Jump to content
Het FBT heeft versterking - Geef ze een warm welkom! Read more... ×
Aaruman

Hoe zit dat nu eigenlijk?

Recommended Posts

Waarschijnlijk plaats ik dit topic weer op het verkeerde board, sorry @tsiis als dit het geval is.

Na een hele poos nu al lekker te dampen en heerlijk rookvrij te zijn, ben ik na de vakantie alweer toe aan een nieuw spulletje. Zelf vind ik de coils behoorlijk prijzig worden (zeker met mijn X-priv gaat dit snel) en leek het zelf doen mij erg leuk. Zo'n dripper is niets voor mij, maar een RTA lijkt mij alweer wat fijner, aangezien hier een tankje op zit. Op het moment van schrijven ben ik zelf het filmpje van @Oomkobus (held) aan het kijken. 

Echter vind ik het zelf maken van coils, met weerstand en mogelijke springende batterijen en het horrorverhaal op dit board (over die jongen met zijn fikkende apparaat), een stapje te ver. Liever zou ik alleen zelf wicken en een kant en klaar coiltje erbij willen hebben, is dit mogelijk? 

Wat zijn RTA's die jullie aanbieden? Hebben de ervaringsdeskundigen nog tips of pros en cons? 

Groeten!

Ja er zijn kant en klare coils te koop waar je alleen een watje doorheen hoeft te pielen, maar een coil is ook zo gedraaid.

De horrorverhalen over springende batterijen zijn doorgaans in combinatie met een mech mod en een extra domme gebruiker. De gereguleerde mods (instelbare) zijn voldoende beveiligd om zelfs bij volle kortsluiting je batterij niet te mollen.

Of je hier fout zit of niet weet ik niet.

Als je een gemakkelijk te bouwen rta wil kan ik je de intake aanraden, die is gemakkelijk te bouwen en heeft geen kans op lekken terwijl hij heel veel smaak geeft.

Voor de coils kan je doorgedraaide coils nemen in het begin.

Er bestaat een YouTube filmpje over ploffen van batterijen. Je moet er maar eens naar zoeken, dat maakt veel duidelijk.

Zolang je maar de juiste voorzichtigheid hebt is er niks aan de hand.

Zoals smurf al zei is je mod beveiligd tegen fouten.

Posted (edited)

Risico's zitten hem in

1) Te lage weerstand van je coil

Maar dan ben je al aardig extreem bezig. Waarschijnlijk zul je hier nooit tegen aan lopen, of je moet echt gaan cloud chasen ed..

Elke gereguleerde mod zal je hier tegen beschermen.

2) Kortsluiting door te grote coils of niet goed afgeknipte poot-eindjes

Elke gereguleerde mod zal je hier tegen beschermen. Als je een tank op een mech gebruikt altijd eerst controleren of alles oke is op een gereguleerde mod of zo'n coil tool

3) onbruikbare batterijen

Lees je in op batterij gebied (hoeveel ampere kan een type batterij trekken)

Start gewoon met een 28 gage (0,3mm) kanthal A1 draad. 

Kun je weinig verkeerd mee doen.

Voordelen:

- Lagere kosten

- Betere smaak

- Beter aan te passen aan eigen manier van dampen

Edited by the martin

31 minutes ago, Moppersmurf said:

Eerst even uitvissen of je MTLof DL tankje wilt.

Denk dat iemand met een X-Priv dat wel weet 😉

Die jongen met verbrande keel had 2 ongelijke coils gedraaid, als je nou kiest voor een single coil heb je daar al geen last van, en zoals mopper al aangeeft, dan haal je zo'n doosje met voorgedraaide coils, Daar kun je ook nog voldoende mee spelen, je kan ze bijvoorbeeld spacen, een wikkeling er af halen, diameter wat kleiner maken met behulp van een boortje en een tangetje, dat zal ik ook wel laten zien in een volgend filmpje.

Verstuurd vanaf mijn XT1635-02 met Tapatalk

22 minutes ago, richard-V said:

Op Netflix zag ik een aardige docu over batterijen¨in search of a super battery¨

Deze ? (Voor mensen zonder Fletnix 😁)

1 minute ago, Mtb Zuidwijk said:

Deze ? (Voor mensen zonder Fletnix 😁Ja,die.F*ck netflix!

Ik zie dat je uit Rotterdam komt, zie hier, om de hoek: https://www.zwoofs.nl/diy/diy-coils/pre-made-diy/

Leuke selectie om uit te kiezen, en ja, dat is het meeste werk 🙂 (het kiezen en proberen that is)

Zelf draaien kan ook, is ook niet lastig met een standaard draadje, het wordt pas interessant/lastig met claptons, fused calptons, stapled ... weet ik wat allemaal maar die kan je eerst gewoon lekker voorgedraaid kopen, er zijn van die fijne combi setjes met van alles erin, en dan zien wat je lekker vindt.

