Jump to content
Het FBT heeft versterking - Geef ze een warm welkom! Read more... ×

Recommended Posts

Een rode draad vanavond op radio 2 is stoppen met roken. Misschien zijn er mensen/dampers die het leuk vinden om te reageren en hun dampervaringen te willen delen?

Kan iemand een samenvatting geven van dat radioprogramma  ?

Ik heb namelijk helemaal geen radio. 

15 hours ago, Madman said:

@Marianna

https://www.nporadio2.nl/uitzendinggemist?date=19-07-2018

Alle uitzendingen van die avond. En dat allemaal zonder radio.......wondere wereld der techniek 

Dank je wel, maar ik hoor alleen maar takkemuziek zonder 1 woord over e-sigs.  

Nou ja, over e-sigs hoeven ze mij toch niks meer te vertellen.   :arrog

Het schijnt niet door te dringen hè? Dampers staan gewoon in het zelfde verdomhoekje als de rokers... En.... Zolang er geen tastbaar bewijs is dat dampen nou echt zoveel gezonder is dan roken staan we in een slecht daglicht. En ja, ik damp, ik rook niet meer, maar ik blijf sceptisch. Over 10 jaar zal wellicht blijken dat we gelijk/ongelijk hadden. Ik ben nog steeds niet 100 procent overtuigd.

On 3-8-2018 at 15:03, Marianna said:

Nou ja, over e-sigs hoeven ze mij toch niks meer te vertellen.   :arrog

Een beetje egoïstisch?

42 minutes ago, Heisenberg said:

Over 10 jaar zal wellicht blijken dat we gelijk/ongelijk hadden. Ik ben nog steeds niet 100 procent overtuigd.

De grap is dat men dat 10 jaar geleden ook riep, en tot op heden valt de balans steeds positiever uit voor ons dampers na ieder onderzoek. 

Soms vraag ik me wel eens af hoeveel onderzoek er gedaan moet worden met positieve uitkomst voordat men echt overtuigt is 😉 

(Bijvoorbeeld Uk onderzoek heeft vorig jaar een lange termijn studie afgerond waaruit ze de bekende 95% minder schadelijk hebben bijgesteld naar ten minste 97% minder schadelijk)

(De link heb ik al eerder gegeven in een ander topic, waarop je eveneens antwoord nog niet overtuigt te zijn, bij welk % en welke termijn ligt je omslagpunt?) 

Zo wordt er eigenlijk al vanaf 2007, toen de eerste esigaretten hier beschikbaar werden, al gemekkerd en gepanikeerd over dat dampen steeds moeilijker bereikbaar en steeds lastiger zal worden, maar als ik zo terugkijk op de afgelopen tien jaar is het dampen niet noemenswaardig kleiner geworden. Wel een factor paar honderd keer groter. Waarmee het dus ook steeds onmogelijker wordt het te verbieden. Reguleren, ja, maffe regeltjes verzinnen die de handel dwingen creatief te blijven, ja, maar is het dampen er slechter van geworden ? Integendeel. En Nederland is nog lang niet waar Duitsland, Frankrijk en Belgie zijn (mede door het vooralsnog magere aanbod van stenen winkels, die de potentiele markt waanzinnig vergroten door hun bereikbaarheid en laagdrempeligheid), en die beiden komen nog niet in de buurt van de UK, laat staan Amerika. 

@Heisenberg : je KUNT niet gaan beweren dat dampen gezonder is dan roken, want 'gezond' impliceert dat het iets positiefs doet voor je (lichamelijke) gezondheid, en dat is nogal een claim. Je moet dampen dan ook niet zien als op zichzelf staande activiteit (wat helaas nogal eens gebeurt, en dan komt het dampen er natuurlijk altijd slechter af dan schone lucht ademen), maar zuiver als alternatief voor roken. En dan is de uitkomst ZO evident, dat je er allang niet meer omheen kunt. Daar heb je ook geen onderzoeken voor nodig ; gewoon zelf dampen om het te ervaren. Tien jaar geleden toen er nog vrijwel niks bekend was net zo goed als nu. Inmiddels ligt er heel wat data die die ervaring ondersteunt. Misschien verlengt het uiteindelijk het leven niet of nauwelijks, maar dat het de kwaliteit van leven verbetert, kan elke damper zelf constateren. Vooral als je al klachten had van het roken. 

In het dampjaar dat ik nu achter de rug heb, ben ik een paar keer in paniek geraakt vanwege weer een nieuwe maatregel tegen het dampen. De laatste keer was vanwege de aankondiging dat ook nicotineloze base voortaan alleen nog mag worden verkocht in 10-ml flesjes. Inmiddels is duidelijk dat die maatregel niet te handhaven is, dus ik verwacht dat het er niet van zal komen.

En, al gaat het langzaam, steeds meer mensen gaan dampen. De anti-rookmaatregelen worden steeds strenger, dus dat zal nog meer mensen over de streep trekken. Een beginner heeft misschien niet meteen door dat dampen, buiten gezondheidsverbetering, nog een groot  voordeel heeft: je kunt het ook doen op plaatsen waar het verboden is.

Naarmate meer mensen dampen zal het steeds lastiger worden om vooral de uiterst absurde maatregelen te handhaven. Het is niet meer te stoppen.

Posted (edited)
3 hours ago, L33ntje said:

@Heisenberg : je KUNT niet gaan beweren dat dampen gezonder is dan roken, want 'gezond' impliceert dat het iets positiefs doet voor je (lichamelijke) gezondheid, en dat is nogal een claim.

Dit is een rare opmerking. Natuurlijk kun je dat wel zeggen.

In principe is alles wat je doet ongezond. Want leven is in principe ongezond. Elk levensmiddel dat je binnenkrijg moet verwerkt worden, en zorg op zijn minst voor (hoe miniem ook) slijtage. Elke beweging die je doet zorgt voor slijtage. En het feit dat je leeft zelf zorgt elke seconde voor veroudering.

Dus kun je alleen maar wijzer worden over zaken die gezondheid betreffen door ze te vergelijken met elkaar.

Dat betekent dat je JUIST wel kunt beweren dat het ene gezonder dan wel ongezonder is dan iet anders.

En beweren dat dampen gezonder is dan roken klopt dan ook helemaal. Gewoon omdat onderwijl ruim voldoende wetenschappelijk onderzoek dat heeft aangetoond. En omdat alle aanwijzingen daar ook voor zijn, zoals persoonlijke ervaringen van veel mensen met longmetingen bij hun eigen artsen.

Vooruitgang, zodat mensen voor diverse ziekten nu minder tot geen medicatie meer hoeven enz. enz.

Edited by elja

misschien moet het onderwerp van dit topic gewijzigd worden?

@elja Ergens heb je natuurlijk helemaal gelijk, het is ook min of meer mijn (politieke?) voorzichtigheid, of eigenlijk zelfs een puur semantische discussie. Als a gezonder is dan b, zijn beiden gezond. Alleen de een meer,  ofwel gezonder dan de ander. En gezond betekent nu eenmaal dat het middel/de activiteit doorgaans bijdraagt aan een goede gezondheid. Dat kunnen we van roken zeker niet beweren, maar van dampen ook niet, al kijken de risico's vooralsnog uiterst minimaal, en nemen de aanwijzingen daarvoor toe. "Water is gezonder dan cola" is een feit. Het eerste heeft geen negatieve gevolgen, en draagt bij aan een goede gezondheid (even los van het feit dat je zelfs met water zelfmoord kan plegen, maar dan moet je wel erg je best doen). "Sinaasappelsap is gezonder dan cola" echter wekt onterechte valse verwachtingen over dhet  mogelijke gezond zijn  van sinaasappelsap. Dat valt vies tegen. 

Natuurlijk is alles relatief. En heeft voor- en nadelen. Het gezonde van dampen zit hem echter in het stoppen met roken, niet in het dampen zelf. Dat is op zijn best gezondheidsneutraal. (en lijkt daar vooralsnog aardig in de buurt te komen.). Overigens, als dampen maar half zo slecht was als roken, zou ik dat ook al voldoende vinden hoor. 😉 Want 'niet roken' (en niet dampen) is voor mij nooit een optie geweest.

Afijn, om alle verwarring zo veel mogelijk voor te zijn, spreek ik liever van minder ongezond. Met name buiten het forum uiteraard. Gewoon voorzichtig -misschien wel overvoorzichtig- met het woord/de claim 'gezond'. 

En je kunt beter dampen dan roken, dat staat buiten kijf. Of je echter beter kunt dampen dan niets, lijkt me in zijn algemeenheid nog wel een klein puntje voor discussie. (Voor mijn geestelijke gezondheid in elk geval wel). 

3 minutes ago, L33ntje said:

@elja Ergens heb je natuurlijk helemaal gelijk, het is ook min of meer mijn (politieke?) voorzichtigheid, of eigenlijk zelfs een puur semantische discussie. Als a gezonder is dan b, zijn beiden gezond. Alleen de een meer,  ofwel gezonder dan de ander. En gezond betekent nu eenmaal dat het middel/de activiteit doorgaans bijdraagt aan een goede gezondheid.

En dat laatste doe het bij iedereen die van roken overstapt naar dampen, dan wel daardoor veel minder gaat roken.

Hetzelfde gaat op voor geneesmiddelen. Die zijn niet gezond. Bij de meeste geneesmiddelen loop je een grotere kans op nare bijverschijnselen gedurende het gebruik, dan bij overstappen naar dampen. Maar het juiste geneesmiddel voor de juiste patient zorgt er wel voor dat deze in gezondheid vooruit gaat.

Trouwens dat water gezonder is dan cola is ook niet eens helemaal hard te maken. Zeker niet wanneer het cola betreft waar geen suiker in zit. Het recept van kruiden waarvan cola gemaakt wordt is niet bekend. Dus weten we niet wat er in is. En weten we niet of die kruiden iets met de gezondheid doen. Wie weet is het voor sommige mensen wel gezonder dan water.

En qua sinaasappelsap, dat is best wel ook wel "gezond". In ieder geval zitten daar vitaminen en mineralen in die we nodig hebben. Maar moet je gewoon niet te veel nemen vanwege suiker. 

Je weet wel, het is vaak het bekende te veel, dat iets ongezond maakt.

Je blijft natuurlijk altijd met die wet zitten, waarbij e-sigaret winkels gewoon niet mogen beweren dat die e-sigaret gezonder is dan roken.

Posted (edited)
18 minutes ago, elja said:

Je blijft natuurlijk altijd met die wet zitten, waarbij e-sigaret winkels gewoon niet mogen beweren dat die e-sigaret gezonder is dan roken.

Precies dat. Die wet is hier niet dat ik weet, maar ik wen het mezelf maar vast aan voor het geval dat.

Toch bestrijd ik dat het het dampen is dat voor verbetering zorgt bij ziekte. Dat is toch echt het stoppen met roken an sich. Het wil er bij mij niet in dat bij patiënten met de zelfde aandoeningen die niet die roken zijn veroorzaakt, de zelfde verbetering optreedt als ze gaan dampen. Zou wel een gat in de lucht springen als er onderzoeken kwamen die precies dat aantonen. Want dan mogen we WEL zeggen dat het gezonder is. Gezonder dan niet roken zelfs. 😉

Edited by L33ntje

Je mocht toch alleen zeggen, dat het minder ongezond is? 

16 minutes ago, L33ntje said:

Zou wel een gat in de lucht springen als er onderzoeken kwamen die precies dat aantonen. Want dan mogen we WEL zeggen dat het gezonder is. Gezonder dan niet roken zelfs. 😉

Ik ben sinds ik ben begonnen met dampen niet meer verkouden geweest. Daar zal het stoppen met roken zeker toe hebben bijgedragen, maar misschien dat de PG ook die virussen of bacterien tegengaat.

1 hour ago, PetraO said:

Ik ben sinds ik ben begonnen met dampen niet meer verkouden geweest. Daar zal het stoppen met roken zeker toe hebben bijgedragen, maar misschien dat de PG ook die virussen of bacterien tegengaat.

Ik ook sinds ik damp niet verkouden geweest,wel opvallend.

Ik wel, na ar inderdaad nog maar één keer, vorig jaar november ofzo.....hmmm... Bevalt me wel. Maar ik sluit ook niet uit dat roken ook wel wat met je weerstand doet

4 hours ago, MadMarie said:

misschien moet het onderwerp van dit topic gewijzigd worden?

Ach nee, dat hoeft niet :lach

Aard van het forumbeestje, een topic kan zgn. lijken te ontsporen door de reacties van het ene op het andere medeforumlid. De discussie is prima en zolang er niks nieuws  of totaal anders wordt gemeld is er geen reden om het te splitsen of te hernoemen.

22 hours ago, Heisenberg said:

Het schijnt niet door te dringen hè?

Ben wel benieuwd overigens of @Heisenberg nu op de radio uitzending reageert of gewoon wat kwijt moest (heb zelf de uitzending niet beluisterd) :weetnie

Kan iemand een samenvatting geven?

14 hours ago, PetraO said:

De anti-rookmaatregelen worden steeds strenger, dus dat zal nog meer mensen over de streep trekken.

De anti-dampmaatregelen wijken niet af van de anti-rookmaatregelen. Was laatst met de kinders in een speeltuin. Ik zat al wat afgezonderd van de meute te dampen. Komt de beheerder van die speeltuin naar me toe om te vertellen dat ik in een rookruimte moest gaan staan met mijn dampertje.

16 minutes ago, Heisenberg said:

De anti-dampmaatregelen wijken niet af van de anti-rookmaatregelen. Was laatst met de kinders in een speeltuin. Ik zat al wat afgezonderd van de meute te dampen. Komt de beheerder van die speeltuin naar me toe om te vertellen dat ik in een rookruimte moest gaan staan met mijn dampertje.

Da's gewoon kwestie van huisregels, niks vreemds aan (qua zgn. "anti"), en heb je op te volgen of je laat het dampen in die ruimte/omgeving.

Reageerde je nou in je eerste reactie in dit topic op de uitzending (zie OP), of was je opmerking gewoon in een algemene opwelling gemaakt?

3 minutes ago, tsiis said:

Da's gewoon kwestie van huisregels, niks vreemds aan (qua zgn. "anti"), en heb je op te volgen of je laat het dampen in die ruimte/omgeving.

Reageerde je nou in je eerste reactie in dit topic op de uitzending (zie OP), of was je opmerking gewoon in een algemene opwelling gemaakt?

Dampers staan gewoon in het zelfde verdomhoekje als de rokers... DAT bedoelde ik ermee...

5 minutes ago, Heisenberg said:

Dampers staan gewoon in het zelfde verdomhoekje als de rokers... DAT bedoelde ik ermee...

Ah, dus dat is jouw ervaring cq mening en (dus?) geen reactie op de OP.

Fijn, is dat ook weer duidelijk (maar voor toekomstig spuiten van je gal: daar hebben we diverse andere passende topics voor :ja).