Jump to content
PetraO

Deukje in 26650 batterij

Recommended Posts

In de pluspool (dat metalen schijfje bovenaan) zit een deukje. Geen idee hoe dat daar komt, want het ding zit of in de mod of in een plastic doosje. Maar goed: is de batterij nog veilig of moet ik hem weggooien?

als de wrap niet is beschadigd is niks aan de hand

in mijn batterijen zitten ook wel deuken zolang plus en min geen kortsluiting maakt niks aan de hand

Posted (edited)

Zit er nog ruimte onder het deukje? Zo ja..Niets aan de hand. Is hij helemaal plat gedrukt, dan liever niet meer gebruiken.

1 minute ago, Johannes Koning said:

als de wrap niet is beschadigd is niks aan de hand

in mijn batterijen zitten ook wel deuken zolang plus en min geen kortsluiting maakt niks aan de hand

Nou niet helemaal. Onder de plus pool zit ruimte en een zwakke plek. Daar gaat de batterij venten als er iets mis gaat. Als dat dicht gedrukt zit door de + pool, kan de batterij niet venten bestaat de kans dat hij BIEM doet.

Edited by Chasepoes

om dit voor elkaar te krijgen  Chase poes

zul je er wel met een hamer op moeten slaan volgens mij 

ik bedoel maar te zeggen bij normaal gebruik zal dit niet zo vaak gebeurten

Zeg dat niet te hard. Sommige batterijen staan er bekend om dat ze heel makkelijk indeuken. Beetje klem in een batterijhouder is dan al voldoende.

Een batterij met gedeukte pluspool, gooi ik gewoonlijk weg. De verhoogde pluspool staat meestal op 4 pootjes (6 bij 26650), is eigenlijk een kapje.

Bij het veroorzaken van de deuk in dit kapje, zullen de pootjes naar buiten bewegen. Dit betekend richting de behuizing van de batterij.

De behuizing van de batterij is de min pool. Een verhoogd risico op sluiting is dan aanwezig.

Dus @PetraO, ik zou hem niet meer willen gebruiken........

Posted (edited)

Het effect van brandende accu's

Er zijn mensen die een fietsaccu zelfs voorzien van nieuwe 18650 cellen welke voor de accu's worden gebruikt, ze vergeten dat die beveiligd worden, zoals ik las op een forum blijkt dat je niet zomaar die cellen kan vervangen zonder de beveiliging te schaden.

Soms kan een deukje echt geen kwaad maar in dit geval zou ik zeker geen risico willen nemen, de boel zou spontaan kunnen gaan fikken in front of your face.

Edited by The Unknown

2 hours ago, The Unknown said:

Het effect van brandende accu's

Er zijn mensen die een fietsaccu zelfs voorzien van nieuwe 18650 cellen welke voor de accu's worden gebruikt, ze vergeten dat die beveiligd worden, zoals ik las op een forum blijkt dat je niet zomaar die cellen kan vervangen zonder de beveiliging te schaden.

Soms kan een deukje echt geen kwaad maar in dit geval zou ik zeker geen risico willen nemen, de boel zou spontaan kunnen gaan fikken in front of your face.

De batterijen van een fiets pack zijn inderdaad tegen schokken beveiligd,maar dat is maar een dun laagje mouse .

Meer bescherming zit er niet in.

Enkel het verbinden van de cellen is niet zo eenvoudig.

Van fabrieks wege worden ze gepuntlast ,je kan ze óók solderen of de nu uitgekomen verbindingsblokjes gebruiken.

Dus inderdaad, zonder technische achtergrond niet aan beginnen.

10 hours ago, Steamboy said:

Een batterij met gedeukte pluspool, gooi ik gewoonlijk weg. De verhoogde pluspool staat meestal op 4 pootjes (6 bij 26650), is eigenlijk een kapje.

Bij het veroorzaken van de deuk in dit kapje, zullen de pootjes naar buiten bewegen. Dit betekend richting de behuizing van de batterij.

De behuizing van de batterij is de min pool. Een verhoogd risico op sluiting is dan aanwezig.

