Jump to content
Cyber_Huub

Verscherpte regels

Recommended Posts

1 minute ago, Sub-Ωhm said:

Is dat een meerkeuze vraag...

A. Donald Trump

B. Geert Wilders

C. Boris Johnson 

Wat een toeval toch. Dat soort realisten heeft allemaal een "opvallend" kapsel.

Doe mij Boris maar. Die is zielig. Heeft geen baantje meer en kan wel wat steun gebruiken maar heeft nu de USA als steun.

Zoals Churchill al voorspelde: "When America, with all its might and power becomes involved..............

Betekend dit dat nicotineloze basis hooguit mag verkocht worden in kleine flesjes van 10ml?

Of zijn literflessen nog steeds mogelijk?

5 hours ago, hyena said:

Betekend dit dat nicotineloze basis hooguit mag verkocht worden in kleine flesjes van 10ml?

Nope

En ik heb hun net een doods bedreiging gestuurd 😑.

Ze vroegen er om.

Als hun mij dood willen dan kunnen hun ook dood neervallen.

10 hours ago, hyena said:

Literflessen, 5 liter jerrycans etc....allemaal nog mogelijk. 

Bij zwoofs bijvoorbeeld nog halve liters en kwart liters.  Bij SV nog liters en bij owl en een hoop andere adressen nog wel grotere verpakkingen

Hier kun je de laatste updates vinden van de prijzen sheets:

Nog even dan is het dampen duurder als het dure roken, dampen wordt straks te duur voor de mensen met minder centjes.

Je moet straks het hele net uitkammen om aan je spullen te komen, voor vele die ingeslagen hebben geen probleem maar voor de beginners straks wel.

Van de stress gaan ze weer roken, het mes wordt jullie behoorlijk op de keel gezet, ik hoop voor jullie dat het tij ergens gekeerd gaat worden.

3 minutes ago, The Unknown said:

Nog even dan is het dampen duurder als het dure roken, dampen wordt straks te duur voor de mensen met minder centjes.

Je moet straks het hele net uitkammen om aan je spullen te komen, voor vele die ingeslagen hebben geen probleem maar voor de beginners straks wel.

Van de stress gaan ze weer roken, het mes wordt jullie behoorlijk op de keel gezet, ik hoop voor jullie dat het tij ergens gekeerd gaat worden.

Ik vrees dat eenmaal gemaakte regels, niet snel terug gedraaid worden.
Voor de graaiers word het dan heel beheersbaar.
Ik grap wel eens "Huub gaat voor een kuub", maar als deze trend doorzet ga ik nog veel verder.

Ik weet niet precies hoe het letterlijk in Nederland gedefinieerd is, maar voor de Duitse situatie ben ik redelijk op de hoogte (al is het hier ook voortdurend bijstuderen).

Hier is het in elk geval zo, dat alles wat niet primair of uitsluitend voor dampen bestemd is, niet onder het Tabakserzeugnisgesetz (tabakswet) valt. En dat is de wet waar we allemaal mee te maken hebben ; niet met de TPD. De TPD is slechts een richtlijn waarmee Europese landen hun tabakswet moeten herzien. En die wordt duidelijk in verschillende landen verschillend geinterpreteerd. Maar uiteindelijk is per land de wet wat telt. 

In de praktijk betekent dat dat liquids bestemd voor dampen  in die 10-ml-regeling valt.  En ook speciale "dampdingen" als mondstukjes en coils vallen onder die wet. Maar zaken als watten, draad, batterijen, flesjes, spuitjes, maatbekertjes,  en ook grondstoffen zonder nicotine vallen daar niet onder, want die hebben legio andere toepassingen. En zouden zelfs grote problemen veroorzaken als die onder dergelijke beperkingen zouden vallen, omdat dampen zelfs maar een heel klein deeltje is van wat je met PG en VG kunt doen. 

Soms vraag ik me ook wel eens af of mensen niet te snel in de paniek schieten, en zelfs de handel zelf zich beperkingen oplegt die juridisch absoluut geen stand kunnen houden. 

38 minutes ago, L33ntje said:

Ik weet niet precies hoe het letterlijk in Nederland gedefinieerd is, maar voor de Duitse situatie ben ik redelijk op de hoogte (al is het hier ook voortdurend bijstuderen).

Hier is het in elk geval zo, dat alles wat niet primair of uitsluitend voor dampen bestemd is, niet onder het Tabakserzeugnisgesetz (tabakswet) valt. En dat is de wet waar we allemaal mee te maken hebben ; niet met de TPD. De TPD is slechts een richtlijn waarmee Europese landen hun tabakswet moeten herzien. En die wordt duidelijk in verschillende landen verschillend geinterpreteerd. Maar uiteindelijk is per land de wet wat telt. 

In de praktijk betekent dat dat liquids bestemd voor dampen  in die 10-ml-regeling valt.  En ook speciale "dampdingen" als mondstukjes en coils vallen onder die wet. Maar zaken als watten, draad, batterijen, flesjes, spuitjes, maatbekertjes,  en ook grondstoffen zonder nicotine vallen daar niet onder, want die hebben legio andere toepassingen. En zouden zelfs grote problemen veroorzaken als die onder dergelijke beperkingen zouden vallen, omdat dampen zelfs maar een heel klein deeltje is van wat je met PG en VG kunt doen. 

Soms vraag ik me ook wel eens af of mensen niet te snel in de paniek schieten, en zelfs de handel zelf zich beperkingen oplegt die juridisch absoluut geen stand kunnen houden. 

