Jump to content

De minister heeft geantwoord. Onze reactie.


Chasepoes

Recommended Posts

Goede argumenten ,enkel een professionele struisvogel (politieker) kan die negeren.

Wij moeten veel meer commotie maken.

En zulke mensen provoceren in het maken van voor iedereen duidelijke fake news uitspraken.

De openbare menig MOET veranderen.

Iedereen in mijn omgeving weet wat een verschil de overstap voor mij gemaakt heeft.

Ik ging van copd gold  ( vogel voor de kat) naar min of meer gezond .

Mijn omgeving +- 25mensen die nu de persberichten op een andere manier lezen.

Als iedere vaper evenveel mensen kan overtuigen zal er wel iets minder vaag kunnen regelgeving gemaakt worden.

Ieder van ons heeft dus nog een taak voor de boeg.

Verkondigd de boodschap mensen.

Onze toekomst hangt er van af.

Een goede raad hamster best een beetje.

Het wordt nog slechter voor het beter wordt.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Er moet geld verdiend worden en dus staat Den Haag het toe om te dampen maarrrrrrrrrrrrrr daar zijn kosten aan verbonden en stellen de regeltjes zo op dat er maximaal verdiend kan worden.

Die plastic soep en milieu zijn voor hun termen en marketing woorden om de prijzen nog verder omhoog te drijven gewoon doordat het zo lekker klinkt en je de mensen in hun gevoel raakt, ik geloof derhalve niet dat de ministers het ook maar iets kan schelen of we gezond zijn of niet.

Gezonde mensen en een gezond milieu levert geen stuiver op dus waarom zouden ze zich daarvoor inzetten, alles voor het grote geld waar alles voor moet wijken, rookvrije generatie my ass, alcohol is straks aan de beurt en wordt het nieuwe roken.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Luc rafc de openbare mening verandert alleen als de partijen die de werkelijke macht en het geld hebben hun mening veranderen. En deze hebben andere belangen. Wij dampers kunnen geen vuist maken. Het is triest maar waar. Er is niemand onder de indruk van een paar verontwaardigde dampers op een forum dat bijna niemand kent.

 

Edited by Fender
Link to comment
Share on other sites

Geniet zolang je het kan betalen van je dampert want heel sneaky wordt alles wat goed voor ons is duurder en meer onbereikbaar, gezond eten wordt duurder en duurder ipv het ongezonde duurder te maken, wij krijgen straks alleen nog de afgekloven botjes van de plebs.

 

Link to comment
Share on other sites

Laat ze in Den Haag toch lekker gaar koken. Er is geen politicus die zijn nek uitsteekt voor een stelletje alternatieve batterijzuigers.

Wij zijn nog altijd pioniers en over 20 jaar, als het gros tabaksverslaafden een langzame dood heeft gevonden, kun je de nicotine met de liters

de supermarkt uit sleuren. (met een bééééééétje accijnsverhoging)

Link to comment
Share on other sites

Nou moet ik wel zeggen dat de strijdbaarheid onder de dampers niet groot is. Heb een beetje het idee dat het merendeel denkt dat het zo'n vaart niet loopt allemaal, of, wijzer dan ik ben wellicht, zich niet druk maakt. Eigenlijk heb ik zelf al aangegeven dat de druppel op de gloeiende plaat die wij kunnen zijn weinig voorstelt. 

 

Maar onrecht daar kan ik slecht tegen he!!

Link to comment
Share on other sites

Nee, de overheid zal haar beleid niet veranderen naar aanleiding van deze brief. Maar toch is het goed dat deze brief is geschreven. Een signaal als dit is belangrijk. Al zal de meerderheid van de beleidsmakers dit schouderophalend naast zich neerleggen, er is er altijd een bij die wel begint na te denken. Gewoon doorgaan dus. Met dampen en met herhalen dat dampen veel en veel minder schadelijk is dan roken.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Wat een mening hebben jullie hierin!! 

In de 70er jaren waren er in Nederland geen naturisten terreinen .

Dat die er nu zijn heeft hebben we te danken aan het feit dat mensen op gekomen zijn voor hun rechten.

Of je daar nu blij mee bent of niet,ze hebben er voor gestreden.

Net zo met het gedoogbeleid .

Is het omdat de doelgroep nu ouder is dat we zo gelaten zijn??

Link to comment
Share on other sites

Ik herinner me nog iets met een derde remlicht, dat verboden was tot zo overduidelijk bleek dat het een verbetering van de verkeersveiligheid was, dat hij ineens verplicht werd.....

