Jump to content
Fender

Het gebruik van de benaming ''tabak'' voor niet-tabaksproducten

Recommended Posts

Posted (edited)

zie hier:

http://vaping360.com/vape-news/67817/academic-journal-says-vapes-arent-tobacco-products/

prima uitgangspunt, ingevoerd in NL zou de associatie dampen = roken snel verdwijnen. Het zou de politici minder handvatten geven om het dampen te reguleren. Want hoe geloofwaardig is het om het dampen uit te bannen als er geen tabak inzit?

Edited by Fender

6 minutes ago, Fender said:

Want hoe geloofwaardig is het om het dampen uit te bannen als er geen tabak inzit?

Helaas heel geloofwaardig, want dan is ook meteen duidelijk waar de schoen wringt ; in de financiële hoek. Meer dampen = minder roken = geld verliezen. 

Maar ik ben heel blij met dit soort berichten. In Duitsland hoor ik soortgelijke geluiden. Dampers /elektrische sigaretten zijn geen tabaksproducten, liquid zijn geen tabaksproducten, en zelfs nicotine is niet per se en tabaksproduct. Afgezien van de handeling zijn er weinig tot geen overeenkomsten, en is het een op alle fronten en alternatief/vervanger voor het ander, en dus niet gelijk aan het ander.

Dat beiden (nog) primair 'sigaretten'  heten (gewone danwel elektrische) hoeft aan zich niets te betekenen. Er zijn wel meer homoniemen die nog minder relevantie hebben, en Belgen en Nederlanders bedoelen ook totaal verschillende dingen als ze het over 'poepen' hebben.

Maar de terminologie compleet loskoppelen van het klassieke tabaksroken (dus geen elektrische sigaretten roken, maar gewoon dampers, mods en tanks dampen of desnoods vapen (al vind ik dat een beetje tenenkrommend woord) zou het onderscheid in elk geval op juridisch gebied duidelijker maken. Misschien. 

Een goede start inderdaad.

Maar ook enigzins erg dat het door middel van dit soort statements moet.

Nu hopelijk op weg naar positieve berichten voor dampen

Niet, de damp wordt en blijft geassocieerd worden met rook van een sigaret en dat ga je er niet uit krijgen, roken en dampen is voor het merendeel hetzelfde en zal nooit veranderen.

We slaan wel overal in door, 0.0 bier bevat totaal niks aan alcohol maar mag niet on der de 18 verkocht worden, dit kan toch niemand rijmen en dat alleen omdat er bier op het etiket staat? 

De dampers zullen ooit underground gaan en winkels zijn dan niet meer open te houden door die achterlijke regeltjes, mensen moeten flink betalen of de zwarte markt afschuimen voor hun spullen, sigaretten achteraf in een donker steegje of via de zwarte markt op het net.

Fabrikanten (tabak) kunnen nog nauwelijks bestaan van de weinige inkomsten en liquids verkoop ligt op z'n gat door de te hoge prijzen, dit is een toe nu toe dampscenario maar komt wel gevaarlijk dichterbij.

Laten ze in godsnaam de rokende mens aan het dampen krijgen en daarmee van de tabak, stoppen met dampen stelt echt geen reet voor.

😢😢😢 ik weet het wel. Maar zonder tegengas wordt het ook niks, dus ik ben blij met dit soort berichten. Maar ja, ik betwijfel of het ooit wordt gelezen door iemand met positieve invloed. Ik denk dat de interesse er helemaal niet is om "vakliteratuur" bij te houden.

Waarom kan het in de UK dan wel? Het is niet alleen geld, het is ook "willen weten"

2 hours ago, Fender said:

Waarom kan het in de UK dan wel? Het is niet alleen geld, het is ook "willen weten"

Ook in de UK kan het niet. Daar vallen e-cigs ook onder de TPD

1 minute ago, Madman said:

Ook in de UK kan het niet. Daar vallen e-cigs ook onder de TPD

Ik bedoelde de acceptatie van dampen.

47 minutes ago, Marianna said:

en hoe krijgen we de dampspullen uit de Tobacco Products Directive ?  

Door vast te laten stellen door een gerenommeerd instituut dat dampspullen niets met tabak van doen hebben, en deze conclusie bindend te laten verklaren door de overheid. Wordt niks he, met het Rivm.

1 minute ago, Fender said:

Door vast te laten stellen door een gerenommeerd instituut dat dampspullen niets met tabak van doen hebben, en deze conclusie bindend te laten verklaren door de overheid. Wordt niks he, met het Rivm.

Dat kan alleen maar als alle liquids NTN gaan gebruiken, want zolang de nicotine nog uit tabak gewonnen wordt, heb je geen poot om op te staan.