Haal een lekker zakje katoen (ook daarin weer veel keus - ik zou willen dat ik gelijk begonnen was met Cotton Bacon V2 - viel me net wat makkelijker in vergelijking met het knippen van de pads) en een lekker algemeen tankje welke lijkt op de X-priv (ik heb geen idee). 

Gewoon doen.

9 hours ago, Aaruman said:

Waarschijnlijk plaats ik dit topic weer op het verkeerde board, sorry @tsiis als dit het geval is.

Nope, je leert het al :duim

On topic: er is niks aan (en oefening baart kunst), dat rebuilden. Wicken is moeilijker dan een coil draaien. En misschien kun je vertellen hoe je nu dampt en met wat? Damp je MTL of DL, met welke mod, etc?

@Aaruman, ik wil je niet bang maken, zoals @the martin al heeft aangegeven, je mod beschermt je eigenlijk bijna tegen alles, op één uitzondering na. En laat dat nu ook nog de veroorzaker zijn van veel leed :  het wicken van je coil. Wanneer je niet goed wickt, kan b.v. een steekvlam in je keel bij het inhaleren, een mogelijk gevolg zijn. 

Dampen is niet slechts één facet er van beheersen. Wanneer je echt zelf wilt gaan wicken, verdiep je dan eerst in de materie en blijf vragen stellen wanneer iets niet geheel duidelijk is. 

Dank voor de snelle reacties. Ik ben wel een echte Dl'ler (is dat een woord?) en gebruik als mod de X-priv van Smok met daar op een tank van Joyetech (procore Air). Ik damp aardig veel en wil eigenlijk een nog betere smaakervaring dan die ik nu heb. En juist omdat dampen mij tijdens de vakantie heeft laten zien dat ik de shaggies en peukjes dus écht niet meer nodig heb, wil ik de hobby weer verder uitbreiden!

@Aaruman, bekend verhaal, zo ongeveer iedere damper doorloopt een opbouwend proces. De mod en tank die je gebruikt zijn prima, maar probeer toch je koudwatervrees omtrent het draaien van een coiltje te overwinnen, dan gaat een wereld aan smaak voor je open. Maar wat belangrijk is en blijft, zorg er voor dat je de materie begrijpt.

Ga eens naar een app of site waar je de weerstand van je coil kan berekenen en maak een paar proefbuilds om te kijken hoe dat uitkomt.

Zo kan je zelf ondervinden wat de invloed van verschillende draad en wikkelingen doet op het vermogen en de weerstand.

Vape tool is er eentje van.

Posted (edited)

Ik ben zelf wel begonnen met bouwen op een hele goedkope RDA, vooral in China zijn deze voor een paar euro te krijgen. Het voordeel vond ik hier aan dat als het mis ging ik niet een tank hoefde te dumpen O.I.D. ook kleine aanpassingen kon ik zo maken. Ik had er een met een ruim deck en hij was in single en dual opstelling te gebruiken  (TOBH V2 atty en een geekvape tsunami)... 

Zolang je je gezonde verstand gebruikt en goed onderzoek doet is het allemaal niet zo heel spannend...  (dus niet meteen met een halfbakken build op 100 watt knallen O.I.D.) 

Succes!!

Edited by keesjanklootviool

Ik ben zelf wel begonnen met bouwen op een hele goedkope RDA, vooral in China zijn deze voor een paar euro te krijgen. Het voordeel vond ik hier aan dat als het mis ging ik niet een tank hoefde te dumpen O.I.D. ook kleine aanpassingen kon ik zo maken. Ik had er een met een ruim deck en hij was in single en dual opstelling te gebruiken  (TOBH V2 atty en een geekvape tsunami)... 

Zolang je je gezonde verstand gebruikt en goed onderzoek doet is het allemaal niet zo heel spannend...  (dus niet meteen met een halfbakken build op 100 watt knallen O.I.D.) 

Succes!!

De meeste, zo niet allemaal, al degene die ik heb , kan je de tank gewoon omdraaien en kan je alsnog aanpassingen aanbrengen aan je coil/wick.

Zelf ben ik enorme fan van de ammit dual coil. Zoals al in andere topics aangehaald coilt en wickt deze super simpel. Ook heb je goede juice en air flow control. De kylin ben ik ook fan van maar deze wickt iets moeilijker omdat de gleuf beetje lager is uitgesleten aan de achterkant.

En coils kan je premade kopen voor 7e heb je er van ambrosevape een setje van 7 soorten zodat je eens wat anders kan proberen elke keer.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk