Jump to content

Recommended Posts

Hallo,

ik ben nieuw met vapen, nu vroeg ik me af: ik zwem dus moet ik lang mijn adem in kunnen houden. Als ik vape maar 0,0% nicotine gebruik word mijn longinhoud dan weer kleiner na wat ik getraind heb!

avb, Louis

Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar je longinhoud wordt niet kleiner na dampen  nee (met of zonder nicotine). 

1 hour ago, Louigi said:

Hallo,

ik ben nieuw met vapen, nu vroeg ik me af: ik zwem dus moet ik lang mijn adem in kunnen houden. Als ik vape maar 0,0% nicotine gebruik word mijn longinhoud dan weer kleiner na wat ik getraind heb!

avb, Louis

Ik geloof dat ik wel begrijp wat 'ie bedoeld.

Ten eerste, nicotine heeft er niets mee te maken. Het is de rook, de teer en andere onverbrande shit waar je dood aan gaat en die je longen asfalteert, waardoor je idd een grotere longinhoud krijg. Na het stoppen krimpt die longinhoud niet terug, dus geweldige training voor duursporters. Paar jaar roken en dan stoppen.

In de volksmond krijgt de nicotine de schuld van de rokerskwalen, maar als je pruimtabak gebruikt (en daar is een groot en langdurig onderzoek naar gehouden) met extreem veel nicotine, krijg je geen rokersklachten.

Wil je stoppen met roken en daarin slagen, bouw die nic dan niet te snel af. Het is al lastig genoeg om van al die andere verslavende stoffen die in een sigaret zitten af te kicken.

Je longinhoud zal echt niet afnemen (eerder misschien zelfs toenemen als je rookt, volgens mijn biologieleraar vroeger), maar je zuurstofopnamen zal wel tijdelijk ff anders zijn.

Je longinhoud wordt kleiner als je rookt. Niet groter. Je longen raken vervuild met troep en je longblaasjes gaan kapot.

Door roken beschadigen de longblaasjes van de zuurstofopname en worden de longen steeds minder soepel ofwel verharden, je longcapaciteit zal op den duur verminderen (COPD) en op dat moment zijn je longen te ver beschadigd om nog te herstellen.