Jump to content

Nieuwe TPD


Fender

Recommended Posts

Dan is @Michael Smal óf in de war óf hij weet al meer dan dat ze in Brussel weten.

Bedoelde hij niet, dat ze bij de bijgeleverde nicshots niet hoger mogen dan 20mg/ml?

Edited by Madman
eigenaar getagged
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ga hier verder niet uit de school klappen, maar ik vang wel eens wat op in het circuit, en laten we het er op houden dat ze bij de puff store wel vaker verhaaltjes vertellen ?

Wat er in de volgende tpd komt te staan weer nog helemaal niemand. Er wordt wel gespeculeerd, maar officieel is er nog niets bekend.

 

De meest betrouwbare informatie die ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat wellicht het zelf bouwen wat meer onder vuur kan komen te liggen. Logisch ook wel, want de tpd gaat ook zoniet vooral over veiligheid, en als je ergens in het Dampen gevaarlijk kunt gaan stunten  is het daar wel. Toch zie ik een verbod er niet zo snel van komen, maar we moeten het afwachten. 

 

Het mooiste zou zijn als onder invloed van alle nieuwe data die de laatste maanden verschenen is, Dampen uit de Tabakswet wordt gehaald of een uitzonderingspositie kan krijgen (vermoedelijk voornamelijk dank zij invloed van de tabakslobby (!) Omtrent Harm reduction. Maar denk dat dat nog wel even toekomstmuziek blijft.

 

 

Edited by L33ntje
Link to comment
Share on other sites

Verkoper wist ook te melden dat hij engelsen in de shop heeft gehad die gezegd zouden hebben dat bij een overstap van roken naar dampen het ziekenfonds betaalt, als je werkloos bent dan he. Mooi verhaal, dat wel.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, L33ntje said:

Het mooiste zou zijn als onder invloed van alle nieuwe data die de laatste maanden verschenen is, Dampen uit de Tabakswet wordt gehaald of een uitzonderingspositie kan krijgen (vermoedelijk voornamelijk dank zij invloed van de tabakslobby (!) Omtrent Harm reduction.

Denk niet dat dat ooit gaat gebeuren. In het meest gunstigste geval, zal tabak roken op (lange) termijn verdwijnen uit het straatbeeld. Omdat niemand het meer doet of kan betalen.

Zolang wij nicotine blijven gebruiken, wat vooralsnog een tabaksprodukt is, zal het in de tpd blijven.. Daar zijn die eerste 2 letters voor

Link to comment
Share on other sites

Verkoper wist ook te melden dat hij engelsen in de shop heeft gehad die gezegd zouden hebben dat bij een overstap van roken naar dampen het ziekenfonds betaalt, als je werkloos bent dan he. Mooi verhaal, dat wel.
Dat klopt, mijn schoonmoeder (inmiddels gestopt met roken) woont in Londen en onder de nhs mag zij binnenkort "gratis" dampen, volgens mij komt er een soort budget beschikbaar dat je dan in dampzaken mag uitgeven of zoiets, maar da's echt waar.

[emoji946]️[emoji946]️[emoji946]️[emoji946]️[emoji946]️

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Dat klopt, mijn schoonmoeder (inmiddels gestopt met roken) woont in Londen en onder de nhs mag zij binnenkort "gratis" dampen, volgens mij komt er een soort budget beschikbaar dat je dan in dampzaken mag uitgeven of zoiets, maar da's echt waar.

[emoji946]️[emoji946]️[emoji946]️[emoji946]️[emoji946]️


Dampbudget ter beschikking? Mag je het ook in china uitgeven? [emoji28]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Voor zover ik begrepen heb, zijn de zorgverzekeraars daar ermee bezig om een soort van starterspakketten samen te stellen voor beginnende dampers. Maar ze schijnen nogal moeite ermee te hebben omdat niet iedereen met hetzelfde schijnt te beginnen. No shit Sherlock.

Wat ik van n maat van me uit Londen begreep, krijgen ze 1x per 2 jaar een bepaald budget om nieuwe hardware aan te schaffen vanuit een potje van de zorgverzekereraar 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Niet dat ik het wil opnemen voor de verkoper, maar hij heeft wel een punt.

