouwtjes nog niet geland zijn op aarde :fluit

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Just now, Benzoboss said:

Het dampen zal niet veel bijwerkingen geven op dat gebied.

Maar ik zou er niet aan beginnen als ik jou was.

Smiley vergeten?

 

Bedoel je het dampen of het sporten btw? 

 

On a slightly related note:  Er zijn meer mensen overleden aan sporten, dan aan dampen !!

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nee geen smily vergeten lol.

Ik bedoel het dampen.

En er zijn idd meer mensen overleden aan sporten dan dampen.

Maar dampen is nog niet zo oud dus dat kan nog veranderen.

Dampen is BETER dan roken maar dat betekent niet dat het gezond it.

Minder slecht ja gezond nee.

Waarom zou je dat risico nemen als je niet eens rookte.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Benzoboss said:

Nee geen smily vergeten lol.

Ik bedoel het dampen.

En er zijn idd meer mensen overleden aan sporten dan dampen.

Maar dampen is nog niet zo oud dus dat kan nog veranderen.

Dampen is BETER dan roken maar dat betekent niet dat het gezond it.

Minder slecht ja gezond nee.

Waarom zou je dat risico nemen als je niet eens rookte.

TS geeft aan dus wel te roken :roddel

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tjah, als je het zo stelt. Als je niet rookt, zie ik het nut er ook niet van in om te gaan dampen. Maar iets wat je lekker vindt hoeft toch niet perse bij te dragen aan je gezondheid? Alleen omdat het niet bewezen is dat het misschien niet gezond is? 

Mompelt iets over chips, ijsjes, chocola, bergbeklimmen, sky diven, 3x per dag sex, wonen aan een drukke weg of centrum of überhaupt een stad, veel te lang opblijven, feestjes, reizen..... 

Link to comment
Share on other sites

Iedereen enorm bedankt voor de reacties! Ik was inderdaad een roker, ik merk dat stoppen met roken lukt door het dampen ? vandaar dat ik nieuwsgierig was of dit dus een beter alternatief is in relatie tot mijn ademhaling en sportprestaties. Dan is het extra motivatie om te blijven dampen en hier langzaam mee af te bouwen naar de 0mg nicotine ?

Link to comment
Share on other sites

Als hardloper kan ik ook uit ervaring spreken dat met dampen i.p.v. roken je veel beter en makkelijker sport. En eigenlijk is dat wel logisch ook. Als je sport heeft je lichaam behoefte aan extra zuurstof voor je spieren, organen etc. De (extra) zuurstof in je lichaam wordt getransporteerd door middel van je bloed en het transportmiddel zijn je rode bloedlichaampjes. Maar... rode bloedlichaampjes absorberen nog eerder koolmonoxide dan zuurstof. Bij roken komt veel koolmonoxide vrij wat dus in je bloedsomloop komt en zich dus hecht aan je rode bloedcellen., met als gevolg dat er dus geen plaats meer is voor extra zuurstof! Door dat koolmonoxide lang in het bloed blijft zitten heeft 1 a 2 uur voor het sporten niet roken weinig zin. Bij dampen komen er geen verbrandingsproducten vrij en dus ook geen koolmonoxide...

Sinds ik damp loop ik veel lekkerder, sneller en mijn hersteltijd is veel korter. 

 

Oja, nicotine heeft nauwelijks tot geen invloed op de sportprestaties.

Edited by Bob61
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ik mountainbike nu al zo'n (pak hem beet) 10 jaar, waarvan ik de 1e acht nog rookte. Toen reden we al 'rondjes' van een kilometer of 40~50 , maar merkte op de laatste paar kilometers wel dat ik meer ging hoesten, en zeker geen peuk op zou moeten steken (Omdat ik dan de dievenmoord stak ..)
Ook het recupereren ging erg traag.

Nu ik damp heb ik ondervonden dat bovenstaande problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ja, de damper gaat gewoon mee onderweg .. en is zelfs door smaakjes met koolada en menthol verfrissend te noemen !

Nu kan ik niet direct vergelijkingen trekken, omdat afgelopen zomer (2017) de ritjes in de Ardennen met 30°C afgelegd werden .. en dat sowieso een aanslag is op je lichaam .

EYkvtma.jpg


Dit jaar nog niet geweest, waarschijnlijk eind September nog een lang weekendje Eifel (Duitsland)

Edited by Mtb Zuidwijk
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Nijmegensmoke said:

 

Mompelt iets over chips, ijsjes, chocola, bergbeklimmen, sky diven, 3x per dag sex, wonen aan een drukke weg of centrum of überhaupt een stad, veel te lang opblijven, feestjes, reizen..... 

oh! daarom ruikt het in de omgeving van Nijmegen altijd naar verschroeid rubber :stom

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Nijmegensmoke said:

3x per dag sex

 

2 hours ago, Dr.Smoke said:

oh! daarom ruikt het in de omgeving van Nijmegen altijd naar verschroeid rubber :stom

t Grootste nadeel van condooms he ? 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Na meer dan een jaar gestopt te zijn met roken en dampen ben ik 2 weken geleden terug beginnen dampen, deels uit verveling, deels om te ontspannen. Twee maanden geleden had ik het hardlopen hernomen en ik had dus al wat conditie opnieuw opgebouwd. Bovendien kan ik daardoor vergelijken wat het effect is. Nu merk ik toch een verschil: sinds ik het dampen heb hernomen, is mijn gemiddelde hartslag hoger volgens mijn sporthorloge. Ook heb ik het gevoel dat het vooral de eerste kilometers moeizamer gaat.

Nu moet ik wel zeggen dat ik serieus heb doorgedampt: gemiddeld meer dan 15ml per dag. Maar het lijkt me toch dat dampen een negatief effect heeft op je sportprestaties, al zal ik er het momenteel niet voor laten.

Link to comment
Share on other sites

@inertom Je schrijft in je eerste post ook dat je CBD dampt en daarmee is het altijd uitkijken. Alles wat maar een vleugje oliën bevat, is een aanslag op je longen. Ik zou het bij normale, orale inname houden.

 

Wil je goed het effect van dampen op je sportprestaties ervaren, zou je dat met normale e-liquid moeten doen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik sinds ik gestopt ben met roken geen medicijnen voor de astma. Ik damp dl 3mg 20ml per dag. Helemaal stoppen met dampen zal altijd beter zijn voor je gezondheid denk ik. Heb meer energie lucht en mijn eten smaakt beter. CBD gebruik ik niet. Als je last hebt bij het sporten misschien toch stoppen met dampen? Denk ook dat het voor iedereen verschillend is welke werking het op je heeft. 

Link to comment
Share on other sites

Ik waan mij geen arts, maar is een gemiddeld hogere hartslag niet gewoon het gevolg van nicotine (op wat voor manier je het ook binnenkrijgt, of je nu dampt of kauwgom oid neemt)? En met roken krijg je ook nog alle andere troep binnen in je longen, wordt je conditie slechter door minder zuurstof opname en als gevolg nog een hogere hartslag. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...