Jump to content

TrustFire TR-003P4 houden of vervangen?

Recommended Posts

Tijdens de aanschaf van een nieuwe mod en een paartje SONY VTC6 3120mAh 18650 batterijen heb ik niet gekozen om een nieuwe lader te kopen. De reden is dat ik nog een TrustFire TR-003P4 heb liggen, ooit gekocht met een zaklamp die ook op 18650's werkt. 

Specs van de TrustFire TR-003P4 zijn 4.2V Output, 4 x 500mA. Dat komt redelijk overeen (en soms zelfs hoger) met de laders die ik nu voorbij zie komen. Maar het merk zelf zie ik nergens meer. Reviews en vragen betreffende dit device komen allemaal uit 2011-2014, device zal dus End of Life zijn. In deze Amazon link staan wat afbeeldingen en meer specs. 

Iemand ervaringen met dit merk dan wel deze specifieke lader? Is het prut en kan ik beter vervangen of lekker zo laten? Ik kom vooral Nitecore tegen nu als het gaat om opladers. Qua prijs valt me dat alles mee. Als dat beter is voor de batterijen koop ik met alle liefde een Nitecore D4.

Edited by FeaR

@FeaR, wanneer je zou overgaan tot aankoop van een nieuwe lader, is een Opus BT-C3100, een hele goede en redelijk goedkoop.

Dit is een zeer uitgebreide lader, die ook batterijen kan refreshen, de interne weerstand kan meten en de werkelijk capaciteit van een batterij kan meten.

Echt het overwegen waard !!

https://www.gearbest.com/chargers/pp_174044.html?wid=1433363

• Thanks 2

Vervangen is mogelijk toch meer nodig dan gehoopt. De TrustFire gaf aan dat de batterijen na een nachtje in de lader nog niet vol waren. Batterijen in de mod gedaan en die staat op de volle 100%. De lader en de batterijen zelf waren niet extreem warm overigens. 

Eens zien wat het wordt. Ik wil sowieso een lader met display, al was het maar om de leuk. Ik zit alleen even te kijken naar de aansluiting. Veel is tegenwoordig met USB en dat vind ik wat minder. Liever gewoon een 230V stekker naar C8. Ik ben pro de gedachte achter USB alleen de praktijk werkt zo anders. Dan zit je weer met Micro USB, dan weer USB C en om nog maar te zwijgen over kabels die soms wel snelladen ondersteunen en dan weer niet. Of nog leuker, dat de combinatie lader en kabel niet werkt. Mijn OnePlus USB lader jaagt mijn telefoon zo vol, maar op andere USB devices gaat laden zeer traag. Vandaar dat ik in de praktijk toch liever voor 230V ga.

De Opus BT - C3100 heeft een gewone 230V en staat daarmee op de short list. Enige nadeel wat ik zo zie is dat de lader in Nederland nergens op voorraad is of dat je de hoofdprijs er voor neer mag leggen. Importeren is natuurlijk een optie, maar snel geholpen zijn (oftewel afhalen of bestellen in een Nederlandse shop) heeft wel de voorkeur. 

De Nitecore D4 zou ik zo bij Smooxx kunnen halen of bij nog heel wat webwinkels kunnen bestellen. De beschikbaarheid doet toch wel iets van vertrouwen geven. 

Ik ga ook eens in de Golisi S4 2A, XTAR VC4 en Folomov A4d duiken Die kwam ik ook op enkele sites tegen, maar nog verder niet naar gekeken. Allen 4 Bay laders die ik voor <€40 snel in huis kan hebben. 

Hoe dan ook, we hebben dit weekend weer wat uit te zoeken 😋

Edited by FeaR

Thnx! Ik dacht dat mijn Google Skills wel upnto date waren. Toch is de review van dit model niet extreem positief. Nitecore is voor mij ook afgevallen, te veel meldingen dat het ding doet wat het moet doen maar warmer wordt dan andere modellen. Ik neig nu vooral naar de Folomov A4. 

20 minutes ago, FeaR said:

Nitecore is voor mij ook afgevallen, te veel meldingen dat het ding doet wat het moet doen maar warmer wordt dan andere modellen

Goed omschreven, het ding doet wat ie moet doen, heb al een paar jaar twee D4's dag en nacht aan het werk, pakt alle maten batterijen van AA tot 21700.

Wat betreft het warm worden, ze zijn aan het werk en warm is niet heet, geen ventilator dus lekker stil.

Mijn ervaring... betrouwbaar, zou hem zo weer kopen.

@FeaR, ja de Folomov A4, had ik al een keer voorbij zien komen. Dit is een vrij simpele lader, zonder verdere opties. Weet niet of hij goed of slecht is.......

