Jump to content

nu.nl: Roken nog veel schadelijker dan vermeld op verpakkingen sigaretten


Recommended Posts

https://www.nu.nl/gezondheid/5310044/roken-nog-veel-schadelijker-dan-vermeld-verpakkingen-sigaretten.html

 

Quote

Rokers inhaleren veel hogere doses schadelijke stoffen dan vermeld staat op hun sigarettenpakjes, blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

...

Quote

Het verschil zit in de meetmethode. Tabaksfabrikanten volgen EU-richtlijnen, die hen toestaan de waarden te meten terwijl de kleine ventilatiegaatjes die in sigaretten zitten worden opengelaten.

 

Dus het RIVM klaagt dat  tabaksfabrikanten zich aan de EU richtlijnen houden ...

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

En nu krijgen we weer een nationale discussie dat iedereen moet stoppen. Alles wordt er bij gehaald behalve het dampen. Vermoeiend wel. En sneu voor de rokers die willen stoppen en nog steeds niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Goh, wat een verrassing.... Net nadat ze uit de commissie zijn gestapt, waar ze zelf jaren lang hebben meegewerkt aan het opstellen van valse meettechniek, hebben ze verbluffende resultaten. 

Zum kotsen die club, wat een huichelaars. 

Wees dan een vent en zeg met schaamrood op de kaken dat je de boel hebt belazerd voor dik geld, maar nu onder druk eieren voor je geld moet kiezen en dus maar iets oprechter en onafhankelijker te werk zal gaan. Bah. 

  • Like 11
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, The Unknown said:

Willen ze wel dat de rokers stoppen en zo ja, waarom dan het dampen in een zo negatief daglicht zetten terwijl het een bewezen effectief middel en apparaat is om te stoppen?

Inderdaad. Ben onlangs weer zowat uit t vel gesprongen: mijn broer moet stoppen (copd met veel last) en nou zit hij in zo’n praatgroepje via de huisarts. De leidinghebbende groepjesjuf daar (desgevraagd): ‘Oh nee, niet gaan dampen hoor. Dat is zó slecht! Daar weten ze nog zo weinig van en vooral ook de beweging is zo slecht, die lijkt zó op roken...’ Ik vrees dan dat er toch luitjes in zo’n groep zitten die dit soort nitwits geloven, en weer is een kans om te stoppen vervlogen. Het juffie beval champix aan, dat is veel beter, zegt ze.

En over die  beweging die zo op roken lijkt: als een alcoholist gaat afkicken, mag ie dus nooit meer een glas aanraken? 

Edited by Maatjekuip
  • Like 5
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

@Maatjekuip ; in principe klopt dat natuurlijk. Als je de handeling in stand houdt (die 90 % van de verslavinfg uitmaakt) , zul je voor sommige mensen NOOIT helemaal van het roken af zijn. En eerlijk is eerlijk, ik ben dat ook niet. Ik wil het stukje genieten, het stukje ritueel, het stukje plezier dat roken me gaf, coute que coute vasthouden. Zonder dampen zou ik ook blijven roken, en als ik niet meer zou kunnen dampen, ging ik weer terug naar de sigaret. (Waarbij ik dan wel moet zeggen dat ik er nog geen gezondheidsproblemen door had). 

Dus in die zin heeft de juf gelijk, dat als je gaat dampen, je nog stééds het stukje genieten van je sigaret niet hebt afgeleerd. En zij vindt blijkbaar dat dat moet. Dat je het dan pas goed doet. Dat is het beste. En zoals we allemaal weten is het beste de grootste vijand van het goede. 

 

In dat soort groepjes / onder dat soort mensen zijn er nogal wat die pas tevreden zijn als je nooit meer de handeling verricht, maar jezelf op een of andere manier leert van andere dingen te genieten. (Soms heb ik wel eens het idee dat er rokers zijn die dat nooit lukt, en hun hele leven zuur blijven kijken naar mensen die zorgeloos genieten van hun sigaretje, en dementsprechend ook van hun damper. Of het nou een soort jaloezie is of misplaatst superioriteitsgevoel zou ik niet durven zeggen, maar het is duidelijk dat ze een ander niet gunnen wat ze zichzelf ontzeggen). 

 

Juist omdat dat "nooit meer" voor veel mensen veel te zwaar is, is dampen zo'n uitkomst. Voor die groep rokers voor wie het roken zelf gewoon te veel voordelen heeft, en alleen het gezondheidsaspect een vervelende bijkomstigheid is, die je door te gaan dampen kunt elimineren. 

