Jump to content
Edwin1967

18650 batterij dispenser

Recommended Posts

Ik heb deze dispenser gevonden op Thingiverse, maar ik heb geen 3d printer.

Het handige er van is dat je batterijen netjes en veilig zijn opgeborgen, maar ook om de beurt rouleren, zodat ze evenrediger gebruikt worden.

Zou iemand dit misschien kunnen printen en wat zou dit dan gaan kosten?

Battery_Holder_16850_2_preview_featured.jpg

16 minutes ago, Edwin1967 said:

Het handige er van is dat je batterijen netjes en veilig zijn opgeborgen, maar ook om de beurt rouleren, zodat ze evenrediger gebruikt worden.

Hier gaan er toch wel enkele tientallen in zo te zien. Wel leuk bedacht zo, maar hoe zouden ze rollen, als ie niet helemaal vol zit? Ik volg dit in ieder geval wel ff

Ik heb er over zitten denken om hem inderdaad van hout te maken, maar dan zal het allemaal wat groter moeten worden ivm. de schuine hellinkjes aan de binnenkant.

Deze lijkt me niet zoveel ruimte in te nemen.

Ik ook, met enige interesse mocht iemand ze kunnen willen printen voor een leuke prijs.

En we hebben een aantal hobby printers in huis

@Caved, @Johannes Koning enzzz...

Die dispenser is: https://www.thingiverse.com/thing:1005479)

Als ik kijk bij https://www.3dshopnl.com/3d-print-service/ zie ik:

part geprint in ColorFab PLA/PHA €58,77 incl verzending, keuze uit 16 kleuren.

part geprint in ColorFab Generic ABS €61,28 incl verzending, keuze uit 3 kleuren.

dus wat is een 'leuke prijs'?

(NB: Conrad en Shapeways hebben ook een printservice maar die zitten voor plastic respectievelijk over de €300 en €100)

Op Etsy worden ze ook verkocht (de simpele voor ik dacht max 10 batterijen, voor niet al teveel), maar moeten dan uit de VS komen, waarbij de verzendkosten dan onevenredig duur uitpakken.

8 hours ago, Bobby said:

(NB: Conrad en Shapeways hebben ook een printservice maar die zitten voor plastic respectievelijk over de €300 en €100)

😲

Printen ze daar met 24 karaat goud ofzo? Sodeju, die durven nogal.

Posted (edited)
1 hour ago, Matung said:

Printen ze daar met 24 karaat goud ofzo?

Nee, gewoon met de methode (FDM; Fused Deposition Modeling) die hobby 3D printer ook gebruiken in 'Versatile Plastic'. Ze zullen wel hele dure professionele printers hebben.

Shapeways kan wel 3d modellen in goud 'printen' maar de optie is niet beschikbaar voor een model met die afmetingen, wel in staal ($1,051) en in aluminium ($1,929). Goud (denk aan 3d sieraden) doen ze door met was te printen en dan van het wassen model, een gietmal te maken om zo tot het eindmodel te komen. Metalen vaak door Selective Laser Sintering (SLS) van metaalpoeder (laagje voor laagje).

Ik kan er niet precies mijn vinger opleggen maar een metalen dispenser voor 18650 accu's? Lekker stevig en robuust maar volgens mij zien we iets over het hoofd. :grins

Als ik trouwens bij https://www.3dhubs.com/3dprint/Netherlands kijk, zie ik dat het nog goedkoper kan: €25,27 inclusief verzenden:

Your order request
1× Battery_Holder_16850_2.stl

------------------------------------------------------
Material:         Generic Standard PLA
Color:              Black
Layer height: 200µm
Shipping:       DPD € 8,50

--------------------------------------------------------

Total € 25,27

Edited by Bobby
  • Like 6
  • Thanks 1
  • Haha 1

25 Euro vind ik nog wel acceptabel voor zoiets.

Maar  als je er meerdere laat maken, kan het dan goedkoper?

Misschien iets voor een group buy?

14 minutes ago, Edwin1967 said:

Maar  als je er meerdere laat maken, kan het dan goedkoper?

Ja, dat kan:

Your order request
10 × Battery_Holder_16850_2.stl

------------------------------------------------------
Material:         Generic Standard PLA
Color:              Black
Layer height: 200µm
Shipping:       DPD € 8,50

--------------------------------------------------------

Total € 149,07

19 minutes ago, Dr.Smoke said:

16850 ?

Ontwerper is lysdectisch?

Ik zou zelf voor een ander ontwerp gaan maar 5 min werk en tekst is gecorrigeerd: https://www.thingiverse.com/thing:2993403

Geweldig! Is die software zo toegankelijk?

Moet ook wel gebruiksvriendelijk zijn als je het zo snel kunt aanpassen?

Misschien dat ik me hier toch ook eens in moet gaan verdiepen.

Maar dit betekend 15 euro per stuk als er 10 besteld worden, dat lijkt mij wel aantrekkelijk.

Moeten ze dan allemaal in dezelfde kleur zijn?

3 minutes ago, Edwin1967 said:

Geweldig! Is die software zo toegankelijk? 

.....

Moeten ze dan allemaal in dezelfde kleur zijn?