Soms is er toch sprake van voortschrijdend inzicht, al is het zeldzaam. Maar de aanhouder wint.....en op dampgebied is de strijd nog lang niet gestreden. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, L33ntje said:

Ik herinner me nog iets met een derde remlicht, dat verboden was tot zo overduidelijk bleek dat het een verbetering van de verkeersveiligheid was, dat hij ineens verplicht werd.....

Soms is er toch sprake van voortschrijdend inzicht, al is het zeldzaam. Maar de aanhouder wint.....en op dampgebied is de strijd nog lang niet gestreden. 

 

De strijd is nooit begonnen. Althans niet met gelijke wapens. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Fender said:

Nou moet ik wel zeggen dat de strijdbaarheid onder de dampers niet groot is. Heb een beetje het idee dat het merendeel denkt dat het zo'n vaart niet loopt allemaal, of, wijzer dan ik ben wellicht, zich niet druk maakt. Eigenlijk heb ik zelf al aangegeven dat de druppel op de gloeiende plaat die wij kunnen zijn weinig voorstelt. 

 

Maar onrecht daar kan ik slecht tegen he!!

 

De dampgemeenschap zoals ik hem ken bestaat vooral uit ouderen die vaak al de nodige kwalen hebben. Die zie ik ook niet echt met spandoeken zinloos leuzen schreeuwen of een treffend protestlied zingen dat de regering toch nooit bereikt.

Door achterlijke megawolkenblazende jongeren wil ik ook beslist niet vertegenwoordigd worden. Ik kan me niet indenken dat dat iets positiefs zou doen.

 

Dan blijft er nog maar weinig over.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Chasepoes said:

Verbazingwekkend is ook het feit dat bij deze consultatie nagenoeg de gehele 'stoppen-met-roken' industrie zich juichend schaart achter de nieuwe maatregelen......

Je zou toch bijna gaan denken dat ze niet willen dat mensen overstappen naar een 95% minder schadelijk alternatief als stoppen met roken niet lukt. .

Op zich verbaas ik me daar helemaal niet over want de 'stoppen-met-roken' industrie, de naam zegt het al, wil bereiken dat iedereen stopt met roken.  (met de nadruk op de punt aan het einde van de zin) De e-sigaret is ook geen erkend middel om te stoppen met roken en volgens mij willen de dampers ook niet dat het dat wel word. Dus in die zin is het gewoon allemaal logisch dat de 'stoppen-met-roken' industrie het prima vind als de wet nog wat steviger aangezet word.

Edited by phtvs
Link to comment
Share on other sites

Looking for a silver lining:

Quote

De opmerkingen vanuit deze organisaties, nadere overweging van de bedoeling van deze regel en nader overleg met het RIVM, heeft mij doen besluiten de regeling aan te passen waarbij de toezending van een exemplaar niet meer verplicht wordt voor nieuwe- en gewijzigde tabaksproducten, elektronische dampwaar en voor roken bestemde kruidenproducten, maar alleen voor nieuwsoortige tabaksproducten. Om het RIVM goed haar werk te kunnen laten verrichten, is het van belang dat het Rijksinstituut de beschikking krijgt over de nieuwsoortige tabaksproducten. Nieuwe en gewijzigde rookwaren worden alleen nog op verzoek naar het RIVM toegestuurd. 

Dit houdt toch in dat de aanmeldplicht, 6 maanden vooraf, voor nieuwe- en gewijzigde dampproducten niet meer geldt?

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bobby said:

Looking for a silver lining:

Dit houdt toch in dat de aanmeldplicht, 6 maanden vooraf, voor nieuwe- en gewijzigde dampproducten niet meer geldt?

 

Klopt, die wordt aangepast.

 

1 hour ago, phtvs said:

Op zich verbaas ik me daar helemaal niet over want de 'stoppen-met-roken' industrie, de naam zegt het al, wil bereiken dat iedereen stopt met roken. 

 

Ken jij een industrie die zichzelf als doel gesteld heeft zichzelf overbodig te maken?

 

Er zullen er vast een paar goeie tussen zitten, maar inmiddels is men hier ook uit op winst en niet op succes. Tenminste, daar heeft het alle tekenen van.

De cijfers tonen aan dat middels e-sigaretten meer mensen stoppen met roken dan welk ander middel dan ook. Je zou zeggen dat ze de e-sigaret daarom met loftrompet binnenhalen. Het tegendeel is echter waar. 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, phtvs said:

wil bereiken dat iedereen stopt met roken

Natuurlijk willen ze dat niet, ze weten heel goed dat de e-sigaret het probate middel is om te stoppen met roken en veel beter werkt dan hun reguliere middeltjes, het stoppen met dampen is nog veel eenvoudiger als stoppen met roken, geloof mij ik ben gestopt met dampen en dat was een makkie.