 

Ik vind je vergelijking schitterend ; al weet ik niet of alcoolisten erg hechten aan de handeling, maar het zou zomaar kunnen dat dat ook onderdeel uitmaakt van het ritueel. En niemand die begint te stuiteren als een alcoholist overstapt op genieten van een alcoholvrij biertje. En dáár heb je de 1 op 1 vergelijking met dampen : het zelfde ritueel, zonder de schadelijke stof. 

 

Ik hoop dat je je broer weet te overtuigen (misschien niet nu, maar bij zijn volgende stoppoging of die daarna). Het is naar ik aanneem een volwassen man die zelf keuzes kan maken uit de informatie die hij voor zijn kiezen krijgt, en uiteindelijk dat kiest wat het beste bij hem past. Of dat nou helemaal stoppen of die gore champix is. Ik hoop wel dat hij dáárover dan  OOK de juiste informatie tot zich neemt. Zeker als hij problemen met de bloedsomloop heeft of aanleg voor psychische klachten. 

 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/grp3cc77s

https://www.mijnmedicijn.nl/verslavingsziekten/champix

 

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, L33ntje said:

 

 

Ik vind je vergelijking schitterend ; al weet ik niet of alcoolisten erg hechten aan de handeling, maar het zou zomaar kunnen dat dat ook onderdeel uitmaakt van het ritueel. En niemand die begint te stuiteren als een alcoholist overstapt op genieten van een alcoholvrij biertje. En dáár heb je de 1 op 1 vergelijking met dampen : het zelfde ritueel, zonder de schadelijke stof. 

 

I

Hier moet ik even tegen ageren, dit is niet hetzelfde. Dit is letterlijk de kat op het spek binden.. Om het vergelijk even door te trekken een damper smaakt in niets hetzelfde als een peuk, maar een alcoholvrij biertje smaakt weldegelijk hetzelfde als een normaal biertje en zal dezelfde receptoren triggeren. Dat mag je van me aannemen. Voor een alcoholist, zeker die aan het bier zaten/zitten is geheelonthouding en afstand nemen tot dit soort zaken in 99,99999% de enige manier. Dat zou hetzelfde zijn als ik nu CBD liquid zou gaan dampen.. Ik huiver al bij de gedachte, vooral omdat ik weet dat ik het lekker ga vinden.. Voor verreweg de meeste verslaafden is geheelonthouding van àlle drugs, in wat voor vorm dan ook, het enige middel.. Dus,jazeker, ik begin te stuiteren bij het idee

 

Dampen is slechts een verplaatsing van verslaving en heeft als bij-effect dat je ermee op een verantwoorde manier mee kan afbouwen

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, TheRich said:

Hier moet ik even tegen ageren, dit is niet hetzelfde. Dit is letterlijk de kat op het spek binden.. Om het vergelijk even door te trekken een damper smaakt in niets hetzelfde als een peuk, maar een alcoholvrij biertje smaakt weldegelijk hetzelfde als een normaal biertje en zal dezelfde receptoren triggeren. Dat mag je van me aannemen. Voor een alcoholist, zeker die aan het bier zaten/zitten is geheelonthouding en afstand nemen tot dit soort zaken in 99,99999% de enige manier. Dat zou hetzelfde zijn als ik nu CBD liquid zou gaan dampen.. Ik huiver al bij de gedachte, vooral omdat ik weet dat ik het lekker ga vinden.. Voor verreweg de meeste verslaafden is geheelonthouding van àlle drugs, in wat voor vorm dan ook, het enige middel.. Dus,jazeker, ik begin te stuiteren bij het idee

 

Dampen is slechts een verplaatsing van verslaving en heeft als bij-effect dat je ermee op een verantwoorde manier mee kan afbouwen

 

Ik ben gelukkig niet echt bekend met alcoholisme, dus inderdaad gaat die vergelijking wellicht niet helemaal op. Voor mij  is het wel een uitstekende vervanger voor de alcohol die ik al jaren niet meer drink, maar ik was dan ook niet echt een alcoholist. Dus laten we het houden op "alcoholvrij bier voor iemand die om gezondheidsredenen geen alcohol mag, of bijvoorbeeld een beroepschauffeur of piloot ofzo". Of iemand die zijn alcoholgebruik wil reduceren, maar wel van gezellig drinken houdt en overstapt op alcoholvrije drankjes. 

