Jump to content
Het FBT heeft versterking - Geef ze een warm welkom! Read more... ×
HenkW

Beetje wanhopig.

Recommended Posts

Hoi allemaal, zoals je ziet ik ben nieuw hier maar ben hier al dikwijls geweest om wat rond te lezen en info op te doen.

Mijn besluit lid te worden is omdat ik met prangende vragen zit waar ik graag wat antwoorden op heb want ik ben eerlijk gezegd een beetje wanhopig aan het worden.

Om mijn verhaal kort samen te vatten .. Ik heb 6 weken geleden een sluimerend hart infarct gehad, had pijn in mijn rechterschouder welke gezien werd als spierpijn en ging toen ruim 2 weken erna tegen de vlakte thuis na het avondeten.

Met spoed naar het ziekenhuis waar geconstateerd werd dat de slagader van de linkerhartkamer potdicht zat.

Stent geplaatst en de eerste nacht een hartstilstand gehad van 17 seconden en weer bij gebracht.

Naar omstandigheden gaat het redelijk en ben inmiddels met het revalidatie traject begonnen.

Ok, dan nu mijn vragen als ik zo vrij mag zijn.

Voor mijn hart infarct had ik al een setje van KangerTech Evod2 aangeschaft met wat liquid (18mg) .. dit beviel tot op zekere hoogte maar kon mijn honger naar nicotine niet echt bevredigen.

Ik gebruikte hem op mijn werk voor tussen de pauze maar thuis rookte ik stug Braniff sigaretten door .. ging gewoon goed tot aan nu dus ..

Na mijn hart infarct wat een eye opener was uiteraard wilde ik het e-smoken ontarmen om zo van het echte roken af te komen, logisch want ik had nu eenmaal de spullen er al voor in huis, ik dacht ok ik begin en bouw dit langzaam af naar 0 en als het me blijft bevallen kan ik altijd nog een smaakje nemen .. klonk simpeler dan gedacht.

De eerste 3 weken na mijn hart infarct nergens last van .. rookte gemiddeld 2 tankjes op een dag en daarbij heel af en toe stiekem nog een echte .. die liet ik op een gegeven moment staan omdat ik me schaamde dat ik toch rookte ondanks mijn hart infarct.

Mijn probleem is het volgende .. ik word misselijk van de e-sigaret .. eigenlijk vrijwel gelijk na een paar trekjes gaat het naar mijn hoofd, wordt licht in mijn hoofd en daarna een misselijk gevoel wat weg ebt na ongeveer een half uur.

Nu kan ik wel de e-sigaret de schuld geven maar voor mijn hart infarct had ik daar geen last van.

In eerste instantie na uitvoerig lezen dacht ik .. ik zal wel te hoog zitten maar zelfs na het kopen van liquid van 0 mg blijven deze klachten dus aan de nicotine in de liquid zit het niet.

Ik begon met 18mg maar bleek al snel te zwaar .. uiteindelijk rookte ik 6 mg.

Mijn vermoeden is dat de medicatie die ik heb niet samengaan met het roken van de e-sigaret of dat ik een reactie heb op de VG of PG of misschien wel beide in de liquid.

Mijn medicatie is als volgt .. 

Pantoprazol 40mg

Acenocoumarol 1mg

clopidogrel 75mg

Carvedilol 12.5 mg (2x daags)

Enalapril 5mg (2x daags)

Atorvastatine 40mg

In mijn buurt verkopen ze enkel liquid met VG / PG verhouding .. de liquid die ik kocht waren van de merken Zensations en ExeluSig.

Zensations verhouding 70 / 30 .. ExcuSig verhouding 50 / 50.

Beide merken geven dat misselijke gevoel eigenlijk al seconden na het inhaleren MTL en dit blijft zo de ganze dag naarmate ik blijf roken aan de e-sigaret.

Als ik opsta in de ochtend is de misselijkheid verdwenen maar begint weer zodra ik aan de e-sigaret ga.

Techniek .. ik houd hem ingedrukt en breng hem naar de mond voor 3 a 4 seconden zachtjes zuigend MTL .. dus geen rare abnormale hijsen ofzo.

