Jump to content
Cyber_Huub

Verscherpte regels

Recommended Posts

15 minutes ago, Benzoboss said:

En zijn drippers nu wel of niet toegestaan?

:weetnie  Ja en Nee, .... want de wetgevers zeggen dat het een e-sigaret is:

Is een dripper toegestaan?

Er zijn e-sigaretten op de markt waarbij nicotinehoudende vloeistof direct op het verwarmingselement wordt gedruppeld. Omdat er verschillende vormen worden aangeboden, is het niet mogelijk om op deze vraag een algemeen geldend antwoord te geven. De NVWA controleert of deze e-sigaretten voldoen aan de eisen die zijn gesteld in de Tabaks- en rookwarenwet. De e-sigaret die voldoet, is dan toegestaan. Belangrijk hierbij is onder andere dat een e-sigaret alleen in de handel mag worden gebracht in de vorm van een wegwerpproduct, of als deze met een navulverpakking en een reservoir navulbaar is, of herlaadbaar met een patroon voor eenmalig gebruik.

-----

Bij geen enkele dripper kreeg ik ooit een e-sigaret toegestuurd.   :sad

45 minutes ago, Luc rafc said:

Ik zou niet weten op welke basis een dripper kan verboden worden.

Omdat het niet lekdicht  is, zou een reden kunnen zijn 

Voor iemand die niets van dampen weet is dat een auto onderdeel.

Een stukje metaal met een schroef op .

Voor mij geen probleem hoor ik heb er een twintigtal op voorraad.

Regelmatig test ik nog eens een oude.

Net zo met de tankjes, die ik regelmatig nog eens opbouw.

18 minutes ago, Luc rafc said:

Voor mij geen probleem hoor ik heb er een twintigtal op voorraad.

Regelmatig test ik nog eens een oude.

Net zo met de tankjes, die ik regelmatig nog eens opbouw.

Ik neem aan dat jij over 2 jaar ook wel toe bent aan een nieuwe.

Niet direct een nieuwe maar ik zie constant mooi dingen.

Als ik nergens meer aan geraak kan ik het makkelijk vijf jaar uitgehouwen.

42 minutes ago, Benzoboss said:

Ik neem aan dat jij over 2 jaar ook wel toe bent aan een nieuwe.

Als dat het gemiddelde is, hou ik het nog wel 50 jaar vol.
Buiten mijn hebberigheid, voorziet de voorraad in mijn behoefte.

2 hours ago, Raycoupe said:

:lol:lol:lol:lol:lol

Geen moord, geen massa moord, maar zowaar volkerenmoord!

Als 'ze' dit lezen, zullen 'ze' zich nog wel eens achter de oren krabben!

Man, man, man, wat een inflatoir taalgebruik. Dat neemt toch niemand meer serieus, alsof ik Kuzu aan het woord hoor. :fluit

1 ding is zeker, Ray: Je kunt iemand goed beledigen. Kuzu, mijn hemel!

4 hours ago, Cyber_Huub said:

Welkom in de EU

Ik schijn al een tijdje te resideren in die gedroomde gedachte.

Ik heb nog nostalgische herinneringen dat je trots je Nederlands paspoort aan de grens van een Europees land liet zien: Ah! Gohan Cruuf, El Salvador!

Posted (edited)
4 hours ago, balling said:

1 ding is zeker, Ray: Je kunt iemand goed beledigen. Kuzu, mijn hemel!

Tja, na zo'n overdrijving mag ik toch ook wel een beetje. Maar ik snap dat het best hard aankomt, of all people, Kuzu nog wel.

Dikke knuf om het goed te maken? :knuf

Het valt me op dat in de wetteksten van die verscherpte regels, er zelfs beperkingen zijn op het 'vrij verkeer van goederen, zoals in de EU wetten staan en dat dit mag vanwege "de maatregel moet beantwoorden aan dwingende redenen van algemeen belang" en daarbij wordt de schadelijkheid van e-sigaretten zonder nicotine ook onder geschoven. Dit staat onder " De wijziging op hoofdlijnen", Verhouding tot hoger recht" bij "b. Het vrij verkeer van goederen ".

Op basis van de dwingende reden dat e-sigaretten schadelijk zijn voor de volksgezondheid, worden andere EU wetten dus niet gevolgd. In dit geval wordt het vrije verkeer van goederen beperkt. Wat in Duitsland wel mag en hier verboden is, mag je dus ook niet aanbieden via een webshop in het buitenland. (da's een bummer voor sommige NL webshops in DE, begint daarom online nicbase wat op te drogen?).

De reden "dwingende redenen van algemeen belang" lijkt mij zeer discutabel en met meer onderzoeken naar de effecten van e-sigaretten en alleen nicotine wellicht voor een goede advocaat aanvechtbaar. Is het niet nu, dan over tijd, als er steeds meer bekend word en wellicht andere landen voorgaan.  

't Zou toch vreemd zijn dat e-sigaretten in Italie of Duitsland veel minder schadelijk voor de gezondheid zouden zijn dan in NL. Als ieder land zijn eigen wetjes op dit vlak gaat maken, gebaseerd op het unieke gegeven wat het doet met je gezondheid, zal een wetenschappelijke consensus toch uiteindelijk die lappendeken aan wetjes inhalen. 🙂

Edited by Raycoupe
'k had meer te melden na wat lezen in zeer saaie wetteksten.

