Jump to content
Steamboy

In Den Beginne.....

Recommended Posts

Meneer Hon Lik heeft in 2003 een apparaatje bedacht dat bedoeld was ter vervanging van de sigaret. In 2004 heeft dit apparaatje in de binnenlandse (Chinese) markt gezet. In 2005/2006 is hij begonnen met de export van dit product. Wat was er dan daarvoor ?  Helemaal niets....? Is het toen pas echt begonnen ?

Stel het is in 2006 echt begonnen, ik ben pas in juni 2013 ingestapt met een eGo-T van 1100Mah met een CE-4 tankje. Wat was er dan voor de eGo-T ?

Herinnerd iemand zich nog namen van de producten die toen gebruikt werden, dus van VOOR de eGo-T ? 

Het eerst zag je volgens mij in NL van die supersmoker pennen. Zelf had ik een dergelijk ding ergens net na het millennium, weet alleen niet meer wanneer precies. Was het net voor of na m'n verhuizing terug naar NL, geen idee meer. Dat was eind 2003. Heb het ding laatst terug gevonden. Hij heet 'Mini sig', the smallest electronic sigaret in de world. Een Deluxe setje met twee accu's, lader, autolader en setje cartomizers kostte maar liefst 100 euro in de aanbieding.

't Was knap waardeloos, zeer strakke trek en in 't begin kreeg je nog een nicotine kick maar dat werd al snel minder. Eigenlijk was alleen een net verse cartomizer een trekje of tien te doen, daarna was het alweer zo zwakjes.

@Steamboy Vóór de Ego -T kan er inderdaad wel eerst de Ego / ego-achtige zijn geweest ; verschil minimaal, batterij in elk geval hetzelfde. Heel, heel jammer dat er van die eerste fora vrijwel niets meer te vinden is 😞 - en dat ik NIKS heb bewaard.  Ik weet het ook niet meer op de dag (of maand, of half jaar)  wel dat het ongeveer een goede anderhalf, twee jaar was nadat ik begonnen was (in juli 2007). Dus kan zomaar eing 2009 tot halverwege 2010 zijn geweest, maar niet veel later, want mijn eerste zomer in Duitsland ben ik uit de dampwereld gestapt. Wel had ik vrijwel al mijn Janty-spul al in huis voor het op de markt was, omdat ik in die periode nauw contact had met Ludo Timmermans van Janty. 

Mijn eerste dampers waren vooral Janty, Sedansa, Partysmoker (allemaal het zelfde model), Supersmoker (ook zelfde model) en vergelijkbare "merkloze" esigaretten. Had ze in zo ongeveer alle kleuren. Allemaal familie van dit spul 

attachment.php?thumbnail=468

Toen kwamen eind dat zelfde jaar de drukknop op dit penmodel, en de sigaretten met een smal filtertje, die er uit zagen als sigaretten. 

2-piece.jpg?w=700

En in het jaar daarna (loop van 2009 volgens mij al ?? ) kwamen de eerste Ego's van Janty. (Fabriek van Joyetech, dat klopt volgens mij wel). Van wat ik me herinner was de eerste gewoon Ego, later Ego C en volgens mij nog een paar varianten. 

1fbf23458d1cc7c543c0d5c6a3adb54c.jpg

Ego-T was de laatste waar ik er een paar van verbruikt heb voor ik begin 2010 langzaam afhaakte. Ik herinner me chter nog wel dat dat de eerste min of meer volwaardige esigaret was. Maar ik dacht ook dat het daar zou stoppen, en dus nooit wat voor mij zou worden. De zelfbouwer nog geprobeerd (zie boven), maar dat was ook geen succes. De eerste clearomizers uit die zelfde tijd waren beter. 

Ik zie hier al googelend op plaatjes nog de Ego VV en de Ego RGB voorbij komen, maar die zijn mij niet bekend dus zullen van later datum (2010 en later) zijn. 

Ik wil er even vanaf zijn of de Ego T nu al echt een clearomizer was zoals nu, of dat de eersten nog die gevulde "mondstukjes" hadden . 

Hier wel een leuk overzichtje gevonden

Afbeeldingsresultaat voor ego janty

De Ego T heb ik dus nog gehad, die daarna allemaal komen niet. 