Ik wil zo graag van die misselijkheid af en een tevreden e-smoker gaan worden maar die misselijkheid weerhoud me ervan hem nu te gebruiken en nu rook ik stiekem weer af en toe een echte om mijn nicotine op pijl te houden en elke keer als ik dat doe sla ik me voor de kop maar ik kan er gewoonweg niet buiten.

Ik zit te denken om een liquid te bestellen van het merk Green Star 100% VG maar ben bang daar ook weer misselijk van te worden.

Zijn het de medicatie icm met de liquid dat ik daar nu niet meer tegen kan ?? iemand die mij een duwtje in de juiste richting kan helpen wordt zeer op prijs gesteld.

Groetjes Henk.

Welkom op de forum en sowieso beterschap
Hoe het zit met medicijnen en dampen daar kan ik echt weinig over zeggen helaas

Maar heb je die merken altijd al gedampt of had je voor de infarct andere ?
En toch om zeker te checken je heb toch wel al een keer de coils vervangen in de tussentijd?

En sowieso als je dampt en je rookt af en toe een peuk tussendoor moet je maar zo denken dat zijn er toch ook zoveel weer niet

Dankjewel sfl.

Deze merken rookte ik ook voor mijn infarct en toen nergens last van, ja de coils vervang ik elke 2 weken gemiddeld.

Tja die paar sigaretten .. weet je het maakt me angstig want het jaagt mijn hartslag omhoog wat gewoon niet fijn aanvoelt, waar ik het meest bang voor ben is dat de aderen weer dicht gaan zitten en ik definitief onderuit ga als er niemand in de buurt is om mij op te vangen.

De keer dat ik opgenomen werd in het ziekenhuis was mijn vriendin gelukkig thuis en toen ik flauw viel kwam ik doordat ze mijn naam riep eigenlijk gelijk weer bij maar toen wist ik al dat het foute boel was.

De Nicotine in e-liquid is eigenlijk wat het minst schadelijk is aan "roken" en baart me ook geen zorgen .. wel die klote misselijkheid die ik ervan krijg na een paar hijsen aan de e-sigaret en daar wil ik dolgraag vanaf en een tevreden e-roker worden.

Mooiste zou zijn als er een damper in je buurt zou wonen waar je wat van kan testen want tis ruk als je onnodig iets koopt wat niet werkt
Maar met de 70/30 en 50/50 vg/pg had je daar het idee dat het met de 1 minder was of geen verschill in beide?
En heb je toevallig al eens een niet tabaks smaak geprobeerd?

Ten eerste: Je houdt niet je nicotinegehalte op peil, tenminste, je lijf vraagt dààr niet om.. Zet dat maar uit je hoofd.. Het is de rest van de meuk in die peuk waar je lijf om schreeuwt. Daarnaast is de handeling misschien we de hardnekkigste verslaving. Want echt waar gast, je hebt 2 dikke waarschuwingen gehad, laat die peuken staan.. Het dampen en de nic kan weinig kwaad, maar die dingen maken echt alles kapot.

Mijn gok is dat je pantaprazol de oorzaak  is, of iig de combi met je eliquid, want als een maagzuurremmer niet meer werkt, gaat er iets mis.. Ik had een allergische reactie op naar wat later bleek de Pantaprazol (rode bulten en misselijkheid) en het eerste wat de cardioloog zei bij het horen van de klachten was: wissel eerst maar de pantaprazol. Het mooiste zou zijn als je ook maagzuur krijgt van iets anders te eten, want dat hoort niet met zo'n paardemiddel. Ik ben terug naar de Omeprazol (Teva) en de klachten verdwenen. Ik ben geen arts en ik ben wel de laatste waar je een medicijnadvies van moet krijgen, maar mijn vrouw weet wel het e.e.a. en samen met haar, de huisarts en de cardioloog zijn we uiteindelijk tot een mooie mix gekomen.

Ander type smaakje, vooral een ander merk, max VG (evt. verdund met water), zijn verder nog wat mogelijkheden om te proberen.

Maar hou wat om handen en dus geen peuken, want die wil je niet, echt niet, je hersens nemen je in de maling.