Posted (edited)

@The Unknown - ik denk dat je tegelijkertijd te optimistisch en te pessimistisch bent. Roken zal zeker meer en meer in de verdrukking komen, maar niet plotseling verdwijnen. En dampen zal zich ook niet meer uit laten bannen, maar stapje voor stapje toenemen. 

Jouw 'voorspelling' zingt al rond sinds vroeg 2007, maar afgezien van wat regulering is er van enige afname geen enkele sprake geweest. Ik ken de cijfers voor Nederland niet, maar in Amerika en Duitsland en Engeland is het langzaam maar zeker een miljoenenindustrie geworden, en van afname is geen enkele sprake, integendeel.

In mijn omgeving merk ik dat mensen meer en meer ook langzaam leren dat dampen geen roken is, wat het inhoud en is de houding langzaam minder negatief aan het worden. Honderd procent krijg je nooit, daarvoor zitten mensen te graag te vast in hun eigen vooroordelen. Dat zie je op meer vlakken dan alleen dampen. Maar hoe Doemvisie deel ik zeer zeker niet.

Je mening dat stoppen met Dampen en eitje is deel ik echter ook absoluut niet. Als dampen verdwijnt, zit ik subiet weer aan de peuk. En ik ben zeker niet de enige. Daar heeft denk ik in jouw geval meer te maken met daar je er echt klaar voor/mee was.

Edited by L33ntje

Posted (edited)

@L33ntje ik damp op mijn werk niet. Kost geen moeite. Met roken zou dat ondenkbaar zijn geweest, dan denk ik alleen nog maar aan die peuk.

1 hour ago, Madman said:

Dat kan alleen maar als alle liquids NTN gaan gebruiken, want zolang de nicotine nog uit tabak gewonnen wordt, heb je geen poot om op te staan.

Heb ff gezocht, maar synthetische nic is duur en niet hetzelfde als natuurlijke. Dus wordt m niet. En die van Hiliq schijnt niet zo betrouwbaar te zijn en niet echt synthetisch.

Edited by Fender

1 minute ago, Fender said:

@L33ntje ik damp op mijn werk niet. Kost geen moeite. Met roken zou dat ondenkbaar zijn geweest, dan denk ik alleen nog maar aan die peuk.

Maar zou je weet ook echt helemaal mee kunnen stoppen en dan niks meer? Want ik kon ook altijd prima werken zonder peuk, maar mijn rookpauzes liet ik me echt niet afpakken, ook nu niet nu ik damp.

Ik weet natuurlijk niet hoe dat zou zijn als ik een baan had waar je niet mocht roken, maar ik vermoed dat ik dan zeker een damppauze zou nemen.

1 minute ago, L33ntje said:

Maar zou je weet ook echt helemaal mee kunnen stoppen en dan niks meer? Want ik kon ook altijd prima werken zonder peuk, maar mijn rookpauzes liet ik me echt niet afpakken, ook nu niet nu ik damp.

Ik weet natuurlijk niet hoe dat zou zijn als ik een baan had waar je niet mocht roken, maar ik vermoed dat ik dan zeker een damppauze zou nemen.

Mag ik deze vraag overslaan? 😇

16 minutes ago, Fender said:

Mag ik deze vraag overslaan? 😇

Nee :lol:

Maar je mag er werk even over nadenken 

1 hour ago, Madman said:

zolang de nicotine nog uit tabak gewonnen wordt, heb je geen poot om op te staan.

Ze kunnen in een laboratorium ook synthetische nicotine maken.

Als in de hele EU alle dampers overschakelen op synthetische nicotine, kan die hele TPD de prullenbak in. 

6 hours ago, The Unknown said:

Moet geld opbrengen anders werkt het niet, dampen gaat geen geld opbrengen.

Wacht maar af. De accijns voorstellen zijn al in de maak. Denk aan bedragen ergens tussen de 10 en 15 cent per ml vloeistof. Het is niet een kwestie van of het komt, slechts van wanneer. Men steggelt nog over definitie kwesties.

6 hours ago, Fender said:

Omdat daar het regerings- en het gezondheidssysteem anders in elkaar zitten. Daar kost het ze ook geld (qua staatsinkomsten), maar hebben ze het niet kunnen tegenhouden

1 hour ago, Marianna said:

Ze kunnen in een laboratorium ook synthetische nicotine maken.

Als in de hele EU alle dampers overschakelen op synthetische nicotine, kan die hele TPD de prullenbak in. 