 

De drafts voor de TPD3 vliegen al weer door de EU burelen. En om eerlijk te zijn is het niet zozeer een geheel nieuwe TPD, maar meer een uitbreiding op artikel 20 en een consultatie op taxatie (accijns). 1 van de doornen in het oog van allerlei partijen zijn idd de shake & vape's, omdat deze nagenoeg alles omzeilen wat men juist met de max. 10ml regeling had willen bewerkstelligen. Of het echt max 20ml wordt, dat is nog niet vast gesteld. Maar dat er flink aan de Shake & Vape regelgeving gesleuteld gaat worden is een feit. Daarbij is Italië zo ongeveer de proeftuin om nieuwe maatregelen uit te proberen en te kijken hoe de markt reageert. En laat de Puff-Store nou net zijn origine daar vinden. Dus zo gek is het niet dat zij wellicht al wat meer weten dan wij in Nederland.

 

Overigens is het ook een feit dat in de UK men bezig is met het introduceren van een 'ziekenfonds e-sigaret'. Alleen schiet dat ook nog alle kanten op. Op dit moment zijn er 2 apparaten officieel goedgekeurd. Echter zijn deze al zo achterhaald dat niemand die zou willen als ze verstrekt zouden worden.

 

En deze 2 pijnpunten illustreren direct het grote probleem voor overheden, gezondheids- en andere grote -organisaties die zich willen bemoeien met de e-sigaret. Die markt is zo flexibel, dynamisch en bovenal opgebouwd uit vele kleine partijen (in vergelijk tot de farmaceutische-, en tabaks-industrie), dat tegen de tijd dat die trage ambtelijke organisaties eens een keer uit-vergaderd zijn over wat ze willen en daar maatregelen op geformuleerd hebben,  de markt allang weer veranderd en verder is. Zij hebben regels klaar voor stoomlocomotieven en presenteren die vol trots, intussen zijn ze al heel voortvarend druk doende met nieuwe regels voor diesel-locomotieven, naar de hele wereld rijdt al jaren rond met elektrische locomotieven...Zoiets. Ze hobbelen steeds achter de feiten aan. Dweilen met de kraan open noemen ze dat.

Edited by Chasepoes
  • Like 4
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Chasepoes said:

1 van de doornen in het oog van allerlei partijen zijn idd de shake & vape's, omdat deze nagenoeg alles omzeilen wat men juist met de max. 10ml regeling had willen bewerkstelligen.

Die 10 ml limiet was er toch juist omdat de nicotine zo ontzettend gevaarlijk was?  Als je de zogenaamde shortfills zonder nicotine neemt, dan hebben ze toch helemaal geen reden om dit aan te pakken?  De nicotine boosters die je erbij kunt kopen, zitten netjes in 10ml flesjes. 

Wat ze wel aan zouden moeten pakken, is dat de winkelier het voor je mixt in de winkel, want dan ga je alsnog de winkel uit met te grote hoeveelheden liquid met nicotine.

1 hour ago, Chasepoes said:

En deze 2 pijnpunten illustreren direct het grote probleem voor overheden, gezondheids- en andere grote -organisaties die zich willen bemoeien met de e-sigaret. Die markt is zo flexibel, dynamisch en bovenal opgebouwd uit vele kleine partijen (in vergelijk tot de farmaceutische-, en tabaks-industrie), dat tegen de tijd dat die trage ambtelijke organisaties eens een keer uit-vergaderd zijn over wat ze willen en daar maatregelen op geformuleerd hebben,  de markt allang weer veranderd en verder is

Ze zouden beter een aantal winkeliers per gemeente aan kunnen wijzen of aanbesteden, die voor een x-bedrag een startset willen leveren die marktconform is. 

Link to comment
Share on other sites

Guest Michael Smal

Nou hier ben ik hoor. Ik heb even met mijn collega gesproken. En er is waarschijnlijk of iets niet goed uitgelegd OF verkeerd geïnterpreteerd. Waar het op neer komt is dat de shake&vape liquids bij ons verkrijgbaar zijn als 20 ml concentraat. Dit komt omdat er in Italie een accijns per ml betaald moet worden.

Dit houd in dat grote flessen achtelijk duur zijn daar. En er op concentraten geen accijns worden gerekend.

 

Hoop dat het zo duidelijk is.

 

Groet

 

Michael Smal

Link to comment
Share on other sites

Wil ook graag even inhaken. Hoezo zou men in een een vernieuwde TPD, de shake 'n vapes formule kunnen doorbreken ? Zolang er geen nicotine bij verkocht wordt is het hele shake 'n vape gebeuren toch alleen maar een concentraat van smaakstoffen. Dat is toch niet aan te pakken. Of zou McDonalds en de horeca dan ook geen cola concentraat meer mogen gebruiken ?

Het enige, wanneer ik m'n fantasie gebruik, wat men zou kunnen afdwingen, is dat een uit een shake 'n vape concentraat, maximaal 10ml dampklare liquid gemaakt zou mogen worden. 