De .stl files die gebruikt worden (https://nl.wikipedia.org/wiki/STL-bestand)  kunnen in een CAD programma geïmporteerd, bewerkt en weer als .stl geëxporteerd worden. Zie het als een .jpg foto waarbij je met Paint een tekst weghaalt, een andere erin zet en weer als .jpg opslaat.

Ik zie geen optie bij https://www.3dhubs.com/3dprint/Netherlands om in de order van meerdere kopieën van 1 model, verschillende kleuren te definiëren.  Wellicht kan dit gevraagd worden als er een aanbieder gekozen is.

Bedankt voor alle informatie!

Dat klinkt eenvoudig, welk Cad programma gebruik jij hiervoor?

Ik ga er echt eens serieus naar kijken, lijkt me geweldig om iets te kunnen maken.

En met zo'n printservice heb je zelf in het begin ook nog geen 3d printer nodig, want dat lijkt me nog wel ingewikkeld.

Als er meer mensen zo'n 18650 dispenser willen en we samen aan 10st. komen, dan is het best betaalbaar.

Posted (edited)
2 hours ago, Edwin1967 said:

Dat klinkt eenvoudig, welk Cad programma gebruik jij hiervoor?

Als je ervaring hebt met een CAD programma zijn kleine wijzigingen, zoals een tekst in reliëf op een plat vlak weghalen of toevoegen, idd relatief eenvoudig, maar bij andere veranderingen kan het al snel gecompliceerd worden. Het grootste struikelblok is het CAD design programma onder de knie krijgen.

Ik gebruik hoofdzakelijk Fusion360 maar bv. TinkerCAD, FreeCAD, Sketchup en Designspark zijn ook populair (en allemaal gratis voor particulier gebruik). Hier een lijstje: https://all3dp.com/1/best-free-cad-software-2d-3d-cad-programs-design/ (let op dat sommige programma's een steilere leercurve hebben dan andere).

NB: Zelfs Windows 10 heeft een paar (rudimentaire) 3d apps; 3d paint, 3d builder en print 3d.

Ik zet er zo wel 1 in de weggeefhoek neer (https://www.thingiverse.com/thing:2993403 tegen verzendkosten + €4 materiaalkosten) dan kun je meteen zien hoeveel animo er voor is.

Edit: Done: 

Edited by Bobby

Zo'n kleintje zou ik ook nog wel interesse in hebben. Valt ie niet vlug achterover omdat ie topzwaar is?

@Madman Lijkt me niet waarschijnlijk. Het gewicht van de 2 accu's in de onderkant van de 'L' (of 'J') maken het model, volgens mij, stabiel. 

Fantastisch dit zeg, ik had nooit verwacht dat hier zo veel animo voor zou zijn.

Ik heb een 3D Printer, Ik wil best tegen een kleine vergoeding en dekking van de kosten, dingen gaan printen en opsturen.

En even een reactie op sommige posts in dit draadje,

de kosten van een print gaan niet naar beneden bij het printen van grotere hoeveelheden.

De tijd dat de printer staat te draaien en het verbruik van filament, blijft bij welke hoeveelheid dan ook hetzelfde.

En verder, de kosten van een print kunnen eigenlijk pas berekend worden nadat er geprint is. De tijd en filament verbruik wat een 3d programma aangeeft is vaak meer dan indicatief en uiteindelijk kan het zowel mee als tegenvallen. Als er echter al eens een object geprint is, dan zal de tijd en verbruik bij dezelfde instellingen, altijd hetzelfde zijn. 

Wat de kosten betreft is dat ook heel moeilijk vast te stellen, het mee berekenen van eventuele misprints kan de kosten snel op laten lopen, maar een Netto print hoeft niet al te duur te zijn, maar dat ligt ook aan het ontwerp.

Edited by Wu-Tangcl

Denk dat de grootste post nog de verzendkosten zijn zolang het als pakket verstuurd moet worden. Een klikbare versie zou dan wel handig zijn. Enfin, als iemand gaat printen: ik ben definitief geïnteresseerd!

ik heb hem even door mijn slicer heen gehaald, deze geeft aan ongeveer 6 euro aan materiaal (PLA)

De precieze kosten van het materiaal weet ik pas wanneer hij daadwerkelijk geprint is.

Ik weeg dan namelijk mijn filament rol en kan dan zien hoeveel er verbruikt is.

Dan het printen zelf zal een paar euro zijn en dan de verzendkosten.

Ik verstuur met DHL dus dat is iets goedkoper dan PostNL

Ik denk dat de prijs dan MAX. 20 euro inclusief verzenden komt.

Definitieve prijs weet is dus pas na 1 print.

Edited by Wu-Tangcl

7 hours ago, Wu-Tangcl said:

de kosten van een print gaan niet naar beneden bij het printen van grotere hoeveelheden.

Wel bij die printservice. Zie: https://www.dampforum.nu/topic/42238-18650-batterij-dispenser/?do=findComment&comment=979406

FYI: Ik heb ook de 10 accu versie toegevoegd aan https://www.thingiverse.com/thing:2993403

Ja maar dat komt omdat een printservice ook foute prints en manuren meerekent,

ik ben geen bedrijf en hoef er ook niet veel mee te verdienen, ik doe het voor de hobby,

mijn printer staat hier te werken voor de zaak, en als hij stil staat dan gebruik ik hem voor mezelf (lees vape spullen printen LOL)