Jump to content

Recommended Posts

Hallo,

ik ben nieuw met vapen, nu vroeg ik me af: ik zwem dus moet ik lang mijn adem in kunnen houden. Als ik vape maar 0,0% nicotine gebruik word mijn longinhoud dan weer kleiner na wat ik getraind heb!

avb, Louis

Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar je longinhoud wordt niet kleiner na dampen  nee (met of zonder nicotine). 

1 hour ago, Louigi said:

Hallo,

ik ben nieuw met vapen, nu vroeg ik me af: ik zwem dus moet ik lang mijn adem in kunnen houden. Als ik vape maar 0,0% nicotine gebruik word mijn longinhoud dan weer kleiner na wat ik getraind heb!

avb, Louis

Ik geloof dat ik wel begrijp wat 'ie bedoeld.

Ten eerste, nicotine heeft er niets mee te maken. Het is de rook, de teer en andere onverbrande shit waar je dood aan gaat en die je longen asfalteert, waardoor je idd een grotere longinhoud krijg. Na het stoppen krimpt die longinhoud niet terug, dus geweldige training voor duursporters. Paar jaar roken en dan stoppen.

In de volksmond krijgt de nicotine de schuld van de rokerskwalen, maar als je pruimtabak gebruikt (en daar is een groot en langdurig onderzoek naar gehouden) met extreem veel nicotine, krijg je geen rokersklachten.

Wil je stoppen met roken en daarin slagen, bouw die nic dan niet te snel af. Het is al lastig genoeg om van al die andere verslavende stoffen die in een sigaret zitten af te kicken.

Je longinhoud zal echt niet afnemen (eerder misschien zelfs toenemen als je rookt, volgens mijn biologieleraar vroeger), maar je zuurstofopnamen zal wel tijdelijk ff anders zijn.

Je longinhoud wordt kleiner als je rookt. Niet groter. Je longen raken vervuild met troep en je longblaasjes gaan kapot.

Door roken beschadigen de longblaasjes van de zuurstofopname en worden de longen steeds minder soepel ofwel verharden, je longcapaciteit zal op den duur verminderen (COPD) en op dat moment zijn je longen te ver beschadigd om nog te herstellen.

Dampen met nicotine doet volgens de laatste onderzoeken nauwelijks iets met de longen, de nicotine wordt in de mond en longen opgenomen in de bloedbaan en dat is het wel, met je longen zou volgens de onderzoeken weinig gebeuren.

Als je op tijd stopt met roken kun je je longen zich nog laten herstellen en dan krijg je daar beduidend meer lucht voor terug en dat merk je echt, ga je na het stoppen lekker dampen dan zal je niks merken aan je longen als je stopt met dampen.

Alleen met dampen heb je het geluk dat je geen teer en andere verbrande zooi je longen in pompt die daar lekker blijven zitten en de boel beschadigen, met dampen krijg je een soort nevel in je longen die uit wordt geblazen en zichzelf oplost in de longen.

Lang verhaal maar nicotine wordt alleen via de mond en longen in de bloedbaan opgenomen, that's it.

11 hours ago, Louigi said:

Hallo

Welkom op het forum @Louigi! :welkom1

Je kunt je in het Stel jezelf voor-topic nog even voorstellen, altijd leuk om te weten hoe een nieuw lid aan het dampen is geraakt :ja:ja

Ik bedoel nu kan in lang mijn adem inhouden. Als ik vape zal ik dan mijn adem minder lang kunnen inhouden?

avb

1 minute ago, Louigi said:

Ik bedoel nu kan in lang mijn adem inhouden. Als ik vape zal ik dan mijn adem minder lang kunnen inhouden?

avb

Ik betwijfel het.

Mijn ervaring met mensen die langere tijd heftig sub-ohm dampen, is dat hun longcapaciteit juist lijkt toe te nemen. Of dat echt de inhoud is of een kwestie van spieren ontwikkelen durf ik niet te zeggen, maar die krijgen wolken uit mijn dampers waar ik zelfs niet bij in de schaduw kan staan ; en de longen is het enige verschil. 