Ik heb destijds die dingen die op echte sigaretten geprobeerd. Ze waren behoorlijk duur en de damp die eruit kwam, voldeed wel voor binnen, waar je niet mocht roken, maar ze konden het roken absoluut niet vervangen. Ik geloof dat dat toen ook niet echt de bedoeling was. Ze waren bedoeld om te kunnen dampen waar roken niet mocht. 

@Oomkobus, wat een schitterende winkel in veel oud materiaal. Je kunt er zelfs nog een Vamo V2 kopen met een Kangertech Pro 1 tankje.

Schitterend dat je deze shop onder de aandacht brengt, dankjewel !!

17 hours ago, Oomkobus said:

Tering dat ding kost nog steeds 100 piek56da82a5953e60135e045916997056e5.jpg

Wie nu nog zegt dat TellSell alleen rommel verkoopt... Zeer waardevast apparaatje dus. 😉

Supersmoker, mini-cig en Yanty.... Allemaal geprobeerd en te licht bevonden

Dan is er in de tussentijd toch wel een hoop veranderd, ten goede

Wanneer en hoe zijn b.v. de RDA's ontstaan en de mechmod's ?  Weet iemand dit ?

Toen ik midden 2012 weer begon te dampen waren de Atomic RDA en de Vicious Ant Cyclone een van de eersten zover ik weet. Ik heb me toen helemaal scheef gekocht.

Edit: spittend in mijn mails, deze rda’s zijn van rond oktober 2013. Ik ken geen oudere rda’s.

Edit edit: februari 2013 vind ik nog mijn bestelling bij dampertje voor een Vision Eternity RDA.

Volgens mij zijn de mechmods ook rond die tijd begonnen, maar misschien al een of twee jaartjes eerder. Er was al redelijk wat Golden Greek spul te koop.

Op de eerste dampfermesse in Oberhausen in 2013 waar ik was waren wel enkele mech mods te krijgen maar het waren er echt niet veel, misschien 10 of zo.

Ik ben in 2007 echt begonnen met janty’s. Eerst de janty classic pens, daarna janty dura’s. Snap eigenlijk nog altijd niet helemaal waarom ik toen toch nog teruggevallen ben want die dingen waren best te doen. Alleen heel erg prijzig, met een eurootje of 8 voor een coil.

Hier staat ook nog een en ander: https://www.misthub.com/blogs/vape-news/history-and-evolution-of-vape-coils

Leuk weer eens even terug te denken :).

Edit: vapourart was ook een van de vroege mechmodmakers. Ik lees net dat ze een half jaar geleden gestopt zijn. Dat is wel jammer want zij hadden mooi spul, alleen weer veel en veel te duur. Mijn GP Paps X was toch een dikke 160€ indertijd. (Okt 2013).

Ondertussen staat deze post lekker door mekaar maar ja

Oja, Partysmokers heb ik ook nog gebruikt.   

Aangezien ook YouTube grote schoonmaak heeft gehouden, hoop Ik dat de reviewers van vroeger 't de moeite waard vinden om hun oude filmpjes nogmaals te uploaden.

Hier een voorbeeld van GrimmGreen, die in 2012 schrijft, dat deze video over de eGo-Twist  al heel oud is:

https://youtu.be/Ol-Ol8qWPic

Posted (edited)
22 hours ago, Steamboy said:

Wanneer en hoe zijn b.v. de RDA's ontstaan en de mechmod's ?  Weet iemand dit ?

Hoe ze zijn ontstaan?  Gewoon door slimme fabrikanten.

De mechmod's waren er eerder. De Nemesis en de 69SS waren de eerste die ik kocht.

Daarna ook de eerste versie van de  Vamo gekocht.

Edited by Marianna

Haha, hier net gevonden, mijn oude supersmoker. Kreng heeft het wel drie hele dagen goed gedaan geloof ik...

Een nog leukere vondst ; en dit is eigenlijk een belangrijk stukje dampgeschiedenis. 

Heeft wellicht enige toelichting nodig. Het filmpje is van 28 november 2007. Wat je ziet is een angstvallig buiten beeld pogende te blijven Knutselpeter, die zijn astma-inhalator (de allereerste "boxmod" ter wereld, toen al zonder enige voorkennis "rookdoos" genoemd) had omgebouwd tot e-sigsaret. Er zaten meen ik één of twee van die kleine 4,2 volt (?) penlightjes in die ook in de Cigarillo gingen , een atomizer model balpen (Janty waarschijnlijk, kan ook een Partysmoker of Sedansa zijn geweest, of zelfs een Ruyan(kloon) en.... zijn unieke uitvinding : een drukknopje om de batterij in te schakelen in plaats van de toen nog standaard "aanzuigschakelaar". 