Dus dat wordt nicotineboosters inslaan het komende jaar, ff plek maken in de vriezer naast de meerjaren voorraad pg en vg 🤔

4 minutes ago, Ruud68 said:

Dus dat wordt nicotineboosters inslaan het komende jaar, ff plek maken in de vriezer naast de meerjaren voorraad pg en vg 🤔

Of de ''underground'' leveranciers raadplegen :foon

1 hour ago, Ruud68 said:

Voordeel is, dat je heul veul van die kleine flesjes kan proppen.
Nadeel is dat er zoveel achterblijft in die flesjes.
Gelukkig heb ik meerdere vriezers, waar heule grote flessen natursaft in gaan .

Ik koop regelmatig kant en klare liquids van pinky vapes.. 2.50 per 10 ml 3mg. Deze verdun ik dan met pgvg tot 20 ml. Vooral de wat extreem zoete smaken laten nog prima smaak achter op 20 ml. Dus in het ergste geval is het dan 3.50 euro voor 20 ml. Is dus bij 10 ml per dag 1.75 per dag. Er zitten smaken bij die zo sterk zijn dat ik nog wel ga proberen te verdunnen tot 30 ml. En dan iets nic toevoegen. Ik ben in 6 maanden gezakt van 12 naar 1.5 mg nic. Maar goed we weten nog niet wat 10ml vgpg gaat kosten ? Trouwens smaken die ik niet lekker vind vul ik aan met menthol... dan dampt het weer prima.

Ja en zo moeten wij allemaal onze weg zien te vinden.... ik heb nog wel 4 liter pgvg ingeslagen en denk dat ik nog wel een paar extra liters ga inslaan.

Zowieso durf ik andere pgvg bronnen wel aan. Maar het kan in de toekomst wel gebeuren dat er toch stiekem iets wordt toegevoegd zodat het niet geschikt is voor dampen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

18 hours ago, Henk22 said:

Maar het kan in de toekomst wel gebeuren dat er toch stiekem iets wordt toegevoegd zodat het niet geschikt is voor dampen.

Lijkt me sterk, want dan kan het niet in voeding gebruikt worden

Lijkt me sterk, want dan kan het niet in voeding gebruikt worden
Nou olie bijvoorbeeld.. prima voor je maag etc. Maar niet om te inhaleren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Ligt aan de hoeveelheden en ik weet niet in hoeverre dat paarden en kleiner vee met olie in voeding omgaan, maar daar wordt VG/PG ook voor gebruikt.

In bijna al ons voedsel (uit de supermarkt) zit PG en VG.

Als PG en VG ongeschikt zou worden gemaakt voor verdampen dan moet alle voedsel met PG en VG dat verwarmd moet/kan worden uit de schappen worden gehaald.

Het lijkt mij een operatie waar maar weinige op zitten te wachten.

Tenzij daarvoor vervangende stoffen worden gebruikt maar die zouden dan ook weer eventueel geschikt zijn om te dampen.

Kortom: "Rode" dampvloeistof gaat er niet komen.

Posted (edited)

Als je een beetje gaat zoeken op het internet naar losse pg en vg kom je op een hoop diverse sites liters tegen. Het gaat hier om huid verzorging, gel producten, Zeep makers, dieren artsen, Ga zo maar door. Het is werkelijk overal te verkrijgen. Wel even opletten op de ingrediënten natuurlijk. 

Het zou natuurlijk wel heel erg gestoord zijn als ze alle pg en vg moeten aanpassen door een klein selectief doelgroepje "de dampers" Verder kunnen ze dan niet meer zakken lijkt mij.

Edited by Vaper101

Kortom: ze willen of kunnen het dampen niet helemaal verbieden, maar het wel vrijwel onmogelijk maken.

Nee ze zullen het de illegaliteit in sturen, en we geraken er nog even goed aan.

Je moet enkel de weg weten.

En dan hebben ze helemaal geen mogelijkheid om tax te heffen.

5 minutes ago, Benzoboss said:

Is een dripper nou wel of niet toegestaan

Blijft een vaag gebied, waar ze zelf niks van snappen.

Is een dripper toegestaan?

Er zijn e-sigaretten op de markt waarbij nicotinehoudende vloeistof direct op het verwarmingselement wordt gedruppeld. Omdat er verschillende vormen worden aangeboden, is het niet mogelijk om op deze vraag een algemeen geldend antwoord te geven. De NVWA controleert of deze e-sigaretten voldoen aan de eisen die zijn gesteld in de Tabaks- en rookwarenwet. De e-sigaret die voldoet, is dan toegestaan. Belangrijk hierbij is onder andere dat een e-sigaret alleen in de handel mag worden gebracht in de vorm van een wegwerpproduct, of als deze met een navulverpakking en een reservoir navulbaar is, of herlaadbaar met een patroon voor eenmalig gebruik.

Don't worry, ze lullen er nog wel een punt aan, zodat het niet mag.

Zolang die aan de eisen van de TPD voldoet, is het toegestaan voor winkels in de EU om ze te verkopen, maar niets houdt je tegen om een dripper te gebruiken.