Jump to content

[Poll] Schaam jij je voor dampen buiten je eigen huis?


Sub-Ωhm

Schaam jij je voor dampen buiten je eigen huis?  

276 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ik damp overal en nergens, echter hou ik me wel aan de regel, waar gerookt mag worden damp ik, waar roken verboden is of het niet gepast is damp ik stealth. (Infinix, Minifit)

 

Dat wil dus zeggen dat ik nu damp of plaatsen waar ik vroeger niet rookte ? 

 

Heb maling aan vervelende opmerkingen, heb ze in mijn vijf jaar trouwens ook maar zelden gehad.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ik damp overal waar het toegelaten is. Ik hou mij zoveel mogelijk aan de regels, behalve in hotelkamers, waar ik in de badkamer ook damp. 

Er zijn veel dampers in onze regio, waardoor hier niemand nog raar van opkijkt als ze dit zien. 3 jaar geleden was dat wel minder bekend, maar dat heeft mij nooit tegengehouden om publiekelijk te dampen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ook ik damp er vrolijk op los, waar het kan, zal ik flinke wolken blazen, waarbij het mij niet uitmaakt wat iemand anders hiervan vindt.

Maar......ik hanteer wel fatsoensregels. Ik zal, zittend op een druk terras of lopend door een drukke winkelstraat, m'n dampproductie aanpassen, omdat ik het "not done" vind dat iemand in mijn wolk loopt te happen. Ook zal ik nooit stiekem op een plaats dampen waar normaal een rookverbod geldt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Overal waar ik kan en het toegestaan is, in die zin schijt aan m'n omgeving. Met roken hield ik ook al rekening met m'n omgeving, dus ik zal nu ook geen dikke wolken blazen in een grote groep mensen of als het druk is, maar voor de rest..

Link to comment
Share on other sites

Overal en altijd zou ik liever zeggen. Maar in het openbaar op plaatsen dat eventueel voor tegenstand zou kunnen zorgen doorgaans wel MTL, doch duidelijk zichtbaar. Daar heb ik eigenlijk nog nooit problemen of gedoe over gehad. Damp ik DL, ja, dan zie je mensen soms wel even kijken....maar echt vijandige blikken zijn dat ook niet meer. Grootste nadeel van die dikke wolken : kinderen vinden het prachtig. En dat is nou juist iets dat op de lange termijn tegen ons zou kunnen werken. In zijn algemeenheid streef ik niet naar zo dik mogelijke wolken, met name om niet bij te dragen aan het negatieve imago dat dampen helaas nog altijd wel een beetje heeft. Met MTL dampen is het dan juist weer cruciaal dat je heel goed en duidelijk ziet dat het géén sigaret dus géén rook is. 

En ja, ik damp ook wel (stealth) op plaatsen waar je niet mag roken maar dampen niet expliciet verboden is. Plaatsen waar dampen wél expliciet verboden is (zijn er weinig) kom ik sowieso niet, of althans niet vrijwillig, zoals ik vroeger plaatsen meed waar niet gerookt mocht worden. 

Ik heb het afgelopen jaar dat ik nu damp wel een langzame verandering gemerkt van negatieve reacties naar meer nieuwsgierige blikken en rechtstreekse vragen. 

 

"Maar dampen is ook niet gezond"; nee, het is geen medicijn. Maar het is  wel 97 % minder ongezond dan roken. Dat is voor mij meer dan ruim voldoende.Ook veel minder ongezond dan snoepen trouwens. Of frisdrank. 

"Maar je rookt nog steeds" ; nee, ik damp. Maar ik geniet nog steeds, dat klopt, alleen niet meer van tabak. Er is net zo weinig noodzaak te stoppen met dampen als om te stoppen met koffie drinken. Misschien nog wel minder. 

"Je bent nog steeds verslaafd". Absoluut. Maar deze verslaving is zo ongeveer de minst ongezonde die je hebben kunt. Zeker niet schadelijker dan verslaafd zijn aan...kruiswoordpuzzels, of worteltjes, of Facebook, of je telefoon, of shampoo. Beduidend minder zelfs. 

"Maar je gebruikt dus nog iets dat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt, dat geld kost, alleen om je er lekker bij te voelen ? "Dat klopt. Net zoiets als jouw make-up eigenlijk. Dat heb je voor je gezondheid niet nodig, kost bakken geld, maar zou je zonder willen ?  

 

Een hele leuke is : maar waarom damp je dan nog ? En dan vraag ik : waarom rook je nog ? 
Dat antwoord moeten de meeste mensen schuldig blijven. Zijn ze er wel eerlijk en open over, dan kan ik ze verzekeren dat ik om exact de zelfde redenen damp. Maar dan zonder de nadelige gevolgen voor de gezondheid, de portemonnee en de omgeving. 

 

Zijn dampers daarmee nog "rokers" ? In mijn opinie ...deels. In mijn hart ben ik nog een roker, en zal dat ook blijven. Met die groep heb ik meer affiniteit dan met ex-rokers / gestopten die niet dampen. Vooral mensen die blijkbaar nog dagelijks strijd voeren tegen hun "overwonnen" verslaving, en duidelijk vinden dat compleet stoppen het enige juiste is, zijn niet de mensen wier gezelschap ik graag opzoek. Beetje als uitgaan met een vegetarier (niks mis mee) die echter ook niet wil dat JIJ nog vlees eet. Ga ik ook niet aan beginnen. 