Dat zeiden de lachers 5 jaar geleden ook tegen me, en ondertussen weet ik wel beter.

Alle mogelijke spullen mogen dan ook andere toepassingen hebben, maar als je ze expliciet voor dampen verkoopt, word het andere koek.
Vroeger hadden we hier ook de zogenaamde "rode diesel" zonder accijns.
Men kan dus wel degelijk per toepassing, andere regels opleggen.
Ondertussen is die rode diesel voorbehouden aan de scheepvaart met bepaalde toepassingen.

Wat de handel betreft, zijn er een aantal die zich de juridische geschillen niet kunnen veroorloven.
Hooguit de georganiseerde handel kan een deuk in een pak boter slaan.
En laat ik nou eens bij zo'n rechtszaak geweest zijn, die kant nog wal raakte.
Uiteindelijk was het een belachelijke vertoning, waarbij je kan raden wie aan het kortste eindje trok 😉

Mocht het uiteindelijk allemaal meevallen, prima, want nieuwe dampers zijn er bij gebaat.
Mocht het tegenvallen, ook prima, want ik ben redelijk voorbereid.

Paniek is nu zekerheid geworden.

20 minutes ago, Cyber_Huub said:

Alle mogelijke spullen mogen dan ook andere toepassingen hebben, maar als je ze expliciet voor dampen verkoopt, word het andere koek

Dat mag zo zijn, maar dan nog kun je wat je nodig hebt, kopen in niet-dampwinkels. Het meeste dan. Ik begin me wel zorgen te maken over de nu bestaande dampwinkels: het zou heel jammer zijn als die kopje onder gaan. Voor de ‘ervaren dampers’, en zeker voor de rokers die zouden willen overstappen.

Ik maak mij vooralsnog niet druk.

In België mag je niet online verkopen, en ik koop nu al heel de tijd in China.

Het duurt wat langer maar is veel goedkoper.

Ik heb minder controle gehad sinds het verbod als voorheen.

De online verkoop is nog steeds niet te controleren.

Soms een steekproef maar alles is niet te doen.

1 hour ago, PetraO said:

Dat mag zo zijn, maar dan nog kun je wat je nodig hebt, kopen in niet-dampwinkels. Het meeste dan. Ik begin me wel zorgen te maken over de nu bestaande dampwinkels: het zou heel jammer zijn als die kopje onder gaan. Voor de ‘ervaren dampers’, en zeker voor de rokers die zouden willen overstappen.

Nog wel ja.
Ervaren dampers weten de weg, en hebben mogelijk ingeslagen.
Voor potentiële dampers durf ik het haast misdadig te noemen, als die niet aan spullen kunnen komen.

51 minutes ago, Cyber_Huub said:

Voor potentiële dampers durf ik het haast misdadig te noemen, als die niet aan spullen kunnen komen.

Het is gewoon misdadig om het eigenbelang te laten prevaleren boven het belang van de burger.

Dat ze daarmee uiteindelijk willens en wetens op grote schaal het leven van individuen vroegtijdig beëindigen, mag je gerust  bv. "dood door schuld" noemen.

Dat e.e.a. op grote schaal (wereldschaal) gebeurt grenst dan aan genocide. Het gaat nog eens slecht aflopen voor de verantwoordelijken.

34 minutes ago, balling said:

Het is gewoon misdadig om het eigenbelang te laten prevaleren boven het belang van de burger.

Dat ze daarmee uiteindelijk willens en wetens op grote schaal het leven van individuen vroegtijdig beëindigen, mag je gerust  bv. "dood door schuld" noemen.

Dat e.e.a. op grote schaal (wereldschaal) gebeurt grenst dan aan genocide. Het gaat nog eens slecht aflopen voor de verantwoordelijken.

Ach, volgens ene Guy McPherson hebben we toch al bijna geen tijd meer over...https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Guy_McPherson

46 minutes ago, balling said:

Welkom in de EU

@Benzoboss drippers zijn toegestaan, voor zolang het duurt.

Ik denk trouwens ook niet dat ze zozeer de drippers als wel de squonkers aan willen pakken

1 hour ago, balling said:

:lol:lol:lol:lol:lol

Geen moord, geen massa moord, maar zowaar volkerenmoord!

Als 'ze' dit lezen, zullen 'ze' zich nog wel eens achter de oren krabben!

Man, man, man, wat een inflatoir taalgebruik. Dat neemt toch niemand meer serieus, alsof ik Kuzu aan het woord hoor. :fluit

Ik zou niet weten op welke basis een dripper kan verboden worden.

En een squonker zetten ze een flesje van 2ml in en verkopen losse potjes van 8ml (om in te mixen)

2 minutes ago, Luc rafc said:

Ik zou niet weten op welke basis een dripper kan verboden worden.

En een squonker zetten ze een flesje van 2ml in en verkopen losse potjes van 8ml (om in te mixen)

Of nog meer gele stickers op je pakketjes uit China. "Goods not fullfilling EU regulations"

Dat is dan toch weer een voordeel van dit land. Miljoenen regeltjes, maar controlerende instanties doodbezuinigen.

Zo is dat.

Als particulier wordt je toch niet bestraft, je kan hooguit iets kwijt zijn.

Vermits ik enkel onder de 22€bestel wil ik het risico best wel lopen.

Ook koop ik nooit een set ,enkel losse mod en losse rta en rda .

Niks dat zo direct te gebruiken is.