Daar heeft het helaas niets mee te maken. Het gaat om recreatief inhaleren van stoffen (Gebruik zonder dat daarvoor een medische indicatie of noodzaak is). In dat licht zijn het dan ook rookwaren. Als je het al uit de TPD zou willen halen, moet je juridisch afgetimmerd krijgen dat dampen geen roken is. Maar dan nog. De TPD is slechts een naampje voor een regeling. Noemen ze het straks niet de TPD3, maar de TPVD. Klaar is Klara.

25 minutes ago, Chasepoes said:

Het gaat om recreatief inhaleren van stoffen (Gebruik zonder dat daarvoor een medische indicatie of noodzaak is). 

:nee    Voor ex-kettingrokers geen 'recreatief inhaleren',  maar het voorkómen van een lichamelijke aandoening.

8 hours ago, Marianna said:

Voor ex-kettingrokers geen 'recreatief inhaleren',  maar het voorkómen van een lichamelijke aandoening.

Dan stopt u maar met roken en/of dampen, wij gaan niet uw verslaving in stand houden is dan het antwoord, het is uw eigen keuze om te roken en/of te dampen en kettingroken is een keuze, je longen zijn om te ademen mevr en niet om er nicotine in te pompen.

Dan stopt u maar met roken en/of dampen, wij gaan niet uw verslaving in stand houden is dan het antwoord, het is uw eigen keuze om te roken en/of te dampen en kettingroken is een keuze, je longen zijn om te ademen mevr en niet om er nicotine in te pompen.
Amen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

16 hours ago, L33ntje said:

@The Unknown - ik denk dat je tegelijkertijd te optimistisch en te pessimistisch bent. Roken zal zeker meer en meer in de verdrukking komen, maar niet plotseling verdwijnen. En dampen zal zich ook niet meer uit laten bannen, maar stapje voor stapje toenemen. 

Jouw 'voorspelling' zingt al rond sinds vroeg 2007, maar afgezien van wat regulering is er van enige afname geen enkele sprake geweest. Ik ken de cijfers voor Nederland niet, maar in Amerika en Duitsland en Engeland is het langzaam maar zeker een miljoenenindustrie geworden, en van afname is geen enkele sprake, integendeel.

In mijn omgeving merk ik dat mensen meer en meer ook langzaam leren dat dampen geen roken is, wat het inhoud en is de houding langzaam minder negatief aan het worden. Honderd procent krijg je nooit, daarvoor zitten mensen te graag te vast in hun eigen vooroordelen. Dat zie je op meer vlakken dan alleen dampen. Maar hoe Doemvisie deel ik zeer zeker niet.

Je mening dat stoppen met Dampen en eitje is deel ik echter ook absoluut niet. Als dampen verdwijnt, zit ik subiet weer aan de peuk. En ik ben zeker niet de enige. Daar heeft denk ik in jouw geval meer te maken met daar je er echt klaar voor/mee was.

Ja, dat dampen en de kennis over dampen (dat dampen geen roken is) verspreid ook als een olievlek. Als ik zie (en hier op het dampforum hoor) hoeveel mensen al anderen (rokers) hebben aangestoken met het dampvirus, deze 'nieuwe' dampers informeren hun omgeving weer en steken ook weer anderen aan etc. Het zal nog wel even duren maar ik heb goede hoop dat de oude "facebook onzin" toch spoedig tot de verleden tijd gaat behoren. 

Posted (edited)
On 9-7-2018 at 13:19, The Unknown said:

Moet geld opbrengen anders werkt het niet, dampen gaat geen geld opbrengen.

Hoe kom je daar precies bij? Het dampen als verschijnsel is economisch behoorlijk interessant. 

chartoftheday_9607_sales_electronic_ciga

Ik weet niet of het kaartje te zien is, maar dat zie je hoe de omzet wereldwijd van 10 miljoen dollar in 2008 is gestegen naar 20 miljard. Noem dat naar geen geld opbrengen......

https://www.statista.com/chart/9607/sales-electronic-cigarettes-dollar-sales-worldwide

Overheden verdienen niet alleen geld aan accijnzen, maar hebben ook belang bij een draaiende economie. En daar past dampen prima in. 

Edited by L33ntje

Posted (edited)

En daarbij komt straks ook nog vette accijns op alle nicotinehoudende vloeistoffen.  

9 hours ago, The Unknown said:

Hooggeachte wetgevers,

1. Is er een wetenschappelijk onderzoek waarbij bewezen wordt dat nicotine ziekteverwekkend is?

2. Is het dampen met cafeïne  gezonder dan met nicotine?

3. Is het inademen van fabrieksrook en uitlaatgassen gezond ? 

Edited by Marianna