Ik zou niet durven of willen beweren dat je je adem langer in hun houden ZOLANG er damp in zit, maar met een mega-teug frisse lucht moet je het best even kunnen volhouden. En dat is natuurlijk ook vooral een kwestie van training. 

1 minute ago, Louigi said:

avb

Je bent een beetje extreem kort van stof. Het wordt dus gissen wat je bedoeld.

Ik maakte de aanname dat je nu rookt en over wil stappen op dampen, maar wellicht klopt dat dus helemaal niet?

4 minutes ago, Louigi said:

avb

Tijdens het dampen wel, maar tussendoor niet.

Posted (edited)
14 hours ago, Louigi said:

Hallo,

avb, Louis

Als je bloed meer zuurstof op kan nemen doordat je niet rookt maar dampt zal je je adem langer kunnen inhouden.Is er hier dan helemaal geen dokter in de zaal?

Edited by richard-V

Haha je longinhoud veranderd toch niet door dampen of roken, je longfunctie wel, omdat je met rook vergif inademt, daar reageren je longen op.

Longinhoud kun je wel trainen, als ik een echt grote wolk wil maken, adem in eerst drie keer helemaal in en uit, de wolken worden vervolgens twee keer groter dan wanneer ik ze niet oprek

https://www.youtube.com/user/oomkobus

Mijn longfunctie is er in ieder geval op vooruit gegaan nadat ik ben gestopt met roken en begonnen met dampen. Voorbeeld: op mijn werk zijn de liften regelmatig buiten gebruik en dan moet ik de trap nemen. Toen ik nog rookte, kwam ik buiten adem aan op mijn kamer op de derde verdieping, nu wandel ik zonder problemen naar boven.

3 hours ago, Oomkobus said:

Haha je longinhoud veranderd toch niet door dampen of roken, je longfunctie wel, omdat je met rook vergif inademt, daar reageren je longen op.

Longinhoud kun je wel trainen, als ik een echt grote wolk wil maken, adem in eerst drie keer helemaal in en uit, de wolken worden vervolgens twee keer groter dan wanneer ik ze niet oprek

Doordat de longfunctie afneemt door het roken, worden je longen wel degelijk wat groter van inhoud. Is dan ook hard nodig.

Mensen in de randstad hebben doorgaans ook een grotere longinhoud dan iemand uit de provincie, om precies dezelfde reden.

Nee, de longen worden niet groter:

'Longinhoud
Het begrip "longinhoud" wordt gebruikt om de inhoud van je longen in liters aan te geven. Je longinhoud hangt af van de conditie van het longweefsel en de luchtwegen en van de omvang van de borstkas. Ook leeftijd, lengte, geslacht, gewicht, en dergelijk spelen een rol. Rokers hebben een kleinere longinhoud dan niet-rokers. Dit komt omdat rook teer bevat dat zich nestelt op en tussen de trilhaartjes in de luchtwegen.'

https://www.gezondheidsnet.nl/ziekten/longen-kort

Dat verschil is dus minimaal.
Je kan je longinhoud alleen echt vergroten door oefeningen te doen, diep ademhalen en je buikspieren ontspannen, adem lang inhouden en vervolgens langzaam uitademen
Als je dit vaak doet dan kan het een blijvend effect hebben ook.

22 hours ago, Oomkobus said:

Nee, de longen worden niet groter:

'Longinhoud
Het begrip "longinhoud" wordt gebruikt om de inhoud van je longen in liters aan te geven. Je longinhoud hangt af van de conditie van het longweefsel en de luchtwegen en van de omvang van de borstkas. Ook leeftijd, lengte, geslacht, gewicht, en dergelijk spelen een rol. Rokers hebben een kleinere longinhoud dan niet-rokers. Dit komt omdat rook teer bevat dat zich nestelt op en tussen de trilhaartjes in de luchtwegen.'

https://www.gezondheidsnet.nl/ziekten/longen-kort

Dat verschil is dus minimaal.
Je kan je longinhoud alleen echt vergroten door oefeningen te doen, diep ademhalen en je buikspieren ontspannen, adem lang inhouden en vervolgens langzaam uitademen
Als je dit vaak doet dan kan het een blijvend effect hebben ook.