 

Ben met je eens dat dampen een verplaatsing/vervanging is van de verslaving, en geen "stopmiddel", al kun je het wel op die manier gebruiken (maar dat kun je ook met balpennen of zoethout, al is ook die laatste zeker niet zonder risico's als je gevoelig bent voor hoge bloeddruk door drop).

 

Ik ken echter persoonlijk geen mensen die door roken (dus door de handeling zelf, niet vanwege langetermijneffecten op de gezondheid) niet meer kunnen functioneren in het dagelijks leven en een voortdurend gevaar zijn voor zichzelf en hun omgeving OMDAT ze voortdurend moeten roken. Een rookverslaving kun je derhalve niet vergelijken met een harddrugsverslaving die alcoholisme wel degelijk is. Ik ken uberhaupt geen problematisch verslaafde rokers, die hun hele dagelijks leven laten bepalen door roken (zoals je zelfs met niet-stoffelijke verslavingen kunt aantreffen. Gokken, gamen, shoppen, sex). Dus de vergelijking gaat inderdaad wat mank. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@L33ntje alcoholisme is wel een veel ernstigere verslaving dan roken. fysiek is het beide ernstig schadelijk natuurlijk maar bij roken is het de minime effecten van de stoffen ( de kleinde rush bij je 1ste sigaret smorgens bv)  en  de handeling.

Alcohol geeft echt een roes, je hersenen gaan anders werken.  

Beide zijn een verslaving, maar er zit een groot verschil aan wat je verslaaft bent.

Helaas heb ik wel ervaing met alcoholisten en de enige vergelijking die er is, is een verslaving...

Rokers kunnen vanalles doen om te vervangen, lekstokken, snoepjes, tandenstokers, dampen. Puur voor de handeling en voor vele die echt willen stopen werkt dit. ( dampen nog als beste omdat daar wat nicotine bij zit)

Maar een alcoholist kan al flink hervallen van alleen een praline met alcohol er in.

Dit werkt zo met alle drugs verslavingen.

 

Maar ik denk wel dat iedereen berijpt wat er bedoeld word in het topic ?

  • Like 3
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, L33ntje said:

@Maatjekuip ;

 

Ik hoop dat je je broer weet te overtuigen (misschien niet nu, maar bij zijn volgende stoppoging of die daarna). Het is naar ik aanneem een volwassen man die zelf keuzes kan maken uit de informatie die hij voor zijn kiezen krijgt, en uiteindelijk dat kiest wat het beste bij hem past. Of dat nou helemaal stoppen of die gore champix is. Ik hoop wel dat hij dáárover dan  OOK de juiste informatie tot zich neemt. Zeker als hij problemen met de bloedsomloop heeft of aanleg voor psychische klachten. 

 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/grp3cc77s

https://www.mijnmedicijn.nl/verslavingsziekten/champix

Dank je. Ik kende inderdaad al googelend de makke van champix. Broer heeft het een paar maanden gebruikt, maar op vakantie is ie ermee gestopt. Te veel gedoe.

Ik heb hem geadviseerd hier op het forum eens rond te kijken en hem smaakjes laten proeven. Helaas is dampen is niks voor hem: het bekende probleem met ‘nergens de smaak van zware sjekkies kunnen vinden’. Hij vindt het vies, maar ook omdat hij niet correct met de apparatuur omgaat (oude coils e.d.). Heeft ie geen zin in. Allemaal te veel gedoe. En in het groepje werd elke bijeenkomst zeer nadrukkelijk en herhaaldelijk gesteld dat ‘de vakantie een grote valkuil is, dus pas op’. Dus ja hoor: de  vakantie werd een valkuil. Hij rookt (en hoest) weer, want dat roken was zo gezellig op een terrasje. Logisch. Ik snap dat natuurlijk na 50 jaar stevig roken. Nu gaat hij ‘maandag weer serieus beginnen’. Ik ken die maandagplannen: ik moet wat kilo’s kwijt. ? Life sucks

 

Edited by Maatjekuip
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Net gehoord op NPO1: Ph.Morris vindt het onderzoek van RIVM quatsch want individueel roken kan nooit geïmiteerd worden door een machine. Okay. Weten we dat ook weer. 

Eigenlijk logisch dat niet alle schadelijke zooi op een pakje a-tjes vermeld staat; pakje is daar véél te klein voor.

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

@Maatjekuip Ik ken ze. Gezellige mannen van vaak boven de 50 die écht moeten stoppen met roken maar eigenlijk niet willen, en bui-ten-ge-woon skeptisch zijn. 