 

Heb gisteren voor het eerst in m'n damp carrière  echt te maken gehad met de gevolgen van de TPD2 op dampapparatuur. Mijn Geek Vape Blitzen tankje, die geleverd wordt met een 2ml tankje, maar ook met een bulbglaasje om uit te breiden naar 5ml, is gisteren gearriveerd met een totaal gecrushed bulbglaasje. Verpakking dus keurig netjes geopend, glaasje vernietigd en daarna de zaak weer dit geplakt en doorgestuurd naar mij. Geen stickers, waarschuwing of verdere mededeling...........is toch te triest en kneuterig voor woorden.

Je zult dit maar als baan hebben, de hele dag kleine pakketjes open maken en glaasjes vernietigen......dan heb je toch zinloos, zielig leven....ik vraag me af wat voor type mens je moet zijn, om dan 's avonds toch nog met een voldaan gevoel naar huis te gaan. Gatverdarrie.......is volgens mij het zelfde slag volk dat ook de functie van handhaving & milieu uitoefent, zijn ook van die helden......  

 

Edited by Steamboy
  • Like 3
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Steamboy said:

Wil ook graag even inhaken. Hoezo zou men in een een vernieuwde TPD, de shake 'n vapes formule kunnen doorbreken ? Zolang er geen nicotine bij verkocht wordt is het hele shake 'n vape gebeuren toch alleen maar een concentraat van smaakstoffen. Dat is toch niet aan te pakken. Of zou McDonalds en de horeca dan ook geen cola concentraat meer mogen gebruiken ?

Het enige, wanneer ik m'n fantasie gebruik, wat men zou kunnen afdwingen, is dat een uit een shake 'n vape concentraat, maximaal 10ml dampklare liquid gemaakt zou mogen worden. 

 

Heb gisteren voor het eerst in m'n damp carrière  echt te maken gehad met de gevolgen van de TPD2 op dampapparatuur. Mijn Geek Vape Blitzen tankje, die geleverd wordt met een 2ml tankje, maar ook met een bulbglaasje om uit te breiden naar 5ml, is gisteren gearriveerd met een totaal gecrushed bulbglaasje. Verpakking dus keurig netjes geopend, glaasje vernietigd en daarna de zaak weer dit geplakt en doorgestuurd naar mij. Geen stickers, waarschuwing of verdere mededeling...........is toch te triest en kneuterig voor woorden.

Je zult dit maar als baan hebben, de hele dag kleine pakketjes open maken en glaasjes vernietigen......dan heb je toch zinloos, zielig leven....ik vraag me af wat voor type mens je moet zijn, om dan 's avonds toch nog met een voldaan gevoel naar huis te gaan. Gatverdarrie.......is volgens mij het zelfde slag volk dat ook de functie van handhaving & milieu uitoefent, zijn ook van die helden......  

 

Holy cow. Wat triest zeg dit!

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Steamboy said:

Heb gisteren voor het eerst in m'n damp carrière  echt te maken gehad met de gevolgen van de TPD2 op dampapparatuur. Mijn Geek Vape Blitzen tankje, die geleverd wordt met een 2ml tankje, maar ook met een bulbglaasje om uit te breiden naar 5ml, is gisteren gearriveerd met een totaal gecrushed bulbglaasje. Verpakking dus keurig netjes geopend, glaasje vernietigd en daarna de zaak weer dit geplakt en doorgestuurd naar mij. Geen stickers, waarschuwing of verdere mededeling...........is toch te triest en kneuterig voor woorden.

Volgens mij mag dat niet eens, tankje is namelijk gewoon 2ml en alles wat er bij zit zijn accessoires. verder zijn ze volgens mij ook verplicht het te melden als iets vernietigd word. verkoper van een stenen winkel vertelde mij toen der tijd ook dat hij gewoon bulb glaasjes mag verkopen. hij mag de klant alleen niet vertellen dat hij met een bulb glaasje de inhoud kan vergroten. maar als de klant zelf vraagt om het bulb glaasje is het geen probleem.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Steamboy said:

 

 

 Verpakking dus keurig netjes geopend, glaasje vernietigd en daarna de zaak weer dit geplakt en doorgestuurd naar mij. Geen stickers, waarschuwing of verdere mededeling...........is toch te triest en kneuterig voor woorden.

 

 

Je gelooft toch niet dat ze al die moeite doen  he,  ze hebben gewoon een werkeloze Operazanger jouw glaasje kapot laten zingen (in de verpakking) ?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Madman said:

Die 10 ml limiet was er toch juist omdat de nicotine zo ontzettend gevaarlijk was?  