Posted (edited)
5 hours ago, HenkW said:

Voor mijn hart infarct had ik al een setje van KangerTech Evod2 aangeschaft met wat liquid (18mg) .. dit beviel tot op zekere hoogte maar kon mijn honger naar nicotine niet echt bevredigen.

Ik gebruikte hem op mijn werk voor tussen de pauze maar thuis rookte ik stug Braniff sigaretten door .. ging gewoon goed tot aan nu dus ..

Dat is ook eigenlijk het gebruik waare een apparaat als de Evod bij een straffe roker goed voor is ; voor erbij. Voor 100 % roken vervangen, heb je eigenlijk vaak wat zwaarders nodig. 

Na mijn hart infarct wat een eye opener was uiteraard wilde ik het e-smoken ontarmen om zo van het echte roken af te komen, logisch want ik had nu eenmaal de spullen er al voor in huis, ik dacht ok ik begin en bouw dit langzaam af naar 0 en als het me blijft bevallen kan ik altijd nog een smaakje nemen .. klonk simpeler dan gedacht.

Afbouwen naar nul ? Dat is niet nodig ; nicotine is niet de stof die je een hartinfarct heeft bezorgt (en overigens ook niet de enige factor die je naar de sigaret blijft trekken). Ik zeg altijd : eerst naar de nul sigaretten, en dan kijken of je de nicotine wilt afbouwen. Smaakjes kun je vanaf het begin al dampen, met of zonder nicotine. Zoeken naar een smaak die je bevalt kan even duren. 

De eerste 3 weken na mijn hart infarct nergens last van .. rookte gemiddeld 2 tankjes op een dag en daarbij heel af en toe stiekem nog een echte .. die liet ik op een gegeven moment staan omdat ik me schaamde dat ik toch rookte ondanks mijn hart infarct.

Toen was de motivatie natuurlijk nog heel hoog. Zelfs in ernstige "gevallen" heeft een motivatie die van buiten af komt, de neiging na verloop van tijd in te kakken. Dan wordt het wilskracht, en die is moeilijker op te brengen naarmate je jezelf meer verbied. Als iedereen zich zou moeten schamen voor alles wat hij doet wat niet zo gezond is.....liepen we allemaal 24/7 met het hoofd gebogen. Juist als er in één klap zoveel in je leven veranderd, ga je soms vasthouden aan alles wat oud en vertrouwd is. En daar hoort roken vaak ook bij ; onderschat dat niet. Wat je mist is de handeling, niet de nicotine. Die is hooguit een hulpmiddel om de motivatie te ondersteunen en jezelf te vertellen "aan de nicotine kan het niet liggen". 

Mijn probleem is het volgende .. ik word misselijk van de e-sigaret .. eigenlijk vrijwel gelijk na een paar trekjes gaat het naar mijn hoofd, wordt licht in mijn hoofd en daarna een misselijk gevoel wat weg ebt na ongeveer een half uur.

Nu kan ik wel de e-sigaret de schuld geven maar voor mijn hart infarct had ik daar geen last van.

In eerste instantie na uitvoerig lezen dacht ik .. ik zal wel te hoog zitten maar zelfs na het kopen van liquid van 0 mg blijven deze klachten dus aan de nicotine in de liquid zit het niet.

Ik begon met 18mg maar bleek al snel te zwaar .. uiteindelijk rookte ik 6 mg.

Dat klinkt inderdaad in eerste instantie als nicotine. Er kunnne echter meer oorzaken zijn, en het eerste waar ik aan denk als nicotine de boosdoener niet is, is je zuigtechniek. Dit soort klachen lijkt op hyperventilatie. En ja, dampen kan letterlijk een soort hyperventileren zijn, als je te strak, te vaak, te lang of te intensief hijst. 

Mijn vermoeden is dat de medicatie die ik heb niet samengaan met het roken van de e-sigaret of dat ik een reactie heb op de VG of PG of misschien wel beide in de liquid.

Ik heb te weinig verstand van medicijnen om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen - mag dat ook niet als leek - maar het is wel de eerste keer dat ik dit hoor / lees. Mij is niets bekend van medicijnen die een contra-indicatie zijn voor dampen. 

In mijn buurt verkopen ze enkel liquid met VG / PG verhouding .. de liquid die ik kocht waren van de merken Zensations en ExeluSig.