In de praktijk wordt dat meestal een Nautilus - set (Zelos kit of samengesteld uit mod + tank), een stevige tabakssmaak (vaak RY4, soms zwarte tabak of vanilletabak), 12 mg (zou vaak hoger willen maar die verkopen we helaas niet meer) , en negen van de tien keer is het bingo. Dat zijn ook vaak wel de klanten waar ik makkelijk een uur voor uittrek als de drukte het toelaat. Die hebben veel verhaal en uitleg en uitproberen nodig. 

 

Een enkeling zie je na een poosje terug om je te bedanken ; dat zijn de leukste momenten. De meesten komen gewoon elke week terug voor een voorraadje nieuwe liquids . En natuurlijk zijn er ook een paar die je niet meer terugziet ; dampen is uiteindelijk niet voor iedereen (of ze kopen hun liquids elders :lol:) .  Maar ze hebben dan in elk geval een eerlijke kans gehad. 

 

Eén van de meest skeptische, moeilijke klanten uit mijn begintijd , ben ik bijna een halve dag mee aan het spelen en oefenen geweest. Vooral dat vullen vond-ie maar helemaal niks. In het begin kwam hij elke dag langs om zijn tankje door mij te laten vullen ?  Inmiddels is zijn hele familie aan het dampen ,  allemaal aan het zelf wikkelen (Digiflavor Siren) en enorm enthousiaste ambassadeurs van het dampen. Inmiddels ook met andere smaakjes trouwens, want je smaak verandert na een tijd niet meer roken. 

Edited by L33ntje
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja, dankbaar als het lukt. Kan me er veel bij voorstellen. Ik heb ook het gevoel dat dat praatgroepje bij hem meer kwaad dan goed heeft gedaan. Kans gemist.

maar haha, die Zelos....ik zie mijn ongeduldige, onhandige broer al klooien met zo’n aspire2-tankje ? 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Maatjekuip said:

Net gehoord op NPO1: Ph.Morris vindt het onderzoek van RIVM quatsch want individueel roken kan nooit geïmiteerd worden door een machine. Okay. Weten we dat ook weer. 

Eigenlijk logisch dat niet alle schadelijke zooi op een pakje a-tjes vermeld staat; pakje is daar véél te klein voor.

Zit ook wel wat in. Die machines roken volgens mij een sigaret in één hele lange trek helemaal op. Zelf krijg je nog niet een kwart van de brandtijd rechtstreeks de rook binnen. Ik denk dat het schier onmogelijk is EXACT te meten wat je binnen krijgt, hooguit kun je over maximaal spreken. 

 

En die pakjes zijn inmiddels ook veel te klein geworden, met veel te veel onzinnige en vaak onsmakelijke foto's (al zitten er ook hele mooie en artistieke bij, zoals dat premature babietje en de blote meneer op bed en de foetus in de asbak. Die koos ik altijd uit). Maarja, tekst leest niemand, en naar die plaatjes kijk je in de praktijk ook nooit meer . 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Maatjekuip said:

Ja, dankbaar als het lukt. Kan me er veel bij voorstellen. Ik heb ook het gevoel dat dat praatgroepje bij hem meer kwaad dan goed heeft gedaan. Kans gemist.

maar haha, die Zelos....ik zie mijn ongeduldige, onhandige broer al klooien met zo’n aspire2-tankje ? 

 

Misschien is een podsysteem met een 18mg-tabakssmaak dan wat voor hem. Desnoods voorgevulde pods. Is ongeveer net zo duur als roken, dat wel, maar kan voor hem het ei van columbus zijn. En als het bevalt, kan hij altijd nog upgraden naar navulbare pods. En dan misschien nog een stapje verder. Maar dat hoeft niet. Ik denk dat er zeker een grote doelgroep is voor "wegwerp"-sigaretten. Zolang mensen maar bereid zijn in elk geval de batterijen op te laden, want een wegwerp-batterij is denk ik iets dat we niet moeten willen. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Maatjekuip said:

Ik ga wel weer eens pushen. Dank voor de tips

Pushen helpt niet - of hooguit averechts, als hij de hakken in het zand heeft. (En dat herken ik heel goed, als ex-straffe-roker). 

Het enige wat je kunt doen is het goede voorbeeld geven ; zelf dampen en laten merken hoe lekker het is, hoe veel baat je er bij hebt, wat het voor je doet en hoe positief je het ervaart. En ook gewoon de nadelen benoemen en hoe je daarmee omgaat. (Vullen, laden), Als de tijd rijp is, valt het kwartje vanzelf. De eerste stap is dat een roker zelf moet WILLEN dampen / overstappen.Zelf nieuwsgierig worden, zelf vragen stellen. DAN is het gefundenes fressen en kun je je helemaal uitleven. Maar tot ze zelf die eerste voet over de drempel zetten, kun je alleen maar hopen op "goed voorbeeld doet goed volgen". 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, L33ntje said:

Pushen helpt niet - of hooguit averechts, als hij de hakken in het zand heeft. (En dat herken ik heel goed, als ex-straffe-roker). 

