Jump to content

Vapefly Galaxies MTL RTA

Recommended Posts

IMG_6877cefffrff

Wie... !?
Vapefly is een tamelijk jong bedrijf in de dampindustrie. Begonnen in 2017 heeft deze nieuwkomer in korte tijd een reeks interessante en redelijk succesvolle tankjes, RTAs en RDAs op de markt gebracht. Na de (squonkable) Galaxies MTL RDA die wat aparte features qua airflow had, heeft Vapefly nu ook een Galaxies MTL RTA uitgebracht. 

Wat krijg je?
In de doos vind je het volgende:
De Galaxies MTL RTA
Een "User manual"
Een tweede airflow reducer-blokje
Een extra driptip
Een bubbelglaasje
Extra o-ringen en schroeven
Een "T"-tool
Een strookje katoen
Twee spaced Ni80 coils

IMG_6881er

Wat is het?
De Vapefly Galaxies MTL RTA is een betaalbaar tankje dat nog niet zolang op de markt is. Met het rechte glas is de tankinhoud 3ml, terwijl het bubbelglaasje de inhoud vergroot tot 5ml. Er bestaat een TPD versie van de Galaxies, waar een (waarschijnlijk eenvoudig te verwijderen) stukje plastic de inhoud verkleint tot de voorgeschreven 2ml. 
Qua bouwkwaliteit van de Galaxies krijgt een dikke voldoende, de schroefdraden draaien heel soepel en de randen van het metaal zijn redelijk afgewerkt. De Galaxies is daarnaast kennelijk in de fabriek al grondig schoongemaakt, want zelfs met de eerste build proefde ik geen nare bijsmaakjes. 

IMG_6882er

De claim to fame van dit tankje zijn de makkelijk verwisselbare airflow reducers en de nogal unieke AFC. Om met dit laatste te beginnen, in tegenstelling tot bijna alle andere tankjes, heeft de Galaxies RTA geen AFC ring, maar twee onafhankelijk te veranderen AFC knoppen, die Vapefly "gearwheels" noemt. Beide hebben twee openingen van verschillend formaat en de twee "gearwheels" verschillen onderling ook weer. Dat geeft vier openingen van verschillende grootte, I en II aan een kant en III en IV aan de andere. Je kunt de openingen aan beide kanten combineren, of aan een kant sluiten door ze tussen twee standen in te zetten. In totaal kom je dan op acht mogelijkheden voor de AFC, als je "tussenin standen" niet meerekent.
Het is inderdaad uniek, maar niet uniek handig. Waar je meestal min of meer met je ogen dicht aan een standaard AFC ring kan draaien om de luchttoevoer te regelen, lukt dat niet bij de Galaxies. Je moet echt opletten welk knopje op welke opening staat. Daar komt nog bij dat de knopjes de neiging hebben wel eens te verspringen wanneer je het tankje verkeert vast pakt. Het is kortom wel anders en misschien ook uniek, maar misschien ook een minder goed plan dan het op papier werd bedacht. Het lijkt vooral anders gemaakt om toch maar anders te zijn en meer voor de vorm dan voor functie.
Hoewel minder handig doet het uiteindelijk wel wat het moet doen, de luchttoevoer regelen. Je kunt de AFC van de Galaxies instellen van paarse-wangen-strak, tot enigszins luchtig. Een echt "open" draw wordt het echter niet. Waar je met de Sirens nog wel een (vrij strakke) DL hit kon doen, kun je dat met de Galaxies RTA wel vergeten. Het is echt een MTL tankje, zoals je eigenlijk al aan de diameter van de schoorsteen kunt zien.

IMG_6883er

Van binnen is de Galaxies minder vreemd. Het build deck is op het eerste gezicht een standaard single coil deck met de posts tegenover elkaar. Plaatsen van de coil is dus even makkelijk of moeilijk als in andere RTAs. De posts zitten wel vrij dicht tegen de rand van het deck, zodat je moet uitkijken dat je overtollig draad voldoende kort afknipt. In de posts zitten nog uitsparingen waar je de uiteinden van van draad eventueel in kan buigen, als het toch iets uitsteekt.
Het deck is net als bij de Sirens iets hoger geplaatst, waardoor de kans lekkage kleiner wordt. In tegenstelling tot de Sirens hangen de uiteinden van het wickje niet in de liquid, maar rusten deze op de openingen naast het deck, min of meer zoals bij de Kayfuns, en wordt de liquid door de gaatje daaronder opgeslurpt. Het enige waar je op moet letten is dat je precies genoeg katoen gebruikt als nodig met de viscositeit van je sapje. Omdat er geen JFC is kan het wickje oververzadigd raken als de tank lang openstaat, zoals bij vullen. Dat geeft wat gegorchel, maar met twee of drie trekjes is dat ook weer weg. 