Zensations verhouding 70 / 30 .. ExcuSig verhouding 50 / 50.

Beide merken geven dat misselijke gevoel eigenlijk al seconden na het inhaleren MTL en dit blijft zo de ganze dag naarmate ik blijf roken aan de e-sigaret.

Als ik opsta in de ochtend is de misselijkheid verdwenen maar begint weer zodra ik aan de e-sigaret ga.

Techniek .. ik houd hem ingedrukt en breng hem naar de mond voor 3 a 4 seconden zachtjes zuigend MTL .. dus geen rare abnormale hijsen ofzo.

Hier ga je vermoedelijk de fout in, al zou ik je moeten kunnen observeren om het zeker te weten. Nooit vantevoren al op de vuurknop drukken. Het apparaat wordt dan heel heet, de damp ook, en 3-4 seconden is ECHT een behoorlijk lange hijs, zeker voor MTL. Meestal duren die tussen de 1,5 en 2,5 seconden, dan heb je echt de mond vol. De kans is echter groot dat je bij de Evod te weinig / te langzaam binnenkrijgt, en daarom zo lang zuigt. Met ook al voorverwarmde damp. Dat lange zuigen kan ook een mede-oorzaak zijn voor de hyperventilatie-verschijnselen. 

Ik wil zo graag van die misselijkheid af en een tevreden e-smoker gaan worden maar die misselijkheid weerhoud me ervan hem nu te gebruiken en nu rook ik stiekem weer af en toe een echte om mijn nicotine op pijl te houden en elke keer als ik dat doe sla ik me voor de kop maar ik kan er gewoonweg niet buiten.

Je hoeft je nicotine niet op peil te houden, het is geen "spiegel" die een rebound effect kan geven als hij te laag wordt (zoals een beta-blokker) . Wat je wilt bevredigen is primair de behoefte aan de (rustgevende, vertrouwde) handeling. Daarvoor is het juist belangrijk dat je dampen lijkt op hoe je rookte, en de smaak juist niet te intensief is (want ja, bepaalde vooral zoete smaken kunnen erg weerslag hebben op de maag). 

Ik zit te denken om een liquid te bestellen van het merk Green Star 100% VG maar ben bang daar ook weer misselijk van te worden.

Toch zou ik die zeker proberen, en dan in eerste instantie een tabak en een smaakloze variant, die je eventueel nog kunt mengen mocht de smaak tpoch te sterk/te zwak zijn. 6mg nicotine is prima in de Evod. Maar eigenlijk zou ik je ook adviseren uit te kijken naar een ander apparaat (een Justfog of Aspire Nautilus / op een boix naar keuze. Of zelfs, omdat je dan ook DL dampen kunt proberen en het zou kunnen dat je dat beter bevalt, een Pico met Melo III, waarvoor je coils van onder én boven een ohm kunt krijgen. En welke coil gebruik je in de Evod ? De 1 ohm is voor MTL, maar die moet je eigenlijk ook combineren met een ander mondstuk/driptip (smal) zodat de ervaring meer op roken lijkt. De 0,5 ohm moet je eigenlijk direct over de longen trekken (met het mondstuk dat standaard bij de Evod zit) , die is voor mtl te licht en geeft een te warme damp, en ook wat teveel om mtl te dampen. 

Zijn het de medicatie icm met de liquid dat ik daar nu niet meer tegen kan ?? iemand die mij een duwtje in de juiste richting kan helpen wordt zeer op prijs gesteld.

Groetjes Henk.

Nee, ik denk niet dat het de medicatie is - al kan en mag ik geen garanties daaromtrent geven. Ik denk dat het het apparaat is, en meer nog je manier van dampen (die echter weer deels door het apparaat wordt gedicteerd). Het is best belangrijk , zeker als er zo veel van afhangt, dat je precies het apparaat krijgt dat bij je past. Mijn advies zou dan ook zijn naar een stenen winkel te gaan(of een damper in de buurt) en je heel goed te laten voorlichten, wat dingen uit te proberen, en ik zou zeker ook de 100%VG (of liever : vol VG)liquids proberen, zodat je kunt uitsluiten dat het de pg is waarop je reageert, hoewel ik daar ook niet direct aanwijzingen voor zie. (Uitslag, pijn in de mond, veel hoesten, krassend gevoel in de keel, irritatie). Maar het is zo eenvoudig te testen, dus waarom niet. 