 

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ik geef heel eerlijk toe dat ik me schaam voor het dampen en het niet in het openbaar doe. Heb ook de poll ingevuld als ja. Dit komt omdat ik tot nu toe niet één keer positief ben benaderd. Altijd als ik tussen de rokers ging staan met mijn damper kreeg ik te horen: Jezus wat een "rook", of ze gaan spastisch heel hard hoesten met zijn allen. Dus nee mij zie je wel in het openbaar maar dan ben ik altijd aan het kijken of er niet iemand voor of achter mij loopt. Laatst liep ik wel langs een terras en toen ik damp te pakte een mededamper zijn mod uit de broek en stak deze even in de lucht. Dat was een heerlijke ervaring 

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Tis wel een klein dingetje, dampen in het openbaar.
Sowieso niet als ik over straat loop, tenzij het donker is.
Op mijn werk sta ik gewoon buiten, soms stiekem binnen, en voel me gemakkelijker als ik de aio bij me heb dan wanneer ik met de pico damp...het mag wel iets vrouwelijker.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ik heb er echt geen probleem mee om gelijk waar te dampen, maar wel zo dat niemand er last van heeft.

En néé ik rook niet meer.

En de ergste haters vraag ik of ze in een discotheek last hebben van de rookmachine ,dan is het antwoord steevast néé.

Punt gemaakt.

  • Like 4
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Ik damp net zo makkelijk buitenshuis, het boeit mij totaal niet wat anderen daarvan vinden want ze hebben altijd wel wat van je te vinden, natuurlijk zorg je ervoor dat je een ander niet tot overlast bent.

Ik gebruik een minifit als standaard damper en daar kun je behoorlijk subtiel mee dampen en zelfs met een hoge VG gehalte, in dichte menigten ga je natuurlijk niet lopen dampen en op plaatsen waar het verboden is.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ik zie geen reden tot schaamte.

Is nog altijd mijn keuze en smaak.

Tuurlijk ga ik nietcin iemand zijn gezicht blazen.

Maar iets laten omdat iemand er niet van houd?

Dan kan ik ook wel een shitload van een ljjst maken wat ik niet leuk vind.

Mensen worden wel steeds nieuwsgieriger.

En ik laat niemand een puff nemen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, L33ntje said:

Ik juist zo'n beetje iedereen. ? Heb dan ook altijd een klein doosje (versgewassen) siliconen driptips in de tas.

Ik kom gigantisch veel in aamraking met kids (makkelijk te entertainen als clown)

En juist die vragen ernaar.

Gezien kids vaak heel open mind zijn en willen experimenteren houd ik dit af en geef wel advies het te laten totdat ze op leeftijd zijn.

Willen niet dat heel het dampen een slechte naam krijgt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Okee okee, toch maar een uitlegje.  Ik damp waar het enigzins kan en vaak ook stiekum waar het niet kan. 

Aangezien ik me in scootmobiel voort beweeg wordt ik door het gros toch als hersenloze kneus aangezien dus extra rare blikken krijg ik zelden. 

Ik vind het wel heel erg jammer dat men niet gewoon in het openbaar dampt. Waar schaam je je voor? Is een schijnstatus dan zo belangrijk?

  • Like 6
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

On 8/10/2018 at 11:41 AM, Moppersmurf said:

Ik vind het wel heel erg jammer dat men niet gewoon in het openbaar dampt.

Ik denk dat gezien heel die paria op roken we nu ook meer op onze hoede zijn omdat dampen voor het grote publiek gelijk getrokken word.

Het is al erg zat dat er regels erover zijn/komen over je zelfbeschikking.

Dus dan liever on stealth.

Edited by Sledge
FBT Quote aangepast
Link to comment
Share on other sites

Ik damp gewoon op straat. Ik blaas geen grote wolken en zal ook niet in iemands gezicht blazen.

Mocht het voorkomen dat ik in een drukke stad loop dan gaat de damper in mijn tas en komt tevoorschijn als ik op een rustig plekje ben.

Als ik het gevoel heb dat ik mensen lastig val met dampen dan doe ik het niet.

Bij ingangen van gebouwen waar een verboden rookzones zijn aangegeven heb ik wel eens last van burgelijke ongehoorzaamheid.

 

Opmerkingen en of vragen op straat krijg ik zelden. Het is me 1 x overkomen dat een roker heeft gezegd dat het slechter is dan roken.

Mijn antwoord "Ik weet wat het mijn heeft opgeleverd voor mijn gezondheid" einde discussie.

 

Ik denk dat als je, je normaal gedraagt en rekening houd met een ander dan is er helemaal geen probleem.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ik zie niet in waarom dampen anders is als roken qua plaats. Ik damp zelfs op meer plekken dan dat ik rookte aangezien er geen vieze lucht achterblijft. Ieder voor zich maar waarom je wel beperken qua dampen als je dat niet met roken deed?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hyena said:

Ik kom gigantisch veel in aamraking met kids (makkelijk te entertainen als clown)

En juist die vragen ernaar.

Gezien kids vaak heel open mind zijn en willen experimenteren houd ik dit af en geef wel advies het te laten totdat ze op leeftijd zijn.

Willen niet dat heel het dampen een slechte naam krijgt

Haha, nee, kinderen laat ik natuurlijk niet proberen. En ik geef ook geen shows. Maar rokers laat ik graag even proeven/voelen/ervaren

Edited by L33ntje
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...