Het enige wat je kunt doen is het goede voorbeeld geven ; zelf dampen en laten merken hoe lekker het is, hoe veel baat je er bij hebt, wat het voor je doet en hoe positief je het ervaart. En ook gewoon de nadelen benoemen en hoe je daarmee omgaat. (Vullen, laden), Als de tijd rijp is, valt het kwartje vanzelf. De eerste stap is dat een roker zelf moet WILLEN dampen / overstappen.Zelf nieuwsgierig worden, zelf vragen stellen. DAN is het gefundenes fressen en kun je je helemaal uitleven. Maar tot ze zelf die eerste voet over de drempel zetten, kun je alleen maar hopen op "goed voorbeeld doet goed volgen". 

Weet ik, lees ‘Pushen met zeer zachte hand’. Don’t worry. Er komt een moment dat hij het roken weer spuugzat is en komt met vragen en dan sla ik toe....nogmaals: met zachte hand. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

We worden door fabrikanten van allerlei producten misleid en de journalisten die moeten schrijven wat de baas zegt.Ik zag op Netflix "dirty money" over sjoemel software In auto's en de over de misstanden in, en de handel en wandel van de farmaceutische industrie,van de laatstee wist ik wel.(Over b.v. de moord op Barry Sherman en zijn vrouw, Apotex is een hele grote speler, hoor je hier helemaal niets http://articlesofjustice.com/barry-sherman-apotex/ )Ik vindt het schrikbarend dat we zo besodemieterd worden.

toldyouso.jpg

Edited by richard-V
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Maatjekuip said:

Weet ik, lees ‘Pushen met zeer zachte hand’. Don’t worry. Er komt een moment dat hij het roken weer spuugzat is en komt met vragen en dan sla ik toe....nogmaals: met zachte hand. 

Wat nou 'pushen met zeer zachte hand'. Stokslagen! :holy

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Ik heb uit betrouwbare bron gehoord dat onze minister van volksgezondheid,die arme vrouw die ook jammerlijk vermoord werd aangetroffen,  destijds zwaar bewaakt moest worden omdat deze medicijnen en medische apparatuur in het buitenland in wilde inkopen i.v.m. bezuinigingen,voor een derde van de prijs.In Duitsland werd de minister vanwege zijn onwil SSRI's toe te laten bedreigd.En met succes dus.Ik hoorde dat soort dingen van een insider.Ik ben er erg somber over geworden nadat ik een tijdlang woest was  Als iets onder onze aandacht gebracht word denk ik,waarom willen ze dat we dat lezen.Of het nou op netflix is of zo'n "kwaliteidskrant" welke dat dan ook mag wezen.

Edited by richard-V
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hier de pdf met de onderzoeksresultaten per sigaretten soort/merk:

 

https://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tabak/Filterventilatie/Meetresultaten_van_TNCO/Tabel_meetresultaten_op_volgorde_van_ratio_in_teergehalte.pdf

 

Het was al bekend, dat rokers meer binnen kregen dan gemeten met die EU methode,  de aanname 2 a 2,5 keer zoveel nicotine blijkt ongeveer te kloppen. Dit gegeven is belangrijk bij advies voor beginnende dampers over hun te gebruiken nicotine gehalte. Iemand die een pakje per dag paft, heeft niet genoeg aan 20 mgr nic op een dag. Bovenstaande pdf geeft aan waarom en hier is nu naar te verwijzen als je 50 mgr nic totaal per dag adviseert.

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, TheRich said:

Dat zou hetzelfde zijn als ik nu CBD liquid zou gaan dampen.. Ik huiver al bij de gedachte, vooral omdat ik weet dat ik het lekker ga vinden.

De base smaakt nergens naar en een “roes” krijg je ook niet. 

Ik heb de wietsmaak een keer geprobeerd, ja ruilt naar een joint, smaken naar? Niet zo. 

Denk dat je in de war bent met THC. Neem je cbd met THC dan (kan) krijg je wel het high gevoel(krijgen)

daarom nemen de hulpbehoevenden alleen cdb(niet high,wel de voordelen)

Edited by Sebas
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...