IMG_6893er

Wat de Galaxies interessant maakt zijn de airflow reducers die je op het deck kan plaatsen. Het concept is niet nieuw, maar de uitvoering van Vapefly is innovatief en geslaagd. Bij veel tankjes kun je zo'n reducer in het deck plaatsen of in een grotere opening schroeven. Maar je moet daarbij bijna altijd je build verwijderen om de reducer te veranderen.
Bij de Galaxies RTA zijn de reducers ienieminie blokjes met verschillende formaat en type opening, die met een boutje in het deck kan worden vastgezet. De blokjes hebben aan vier kanten openingen, zodat je door een blokje te kantelen al een andere airflow krijgt. Verwisselen of kantelen van een reducer is een kwestie van het geplaatste blokje los te schroeven, uit het deck te nemen en een andere reducer terug te zetten en weer vast te schroeven. Je hoeft daarbij niet je hele build los te maken, maar alleen een kant van het wickje even optillen. 

IMG_6892er

Zoals bij een goed MTL tankje hoort, heeft de Galaxies een kleine kamer die bovenin taps toeloopt. Het deck zit vrij hoog in de kamer, waardoor de ruimte nog verder beperkt wordt. Het resultaat daarvan is een uitstekende smaak en prima throathit. Het is voor mij een combinatie van de smaak van de Merlin Mini en de gier van een Skyline. 

Conclusie
Na een paar builds geprobeerd te hebben, vind ik de Vapefly Galaxies MTL RTA een uitstekend tankje. Het plaatsen van een coil is eenvoudig, zelfs voor wie graag forse builds gebruikt (zoals de getoonde 1.0 ohm coil). Afgezien van lichte flooding na het vullen, misschien ook een gevolg van wat slordig wicken, heb ik geen problemen gehad. 
Het tankje werkt verder prima, zowel in TC als in power mode, en de manier waarop airflow reducers geplaatst en gewisseld kunnen worden is een slimme vondst. De smaak en gier zijn bovendien uitstekend, ik vind de Galaxies op dat punt bijna even goed presteren als de Coppervape Skyline. 
De wat erg bedachte AFC is een minpuntje, maar verder heb ik geen echte nadelen gevonden. 
Als je bedenkt dat dit tankje niet veel meer dan $20 hoeft te kosten en nu eens geen clone is, heeft Vapefly met de Galaxies MTL RTA een uitstekend product gemaakt. Wat mij betreft is dit voor de tootlepuffers onder ons een echte aanrader.

• Like 16
  • Thanks 3

Mooie review! 

Toevallig heb ik er eentje bij 3F besteld, vrijdag de dag voor jouw review, om uit te proberen. Hij is nog onderweg. Daarna echter nog veel gelezen en ook jij schrijft het: een vrij strakke/restricted draw dus ben benieuwd of ‘t voor mij niet te strak is. Zal in elk geval beginnen met de grootste air inlet. 

Is ‘t niks voor me dan staat er mogelijk snel eentje in de markt. 😉

De Galaxies RTA heeft echt een behoorlijk strakke trek. Met de AFC in de meest open stand (II + IV) is het vergelijkbaar met de Merlin Mini met de kleinste reducer insert, of de Siren 2 met de drie kleinste gaatjes open. Het woord "luchtig" is niet van toepassing op deze RTA, het is echt een serieus oude-doos-MTL tankje.

Laat maar weten als het voor jou te strak is, ik neem het graag van je over!

• 3 weeks later...

Ik heb sinds een week ook de Galaxies RTA. Ik vind de smaak echt onverwacht goed, eigenlijk ongeëvenaard voor wat betreft mijn andere rta’s. Wat me wel duidelijk opvalt is dat het een zeer dorstig ding is. Hebben jullie dat ook gemerkt?

• Like 1

Mwah, ik vind het eigenlijk erg meevallen, de Galaxies behoort misschien wel tot de zuiniger tankjes die ik heb, zeker vergeleken met de Sirens. Maar ik moet toegeven dat dat meer een indruk is, dan harde data. Met alle variabelen als airflow, weerstand van de coil, de hoeveelheid katoen, etc.  lijkt het me ook nogal moeilijk te meten.

• Thanks 1
  • 2 months later...
  • 3 months later...