Dus @PetraO, ik zou hem niet meer willen gebruiken........

Dank je, Steamboy. Het zit me niet lekker. Deze gaat dus naar het afvalscheidingsstation en ik ga een nieuwe bestellen. Dat de behuizing de minpool was, realiseerde ik me pas na het lezen van dit draadje. Niet zo lekker, dat dat zo kort bij elkaar zit.

10 hours ago, Johannes Koning said:

dit is toch met alle batterijen zo als de plus en min pool elkaar raken

dan zit er echt geen klein deukje in

en heb je( mooi) vuurwerk

Het is inderdaad maar een klein deukje, maar de afstand tot de MIN-pool is ook klein.

Posted (edited)

Dus, naar aanleiding van mijn beslissing, keek ik even rond op nkon.nl. Daar hebben ze de 26650 ook met protected circuit. Nu begrijp ik van wat ik hier zo eens gelezen heb, dat die dingen niet passen in een mod (mijn mod is een Pico 80). Klopt dat?

Het gaat om deze:

https://www.nkon.nl/rechargeable/26650/enerpower-26650-4800.html

Edit: even gekeken naar de afmetingen, want die staan er, heel handig, bij:

unprotected:

diameter 26 mm, hoogte 65 mm

Protected:

diameter 26,2 mm, hoogte 68 mm

Een beveiligde batterij gaat dus niet passen. Jammer. Ik vind die bommetjes helemaal niet zo fijn, eigenlijk.

Edited by PetraO

5 minutes ago, PetraO said:

Dus, naar aanleiding van mijn beslissing, keek ik even rond op nkon.nl. Daar hebben ze de 26650 ook met protected circuit. Nu begrijp ik van wat ik hier zo eens gelezen heb, dat die dingen niet passen in een mod (mijn mod is een Pico 80). Klopt dat?

Voor de duidelijkheid de enige Pico met een 26650 is een Pico Mega 80W TC :ja

34 minutes ago, Dr.Smoke said:

Voor de duidelijkheid de enige Pico met een 26650 is een Pico Mega 80W TC :ja

Ja klopt, zo heet dat ding voluit.

59 minutes ago, PetraO said:

Het gaat om deze:

https://www.nkon.nl/rechargeable/26650/enerpower-26650-4800.html

Die past niet, en protected is onwenselijk.

Ik zou gaan voor de Ijoy INR 26650 4200mAh - 40A :duim

2 minutes ago, Dr.Smoke said:

Die past niet, en protected is onwenselijk.

Ik zou gaan voor de Ijoy INR 26650 4200mAh - 40A :duim

Dank voor de tip.

Nog een nadeel van een protected batterij : éénmaal sluiting in je coil, en de batterij is onbruikbaar geworden.......

De Ijoy die @Dr.Smoke noemt, is een echt goede batterij. De gif-groene Efest 4200 Mah 20A, is ook een prima batterij.

In een pico mega kan er niets mee gebeuren, de mijne is al tig keer op de grond gevallen en niks méé aan de hand.

Oerdegelijk toestel.

Spijtig genoeg vindt je ze bijna niet meer.(Ik heb er nog drie in reserve)

17 minutes ago, Luc rafc said:

In een pico mega kan er niets mee gebeuren, de mijne is al tig keer op de grond gevallen en niks méé aan de hand.

Oerdegelijk toestel.

Ik denk ook niet dat er snel iets misgaat, want inderdaad is het apparaat erg degelijk. Gek eigenlijk, dat ze er bijna niet meer zijn. Het is best handig, zo’n 26650. Gaat lekker lang mee.

Maar goed: ik ben maar liever voorzichtig met die batterijen. Ik zou niet graag mijn hand kwijtraken. Of mijn huis.

24 minutes ago, Steamboy said:

Nog een nadeel van een protected batterij : éénmaal sluiting in je coil, en de batterij is onbruikbaar geworden.......

De Ijoy die @Dr.Smoke noemt, is een echt goede batterij. De gif-groene Efest 4200 Mah 20A, is ook een prima batterij.