Ik vermoed persoonlijk dat je OF een betere MTL machine nodig hebt die kettingdampen kan doorstaan, of zelfs dat je beter terecht komt met een andere methode van dampen, namelijk DL (rechtstreeks inhaleren, met veel meer lucht. Enne....hoe je ook dampt, pas op het knopje drukken op het moment dat je begint met zuigen, NIET daarvoor. Beter even zuigen zonder vuren, dan vuren zonder zuigen. 

Edited by L33ntje

De gewone sigaretten heb ik ook eigenlijk helemaal geen trek meer, het is meer de handeling wat eerder is gezegd die ik mis.

Ik ga eerst de manier van inhaleren veranderen vandaag en kijken wat het doet met mijn lichaam.

Morgen (Vrijdag) heb ik een afspraak staan met mijn cardioloog voor een echo om te zien hoe mijn hart eraan toe is en mocht ik vandaag weer misselijk worden dan zal ik met hem bespreken of dit wellicht een combi is met de medicijnen en wat eraan gedaan kan worden want het e-smoken wil ik niet opgeven.

Het liefst blijf ik MTL roken ipv DL want dit is een wat natuurlijker manier die nog het dichts komt in de buurt van gewoon roken.

Ik ga jullie op de hoogte houden hoe het allemaal verloopt.

Groetjes Henk.

Geinig dat ik nu pas zie dat er een echt stenen winkel in Hilversum is op de bosdrift .. ik ga daar maar eens langs binnenkort voor de juiste voorlichting .. je weet nooit wat je allemaal nog bij kan leren.

Voor alsnog ben ik tevreden met mijn Evod2 set maar wellicht is er iets wat beter en makkelijker bij me past .. jullie horen nog van me.

P.s. met de andere manier van inhaleren beschreven door L33ntje heb ik vanaf vanmorgen nog geen rare reactie in mijn hoofd gehad .. niet duizelig en ook (nog) niet misselijk dus wellicht toch een te lange haal en een verkeerde manier van gebruik.

Misschien moet je inderdaad eens langs op de bosdrift. Ik weet niet hoe druk @Redchilly het daar heeft tijdens reguliere uren, maar anders is er wellicht een mogelijkheid om voor of na openingstijd eens een afspraak te maken? 

Ik denk dat je klachten op te lossen zijn met goede apparatuur en uitleg.

Posted (edited)

In het weekend is het doorgaans dolle boel, hoewel daar ook vaak gelijkgestemden bij zijn (met vergelijkbare achtergrond en motivatie) kan dat misschien wat druk zijn. 

Door de weeks is het meestal minder druk (soms uitzonderingen), maar op weekdagen staan ze meestal niet buiten te wachten.

Hoewel we juist ook buiten openingstijden druk zijn kunnen we altijd kijken of we een afspraak kunnen maken daarbuiten, maar zoals genoemd is een week-dag meestal prima te doen. 

Ik ben geen arts maar wil mijn uiterste best doen je te helpen @HenkW :duim 
E-sigaretten en het gebruik daarvan hebben we inmiddels wel enige ervaring mee 😉 

(maar ik zal misschien soms andere dingen zeggen/adviseren dan hier genoemd)

p.s. 

De ingang van onze shop is bij de bloemen winkel (De Bloemerij), herkenbaar aan een groot bord aan de straat.

Parkeren kan achter op eigen parkeer plaatsen eventueel.

Edited by Redchilly

Het eerste waar ik achter probeer te komen is waarom ik zo beroerd en misselijk wordt nu elke keer wanneer ik aan de e-sigaret ga, morgen heb ik een echo en afspraak met mijn cardioloog en zal dit zeker met hem bespreekbaar maken.

Een overkill aan nicotine dat geloof ik niet met 2 tankjes gemiddeld per dag, daarbij ben ik begonnen met 18mg welke ik te zwaar vond .. zit nu op 6.

Voor mijn hart infarct kon ik de e-sigaret prima verdragen, nooit geen last van iets dan ook en nu na een paar hijsen begint dat rare onderbuik gevoel weer te komen.