Heel kort hierna en naar aanleiding hiervan is hij op uitnodiging van Ludo Timmermans van Janty een paar weken naar  China gehaald, om daar samen met de mensen in de fabriek (bij mijn weten Joyetech) de drukknop-batterij te ontwikkelen, die al heel snel daarna eigenlijk de standaard werd. Daar heeft hij verder niks mee verdiend ofzo, en al helemaal niks op zijn naam of patenten (die zijn niet zo veel waard in China, hooguit het papier waarop ze gedrukt worden) , maar wel een fantastische ervaring gehad, en een prachtige erfenis, al weet vrijwel niemand er meer van (en dampt hij zelf volgens mij ook al jaren niet meer).  

In diezelfde periode is ook de smaak RY4 ontwikkelt, en dat was dan ook waar hij mee terugkwam uit China : een balpen-model e-sigaret mét drukknopje (een unieke zilverkleurige, want die dingen werden standaard allemaal geverfd) en een paar flesjes RY4. Dat is voor mij altijd dé smaak van het dampen gebleven, en ik ben er nog steeds gek op. Deels vermoedelijk vanwege de geweldige herinneringen, want dit was een waanzinnig leuke tijd.

@L33ntje   

Die batterijen van de Supersmoker kon je toch ook gewoon weer opladen?

Bijvullen deed ik met een injectienaald van ebnferro.

En het schoonmaken van de carto deed ik met baking soda + een beetje azijn.

was helemaal joepie !        :holy

5 minutes ago, Marianna said:

@L33ntje   

Die batterijen van de Supersmoker kon je toch ook gewoon weer opladen?

Bijvullen deed ik met een injectienaald van ebnferro.

En het schoonmaken van de carto deed ik met baking soda + een beetje azijn.

was helemaal joepie !        :holy

Klopt. Ik heb het ook over' het doen' zonder extra onderhoud dat niet in de bijsluiter stond 😉, tot er dus in eerste instantie al vrijwel geen sliertje damp meer uit kwam. 'En atomizers wassen en in de ultrasoon was een bijna dagelijks klusje, dan kon je zo´n ding wel een maand of drie rekken, maar dan was ook echt de rek er uit. Althans, voor mij wel. 

https://www.e-cigarette-forum.com/threads/the-history-of-dripping.635585/

Bovenstaand is een interessant stuk op ecf over de evolutie van de dripper, de eerste rda's waren dus blijkbaar opengewerkte cartomisers.

Heb zowat heel Google nu wel een beetje doorgelezen en kan nergens vinden wie nou de eerste echte RDA heeft geproduceerd, als eerste mech mod vind ik alleen de screwdriver, zie plaatje.

En squonken bestaat ook al veel langer dan ik dacht887f5e5e2eea630ddb0af64c44b9dc61.jpg&key=a02e672c7e04cf3d273a3ca1979ac33cef5c8a7eb8cab2ad9033ce51070e545b

Mens dripte inderdaad al voordat er rda’s te koop waren. Gewoon uit luiheid om de hele vulhandeling te sparen, of om even te proeven. Ik deed dat ook al bij die Janty Dura’s.
Vraag me wel af of er een oudere rda te koop was dan die Vision Eternity die ik had. De Trident kwam ook pas later dacht ik.

Ik ben er ergens best wel trots op te kunnen stellen dat ik vermoedelijk als één van de eerste, zoniet de eerste ben begonnen met druppelen, in de late zomer van 2007.

Door mijn kettingdampen kwam de vloeistof gewoon niet snel genoeg op de atomizer aan, met als gevolg zeer regelmatige smaak van verbrande panties en liquid in de mond door teveel en te hard zuigen. Toen ben ik begonnen de wattenampul te verwijderen, en gewoon door het mondstukje wat liquid op de atomizer te druppelen, en dat werkte wonderwel. Kon je een keer of zes, zeven hijsen zonder gedonder.

Het stuk dat ik er over had geschreven is nergens meer terug te vinden (hoezo alles op internet is voor eeuwig.....?) maar stond zelfs op buitenlandse fora. Als iemand nog ergens een restje weet te vinden, graag. Want ik vind het nergens meer.

Met Ludo Timmermans (wederom) zijn we toen bezig geweest wat dingetjes te proberen te bedenken /ontwerpen waarmee je gedoseerd druppels op de atomizer kon laten vallen zonder te snel leeg te lekken, en zonder steeds het mondstukje (tegenwoordig driptip genaamd....) er af te hoeven trekken.

Daar heeft uiteindelijk geresulteerd geloof ik in die kleine mondstuk-met-ingebouws-tankje, maar al vrij snel daarna kwamen de betere clearomizers, waarbij de lont in de tank hing.

Ik vind het dan ook heel grappig toen ik terugkwam in de dampwereld om te zien dat inmiddels een mondstukje en driptip heet. Want daar kon je ze indertijd absoluut niet voor gebruiken; die moest er juist af.

Hier een stukje gevonden over precies die methode

http://www.electronischesigaret.be/basiskennis-voor-dripping-rdas-en-dripping-atomizers

9 hours ago, Starrie said:

Mens dripte inderdaad al voordat er rda’s te koop waren. Gewoon uit luiheid om de hele vulhandeling te sparen, of om even te proeven.

Nee, luiheid was geen punt van overweging. Het was primair omdat voorgevulde watten-depots (toen foutief maar algemeen geaccepteerd ampullen genoemd) niet voldeden als je wou kettingdampen 😉. Eigenlijk sowieso niet echt voldeden. 

Van vullen was toen nog geen sprake - al vulden we de watten na met flesjes liquid uit China. Daar waren ze echter niet voor bedoeld ; ze waren bedoeld om weg te gooien en een nieuwe te nemen. Vijf ampullen voor een tientje gemiddeld meen ik, met nauwelijks 1 ml per ampul. 

Posted (edited)

Heb nog een foto bewaard van een carto die veel te lastig was om na te bouwen:

VERT.DUB.MICRO.jpg

Edited by Marianna

17 hours ago, L33ntje said:

gewoon door het mondstukje wat liquid op de atomizer te druppelen, en dat werkte wonderwel. Kon je een keer of zes, zeven hijsen zonder gedonder.

Been there, seen that, done that too...

Ik deed ook zodra ik thuis was de batterij(en) (die al snel verminderde in kracht) aan de oplader en sloot de atomizer aan een 5V netvoeding met een lang snoer. Dampevolutie: nu damp ik thuis ook draadloos. :grins

PS: In de doos oude spullen gekeken en kijk:

oxSVf3z.jpg

Die dingen kosten nieuw nu zo'n €13. Snel te koop zetten dan kan ik weer een mod kopen. :lol

Posted (edited)
17 minutes ago, Marianna said:

Ik heb toen ook een ultrasoon aangeschaft, omdat zo'n ding eveneens werd aanbevolen om sapjes te laten rijpen..

Nou, dat proces duurde mij veel te lang en ik moest het klokje ieder kwartier weer opnieuw instellen.

Dus, iets anders bedacht:  even in de combimagnetron lukte binnen 8 à 10 seconden op 900 Watt. 

En die ultrasoon ging naar de kringloopwinkel. 

Wij hadden het ding al jaren voor allerlei schoonmaakklusjes, van vooral mijn man. Nu gebruik ik hem heel incidenteel om een tankje heel goed uit te wassen . Voor mixen gebruik ik inderdaad ook de magnetron om sapjes dunner te laten worden en goed en makkelijk te kunnen schudden. Voor echt rijpen gaat er niets boven tijd. 

Dat probeer ik niet te versnellen met kunst en vliegwerk waarvan ik betwijfel of het echt iets doet. De meeste dingen die ik damp hoeven echter uberhaupt niet te rijpen. Smaakt eigenlijk meteen 😉 

In de  tijd echter waarin we dagelijks atomizes spoelden en op zijn kop lieten uitdruipen 's nachts, werd er nog niet op grote schaal gemixt. Eigenlijk hooguit wat voorzichtig geexperimenteerd door een enkele durfal met NET's . Aroma's voor dampen waren er ook nog niet. Dit was echt pas 2008/2009. Meen dat we wel eens heel voorzichtig aroma's uit de toko probeerden, zolang die op pg-basis waren. Ging ook eigenlijk best, maar we waren er wel heel voorzichtig mee. 

Edited by L33ntje