Ik heb hem besteld. Goh, dat van die sluiting in je coil die je batterij onbruikbaar maakt, wist ik niet. Kan toch best gebeuren, zo’n kortsluiting.

1 hour ago, Luc rafc said:

Oerdegelijk toestel.

Tuurlijk wel joh...nog overal te krijgen

https://www.gearbest.com/temperature-control-mods/pp_415732.html

Die Aspire is een goede welke ik ook gebruikte vanaf 2016 en begon dit jaar pas te slijten, die Efest purple is een waardeloos prul en ging binnen een jaar al slijtage vertonen door al heel vroeg de melding te geven "weak batteries".

@PetraO, zo snel zal een 18650 of 26650 niet ontploffen. Ik zelf heb een arsenaal van zo'n zestig batterijen en de batterijen gaan, wanneer ze twee jaar oud zijn, met pensioen.

Ongeacht of ze nog goed zijn of niet. Hierdoor heb ik regelmatig batterijen over voor experimenten, waarbij ik de meest vreselijke dingen met ze uithaal, met als doel, ze tot ontploffing te brengen. Ik doe dat nu al vier jaar, maar het is me nog nooit gelukt om er ook maar één aan het ploffen te krijgen. Dus ik geloof er niet meer in dat deze batterijen, bij normaal gebruik, wel zouden kunnen ontploffen. Ondanks de regelmatig opduikende filmpjes, waarin gesuggereerd wordt dat ze wel zouden kunnen ontploffen. 

Gedurende mijn sarcastische mishandelingen, is het verloop naar het einde van een batterij, eigenlijk altijd gelijk : de batterij wordt bloedheet, er komen kwalijk riekende sappen uit en begint te "venten/sissen". Aan het eind van de "venting" fase, knapt met een zacht plofje de behuizing open. Hierbij komt, zeer kort, een kleine vonken regen tot leven, wanneer deze stopt zijn er op sommige restanten van de batterij wat vlammetjes, ter grootte van een kaars vlammetje, te zien. That's it !! Heftiger kan ik het niet maken.........

Betekend dit dat je niet zo voorzichtig hoeft te zijn met onze energie leveranciers ? Nee, ik behandel ze met "respect", meet regelmatig de interne weerstand, zorg dat de kunststof batterij wikkelingen intact blijven en vervang deze wanneer er, op cruciale punten, beschadigingen zijn opgetreden. En natuurlijk de leeftijdsgrens. Ik gebruik batterij intensief en vraag veel van ze, dus twee jaar is de maximale grens. Alle batterijen hebben een datum sticker en gemiddeld genomen, vervang ik twee batterijen per maand, in een continu proces.

Dit kost slechts € 0,32 per dag. Voor dit bedragje kun je geen risico nemen en blijf je redelijk veilig bezig met dampen.

Ook met het "paren" van batterijen, ben ik langzaamaan aan het stoppen. Is een beetje achterhaalde veiligheidsmethodiek. Wat veel belangrijker is, is dat je batterijen bij elkaar stopt met nagenoeg dezelfde interne weerstand en hetzelfde voltage. Uiteraard wel batterijen van dezelfde leverancier, met dezelfde capaciteit en vermogen.   

@Steamboy. Nou, dat is wel een geruststelling. Mijn huis zal niet de lucht in gaan, maar voorzichtigheid kan geen kwaad. Als MTL-er (extended of niet) doe ik niet zo’n heel zwaar beroep op mijn batterijen. Ik damp op maximaal 35 watt en meestal veel lager. Verder heb ik alleen mods die maar 1 batterij nodig hebben. Dus de mijne gaan dan misschien wel drie jaar mee.

Ja, misschien wel......

een tip :

Koop een Opus BT-C3100 lader. Zeer betrouwbaar en snel en hij meet de interne weerstand van batterijen binnen een paar seconden.

Ook meet deze de werkelijke capaciteit (Mah) van je batterijen. Weet je altijd de conditie van je batterijen.........

https://www.gearbest.com/chargers/pp_174044.html?wid=1527929