Ik ben trouwens net wakker na 2 uurtjes geslapen te hebben en voel me nu niet (meer) beroerd, heb al wel 3 hijsen van de e-sigaret genomen maar als ik me nu weer niet lekker ga voelen dan rook ik wel helemaal niks .. wil ook niet meer aan de a-sig want dat jaagt mijn hart echt alle kanten op en met de aankomende echo lijkt me dat nou niet fijn.

Gezondheid voor alles maar ik zou wat blij zijn als ik een gelukkige damper daarbij kan en mag worden.

Jouw shop bezoek ik volgende week zeker een keer om me te laten voorlichten, ik neem dan tevens mijn evod2 wel even mee die heb ik dan toch op zak 😉

Bedankt vast voor je uitnodiging @Redchilly  🙂

Even een update.

Vanmorgen een ECG en Echo gemaakt van mijn hart.

Zag er allemaal positief uit, pompfunctie licht verbeterd en de ontsteking van het hartzakje was verdwenen.

Na overleg met de Cardioloog de maagbeschermer aangepast van 40mg naar 20mg in verband met mijn klachten omtrent de misselijkheid.

Nu krijg ik over 3 maanden (want daar is een wachtlijst voor) nog een MRI scan om te kijken of de hartfunctie nog verbeterd is in die tijd.

Goede nieuws is dat ik al minder misselijk raak van het roken met de e-smoker.

Misschien is het een normale reactie van mijn lichaam die troep eruit te werken die het a-roken met zich mee bracht .. of wellicht een combi van medicijnen en e-roken.

Ik ga dit met de verlaging van de maagbeschermer eens goed in de gaten houden.

Het valt me wel op naarmate ik meer rook met de e-smoker het misselijkheidsgevoel afneemt gek genoeg, alsof mijn lichaam aan het wennen is aan de liquid.

Wel blijf ik op 6mg zitten want alles erboven vind ik net wat te zwaar en smaakjes ben ik niet dol op.

Ook kan ik nu redelijk vaak achtereen roken zonder een vreemd gevoel in mijn hoofd te krijgen .. het is geen duizeligheid maar meer een soort van zweverigheid wat ik in het begin had na mijn hart infarct toen ik aan de e-sigaret fanatiek begon.

Ook goed nieuws is dat ik het gewone roken nu kan laten .. taai er ook niet meer naar enkel dan nog de handeling maar dat zal met e-roken ook met zich mee gaan brengen.

De laatste echte peuk was 2 dagen geleden in de nacht toen ik me hier aanmeldde en mijn eerste 2 berichten schreef en die peuk smaakte me totaal niet meer.

Goed dit was het dan even voor nu.

(Psssssst, Henk. Je rookt niet maar je dampt. Roken doe je met een sigaret. Als je damper rookt, heb je een serieus probleem. Dan staat ie in de fik)

Ik ben benieuwd wat je cardioloog over dampen heeft te melden. De meeste medici weten, na 15 jaar dat het fenomeen op de markt is, van toeten of blazen.

Meestal blaten ze hun vakorganisatie na die geheel afhankelijk is van de gulle giften van de farmaceutische industrie.

Dus enige scepsis lijkt me op z'n plaats.

De Cardioloog deze keer was een vervanger voor mijn eigen Cardioloog die nu op vakantie is.

Het was een wat ouder persoon die zoals jij beschrijft wel enige scepsis heeft voor het e-roken maar hier niet moeilijk over deed zolang ik het zonder een echte peuk uit kon houden.

Mijn eigen Cardioloog vind het e-roken totaal geen probleem, deze persoon is veel jonger en heeft wellicht wel enig verstand van zaken opgedaan in de loop der jaren.

Nu ben ik niet de persoon er naar om de ganze dag dikke wolken te gaan blazen gelukkig, zolang mijn behoefte wordt bevredigd en ik iets om handen heb op de lastige momenten vind ik het prima dat ik de e-roker mag gebruiken.

Ik ben blij dat je op de goeie rit bent en het ook met je cardioloog hebt kunnen bespreken.