Ik ben in elk geval zeer tevreden met m'n Opus. Hij doet al 2,5 jaar z'n werk uitstekend. Heeft deze lader dan geen nadeel ? Jawel, het externe systeem koelertje. Deze gaat vroeg of laat lawaai maken, droog lopen of zoiets. Je kunt voor € 1,58 een nieuw koelertje kopen, deze is zeer makkelijk te wisselen. Maar ook de vernieuwde koeler, gaat weer stuk. Ik heb in 2,5 jaar inmiddels de derde nieuwe er in zitten. :grins  Dus ja, dat is wel een nadeel, maar qua prestatie en verdere betrouwbaarheid, wil ik hem niet meer missen. Hij kan te diep ontladen batterijen toch weer oplaadbaar maken, hij kan de werkelijk capaciteit meten, maar het belangrijkste, hij meet de interne weerstand van batterijen, hetgeen iets zegt over de kwalitatieve status van een batterij.

Maar, er zijn meerdere echt goede laders op de markt, succes met je speurtocht naar een lader...... 

Ook ik gebruik oa een D4 en word maar handwarm, mijn XTAR SV2 Rocket (high-end lader) daarentegen komt serieus warm (enkel onderkant) als ik die op 2amp zet.

On 22-7-2018 at 09:47, Steamboy said:

@FeaR,

Maar, er zijn meerdere echt goede laders op de markt, succes met je speurtocht naar een lader...... 

In dit budget (<€40,-) is er inderdaad genoeg keuze en mag je natuurlijk ook niet alles verwachten. Ik heb reviews van laders van 80 euro (XTAR VPR Plus Dragon) bekeken en gelezen en ook daar zijn er minpunten te benoemen. 

Ik neig toch wel sterk naar de Opus. Zeker omdat deze een stuk meer kan leveren met vier batterijen er in, de NiteCore D4 zakt dan terug naar 0,375A. 

Edit:

De Nitecore SC4 kwam net naar boven via een ander forum. Tientje duurder dan de rest, maar het ziet er wel interessant uit. 

Edited by FeaR

47 minutes ago, Madman said:

Maaruh....waarom wil je zo nodig een andere, als je er al 1 hebt die het gewoon doet? Daar begon je topic eigenlijk ook mee.

Omdat die het dus blijkbaar niet meer doet, zie mijn tweede post in dit topic. Normaal zou je zeggen koop een simpele lader want je had een simpel (knaken)ding en alles is beter dan wat je had, maar ik doe het nu liever goed. 

1 hour ago, Nijmegensmoke said:

Maak je niet zo druk mensen. 

Aard van het beestje (en met mij nog een groot deel van de mensheid 😋).

1 hour ago, Madman said:

Ik las in die post, dat je batterijen gewoon vol waren en de lader niet warm werd. Dus ging ervanuit  dat er geen probleem was/is

Batterijen waren vol volgens mijn mod inderdaad, de TrustFire was nog vol aan het laden omdat ze nog op "rood" stonden (dus niet eens oranje dat ze bijna vol zaten). Al weet ik ook niet hoe erg je zo'n mod moet vertrouwen. Aangezien ik na drie teugen al een daling in het batterijpercentage zag.

Maar... ik ben er uit! De gekozen lader komt niet extreem goed uit de test op lygte-info.dk (al komen dat er maar weinig), maar o p YouTube en diverse andere sites komt de lader er goed uit. Het is een Nitecore SC4 geworden.

full.jpg

Iedereen bedankt voor de vele informatie en inzichten.

• Like 2

Ik ben inmiddels op zo'n punt beland dat ik voel aan mijn mod dat deze warm wordt. - No single shit was given that day -  Het wordt wel vaker warm. Er gebeurt gewoon geen ruk. Die explosies waarover je leest, hoe vaak gebeuren die eigenlijk? Zit jouw mod, als je deze aan het opladen bent, ook daadwerkelijk in je broekzak? Bij mij niet. Er is trouwens ook nog niets geëxplodeerd,  Kunnen we hier een Poll van maken? Hoe vaak er iets ergs is gebeurd bij alle duizenden gebruikers? 

Er gaat niets kapot en niets ontploft en er gebeurt gewoon niets spannends. Ben benieuwd of mensen hier allemaal plofdingen hebben meegemaakt. Ik denk zelf van niet. 

Ik maak er persoonlijk niet zo een drama van (beetje logisch denken is voldoende). <- en zelfs daar kan ik best in falen. hey, its me!!! Ik zal de eerste zijn die ploft. :haha (@ me) . 

• Like 2

Gelukkig is dat niet het geval.

Maar er is een vals gevoel van veiligheid.

Een lader is een transformator en de verliesstroomschakelaar van je woning zal bij een kortsluiting van het secundaire circuit niet ingrijpen.

Dit kan tot een brand leiden.

Dat is het zelfde als bij een smartphone.

Vandaar je die niet onder je hoofdkussen mag laten opladen.( warmte en zó)