Jump to content
Chasepoes

De minister heeft geantwoord. Onze reactie.

Recommended Posts

12 hours ago, Raycoupe said:

Dat laatste is je eigen toevoeging en mijns inziens onjuiste conclusie. Volgens mij staat in de tekst,  dat de verminderde accijnzen door stoppende rokers, meer dan goed worden gemaakt door verminderde uitgaven aan de gezondheidszorg en verhoogde productiviteit.

Nee? Je kunt tot op een bepaalde hoogte accijns heffen, waarna het onbetaalbaar wordt en mensen massaal afhaken (en de zwarte markt opgaan meestal). Als je het dan hebt over 'sustainable income', oftewel houdbaar inkomen, zul je uiteindelijk een balans moeten vinden tussen een constant minimum aantal rokers en een maximum-accijns bedrag. Meer accijns, of minder rokers en het model begint weg te zakken.

En natuurlijk is het allemaal geen keihard bewijs. Al die clubjes kijken wel uit. Maar je alleen al het feit dat ze in dergelijke termen erover praten en nadenken geeft ze in ieder geval de schijn tegen. Net als de meeste van hun overige acties en retoriek. 

De meeste van ons zitten al gedeeltelijk op de zwarte markt, of toch zeker op de grens.

Zoveel zal het niet schelen.

En coke is nóóit legaal geweest en is op bijna elke straathoek aanwezig.

38 minutes ago, Luc rafc said:

Niet waar ik woon hoor 🙂

8 hours ago, Madman said:

Niet waar ik woon hoor 🙂

Nee daar is et constant uitverkocht :657

Dan moet je d'avonds buiten komen hè.

In het Antwerpse gerechtshof hebben ze overlaatst nog een dealer opgepakt.

Dus zelfs rechters en advocatuur zit er aan.

47 minutes ago, Luc rafc said:

Dus zelfs rechters en advocatuur zit er aan.

En jij bent verbaasd?

Het is niet geheel onbekend dat leden van het kabinet ook af en toe hun plafonnetje witten.

15 hours ago, Chasepoes said:

Nee? Je kunt tot op een bepaalde hoogte accijns heffen, waarna het onbetaalbaar wordt en mensen massaal afhaken (en de zwarte markt opgaan meestal). Als je het dan hebt over 'sustainable income', oftewel houdbaar inkomen, zul je uiteindelijk een balans moeten vinden tussen een constant minimum aantal rokers en een maximum-accijns bedrag. Meer accijns, of minder rokers en het model begint weg te zakken.

En natuurlijk is het allemaal geen keihard bewijs. Al die clubjes kijken wel uit. Maar je alleen al het feit dat ze in dergelijke termen erover praten en nadenken geeft ze in ieder geval de schijn tegen. Net als de meeste van hun overige acties en retoriek. 

Jij kijkt alleen naar die inkomsten uit de tabaksaccijns. Het rapport heeft het ook over de verminderde ziektekosten, zelfs dat het effect daarvan veel groter is dan de inkomsten uit de accijns. (Dit gaat over de link van Tobacco Free Kids)

Ik heb er wel begrip voor dat je na jaren strijd voor het dampen alles 'in het grote licht' ziet, maar ik denk dat Acvoda het zich niet kan permitteren om eigen conclusies te verbinden aan zo'n enkel document op basis van vermoedens.

10 minutes ago, Raycoupe said:

Jij kijkt alleen naar die inkomsten uit de tabaksaccijns. Het rapport heeft het ook over de verminderde ziektekosten, zelfs dat het effect daarvan veel groter is dan de inkomsten uit de accijns. (Dit gaat over de link van Tobacco Free Kids)

Ik heb er wel begrip voor dat je na jaren strijd voor het dampen alles 'in het grote licht' ziet, maar ik denk dat Acvoda het zich niet kan permitteren om eigen conclusies te verbinden aan zo'n enkel document op basis van vermoedens.

Oh, geloof me, dat is niet alleen gebaseerd op dit document. Er zijn meer aanwijzingen. Maar goed, we beweren ook slechts dat ze de schijn tegen hebben en ze niet meer geloven. We betichten ze nergens direct van.

On 6-7-2018 at 23:50, Luc rafc said:

De meeste van ons zitten al gedeeltelijk op de zwarte markt, of toch zeker op de grens.

Zoveel zal het niet schelen.

Ik maak mij over de meesten van ons ook niet zoveel zorgen. Die hebben of voldoende voorraad, of hebben zo hun adresjes. Het gaat mij meer om de nog rokende medemens die een relatief veilig alternatief wordt ontnomen.