Je hebt natuurlijk een pittige medicijnlijst en soms hebben die ook wat ongebruikelijke maar vaak tijdelijke gevolgen. Dat samen met de totale verandering van roken naar niet roken geeft nogal wat chemische orkanen in je lijf. 

E dan de onzekerheid dr nog bij he. Effe wat minder vertrouwen in alles. Goed recept voor stress.

Inderdaad @Moppersmurf 

Mijn eigen Cardioloog was ook erg in zijn nopjes toen die hoorde dat ik met het a roken gestopt was .. alles beter dan een echte sigaret en die e-sigaret is wel het laatste waar ik me druk om maak zei hij tijdens mijn vorige gesprek.

Nu ben ik van de zenuwen voor de echo echt wel een paar keer de fout ingegaan door toch stiekem een echte op te steken maar wil dit na vandaag absoluut niet meer doen vanwege alle narigheid omtrent mijn gezondheid.

Ik ben wel positief verrast vandaag dat de echo er goed uitzag volgens de Cardioloog al zal de linkerhartkamer waarschijnlijk in pompfunctie niet meer toenemen maar dat zal moeten blijken met de MRI scan over 3 maanden.

Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat er op den duur een ingebouwde defibrillator wordt ingebouwd mocht ik op latere leeftijd last krijgen van hartritmestoornissen aangezien met de loop der jaren het littekenweefsel zal gaan verstijven .. misschien dat die nooit nodig is maar voorkomen is altijd beter dan genezen.

Goed al met al gaat het de goede kant op .. enige is dat ik met een enorme rode puist nu rondloop op mijn borstbeen maar dat zal een teken zijn dat mijn lichaam aan het vechten is die shit van het vele jaren roken eruit te werken. 

2 minutes ago, HenkW said:

Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat er op den duur een ingebouwde defibrillator wordt ingebouwd mocht ik op latere leeftijd last krijgen van hartritmestoornissen aangezien met de loop der jaren het littekenweefsel zal gaan verstijven .. misschien dat die nooit nodig is maar voorkomen is altijd beter dan genezen.

Mocht je die krijgen heb je dr gewoon een luxe waakhond bij. 

Ik heb een biventriculaire en ben dr maar wat blij mee. 

Doe voorzichtig met je puist want je hebt een lichaamsvreemde stent in je bast en daar zijn bacteriën dol op!

Zal ik doen .. als die pats zegt zal ik hem met liefde verzorgen 😂

Bij mij zou het dus gaan om een implantaat dat beide hartkamers kan voorzien van een puls mocht het nodig zijn.

Hier >> https://www.hartstichting.nl/hart-en-vaatziekten/behandelingen/crt staat alles beschreven enkel begrijp ik het stukje niet helemaal waarin wordt gezegd dat de kwaliteit van leven erop vooruit gaat .. ik bedoel, dat ding geeft toch enkel maar een impuls mocht het echt nodig zijn of ondersteunt die dan ook het hart in de conditie waarin het op dat moment zit ?

Wat zijn jouw ervaringen ermee 🙂

15 minutes ago, HenkW said:

Zal ik doen .. als die pats zegt zal ik hem met liefde verzorgen 😂

Wat zijn jouw ervaringen ermee 🙂

Als ie pats zegt dan ben je wel effe heeel stil..  ong 700volt door je bast is een speciale beleving lijkt me.

Mijn ervaring met mn icd..  Mja, ik heb de 3 draads verie omdat mn 2 harthelfden van elkaars bestaan niet afweten en dus een eigen leven leiden. Dat geeft een uiterst beroerde pompfunctie.

De icd overbrugt dat en dat is voor mij een enorm verschil. Hij pulst dan wel altijd he. Niet klabammen maar pulsjes.

Maar de icd doet ook zn pacemakerwerk, en waar de pacemaker machteloos wordt krijg je dan de klabammmm

In september heb ik een vervolg gesprek met mijn Cardioloog, hierin zal veel voor mij duidelijk worden wat het voor mij gaat betekenen voor de toekomst, ik heb er in ieder geval geen angst voor.

Fijn om te horen dat het met jouw goed gaat en dat je ICD werkt zoals het hoort, althans dat je een normaal hartritme ermee hebt dan.