 


Ik heb dat ooit eens proberen uit te pluizen, en zo ook die 2ml limiet voor tanks. Beide voor zover ik toen kon nagaan puur bedoeld als ontmoedigingsbeleid. 

 

(ontmoedigingsbeleid is een officieel woord voor pesterij).

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Steamboy said:

Heb gisteren voor het eerst in m'n damp carrière  echt te maken gehad met de gevolgen van de TPD2 op dampapparatuur. Mijn Geek Vape Blitzen tankje, die geleverd wordt met een 2ml tankje, maar ook met een bulbglaasje om uit te breiden naar 5ml, is gisteren gearriveerd met een totaal gecrushed bulbglaasje. Verpakking dus keurig netjes geopend, glaasje vernietigd en daarna de zaak weer dit geplakt en doorgestuurd naar mij. Geen stickers, waarschuwing of verdere mededeling...........is toch te triest en kneuterig voor woorden.

 Je zult dit maar als baan hebben, de hele dag kleine pakketjes open maken en glaasjes vernietigen......dan heb je toch zinloos, zielig leven....ik vraag me af wat voor type mens je moet zijn, om dan 's avonds toch nog met een voldaan gevoel naar huis te gaan. Gatverdarrie.......is volgens mij het zelfde slag volk dat ook de functie van handhaving & milieu uitoefent, zijn ook van die helden......  

 

 

+1 voor je gruwelijke afkeer van dit slag volk. +5 als het had gekund.

Maar ik kan me niet voorstellen dat het zo gegaan is als je beschrijft. Dat tankje stukmaken en erin laten zitten, dat wil niet door mijn geloofwaardigheidsfilter...Waarom is het onwaarschijnlijker dat die tank gewoon stuk ging door bijv. vrieskou in het ruim van het vliegtuig en daarna ineens 30 graden....pats! Ik noem maar wat hoor...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, monotom said:


Ik heb dat ooit eens proberen uit te pluizen, en zo ook die 2ml limiet voor tanks. Beide voor zover ik toen kon nagaan puur bedoeld als ontmoedigingsbeleid. 

 

(ontmoedigingsbeleid is een officieel woord voor pesterij).

Je zou denken dat, als het echt om gevaar zou gaan, 10ml van 20mg meer schade-potentie heeft dan 100ml op 2mg omdat je de eerste sneller achterover tikt. Terwijl er precies evenveel ml nicotine in beide flessen zit is juist de 2e verboden.

Het gaat echter niet om percentages (totale ml’s nicotine) maar om ml’s totale liquid en dat is best gek ja.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, MissFog said:

Je zou denken dat, als het echt om gevaar zou gaan, 10ml van 20mg meer schade-potentie heeft dan 100ml op 2mg omdat je de eerste sneller achterover tikt. Terwijl er precies evenveel ml nicotine in beide flessen zit is juist de 2e verboden.

 Het gaat echter niet om percentages (totale ml’s nicotine) maar om ml’s totale liquid en dat is best gek ja.


Ontmoedigingsregelgeving hoeft nergens op te slaan, als het maar stomvervelend is. Pesterij. Hoe minder het ergens op slaat, hoe ergerlijker, zou je zelfs kunnen zeggen.

Het bezwaar is wel dat je als overheid en zekere mate van antipathie oproept. Maar als dat vooral bij een zeer lkleine minderheid is die zich qua publieke opinie toch al het beste laat kenschetsen als "een stelletje verschoppelingen" , tja, dan is dat natuurlijk geen overweging meer  :ratje

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@monotom je hebt absoluut gelijk, ook wat betreft het vergroten van de ergernis door bijna random bepalingen/begrenzingen ja.

 

Ach, mijn slechte smaak is in ieder geval nog ergens goed voor. Ik vind bubbelglaasjes namelijk oprecht mooi ? Die ‘straf’ of consequentie voelt voor mij dus als “Ga naar je kamer!” Van vroeger, om daar vervolgens met alle plezier de hele avond lekker te zitten spelen.

 

Ik heb me, toen ik begon met mixen wel te weinig druk gemaakt om de verkrijgbaarheid van nicotine. Ik maak me niet zo snel druk met dat soort dingen en dacht aan 2L bunkerbase wel voorlopig genoeg te hebben. Ik zal volgend jaar echter waarschijnlijk toch dure boosters moeten gaan aanschaffen. 

Maar ja, de consequentie die dat gaat hebben zal het meer k&k kopen zijn voor mij. In verhouding ben ik daarmee dan niet zóveel duurder uit zijn. Jammer maar helaas.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...