Ik heb geen redenen om te twijfelen aan gezondheidsnet.nl

Ooit een heel verhaal aangehoord bij de expositie "Body Worlds" van de lokaal duidende medisch student vrijwilliger in België. Die beweerde dat rokers en stadsbewoners gemiddeld een grotere longinhoud hebben omdat ze vanwege de vervuiling meer longweefsel aanmaakten. Nooit iets van een Belg aannemen dus. 😉

10 minutes ago, Raycoupe said:

Die beweerde dat rokers en stadsbewoners gemiddeld een grotere longinhoud hebben omdat ze vanwege de vervuiling meer longweefsel aanmaakten.

Dat is ook wat mijn biologieleraar zei. Maar dus als de longen nog in de groeifase zitten, als je eenmaal volwassen bent, groeien ze niet meer ofzo, als ik t goed onthouden heb.

Enige wat kan groeien aan je lichaam is kraakbeen en spieren. (Niet je geslacht, dat zwelt op)

kraakbeen zoals je neus en oren, die groeien je leven lang door, dus we eindigen allemaal als de grote vriendelijke reus.

Spieren zoals je armen en je hart, die kun je trainen om groter te maken.

Je huid en je longen kunnen niet groeien maar wel oprekken, je longen door oefenen, je huid door heel veel te eten of door heel veel te trainen.

1 hour ago, Oomkobus said:

Enige wat kan groeien aan je lichaam is kraakbeen en spieren. (Niet je geslacht, dat zwelt op)

kraakbeen zoals je neus en oren, die groeien je leven lang door, dus we eindigen allemaal als de grote vriendelijke reus.

Spieren zoals je armen en je hart, die kun je trainen om groter te maken.

Je huid en je longen kunnen niet groeien maar wel oprekken, je longen door oefenen, je huid door heel veel te eten of door heel veel te trainen.

Dat is te kort door de bocht. Je lever kan vrolijk aangroeien nadat ze er een stuk vanaf snijden, of door training middels alcohol. Vet, nagels en haren zijn natuurlijk flauw om te noemen.

Ik ben blij dat dit geen medisch forum is, met zo'n hoop flauwekul 🙂

Als er niks kon groeien aan een lichaam, dan waren vrouwen van onder een stuk groter geweest, als er een volwassen vent uitgepoept moest worden 🙂

3 hours ago, Madman said:

Ik ben blij dat dit geen medisch forum is, met zo'n hoop flauwekul 🙂

Als er niks kon groeien aan een lichaam, dan waren vrouwen van onder een stuk groter geweest, als er een volwassen vent uitgepoept moest worden 🙂

Er wordt natuurlijk bedoeld wat er nog bij kan groeien nadat je volwassen bent.

Al je cellen worden continu vervangen, maar bv. een lever is vrij uniek dat daar dus gewoon weer een stuk bijgroeit als je er wat vanaf snijdt. Dat gaat bij een gedeeltelijke longamputatie niet meer gebeuren. Vetcellen krijg je er ook niet meer van, die groeien slechts in volume.

Daarom wil ik meteen aannemen van @OomKobus dat bij volwassen de longinhoud niet meer veranderd. Het verhaal van de vrijwillige uitlegstudent bij die expositie gaat nog steeds op, alleen veranderd het allemaal niet meer na dat je volwassen bent geworden. Sigaretten roken, daar beginnen de meeste mensen als beginnend puber mee, als het lijf nog niet volgroeid is.

Gvd@madman ik heb een levendige fantasie plus ik ben fan van horrorfilms, loop nu met een bijzonder bloederig/slijmerig beeld in m'n kop van een zwangere vrouw die een behaarde gast van pak m beet 40 op de wereld zet,
Ik weet niet of je de "hills have eyes" films kent maar dat ongeveer, rekt 't niet dan scheurt 't wel.

Nou, het scheurt.

Uit.

Behoorlijk uit.

Haha, mooie wending 

Toch een vraagje over dit onderwerp. Zijn er al onderzoeken van de zuurstofopname van de longen na een switch van roken naar dampen? Ik kon binnen een week twee keer zover joggen na de switch (van 400 meter naar 800 meter ongeveer, geen marathons ofzo :gek, maar merkte binnen een week dus echt veel verschil..)