 

Stel je eens voor dat de roker toch massaal overstapt op de e-sigaret en de helft daarvan stopt met dampen, heb je nog een select groepje waar je goud aan kan verdienen want dat zijn de diehards die pas opgeven als zij hun laatste damp adem uitgeblazen hebben, uitmelken die groep.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Moppersmurf said:

 

De dampgemeenschap zoals ik hem ken bestaat vooral uit ouderen die vaak al de nodige kwalen hebben. Die zie ik ook niet echt met spandoeken zinloos leuzen schreeuwen of een treffend protestlied zingen dat de regering toch nooit bereikt.

Door achterlijke megawolkenblazende jongeren wil ik ook beslist niet vertegenwoordigd worden. Ik kan me niet indenken dat dat iets positiefs zou doen.

 

Dan blijft er nog maar weinig over.

Je hoeft ook niet achter een spandoek te gaan lopen om te protesteren. Schrijven, praten, opnieuw en nog een keer, zal uiteindelijk ook aankomen. Ik ben van plan om vandaag een stuk op het RIVM-intranet te plaatsen, met links naar relevante onderzoeken. Die tekst moet ik zorgvuldig opstellen, want roepen dat het allemaal van de zotte is (wat het natuurlijk is) zal daar zeker niet aankomen. Mijn doel is om de beleidsmakers en onderzoekers aan het denken te krijgen. Het zal heel langzaam gaan, maar de voordelen van het dampen kunnen niet eeuwig onder tafel worden geveegd.

Dus: achter onze rollators, op onze steunkousen zijn we er nog steeds en we zijn ook nog met veel.

  • Like 6
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Ach, om het argument nog maar eens een beetje kracht bij te zetten dat de stoppen-met-roken industrie helemaal niet wil dat je stopt met roken..

Kennen jullie toevallig de organisatie: Campaign For Tobaaco Free Kids? Dacht je dat die willen dat kinderen niet gingen roken?  THINK AGAIN!!

 

Ze verkopen hun campagne o.a. door reclame te maken voor het feit dat accijns op tabak als een solide en betrouwbare manier is om inkomsten te genereren...

Als basis-regel om dat werkbaar te maken, heb je in ieder geval evenveel nieuwe rokers nodig als stoppers. Anders werkt het model niet.

 

Bron: PDF-Alert

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Chasepoes said:

Ach, om het argument nog maar eens een beetje kracht bij te zetten dat de stoppen-met-roken industrie helemaal niet wil dat je stopt met roken..

Kennen jullie toevallig de organisatie: Campaign For Tobaaco Free Kids? Dacht je dat die willen dat kinderen niet gingen roken?  THINK AGAIN!!

 

Ze verkopen hun campagne o.a. door reclame te maken voor het feit dat accijns op tabak als een solide en betrouwbare manier is om inkomsten te genereren...

Als basis-regel om dat werkbaar te maken, heb je in ieder geval evenveel nieuwe rokers nodig als stoppers. Anders werkt het model niet.

 

Bron: PDF-Alert

 

Dat laatste is je eigen toevoeging en mijns inziens onjuiste conclusie. Volgens mij staat in de tekst,  dat de verminderde accijnzen door stoppende rokers, meer dan goed worden gemaakt door verminderde uitgaven aan de gezondheidszorg en verhoogde productiviteit.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Raycoupe said:

Dat laatste is je eigen toevoeging en mijns inziens onjuiste conclusie. Volgens mij staat in de tekst,  dat de verminderde accijnzen door stoppende rokers, meer dan goed worden gemaakt door verminderde uitgaven aan de gezondheidszorg en verhoogde productiviteit.

 

Dat heb ik er niet in gelezen. 

Ik lees vooral - wat ook de praktijk is - dat steeds minder rokers door regematie ophoging van accijnzen (elk jaar een dollar) toch nog gewoon steeds meer inkomsten genereren. Zo proberen ze dus hun antirook-campagne te verkopen ; door overheden uit te leggen dat dat geen geld hoeft te kosten. Zolang het aantal rokers maar gestáág blijft zakken. Als je er ineens een hele grote klap kwijtraakt - bijvoorbeeld doordat dampen ineens helemaal opgang zou maken, ziet het financiele plaatje er wat anders uit. Zwaarder vooral voor de laatsten der Mohikanen die stug blijven roken....Want alles wat de sigaretten méér gaan kosten, zijn puur inkomsten voor de staat. De productiekosten zullen niet of nauwelijks stijgen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...