Met pats bedoelde ik de puist hahaha .. ik ga er niet aan lopen etteren ofzo, als die knapt dan knapt die vanzelf wel 😁

2 minutes ago, HenkW said:

In september heb ik een vervolg gesprek met mijn Cardioloog, hierin zal veel voor mij duidelijk worden wat het voor mij gaat betekenen voor de toekomst, ik heb er in ieder geval geen angst voor.

Goeie instelling. De implantatie is ook iets wat best mee valt hoor. Ja tenzij je Moppersmurf heet maar laten we het daar maar niet over hebben lol.

On 9-8-2018 at 10:35, HenkW said:

Geinig dat ik nu pas zie dat er een echt stenen winkel in Hilversum is op de bosdrift .. ik ga daar maar eens langs binnenkort voor de juiste voorlichting .. je weet nooit wat je allemaal nog bij kan leren.

Voor alsnog ben ik tevreden met mijn Evod2 set maar wellicht is er iets wat beter en makkelijker bij me past .. jullie horen nog van me.

P.s. met de andere manier van inhaleren beschreven door L33ntje heb ik vanaf vanmorgen nog geen rare reactie in mijn hoofd gehad .. niet duizelig en ook (nog) niet misselijk dus wellicht toch een te lange haal en een verkeerde manier van gebruik.

verkeerd inhaleren kan idd leiden tot hyperventilatieachtige verschijselen: licht in het hoofd, duizeligheid en zelfs hartkloppingen!(weet ik uit eigen ervaring.) Wat Leentje allemaal zegt,, dat was veel(heel veel dank daarvoor @L33ntje)en volgens mij allemaal waar: ik herken er veel van! Ik zou haar advies omtrent de e-sig (om een andere aan te schaffen) echt opvolgen. Een Justfog Q16 heeft een prettig gebruik en nog wel enkele mogelijkheden! 🙂 

Posted (edited)
3 hours ago, HenkW said:

enige is dat ik met een enorme rode puist nu rondloop op mijn borstbeen maar dat zal een teken zijn dat mijn lichaam aan het vechten is die shit van het vele jaren roken eruit te werken. 

idd gaat er vanalles gebeuren in /aan en op je lijf : blaren, puisten, droogte,of vetter kan van alles zijn. dat duurt een poosje, houd daar rekening mee.

Wat ook heel belangrijk is: Veel water drinken!! vergeet dat niet.(minimaal 1 liter per dag naast je normale gebruik). Voor je lichaam is het sowieso goed ,maar ook voor je gevoel van concentratie/duizeligheid. En met Dampen lijk je nog meer extra water nodig te hebben: dus aan de zuip 😉 jij😂

Edited by MadMarie

1 hour ago, MadMarie said:

Wat ook heel belangrijk is: Veel water drinken!! vergeet dat niet.(minimaal 1 liter per dag naast je normale gebruik). Voor je lichaam is het sowieso goed ,maar ook voor je gevoel van concentratie/duizeligheid. En met Dampen lijk je nog meer extra water nodig te hebben: dus aan de zuip 😉 jij😂

Niet helemaal..  Hartpatienten met een verminderde pompfunctie moeten dat toch beperken .

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/160424-water-drinken-is-soms-gevaarlijk.html

Lees daar even het kopje "vochtbeperking bij hartfalen"

2 hours ago, Moppersmurf said:

Niet helemaal..  Hartpatienten met een verminderde pompfunctie moeten dat toch beperken .

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/160424-water-drinken-is-soms-gevaarlijk.html

Lees daar even het kopje "vochtbeperking bij hartfalen"

https://www.infonu.nl/over-infonu.html

Ook infoteur worden?

InfoNu wil graag doorgroeien tot de grootste informatiebron op Internet. Jij kunt hier ook aan bijdragen door artikelen voor InfoNu te schrijven en infoteur te worden.

Iedereen - jong en oud- is van harte welkom! Buiten dat het leuk en boeiend is om artikelen te schrijven, zijn er ook verdiensten aan verbonden en word je lid van een grote community.

Iedereen kan daar dus van alles beweren...

Je zult best gelijk hebben, en ik vind het ook verstandig om op verschillen in medische condities te wijzen.

Je bron is echter niet betrouwbaar 😉